چگونه گازی که روشن نمی‌شود را تعمیر کنیم؟

0 888

اجاق گاز یکی از وسایل پر کاربرد و ضروری زندگی است که انواع مختلفی دارد. اجاق گازهای آشپزخانه به دو صورت اجاق گازهای مبله و اجاق گاز صفحه ای تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این تقسیم بندی ها مدل های مختلفی دارند. به طور مثال اجاق گازهای صفحه ای شامل مدل های روکار و توکار هستند که به دو صورت برقی و گازی وجود دارد. اجاق گازهای ایستاده (مبله) بهترین اجاق گازهای فردار موجود در بازار هستند که در بیشتر خانه ها دیده می شود. گاهی این وسیله کاربردی دچار مشکلاتی می شود که باعث نگرانی زنان خانه می شود. تعمیرات اجاق گاز بسیار ساده است به شرطی که اطلاعات کافی داشته باشید. در این مطلب راهنمایی هایی بیان شده است که به شما کمک می کند تا مشکلات خود را رفع کنید. از این اطلاعات برای درک عملکرد اجاق گاز خود استفاده کنید تا بتوانید علت خرابی و نحوه تعمیر آن را پیدا کنید. با ما همراه باشید:

فیوزها

اگر اجاق گاز دارای فیوزهای داخلی باشد، بروز مشکل در نحوه سیم کشی یا قطعات دیگر ممکن است باعث منفجر شدن فیوز شود. اگر فیوز منفجر شود نشان دهنده این است که یکی از اجزا معیوب یا ناقص شده است و باید تعمیر شود. اکثر اجاق گازهایی که از فیوز استفاده می کنند، نشان دهنده مدارهایی هستند که توسط یک فیوز خاص تحت تاثیر قرار می گیرند. اگر فیوز اجاق گاز منفجر شده باشد، قبل از جایگزینی فیوز باید عناصر اجاق گاز و سیم کشی آن را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که درجه فیوز را تغییر ندهید. همین امر در مورد فیوزی که برای یک مشعل سطحی قرار داده شده است هم اعمال خواهد شد. قبل از انجام خدمات حتماً اجاق گاز را از برق جدا کنید.

عناصر کباب کردن

عنصر کبابی، عنصر گرمایشی است که در بالای اجاق گاز قرار دارد و حرارت زیادی برای گرم کردن تولید می کند. اگر عنصر کبابی کار نمی کند، ابتدا باید یک بازرسی بصری انجام دهید تا عناصر معیوب یا جدا شده را پیدا کنید. اگر عناصر طبیعی و سالم به نظر می رسد، اتصال آن ها را با مولتی متر بررسی کنید. قبل از انجام این آزمایش، دستگاه را از برق جدا کنید. پانل عقب را بیرون بیاورید و ترمینال عنصر کبابی را مورد بررسی قرار دهید تا گرمای بیش از حد به آن ها آسیب وارد نکرده باشد. در ضمن به موارد زیر هم توجه داشته باشید:

– اگر اتصال وجود نداشته باشد، عنصر باید عوض شود.
– اگر سیم ها آسیب دیده باشند، باید تعمیر شوند.
– اگر عنصر خوب باشد، برای تعیین علت باید جریان آن را بررسی کنید. این شامل کنترل ولتاژ مستقیم است و فقط باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود.
– اگر اجاق گاز مجهز است قطعات مورد بررسی شامل فیوزها، ترموستات کنترل کننده اجاق گاز یا کنترل الکترونیکی می باشد.

عنصر پخت

عنصر پخت عنصر گرمایشی است که در پایین اجاق گاز قرار دارد. اکثر اجاق گازهای الکتریکی در چرخه پخت از هر دو عنصر پخت و عنصر کبابی استفاده می کنند، عنصر پخت ۹۰٪ از حرارت را انجام می دهد. اگر عنصر پخت کار نمی کند، ممکن است اجاق گاز داغ نباشد. برای اینکه بفهمید عنصر پخت درست کار می کند و سالم است، ابتدا باید یک بررسی بصری انجام دهید. اگر عنصر معیوب یا جدا شده باشد، باید تعویض شود. اگر عنصر ظاهرا طبیعی و سالم به نظر می رسد پس درجه حرارت را به مدت یک دقیقه بچرخانید و سپس آن را خاموش کنید.

عنصر را برای علائم گرمایشی بررسی کنید، اگر هنوز سرد است ممکن است معیوب باشد. برق را قطع کنید و سپس پانل پشت را بردارید. ابتدا سیم ها را چک کنید زیرا ممکن است شل یا معیوب شده باشند. اگر عنصر از لحاظ ظاهری سالم باشد، بهتر است اتصال آن را با مولتی متر بررسی کنید. اگر عنصر تداوم نداشته باشد، باید آن را تعویض کنید. اگر عنصر خوب باشد، برای پیدا کردن علت باید مدار پخت را بررسی کنید. این شامل کنترل ولتاژ مستقیم است و فقط باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود. اگر دامنه مجهز باشد قطعات مورد بررسی شامل فیوزها، ترموستات کنترل کننده اجاق یا کنترل الکترونیکی می باشد.

 

در بورسیکا بخوانید: انواع دستگاه‌های هشدار دهنده نشت گاز و دود

 

عنصر سطح سوختن

مشعل سطحی معمولاً از نوع کویل، نوع جامد یا کویل روبان است که در دامنه های صاف استفاده می شود. همه این ها شامل یک سیم گرمایی هستند که از جریان برق برای تولید گرما استفاده می کنند. اتصال عناصر نوع کویل را می توان با خارج کردن آن ها از بلوک ترمینال و آزمایش آن ها با مولتی متر بررسی کرد.

همچنین باید انتهای ترمینال را بررسی کنید تا هیچ آسیب گرمایی یا خوردگی نداشته باشند، اگر چنین چیزی وجود داشته باشد باید بلوک ترمینال یا مخزن را در همان زمان عوض کنید. برای تعویض بلوک ترمینال باید اجاق گاز را از برق جدا کنید. برای دسترسی به عناصر جامد و عناصر صاف بالا باید صفحه بالایی را بالا ببرید یا بردارید. قبل از بالا بردن صفحه باید گاز را از برق جدا کنید.

حسگر دما

در اجاق گازهای الکترونیکی مدرن، سنسور دما قسمتی از اجاق گاز است که درجه حرارت اجاق را تنظیم می کند. اگر این قسمت به درستی کار نکند، می تواند دلیل درست کار نکردن اجاق گاز یا فر باشد. این بخش را می توانید در داخل اجاق گاز در دیوار عقب و بالای صفحه پیدا کنید. در اکثر اجاق گازهای مدرن اگر سنسور فر نادرست باشد، یک کد خطا نشان می دهد. اگر فکر می کنید حسگر دما ممکن است ایراد داشته باشد، می توانید مقاومت آن را با مولتی متر بررسی کنید اما باید مقاومت درست سنسورِ دمای اتاق را بدانید. قبل از انجام این آزمایش، اجاق گاز را از برق جدا کنید.

سوئیچ نامحدود

سوئیچ نامحدود در پنل کنترل وجود دارد و قدرت را در هر عنصر سطحی کنترل می کند. اگر گرما در یک عنصر وجود نداشته باشد باید عنصر و بلوک ترمینال را چک کنید اگر آن ها سالم باشند ممکن است سوئیچ نامحدود معیوب باشد. اجاق گاز را از برق جدا کنید و پانل عقب کنسول را خارج کنید. سوئیچ را قرار دهید و اول سیم های بیش از حد گرم و یا پایانه های معیوب را بررسی کنید. پیوستگی اتصال سوئیچ را با مولتی متر آزمایش کنید. اگر معیوب باشد، سوئیچ را عوض کنید. اگر سوئیچ نامحدود به نظر معیوب نمی رسد، پس باید ولتاژ مناسب سوئیچ را بررسی کنید. این آزمون ولتاژ بالا است و فقط باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود.

برد کنترل الکترونیکی

اکثر اجاق گازهای مدرن از یک برد کنترل الکترونیکی برای عملکرد اجاق گاز استفاده می کنند. این مدل ها از برد کنترل برای عمل کردن شیر ایمنی اجاق گاز در یک اجاق گاز صفحه ای یا مبله استفاده می کنند و عناصر پخت و کباب را در محدوده الکتریکی یا اجاق قرار می دهند. اگر قدرتی برای مدار احتراق و مدارهای عنصری وجود نداشته باشد، باید برد کنترل را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در رله خروجی قدرت مناسب وجود دارد. اینها چک ولتاژ موثر هستند و باید توسط افراد واجد شرایط انجام شوند. اگر ولتاژ خروجی وجود نداشته باشد، کنترل باید عوض شود.

دریچه اطمینان

دریچه ایمنی اجاق گاز (همچنین دریچه گاز نیز نامیده می شود) بخشی است که تضمین می کند تا زمانی که گیرانه به دمای صحیح مورد نیاز برای مشتعل شدن نرسد، گازی منتشر نکند. در حالی که این بخش می تواند معیوب شود، اما غیر معمول است. در صورتی که سطح شعله گرم نمی شود، ابتدا باید مطمئن شوید که ولتاژ را به مدار وصل کرده اید. این یک آزمایش ولتاژ مستقیم است و باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود. اگر ولتاژ در پایانه های دریچه منحرف شده باشد، باید با استفاده از مولتی متر، تداوم دو فلز را در شیر بررسی کنید.

فتیله سرپیچ اجاق گاز

فتیله سرپیچ اجاق گاز که به طور معمول به عنوان گیرانه سطوح گرم نیز نامیده می شود در اجاق گازهای جدید برای باز کردن دریچه گاز و مشتعل شدن گاز استفاده می شود. گیرانه به عنوان جریان الکتریکی مساوی باعث دمای بالا و درخشش گرما می شود و همچنین باعث ایجاد دو فلز در دریچه ایمنی اجاق گاز می شود تا دریچه گاز را باز کند و آن را مشتعل کند. این ترتیب معمولا یک دقیقه طول می کشد. گیرانه ها در هر دو حالت صاف و گرد قرار می گیرند و بسیار ضعیف و شکننده هستند. اگر مشعل روشن نمی شود، ابتدا باید گیرانه را بررسی کنید. اگر گیرانه روشنایی نداشته باشد، پس باید قدرت مدار را بررسی کنید. این یک آزمایش ولتاژ مستقیم است و باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود. اگر قدرت وجود داشته باشد، ممکن است گیرانه مدار باز باشد، اتصال آن را می توانید با مولتی متر کنترل کنید. اگر گیرانه روشن است اما مشعل روشن نیست، ممکن است گیرانه ضعیف باشد و هنوز در خطا باشد، زیرا برای باز کردن شیر به مقدار مشخصی از جرقه فعلی نیاز دارد. این بررسی باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود و برای آن به مولتی متر نیاز دارید. اگر مشعل ناقص باشد، باید آن را عوض کنید.

خرابی قطعات دیگر

ما شایع ترین علت ها را بیان کردیم که می تواند باعث کار نکردن اجاق گاز شود، اما قطعات دیگری نیز وجود دارد که می تواند معیوب باشد. اگر نتوانستید ماشین ظرفشویی خود را با اطلاعات فوق تعمیر کنید، بهتر است با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید و از راهنمایی های او کمک بگیرید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد