معرفی انواع راه‌های موزدایی در خانم‌ها

0 1,673

بدن همه انسان‌ها از مو پوشیده شده است و همه ما در بدن خود، این موهای ناخواسته را داریم. زنان به این مسئله بیشتر اهمیت می‌دهند و دوست دارند موهای بدن و صورتشان را زود به زود از بین ببرند. موهایی که بالای لب، چانه و گونه‌ها، پاها، دست، زیر بغل، بیکینی و تمام بدن را می‌پوشانند، اندکی آزاردهنده است. میزان و جنس این موها در برخی افراد زیاد و در برخی کم است و تا حدودی به ژنتیک، استفاده از داروهای خاص  مانند داروهای استروئیدی،  سطح بالای هورمون‌های خاص و یا سندرم تخمدان پلی کستیک مربوط است.

روش‌های بسیار متنوعی برای موزدایی وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار ساده و از زمان‌های قدیم رواج داشته و برخی مدرن‌تر هستند. شما باید جنس پوست و مو خود را بشناسید و با توجه به تجربه و اطلاعاتی که از پوست و مو  به دست می‌آورید و بودجه‌ای که در اختیار دارید یک روش مناسب انتخاب کنید.

  • اصلاح (شیو) مرطوب

این روش ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش موزدایی است که در خانم‌ها و آقایان رواج دارد. البته این روش از قدیم بوده و امروزه افراد محدودی از آن استفاده می‌کنند و بیشتر روشی محبوب برای اصلاح صورت مردان است. در این روش باید از ژیلت‌های مخصوص بدن و صورت و متناسب با جنسیت خود استفاده کنید.  تیغه‌های ژیلت بر روی پوست مرطوب حرکت کرده و موهای زائد را از سطح بدن برش می‌زند. شیو کردن به‌صورت خشک شیوه اشتباهی است که عارضه آن بروز لکه‌های قرمزرنگی بر روی پوست‌‌‌‌ است که غالباً تا چندین روز اثرات آن باقی‌‌‌‌ می‌ماند. بنابراین بهتر است از صابون، شامپو یا حداقل آب استفاده کنید. برخی از ژیلت‌ها دارای نوارهای صابونی در زیر تیغه خود هستند که کار را آسان‌تر می‌کند.

از این روش می‌توانید برای موزدایی پاها، زیر بغل، بیکینی استفاده کنید. شما می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید اما دسترسی به تمام قسمت‌های بدن سخت است. این روش سریع، مؤثر، بدون درد است اما از آنجا که مو از ساقه برش داده می‌شود، به‌سرعت رشد می‌کند و شما باید مرتب از این روش استفاده کنید.

در بورسیکا بیشتر بخوانید: ۵ عادتی که باعث تیزی تیغه اصلاح می‌شود
در بورسیکا بیشتر بخوانید: چگونه تأثیرات ناخوشایند تیغه اصلاح بر پوست را از بین ببریم؟

 

  • دستگاه اصلاح (شیو) برقی

این دستگاه الکترونیکی از تیغه‌هایی تشکیل‌شده است، این تیغه‌ها به‌وسیله منبع برق به حرکت درآمده و موهای زائد را از بین می‌برند. تیغه‌های این دستگاه  نیاز به مراقبت دارند،  و بعد از هر بار استفاده باید تمیز و خشک شوند.  برخی از آن‌ها دارای صفحه‌نمایش هستند، که سرعت دستگاه و سایر موارد را بر روی آن نشان می‌دهند. شما می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید اما دسترسی به تمام قسمت‌های بدن سخت است

این روش برای موزدایی پاها، بیکینی، زیر بغل بسیار مناسب است، و اغلب مورداستفاده آقایان است. مو از ریشه بریده می‌شود بنابراین به‌سرعت رشد می‌کند. افرادی که پوست‌های حساسی دارند و در اثر استفاده از وکس یا اپلیدی دچار التهاب می‌شوند می‌توانند از این روش استفاده کنند.

  • وکس (موم)

در این روش موم داغ یا سرد را در جهت رویش مو بر روی پوست می‌کشند، سپس بر روی آن پارچه‌های نواری مخصوص قرار داده و در خلاف جهت رویش موها،  آن را جدا می‌کنند. در این صورت موهای زائد از بدن جدا می‌شود. موزدایی به‌وسیله موم باعث می‌شود موها تا ۴ هفته رشد نکند.

از این روش می‌توانید برای موزدایی دست، بیکینی، زیر ابروها، زیر بغل و بالای لب استفاده کنید. از معایب این روش می‌توان به دردناک بودن آن اشاره کرد؛ اگر موم خیلی داغ باشد، ممکن است سوختگی داشته باشید. همچنین باید منتظر باشید تا اندازه مو حداقل تا ۲ میلی‌متر رشد کند.

شما می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید اما دسترسی به تمام قسمت‌های بدن سخت است. سالن‌ها نیز ممکن است هزینه زیادی از شما بگیرند. بعد از موزدایی با وکس، پوست خشک می‌شود و  بنابراین بهتر است آن را با لوسیون‌های آرام‌بخش مانند آلوئه‌ورا ماساژ دهید. درصورتی‌که پوست را چرب کنید به‌مرور، مو می‌تواند راحت‌تر از آن خارج شود و از موهای زیرپوستی نیز خلاص می‌شوید.

  • بند انداختن

این روش موزدایی مخصوص خانم‌ها است و برای نواحی کوچک و محدود مانند زیر ابرو و یا بالا لب ، بر روی دست‌وپا انجام می‌شود. درواقع شما با استفاده از نخ پنبه‌ای و در دست گرفتن آن به‌صورت مخصوص، مو را به دام انداخته و آن را جدا می‌کنید. در این روش موها از ریشه برداشته می‌شود بنابراین رشد آن آهسته است.

انجام این روش اندکی تخصصی است و از عهده هر کس برنمی‌آید. استفاده از این روش در نقاط حساس صورت ممکن است باعث التهاب و جوش شود. البته امروزه دستگاه‌های برقی موزن، وارد بازار شده‌اند که نیاز به مهارت خاصی ندارند.

  • دستگاه اپیلاسیون(اپلیدی)

این دستگاه با استفاده از چندین موچین که به‌صورت فشرده در کنار هم قرارگرفته است و به‌وسیله حرکت سریع و منظم آن‌ها، موهای زائد را برطرف می‌کند. طراحی موچین‌ها بر روی دستگاه، به‌گونه‌ای است که موها را بدون کشیدن پوست، از ریشه جدا می‌کند، در این صورت مو با پیاز آن جداشده و تا چند مدت، رشد آن کُند خواهد شد.

شما می‌توانید از این دستگاه برای تمام قسمت‌های بدن، مانند پاها، دست‌ها، زیر بغل و بیکینی استفاده کنید، برخی از این دستگاه‌ها برای موزدایی صورت نیز استفاده می‌شود. این روش قابل‌ اجرا در خانه است و به‌تنهایی می‌توانید آن را انجام دهید. نتایج موزدایی با این دستگاه بسیار ماندگار است و تا ۴ هفته طول می‌کشد، ممکن است در برخی مناطق بدن اندکی دردآور باشد. در برخی از مناطق پوست، که نازک است، موهای زیرپوستی به وجود می‌آورد.

اپیلاتور می‌تواند موهایی به‌اندازه ۰.۵میلی‌متری را حذف کند، درصورتی‌که برای استفاده از وکس یا موم باید اندازه مو ۲ میلی‌متر باشد. بنابراین نیازی نیست که منتظر بمانید تا موهای بدنتان بلند شود.

برای مشاهده محصولات در این دسته کلیک کنید.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل خرید اپیلاتور
  • کرم‌های موبر

این کرم‌ها ازنظر شیمیایی به گونه تولید می‌شوند که مو و ساختار مو را در سطح پوست حل می‌کند و بعد از استعمال کرم بر روی بدن، تا ۱۰ دقیقه، موهای شما سست شده و به‌وسیله کاردک به‌راحتی از سطح پوستتان جدا می‌شود. کرم‌های موبر، بدون نسخه در دسترس هستند.

این نوع موزدایی برای صورت، بالا لب، زیر بغل ، بیکینی مناسب است. البته کرم‌های موبر صورت و بدن با یکدیگر متفاوت‌اند. هیچ‌وقت از کرم‌های بدن برای صورتتان استفاده نکنید.

خطر اصلی با این محصولات سوختگی‌های شیمیایی است زیرا آن‌ها به‌شدت قلیایی هستند. استفاده از کرم نامناسب – و یا قرار دادن کرم بر روی پوست در مدت‌زمان بیش‌ازحد طولانی – می‌تواند پوست را بسوزاند. اگر سابقه‌ای از واکنش‌های آلرژیک دارید، ابتدا باید کمی کرم را در یک ناحیه کوچک بر روی بازو تست کنید تا مطمئن شوید که واکنش بدی نسبت به آن ندارید. اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های مربوط به کرم را دنبال کنید.این روش بسیار ارزان‌تر از روش‌های دیگر و بدون درد است.

البته این نوع موزدایی ممکن است کثیف و دشوار باشد، محصولات و کرم‌های موبر، که به‌صورت سنتی هستند، بوی ناخوشایندی دارند، اما امروزه محصولات مدرن‌تر و خوشبوتر نیز پا به میدان نهاده‌اند.

برای مشاهده این محصولات کلیک کنید.

 

تفاوت راه‌های متفاوت موزدایی

 

  • بلیچینگ یا بی‌رنگ کردن موها

این روش ازنظر فنی؛ این یک روش موزدایی نیست، بلکه با بی‌رنگ کردن موها باعث می‌شود، موهای بدن محوتر شده و دید کمتری داشته باشند. شما می‌توانید از این روش برای موهای نازک بدنتان استفاده کنید. این روش برای قسمت‌هایی مانند بازو، صورت و گردن مناسب است. در این روش ماده سفیدکننده را به ناحیه موردنظر اعمال می‌کنید تا رنگ‌دانه‌های مو را حذف کرده و مو را بی‌رنگ کند.  البته پوست‌های حساس نمی‌توانند از این روش استفاده کنند زیرا بر اثر تماس باپوست ممکن است سوختگی و ایجاد حساسیت داشته باشد. بهتر است در ابتدا آن را روی ناحیه‌ای از پوست اعمال کنید و در صورت عدم واکنش از این روش بهره ببرید. این روش نیز مانند روش‌های دیگر موقتی است و پس از مدتی باید آن را تکرار کنید. در صورتی که تراکم و ضخامت موها در ناحیه‌ای زیاد باشد این روش نتیجه ناخوشایندی می‌تواند ایجاد کند.

  • استفاده از دارو

در برخی از موارد پزشک از داروهای استعمالی برای کاهش روند رشد مو استفاده می‌کند. کرم تجویزی به نام Vaniqa که توسط FDA تأییدشده است برای کاهش رشد مو در زنان مناسب است. این کرم رشد را کاهش می‌دهد، اما مو را حذف نخواهد کرد. شما باید دو بار در روز این کرم را به نواحی موردنظر اعمال کنید،  هنگامی‌که استفاده از کرم را متوقف می‌کنید، مو دوباره رشد می‌کند. البته تجویز این دارو زیر نظر پزشک است و استفاده خودسر آن ممکن است باعث بروز حساسیت‌های پوستی شود.

  • روش الکترولیز کردن موهای زائد

در این روش پالس‌های الکتریکی به فولیکول مو ارسال‌شده و باعث غیرفعال سازی آن و از بین رفتن دائمی موها خواهد شد. این روش به سه صورت انجام می‌شود:

الکترولیز گالوانیک: موزدایی از طریق واکنش شیمیایی برای از بین بردن فولیکول مو.

در این روش جریان الکتریسیته مستقیم به ریشه مو ارسال می‌شود و این کار توسط قرار دادن سوزن‌های بسیار باریک در ریشه مو توسط متخصص انجام می‌شود. این جریان الکتریسیته در ریشه مو، واکنش شیمیایی آب و نمک ایجاد کرده و باعث می‌شود فولیکول تجزیه شود.

ترمولیز: موزدایی از طریق  گرما برای از بین بردن فولیکول مو.

این روش گرمادرمانی، درمان با امواج رادیویی یا فرکانس بالا نیز نام‌گذاری می‌شود. در این روش نیز از سوزن‌های باریک در فولیکول مو استفاده می‌شود و یک جریان متناوب به ریشه مو اعمال می‌شود، سلول گرم شده و فولیکول از بین می‌رود. این روش برای تمام موها قابل‌اجرا نیست و تنها برای موهای کم‌عمق استفاده می‌شود.

در روش سوم از ترکیبی از دو روش بالا استفاده می‌شود.

  • لیزر کلینیکی یا لیزر خانگی

لیزر موهای زائد یک روش طولانی‌مدت است که آثار آن تا مدت‌ها باقی می‌ماند. اما برای رسیدن به نتایج مطلوب باید دوره درمان ۳ تا ۶ ماه را طی کنید.

پرتو لیزر یا پالس نوری، رنگ‌دانه مو را هدف می‌گیرد و به‌مرور باعث می‌شود فولیکول مو غیرفعال شده و کلاً رشد نکند. ماندگاری این روش موزدایی نسبت به روش‌های دیگر بسیار زیادتر و چند برابر است. البته درمان می‌تواند گران و گاهی دردناک باشد، اما می‌تواند در بسیاری از قسمت‌های بدن مورداستفاده قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که یک دکتر یا تکنسین مناسب انتخاب کنید تا به پوست شما آسیب وارد نشود.

در این راستا دو مدل دستگاه‌های لیزر موهای زائد وجود دارد. برخی از این دستگاه بزرگ هستند و در کلینیک‌ها و به‌صورت تخصصی توسط فرد متخصص استفاده می‌شوند. درواقع شما باید چند جلسه در طی چند ماه به این کلینیک‌ها مراجعه کرده و با پرداخت هزینه، بدنتان را لیزر کنید و به‌مرور خواهید دید که موهای بدنتان نازک‌تر شده و کم‌کم فولیکول مو از بین می‌برد و دیگر رشد نمی‌کند.

نمونه‌ای جدید و راحت‌تر این دستگاه‌ها، دستگاه‌های لیزر خانگی هستند که در ابعاد کوچک‌تر طراحی‌شده و شما به‌صورت شخصی می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید. لیزرهای خانگی از تکنولوژی دیود استفاده می‌شود، رنگ‌دانه‌ای مو مورد هدف قرار می‌گیرد و  به‌مرور فولیکول مو از بین رفته و مو رشد نمی‌کند.

استفاده از لیزر یک روش مدرن است که امروزه بیشتر استفاده می‌شود. البته هزینه جلسات لیزر و یا خرید دستگاه خانگی لیزر، اندکی بالا است اما با توجه به فواید آن، روش مناسبی بنظر می‌آید.

افرادی که دارای بیماری‌های پوستی هستند، افراد دیابتی و آن‌هایی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین بیماری‌های عفونی هستند باید از انجام لیزر اجتناب کنند و به سراغ روش‌های دیگر برای از بین بردن موهای زائد خود بروند. همچنین زنان باردار، دختران زیر ۱۷ سال و افراد با آفتاب‌سوختگی شدید تازه نیز باید برای انجام لیزر صبر و انجام آن را به بعد موکول کنند.

لیزر در مقایسه با روش‌های دیگر درد کمتری دارد و نتایج آن بهتر است، پوست را درگیر نکرده باعث خشکی و رنگ‌پریدگی آن نمی‌شود. با استفاده از این روش از آنجا که موها برای مدت‌زمان طولانی رشد نمی‌کنند باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و احتمال ایجاد موهای زیرپوستی کاهش می‌یابد.

 

در بورسیکا بخوانید: لیزر موهای زائد، بایدها و نبایدها
در بورسیکا بخوانید: با لیزر تریا ۴X از شر موهای زائدتان راحت شوید

 

برای مشاهده و خرید لیزرهای خانگی میتوانید به سایت بورسیکا سر بزنید.

منبع:
www.se.braun.com
بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد