بیلیچینگ دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

0 1,128

دندان یکی از عضوهای مهم صورت است که در زیبایی آن نقش مهمی دارد، هر انسانی دوست دارد تا دندان‌های سفیدتر و روشن‌تری داشته باشد؛ هیچ‌کس از دندان‌های زرد خوشش نمی‌آید و سعی می‌کنند با روش‌های مختلفی آن را سفید کند. در مطلب قبلی در مورد روش‌های طبیعی و خانگی سفید کردن دندان‌ها حرف زدیم؛ اما در این مطلب می‌خواهیم در مورد یک روش کلینیکی که امروزه بسیار رواج پیدا کرده مطالبی ارائه دهیم و در نهایت مزایا و معایب آن را عنوان کنیم. بیلیچینگ یک روش سفید کردن دندان‌ها است که چند سالی است بسیار محبوب شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه بیشتر بازیگران و خواننده‌ها سعی می‌کنند از روش‌های گوناگون؛ دندان‌های خود را سفید کرده و جذابیت بیشتری داشته باشند.

بیلیچینگ (Bleaching) دندان چیست؟

در بیلیچینگ از یک ماده شیمیایی سفیدکننده (پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید) بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود که با تاباندن نور این اثر سفیدکنندگی تقویت شده و باعث سفید شدن دندان‌ها خواهد شد. در واقع این ماده جرم و پلاک‌های سطح دندان را از بین برده و به روش شیمیایی به مینای دندان نفوذ می‌کند و باعث می‌شود لکه‌های روی دندان از بین رفته و دندان‌ها سفیدتر شوند. درصد و قدرت ماده شیمیایی استفاده شده با توجه به جنس دندان‌ها، متفاوت می‌باشد. پزشک در جلسه اول از ماده با درصد پایین‌تر و قدرت کمتر استفاده می‌کند تا ری اکشن دندان را در مقابل این ماده مشاهده کرده و میزان سفید شدن دندان‌ها را ارزیابی کند، با توجه به این ارزیابی‌ها در جلسات بعدی از مواد قوی‌تری استفاده می‌شود، به این صورت در طی چند جلسه دندان‌های سفید و زیبایی به شما تحویل داده می‌شود.

چه افرادی می‌توانند از روش‌های بیلیچینگ دندان استفاده کنند؟

سفید کردن دندان‌ها مزایای زیادی برای شما دارد، بااین‌حال تمام افراد نمی‌توانند از روش بیلیچینگ استفاده کند، درصورتی‌که دندان‌های پر کرده زیادی دارید، این ماده سفیدکننده نمی‌تواند بر روی این روکش‌ها تأثیر بگذارد، اگر به صورت ژنتیکی لکه‌های بر روی دندان‌هایتان وجود دارد، بیلیچینگ در مورد شما انجام نمی‌شود، تغییر رنگ‌های قهوه‌ای تیره یا لکه‌هایی که ناشی از آسیب و ضربه، و یا استفاده از برخی داروها ایجاد شده است از طریق بیلیچینگ درمان نمی‌شود، تنها دندان‌های زردرنگی که به وسیله خوردن غذا به این وضعیت دچار شده‌اند می‌توانند از بیلیچینگ استفاده کنند. بنابراین در ابتدا بهتر است با پزشک مشورت کنید.

البته این نکته را در نظر بگیرید که بیلیچینگ دندان یک کار دندان‌پزشکی زیبایی است که هزینه زیادی در بر دارد و در بیشتر مواقع نیز زیر نظر بیمه نمی‌باشد و شما باید تمام هزینه را به صورت کامل بپردازید.

مزایای عمومی بیلیچینگ و سفید کردن دندان

  • بهبود ظاهر و جذابیت بیشتر

افرادی که دندان‌های سفیدتری دارند، لبخند جذاب‌تری نیز داشته و از این طریق اعتمادبه‌نفسشان نیز زیادتر می‌شود. در واقع دندان‌های سفید سالم یکی از فاکتورهای زیبایی و جذابیت صورت است. افزایش اعتمادبه‌نفس باعث می‌شود تا در جامعه حضور پر رنگ‌تری داشته و موفقیت‌ها بیشتری به دست آورید. طبق آمار ۹۶ درصد از بزرگ‌سالان معتقد هستند که لبخند زیبا می‌تواند جنس مخالف را جذب کند و ۷۴ درصد آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دندان‌های زرد و لبخندهای غیراستاندارد مانع از موفقیت در شغل می‌شود که همه آن‌ها به دلیل وجود عدم اعتمادبه‌نفس در فرد است.

  • عدم توجه اطرافیان به نقاط ضعف صورت

درصورتی‌که سنتان بالا است و چروک‌های روی صورت نمایان است و یا دچار مشکلات پوستی در صورت خود هستید، با یک لبخند زیبا و دندان‌های سفید می‌توانید توجه اطرافیان را از این عیب‌ها پرت کرده و به سمت دندان‌های خود جلب کنید؛ این کار باعث می‌شود چهره شما زیادتر به نظر برسد.

  • سلامت دندان‌ها

علاوه بر ویژگی‌هایی مانند جذابیت، سفید بودن دندان‌ها یک عامل برای نشان دادن سلامت آن‌ها است.

مزایا تخصصی بیلیچینگ

با بیلیچینگ می‌توانید در چند جلسه به نتایج موردنظر برسید

بیلیچینگ روش سریعی برای سفید کردن دندان‌ها است که در چند جلسه به اتمام می‌رسد. مواد شیمیایی که بر روی دندان قرار گرفته به نور یا همان لیزر واکنش نشان داده و به‌سرعت دندان‌ها را تمیز و سفید می‌کند. البته تعداد جلسات موردنیاز با توجه به جنس دندان  و میزان زرد شدن آن متفاوت است. هر چه دندان‌ها شما در برابر این ماده سفیدکننده زودتر واکنش نشان داده و سفید شوند، این جلسات کمتر خواهند شد.

بیلیچینگ یک روش مؤثر برای سفید کردن دندان است

این روش علاوه بر سرعت؛ کارایی بالایی نیز دارد. مواد شیمایی به‌کاررفته در آن زیر نظر پزشک و با توجه به جنس دندان بیمار و میزان زرد بودن آن، می‌تواند به‌سرعت و در عرض یک ساعت سفید شده و ماندگاری بالایی نیز دارد؛ که در برخی افراد ۶ ماه و در برخی موارد دیگر تا یک سال گزارش شده است.

بیلیچینگ را در خانه انجام دهید

به‌جای اینکه هر بار به کلینیک بروید و از روش‌های سفید کردن دندان استفاده کنید، به‌راحتی می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های بیلیچینگ در خانه این کار را انجام دهید، این کار باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود. علاوه بر این بیلیچینگ در خانه امن‌تر است و از مواد با درصد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود و عوارض و حساسیت کمتری دارد.

مشکلات بیلیچینگ دندان

  • حساسیت دندان و لثه‌ها

در برخی موارد فرد بعد از عمل سفید کردن دندان‌ها دچار حساسیت در دندان و لثه‌ها می‌شود، این حساسیت به مرور از بین می‌رود. در این صورت ممکن است لثه‌های شما درد داشته باشند و یا دچار سوزش شوید، علاوه بر این در هنگام خوردن نوشیدنی‌های سرد و گرم این حساسیت بیشتر خواهد شد و اندکی آزاردهنده است، اما به‌مرورزمان بهتر می‌شود و طبق آمار یک تا ۳ روز بعد از اتمام درمان از بین می‌رود.

  • مشکلات دیگر

یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که استفاده از سفیدکننده‌های قوی در فرایند بیلیچینگ می‌تواند باعث ایجاد ضایعات در لثه؛ سوزش در گلو و ناراحتی معده شود.

در برخی از مطالعات نیز به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از این مواد شیمیایی به مینای دندان آسیب وارد کرده و درصورتی‌که آن را بارها تکرار کنید باعث از بین رفتن لایه مینای روی دندان می‌شود که درنهایت به مرور و با افزایش سن، دندان‌ها زردتر خواهد شد و آسیب پذیر ترند. البته  در مورد این تأثیر منفی بر روی ساختار فیزیکی دندان هنوز هم اختلاف نظرهایی وجود دارد و همه محققان با آن موافق نیستند.

  • دائمی نبودن بیلیچینگ

قبل از انجام بیلیچینگ بر روی دندان‌هایتان، این  نکته را در نظر بگیرید که نتایج حاصل از بیلیچینگ دائمی نیست. شما بعد از فرایند بیلیچینگ، با خوردن غذاهای مختلف، پلاک‌ها و جرم‌هایی بر روی دندانتان ظاهر می‌شود که مرور آن‌ها را زرد رنگ می‌کند و شما مجبور می‌شوید بعد از مدتی دوباره این روش را تکرار کنید.. بنابراین بسته به نوع رژیم غذایی‌تان هر سال یک یا۲ بار (هر شش ماه یک بار) باید آن کار را انجام دهید تا دندان‌هایتان سفید بماند.

  • گران بودن بیلیچینگ کردن دندان

در واقع این روش سفید کردن دندان اندکی گران است و درصورتی‌که از شانس بد دندان‌های خیلی زرد و مقاومی داشته باشد، باید چند جلسه را هزینه کنید تا دندان‌هایتان سفید شود.

آیا بیلیچینگ دندان یک روش امن برای سفید کردن آن است؟

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۵؛ محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از عوامل سفیدکننده بر پایه پر اکسید تا میزان زیادی امن است. البته این روش باید به وسیله تجهیزات استاندارد و زیر نظر یک پزشک متخصص و آگاه از مراقبت‌های بهداشتی دهان دندان صورت بگیرد. در استفاده از دستگاه‌های بیلیچینگ خانگی، در ابتدا با پزشک مشورت کرده و با نظر ایشان یک دستگاه و مواد سفیدکننده را تهیه کنید تا در زمان تعیین شده بتوانید از آن بهره ببرید. استفاده بیش از اندازه از این روش و به کار بردن مواد با دوز بالا بدون در نظر گرفتن جنس و مقاومت دندان‌ها ممکن است خطرات زیادی بری دندان و لثه‌های شما داشته باشد.

کلام آخر…

با دانستن معایب و مزایا بیلیچینگ دندان‌ها می‌توانید به این نتیجه برسید که آیا این روش برای دندان‌ها شما مناسب است یا خیر؟ بعد از سبک و سنگین کردن شرایط، مانند شرایط مالی خود، وضعیت دندان‌ها، حساس نبودن دندان و لثه و بسیاری از عوامل دیگر؛ می‌توانید با کمک پزشک از این روش استفاده کنید، سعی کنید به مراکزی مراجعه کنید که از مواد استاندارد و ایمنی استفاده می‌شود.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد