مزایا و معایب شومینه برقی

0 4,046

امروزه شومینه‌های برقی بازار را احاطه کرده‌اند و کمتر کسی سراغ شومینه‌های سنتی می‌رود. شومینه‌های برقی نسبت به شومینه‌های سنتی، کارایی و استفاده آسان‌تری دارند و مزایا زیادی را در اختیار شما قرار می دهند؛ اما این نکته را به یاد داشته باشید؛ هر وسیله برقی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. بنابراین قبل از خرید شومینه برقی بهتر است در مورد مزایا و معایب آن اطلاعاتی به دست بیاورید و با علم بر مزایا و معایب شومینه‌های برقی به خرید آن اقدام کنید.

شومینه‌های برقی

امروزه شومینه های برقی به علت راندمان بالاتر، هزینه کم‌تر و امنیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این دستگاه‌های برقی قابلیت‌های زیادی به شما می‌دهند تا آنها را انتخاب کنید. البته این شومینه‌ها همانند شومینه‌های سنتی، حس آتش زدن چوب و گرمای لذت بخش آن را ندارند؛ بنابراین تا میزان زیادی به سلیقه شخصی فرد باز می‌گردد؛ این آتش تا چه میزان برای شما واقعی است و واقعی بودن آن چقدر اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره کردیم شومینه برقی مزایا زیادی را به شما ارائه می‌دهد؛ اما در کنار این مزایا، معایبی نیز دارد؛ بنابراین در این مقاله سعی کردیم در مورد تمام جوانب مثبت و منفی و مزایا و معایب شومینه برقی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مزایا و معایب شومینه برقی

قسمت اول: مزایای شومینه‌های برقی

۱. مزایای تزئینی شومینه‌های برقی
  • طراحی زیبا:

امروزه شومینه‌های برقی با طراح‌ها، رنگ‌ها و مواد متفاوتی تولید می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نوع دکوراسیون خود یک شومینه زیبا تهیه کنید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که به یک فروشگاه مراجعه کرده و یک شومینه برقی متناسب با دکوراسیون خود تهیه کنید.

  • صرفه جویی در فضای خانه:

قرار دادن شومینه‌های برقی در خانه و آپارتمان‌ها کار دشواری نیست؛ زیرا فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند؛ شما می توانید در هر قسمت از خانه شومینه دیواری یا ایستاده قرار دهید؛ بدون آنکه با درد سر بزرگی مواجه شوید.

  • انعطاف پذیری در نصب:

شما می توانید یک شومینه برقی خریداری کرده و بدون هیچ دردسری به تنهایی آن را نصب کنید. برای نصب شومینه برقی به فرد متخصص نیازی ندارید؛ فقط کافی است آن را در فضای مورد نظرتان قرار داده و سیم برق را وصل کنید؛ دستگاه روشن شده و به سرعت خانه‌تان را گرم می‌کند. برخی از شومینه‌های امروزی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دارای قفسه‌هایی برای نگهداری کتاب، تابلو و حتی تلوزیون و اکواریوم هستند؛ بنابراین شما می‌توانید از نظر ظاهری یک شومینه برقی متناسب با نیازتان خریداری کنید.

۲. مزایای شومینه برقی از نظر راحتی و تسهیلات
  • دوام طولانی دستگاه:

آنچه باعث می‌شود شومینه‌های برقی نسبت به مدل‌های سنتی آن مزایای بیشتری داشته باشد؛ دوام شومینه‌ها است. شومینه‌های برقی دوام بیشتری دارند؛ زیرا به هیچ سوختی مانند گاز و چوب نیاز ندارند و در آن هیچ محفظه احتراقی مانند شومینه‌های سنتی در نظر گرفته نشده است. علاوه بر این بدنه خارجی شومینه با رنگ و مواد ضد خوردگی پوشانده شده است و تضمین می‌دهد بدنه آن در طول مدت دوام خواهد داشت.

  • نصب آسان:

این شومینه‌ها برای نصب و راه اندازی به متخصص نیاز ندارند. نصب شومینه برقی فوق العاده آسان است و شما می توانید از روی دفترچه راهنما آن را راه بیندارید. شما قادر هستید به راحتی آن را جدا کرده و از یک اتاق به اتاق دیگر بروید. نیازی به دود کش و خط گاز نیست. چه در خانه اجاره ای زندگی می‌کنید چه در خانه خودتان راحت می‌توانید آن را تهیه کرده و در هر مکانی آن را نصب کنید.

  • کنترل آسان:

برای بیشتر این شومینه‌های برقی یک کنترل از راه دور تعبیه شده است که شما می‌توانید از راه دور عملکرد شومینه را کنترل کنید. علاوه بر این قابلیت تنظیم دستگاه از روی بدنه نیز وجود دارد.

۳. مزایای گرمایشی شومینه‌های برقی
  • گرمای کافی:

با توجه به اینکه شومینه برقی بدون استفاده از دودکش، گرما را به طور مستقیم پراکنده می‌کند، بنابراین گرما از بین نرفته و در تمام اتاق پخش خواهد شد.

  • کنترل آسان میزان گرما:

با استفاده از شومینه‌های برقی شما به راحتی می‌توانید میزان گرما را کنترل کرده و کم و زیاد کنید. در واقع در این دستگاه‌ها ترموستات تعبیه شده است و شما می‌توانید دما را بر روی یک درجه تنظیم کرده و تمام کار را به دستگاه بسپارید.

۴. استفاده ایمن شومینه‌های برقی
  • بدون گاز:

یکی از دلایلی که مردم از نصب و راه اندازی شومینه‌های سنتی منصرف می‌شوند؛ گازهای سمی مانند دی اکسید کربن و مونواکسید کربن در فضای خانه است. این گازها که از آنها به عنوان گازهای کشنده یاد می شود؛ هم برای انسان و هم برای محیط زیست خطرناک می‌باشد. اما شومینه‌های برقی کاملاً ایمن هستند؛ زیرا هیچ گازی از آنها ساطع نمی‌شود. بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده‌تان دارای مشکلات تنفسی است؛ شومینه برقی برای آن بسیار کارامد خواهد بود. این نوع دستگاه برای خانواده‌هایی ایمن است که فرزندان کوچک‌ دارند.

۵. مزایای بهره وری شومینه‌های برقی
  • کاهش میزان هدررفت انرژی:

حدود ۹۹ درصد برق در شومینه برقی به گرما تبدیل می‌شود، بنابراین انرژی هدر نمی‌رود. اما این مسئله در شومینه‌های سنتی صادق نیست و مقدار زیادی از گرما به صورت دود از دودکش خارج شده و  هدر می رود.

  • نگهداری آسان‌تر:

از آنجایی که شومینه‌های برقی تحت تأثیر احتراق و آتش نیستند؛ نگهداری از آنها ساده‌تر است. زیرا نیاز به تمیز کردن و سرویس دهی در آنها بسیار کم می‌باشد.

  • هزینه نصب کمتر:

همانطور که اشاره شده هزینه نصب شومینه‌های برقی بسیار کم بوده و شما به سادگی و با استفاده از اطلاعات دفترچه می‌توانید آن را نصب کند. اما این مسئله در شومینه‌های سنتی صادق نیست و هزینه زیادی در ساخت و نصب دارد.

  • مصرف چوب کمتر:

علاوه بر این استفاده از چوب درختان به عنوان یک منبع طبیعی به میزان زیاد می‌تواند برای محیط زیست خطرناک باشد. علاوه بر این گرمای حاصل از سوخت چوب تنها می‌تواند چند درصد از خانه را گرم کند و مابقی انرژی از دودکش خارج شده و از بین می‌برد.

قسمت دوم: معایب شومینه‌های برقی

معایب شومینه‌های برقی نسبت به مزایای آن محدودتر است. اما این وسیله همانند سایر وسایل دارای معایبی است که بهتر است قبل از خرید از آن مطلع باشید:

۶. لذت کمتر:

لذتی که شما در کنار شومینه‌های سنتی می‌برید در شومینه‌های برقی وجود ندارد. شعله‌های آن واقعی نیست و این حس و حالی که در حال سوختن چوب و صدای آن ایجاد می‌شود در شومینه‌های برقی وجود ندارد. شما می‌توانید در کنار شومینه‌های سنتی نشسته، چوب‌ها را جابه جا کنید و از شراره‌های آتش لذت ببرید؛ لذتی که در شومینه‌های برقی از آن محروم هستید.

۷. گرمایش:

شومینه‌های برقی بدون برق کار نمی‌کنند. درصورت قطع برق دستگاه از کار می افتد. بنابراین اگر در شهر شما جربان برق در روز قطع می‌شود؛ باید علاوه بر شومینه‌های برقی، وسیله گرمایشی دیگری را نیز تهیه کنید.

۸. حمل و نقل:

اگر چه شومینه‌های برقی به راحتی نصب می‌شوند؛ اما اگر از مدل‌های بزرگ‌تر و دارای تجهیزاتی مانند قفسه خریداری کنید؛ به راحتی نمی‌توانید آن را حمل کنید.

۹. نگرانی‌های ایمنی:

این وسیله از آنجا که از برق استفاده می‌کند ممکن است در کنار سایر وسایل الکتریکی منجر به اضافه بار کابل برق شده و دارای مشکلاتی مانند انفجار شود؛ بنابراین بهتر است از پریزهای برق جداگانه به همراه حفاظ استفاده کنید و در حین استفاده از آن تمام موراد ایمنی را در نظر گرفته و مانع از این اتفاقات شوید.

۱۰. ارزش کمتر:

طبق برآوردها وجود شومینه‌های سنتی به همراه دودکش در خانه‌ها و ویلاها می‌تواند ۶ تا ۸ درصد ارزش خانه‌تان را زیادتر کند؛ در صورتی که در شومینه‌های برقی این قضیه صدق نمی کند و بهتر است در حین فروش خانه شومینه برقی را به همراه خود ببرید.

۱۱. هزینه برق:

در کشورهایی که هزینه برق در آنها زیاد است؛ استفاده از وسیله گرمایش برقی ممکن است در نهایت هزینه‌ها را زیادتر کنند. در این کشورها بهتر است از سایر وسایل گرمایشی استفاده کنید.

خرید اینترنتی شومینه برقی پارس خزر از فروشگاه بورسیکا

 کلام آخر…

اگرچه شومینه‌های برقی در عملکرد خود دارای اشکالات زیادی هستند، اما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که مزایای آن بیشتر از معایب و اشکلات آن است. شومینه‌های برقی برای خانه‌هایی ایمن است که حیوانات خانگی و بچه‌های کوچک‌تر دارند، زیرا گازهای سمی تولید نمی‌کنند و لمس آن‌ها امن است. علاوه بر این، کنترل آنها آسان است و نگهداری ساده‌تری دارند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد