مشخصات ساندبار خوب

0 1,468

با ارائه جدیدترین تکنولوژی‌ها، مانند فناوری‌های OLED و QLED، تلویزیون‌های ۴K با صفحه‌های تخت و نازک و اندازه‌هایی که باعث صرفه جویی در فضا می‌شود؛ کیفیت تصاویر و زیبایی تلویزیون‌ها ارتقا یافته است؛ اما با توجه به فضای محدود، کیفیت صدا کاهش یافته و اندکی ضعیف است. بنابراین ساندبارها وارد میدان شدند تا بتوانند در کنار این کیفیت عالی تصاویر، صدای بهتر و رساتری را به گوش شما برسانند. در هنگام خرید یک ساندبار بهتر است یک سری عوامل و دستورالعمل را در نظر بگیرید تا خرید موفقی داشته باشید؛ برای این منظور تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با مشخصات ساندبار خوب آشنا می‌کنیم.

ساندبار چیست؟

ساندبار یا میله صدا، قادر است صدای بهتر و رساتری از تلویزیون شما ایجاد کرده و بدون آنکه فضای زیادی اشغال کند؛ کیفیت و عمق صدا را بیشتر کند. ساندبارها با طول ۴۰ اینچ یا بیشتر را می‌توانید بر روی دیوار نصب کنید و یا آن را در قفسه زیر تلویزیون قرار دهید. برای فضاهای بزرگ‌تر سعی کنید یک ساندبار عریض‌تر و بزرگ‌تر بخرید؛ اما در اتاق‌های کوچک یک ساندبار جمع‌وجور کفایت می‌کند.

ساند بیس
البته این سیستم‌ها به دو صورت ارائه می‌شوند: ساندبار و ساند بیس

ساندبار همان‌طور که اشاره کردیم؛ میله‌های صدا است که در زیر تلویزیون و بر روی قفسه یا روی دیوار نصب می‌شوند. اما ساندبیس‌ها که به آن پایه صدا نیز می‌گویند؛ عریض‌تر بوده و در زیر تلویزیون قرار می‌گیرند. به عبارتی تلویزیون شما درست روی این دستگاه قرار دارد. بنابراین قبل از خرید ساندبیس باید به این نکته دقت کنید که آیا تحمل وزن تلویزیون شما را دارد یا خیر؟ این سیستم‌ها نسبت به ساندبارها مزیت‌هایی نیز دارند؛ با توجه به اندازه بزرگ‌تر آن‌ها، اندازه بلندگوها نیز بزرگ‌تر می‌باشد؛ در نتیجه صدای قوی‌تری را تولید می‌کنند.

چرا ساندبار بخریم؟

بیشتر افرادی که ساندبار می‌خرند؛ فضای کافی برای قرار دادن سینمای خانگی در اتاقشان ندارند؛ بنابراین ترجیح می‌دهند از یک وسیله جمع‌وجور استفاده کنند. این میله‌های صدا، فضای خیلی کمی اشغال می‌کنند؛ اما در مقابل، صدا و کیفیت آن بسیار خوب است. علاوه بر این ساندبارها قیمت ارزان‌تری دارند؛ زیرا تنها به‌صورت مستقل ارائه شده و ممکن است در کنار آن یک ساب ووفر باشد. اما سینمای خانگی به یک آمپلی فایر، حداقل ۵ بلندگو (یک مرکز، یک سمت چپ، یک راست، دو عقب) و یک ساب ووفر نیاز دارند که همه این‌ها هزینه شما را زیادتر کرده و فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که ساندبارها نسبت به این سیستم‌ها از ویژگی‌های کمتری برخوردارند؛ بنابراین برای اتاق‌های خیلی بزرگ مناسب نیستند؛ اما اگر اتاق متوسط یا کوچکی دارید و می‌خواهید به روش ساده صدا تلویزیونتان را بیشتر کنید؛ می‌توانید از ساندبارها استفاده نمایید؛ به عبارت دیگر اگر یک ساندبار خوب و باکیفیت صدای تلویزیون و رسانه شما را صد برابر بیشتر کند؛ یک سینمای خانگی قادر است این صدا را به اندازه ۱۰۰۰ برابر تشدید نماید.

مشخصات ساندبار خوب

در این قسمت با مشخصات ساندبار خوب آشنا می شوید:

۱. ساندبار با کانال‌های بیشتر

کانال در ساندبار همانند اسپیکرهای جداگانه در سینمای خانگی عمل می‌کند و یکی از مهمترین مشخصات ساندبار خوب است؛ بیشتر سیستم‌ها از ۵ کانال صوتی مختلف، به منظور صدای فراگیرتر بهره می‌برند که این کانال‌ها یکی در وسط، یکی در چپ و یکی در راست و دو تا در عقب تعبیه شده‌اند؛ اما ساندبارها این کانال‌ها را به صورت یک جا و در بدنه خود جای داده‌اند. بنابراین بهتر است ساندباری انتخاب کنید که بیش از ۳ کانال داشته باشد. امروزه هنوز هم از ساندبارهای دو کاناله استفاده می‌شود؛ اما آن‌ها آنچه شما انتظار دارید را ارائه نمی‌دهند؛ در صورتی که از ساندبارهای ۳ کاناله یا بیشتر استفاده کنید؛ صدای فراگیرتری ایجاد می‌شود. در نتیجه در هر جای تاق نشسته‌ باشید؛ می‌توانید صدا را با همان کیفیت و اندازه مناسب گوش دهید.

  • ساندبارهای دوکاناله: دو بلندگو در چپ و راست.
  • ساندبار ۳ کاناله: ۳ بلندگو در مرکز، چپ و راست.
  • ساندبار ۵ کاناله: ۵ بلندگو در مرکز، چپ، راست و دو عدد در قسمت پشت.
  • ساندبار ۷ کاناله: همان بلندگوهای ۵ کاناله را در کنار صدای فراگیر و چندبعدی محیطی ارائه می‌دهد.
۲. قابلیت Dolby Atmos

قابلیت دالبی اتموس یک قابلیت جدید در ساندبارها و یکی از مشخصات ساندبار خوب است که با نقشه‌برداری سه بعدی از محیط اطراف می‌تواند این صدای سه بعدی را تولید کرده و با حرکت آن در میان اشیا، باعث شود که صدا فراگیرتر به گوش برسد. دالبی اتموس یک استاندارد برای سیستم خروجی صدا است که امروزه در ساندبارهای ۵ و ۷ کاناله مورد استفاده قرار گرفته و کیفیت صدا را بیشتر و آن را فراگیرتر می‌کند.

۳. ساندبار passive یا active؟

ساندبار active دارای آمپلی فایر داخلی است؛ بنابراین نیازی به گیرنده و تقویت کننده جداگانه‌ای ندارد؛ البته ساندبارهای passive اگرچه تقویت کننده داخلی ندارند اما بلندگوهای آن‌ها بهتر است و کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهند. این ساندبارها هزینه تمام شده بیشتری برای شما دارند؛ زیرا شما باید این تقویت کننده و گیرنده را جداگانه بخرید و فضای کافی برای نگهداری آن داشته باشید. در واقع اگر محدودیت فضا برای نگهداری سیستم صوتی‌تان را دارید؛ می‌توانید از ساندبارها با آمپلی فایر داخلی بهره‌مند شوید.

ساندبار را در کجا قرار می‌دهید؟

تصمیم دارید ساندبار را در کجا قرار دهید؛ آیا قصد دارید آن را بر روی دیوار بزنید و یا می‌خواهید آن را در زیر تلویزیون قرار دهید؟ در صورتی که تلویزیون خود را بر روی دیوار نصب کرده‌اید؛ بهتر است ساندبار را نیز زیر تلویزیون و بر روی دیوار نصب کنید. در غیر این صورت قرار دادن ساندبار بر روی میز و زیر تلویزیون نیز پیشنهاد داده می‌شود. برخی افراد ساندبار را در بالا تلویزیون نصب می‌کنند؛ این مکان نیز مناسب است اما توصیه نمی‌شود. شما حتی می‌توانید از ساندبارهایی استفاده کنید که برند تلویزیونتان آن را تولید کرده و متناسب با ابعاد و مدل تلویزیون طراحی شده است تا تناسب و زیبایی آن بیشتر شود. ساندبیس‌ها نیز گزینه خوبی هستند؛ بنابراین شما با توجه به فضایی که دارید باید تصمیم بگیرید از ساندبار یا ساند بیس استفاده کنید و آن را کجا نصب نمایید.

۴. اندازه ساندبار

قبل از خرید ساندبار اندازه آن را بررسی کنید؛ اندازه ساندبار اهمیت دارد و باید متناسب با اندازه تلویزیونتان باشد؛ بنابراین بهتر است اندازه ساندبار انتخابی شما، طولانی‌تر از اندازه تلویزیونتان نباشد. متناسب بودن اندازه ساندبار با اندازه تلویزیون بر روی زیبایی آن تأثیر دارد؛ همان‌طور که اشاره شد می‌توانید از ساندبارهای هم برند با تلویزیونتان استفاده کنید.

۵. اتصالات سیمی

بهتر است از اتصالات سیمی برای برقراری ارتباط بین ساندبار و تلویزیون استفاده شود تا حداکثر کارایی را به وجود بیاورد. بیشتر ساندبارها از کابل‌های اپتیکال برای اتصال به تلویزیون استفاده می کنند؛ پورت‌های نوری ساده‌ترین و مطمئن‌ترین اتصالات موجود بین ساندبار و تلویزیون می باشند.

۶. دارای اتصالات بی‌سیم

امروزه بیشتر ساندبارها از طریق وایفای و بلوتوث نیز قابلیت اتصال دارند؛ بنابراین به راحتی می‌توانید از رایانه و گوشی همراهتان موسیقی را با صدای رسا پخش کنید. ساندبارها ازآنجاکه از اتصالات بی‌سیم استفاده می کنند؛ در نتیجه برد مشخصی دارند و دستگاه پخش‌کننده موسیقی شما تنها می‌تواند در فاصله معینی به آن‌ها وصل شده و موسیقی را به صورت بی‌سیم از طریق ساندبار گوش دهید. علاوه بر این ساندبارها دارای درگاه‌هایی برای وصل کردن فلش و کارت حافظه نیز هستند در این صورت می‌توانید موسیقی‌های درون فلش و کارت حافظه‌تان را نیز از طریق ساندبار و باکیفیت و صدای بیشتر گوش دهید.

۷. ساندبار قابل سفارشی‌سازی

برخی از ساندبارها را می‌توان از طریق ریموت و یا دکمه‌های رو بدنه سفارشی سازی کرد. شما می‌توانید اکوالایزر و بیس صدا را با استفاده از تنظیمات کم و زیاد کنید. اکولایزر کیفیت صدا را بهینه می‌کند و آن را در حالت مطلوب‌تری قرار می‌دهد. در این صورت شما قادر هستید برخی صداها مانند صدای خواننده را کم و زیاد کرده و به دنبال آن صدای سازهای را نیز تغییر دهید تا بیشتر یا کمتر به گوش برسد.

۸. پشتیبانی از فایل‌های رایج

ساندبارهای امروزی از بیشتر فایل‌های رایج mp3 و  WAV،F LAC،A LAC و … پشتیبانی می‌کنند؛ در صورتی که از فایل‌های خاصی استفاده می‌کنید قبل از خرید مطمئن شوید که ساندبار از آن پشتیبانی کرده و فایل‌ها را پخش می‌کند.

۹. ساندبار با ریموت و برنامه

وجود ریموت در ساندبارها باعث می‌شود که شما خیلی راحت از آن‌ها استفاده کنید. در این صورت برای کم و زیاد کردن صدا و یا عقب و جلو کردن موسیقی نیازی نیست به بدنه دست بزند. البته این قابلیت در بیشتر ساندبارهای امروزی وجود دارد و چیز جدیدی نیست. علاوه بر این در مدل‌های جدیدتر علاوه بر ریموت، دکمه‌های لمسی نیز بر روی بدنه نصب شده است که هم زیبایی کار را بیشتر کرده و هم شما می‌توانید از طریق بدنه ساندبار نیز این قابلیت‌ها را اجرا کنید.

برنامه کاربردی

البته برخی از ساندبارها دارای برنامه‌های مختص به خودشان هستند که بر روی گوشی همراه شما نصب شده و با اتصال وایفای و یا بلوتوث همگام سازی می‌شود. در این صورت شما می‌توانید از طریق گوشی همراه خود ساندبار را تحت کنترل داشته باشید.

سؤالاتی در مورد ساندبارها
آیا می‌توانید به ساندبار خود بلندگو وصل کنیم؟

این قابلیت در برخی از ساندبارها وجود دارد. برخی ساندبارهای جدیدتر دارای قابلیتی برای ارتقا بلندگو هستند و شما می‌توانید با اضافه کردن بلندگو، کیفیت صدای آن را مانند یک سینمای خانگی ارتقا دهید. بنابراین از بلندگوهای بی‌سیم برای ایجاد صدای فراگیرتر و بلندتر در کنار ساندبار خود استفاده کنید.

آیا به گیرنده صدا و آمپلی فایر نیاز داریم؟

اگر یک ساندبار active بخرید نیازی به گیرنده یا آمپلی فایر ندارید؛ اما در ساندبارهای passive باید آمپلی فایر و گیرنده را به صورت جداگانه بخرید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد