مراحل تمیز کردن ماشین ظرفشویی

0 1,114

تا به حال درمورد فرایند ومکانیسم کار ماشین ظرفشویی فکرکرده اید؟ شما ممکن است هر روز از ماشین ظرف شویی تان استفاده کنید و از آن راضی باشید، اما به مرور متوجه می شوید که عملکرد آن خوب نیست و ظرف ها را تمیز نمی کند، اصلا” به باقی مانده مواد غذایی ودیگر رسوبات در آن دقت کرده اید؟ از نظر همه ما، ماشین ظرفشویی دستگاهی است که ظرف ها را با آب داغ و شوینده ها؛ تمیز می کند و در این حالت داخل دستگاه همیشه تمیز و ضدعفونی است، اما این باور بسیار اشتباه است. داخل ماشین ظرفشویی ممکن است پر از قارچ ها و اضافات مواد غذایی باشد که در طولانی مدت خطراتی را برای ما و دستگاه به وجود آورد. در این مطلب مراحل تمیز کردن ماشین ظرفشویی را قدم به قدم برای شما شرح می دهیم:

در ابتدا به این نکته اشاره می کنیم که رها کردن ماشین ظرف شویی به مدت طولانی، بسیار خطرناک است و ممکن است آسیب های جدی به دستگاه وارد کند. در صورتی که ماشین ظرفشویی برای مدت طولانی روشن نشود، رسوبات به وجود آمده به ماشین آسیب می زند و نمک در ظرف ته نشین می شود. پس بهتر است به صورت منظم از آن استفاده کنید.

برای شروع کار، ابتدا ماشین ظرفشویی را روشن کنید تا فرایند شست و شو به پایان برسد، سپس آن را کاملا خالی کنید. ماشین را از جریان برق و آب جدا کنید و مراحل زیر را انجام دهید.

بازرسی و تمیز کردن بازوهای آبپاش
ماشین ظرفشویی از طریق اسپری کردن آب به وسیله بازوهای آبپاش، ظرف ها را تمیز می کند. وقتی این بازوها بخوبی نچرخند و یا منافذ و سوراخ های آن گرفته باشند ظرف ها به خوبی تمیز نمی شوند. بنابراین ابتدا این قسمت از ماشین را تمیز کنید.

تمیز کردن لبه های بیرونی
ممکن است به دلیل استفاده طولانی، مقداری از مواد غذایی در لبه های بیرونی دستگاه گیر کرده باشد با یک دستمال مرطوب تمام این قسمت ها را تمیز کنید. همچنین قسمت های داخلی درب ماشین، سبد های شست وشو، واشر و محفظه مواد شوینده را به دقت تمیز کنید.

تمیز کردن زه کش فاضلاب
تمام آلودگی و باقی مانده مواد غذایی در قسمت پایین ماشین ظرفشویی جمع می شود. یک فیلتر استوانه ای در کنار بازوی آبپاش پایینی ظرفشویی وجود دارد، آن را بچرخانید و مستقیما بلند کنید. قطعات بزرگ را با یک دستمال تمیز کنید و برای پاک کردن قطعات کوچکتر از قلم مو استفاده کنید، دوباره آن ها در محل خود قرار دهید و به صورت معکوس بچرخانید. این عمل کمک می کند که آب کثیف راحت تر از ماشین خارج شود و ظرف های شما تمیزتر شوند. در صورتی که بعدا” متوجه شدید همچنان آب درون ماشین ظرفشویی باقی می ماند، ممکن است مشکل از لوله های پشت ماشین باشد. با احتیاط آنها را چک کنید، ممکن است مقداری از مواد غذایی درون این لوله ها انباشته شده باشد، با یک قلم موی بلند و یا فشار آب لوله را تخلیه کنید و دوباره در محل خود نصب کنید.

استفاده از اسیدها
همچنین می توانید از برخی از اسید ها برای از بین بردن جرم ها استفاده کنید، مثلا از سرکه سفید، آب لیمو و لیموناد استفاده کنید و دستگاه را در حالت صرفه جویی روشن کنید. برای از بین بردن قارچ ها و کپک ها از سفیدکننده استفاده کنید، البته اگر جنس ماشین ظرفشویی تان استیل است از سفید کننده استفاده نکنید. هرگز از سرکه سفید و سفید کننده به صورت همزمان استفاده نکنید چون ممکن است به بدنه ظرفشویی آسیب برساند.

در آخر ماشین ظرفشویی را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. خواهید دید که با چند اقدام ساده، عملکرد آن بسیار بهتر خواهد شد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد