کانن در مقابل نیکون: مقایسه سیستم‌های DSLR که شما منتظرش بودید! (بخش دوم)

0 1,063

کانن در مقابل نیکون: انتخاب لنز

DX_format_vs_FX_format_Nikon_NIK29.zone_7.zone7_step03

 

هنگامی که صحبت از لنز به میان می آید، اگر چه هر تولید کننده دارای مجموعه‌ای از لنزهای منحصر به فرد خود است، اما بطور کلی کانن و نیکون تا حد زیادی همسان و برابر هستند .

کمپانی نیکون در سال ۲۰۱۳ سالروز تاسیس این برند را با معرفی ۸۰ نوع مختلف از لنزهای نیکور خود جشن گرفت و اعلام کرد که تا ژانویه ۲۰۱۴ خط تولید سالانه ۸۵ میلیون لنزهای مختلف این برند را فعال خوهد کرد.

در مقایسه سیستم کانن جوان‌تر است چرا که این کمپانی در سال ۲۰۱۲ سالروز تاسیس خود را تنها با معرفی ۲۵ نوع از لنزهای خود مختص سیستم‌های EOS جشن گرفت و این در حالیست که خط تولید این کمپانی با تولید ۱۰۰ میلیون لنز EF در آوریل ۲۰۱۴ از کمپانی رقیب پیشی گرفت.

نیکون اولین بار در سال ۱۹۵۹ لنزهای F-mount را در دوربین NIKON F خود بکار برد و هنوز هم پس از گذشت چند دهه به استفاده از این نوع لنزها در دوربین‌های DSLR خود ادامه می‌دهد. این بدان معناست که تعداد زیادی از قابلیت‌های تبادل و معاوضه اجزا و… در دوربین‌های این برند وجود دارد.

لنزهای قدیمی نیکوربا فوکوس دستی برای دوربین های فیلم‌برداری نیکون که در سال ۱۹۶۰ ساخته شده‌اند را می توان در همه دوربین های SLR دیجیتال استفاده کرد، ولی امروزه بسیاری از لنزهای اتوماتیک تنها در نیکون F اصلی کار می‌کنند.

در این بین برخی ناسازگاری‌ها وجود دارد؛ برای مثال برای کار کردن نیاز به یک چیپ برای نوردهی مناسب در فواصل مورد نظر را دارند، در حالیکه لنزهای مدرن نیکور “G”، که هیچ حلقه دیافراگمی ندارند در دوربین‌های SLR با فوکوس دستی کار نمی‌کنند.

بدیهی است که هر تولیدکننده‌ای کاتالوگ‌هایی برای سری لنزهای قدیمی و برگشت خورده خود دارد، اما ما در حال حاضر می‌خواهیم با توجه به محدوده فعلی لنزها بر روی انتخاب آن‌ها تمرکز کنیم.

بررسی تخصصی لنزهای کانن

 

لنز EF 8-15mm f/4.0 L USM fisheye کانن

کانن تنها یک لنز fisheye (عدسی دوربین عکاسی و غیره که گسترش دید آن به ۱۸۰ درجه می رسد) جدید دارد، اما زوم آن این امکان را فراهم می‌کند که اثر فیش آی فول فریم در تمامی مدل‌های DSLR نمایان گردد.

لنز TS-E 17mm f/4L ultra-wide angle tilt and shift

نیکون در حال حاضر ۳ لنز تیلت شیفت دارد که با عنوان لنزهای کنترل پرسپکتوی و ژرفا در جهان شناخته شده و شامل لنزهای mm24، mm45 و mm85 می‌باشد. اما لنزهای تیلت شیفت کانن در ۴ طول مختلف کانونی بشرح زیر ساخته شده‌اند: mm24، mm45 ، mm90 بعلاوه یک مدل مطلوبتر mm17.

لنز EF 50mm f/1.2 L USM

نیکون اقدام به تولید یک لنز معادل با فوکوس دستی خودکار کرد، اما در واقع هیچ لنز با فوکوس اتوماتیک برای رقابت با این لنز استاندارد کانن وجود ندارد.

لنز ماکرو MP-E 65mm f/2.8 1-5x

کانن در حال حاضر در حال تولید ۶ لنز ماکرو می‌باشد که از جمله آن‌ها لنز MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro است که اولین لنز ماکرو با قدرت بزرگنمایی بیشتر از x1 است.

لنز EF 400mm f/5.6 L USM

این یکی از لنزهای قدیمی است که کانن در حال حاضر ارائه می‌کند و هیچ معادلی در بین لنزهای نیکون برایش وجود ندارد.

لنز EF 400mm f/4 DO IS USM

کانن دارای خط تولید ۲ لنز انکسارکننده نوری (DO) است که با خطوط سبز در حاشیه لنز مشخص شده. عناصر لنز DO برای فراهم آوردن امکان استفاده از لنزهای کوچکتر و سبکتر در فواصل کانونی ساخته شده‌اند. تا کنون کمتر از یک دهه از ارائه این لنز کانن می‌گذرد.

لنز EF 200-400mm f/4 L IS USM with internal 1.4x extender

نیکون دارای لنزهای mm 200 -400 f/4 که هزینه آن‌ها تقریبا برابر نصف مدل مشابه کانن است اما این لنزها در کانن با ویژگی استفاده از مبدل تله ساخته شده‌اند.

لنزهای سینمایی کانن

خط لنز سینمایی کانن شامل محدوده اختصاصی لنز برای دوربین های EOS فیلمسازی سینمایی کانن (از جمله EOS C100، C300 C500 و) و DSLR های فول فریم ها EOS است.

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی انواع دوربین‌های کامپکت

 

بررسی تخصصی لنزهای نیکون

لنز AF-S Nikkor 14-24mm f2.8 G ED ultra-wide angle zoom

شهرت این لنز به سبب نمایش فوق العاده آن با زاویه باز و جاگذاری روی بدنه دوربین فول فریم می‌باشد و از دیگر ویژگی‌های آن وضوح قابل توجه و کارایی در نور کم است. در حال حاضر هیچ لنز زاویه بازی در کانن که قابلیت تطابق و رقابت با این لنز را داشته باشد،وجود ندارد. نزدیکترین محصول کانن به این لنز، EF 16-35mm f/2.8 L MkII USM است هنگامی که بدون قابلیت fisheye استفاده شود.

لنز AF-D Nikkor 16mm f/2.8 fisheye

بر خلاف کانن، نیکون دو لنز مجزای فول فریم (FX) و (APS-C (DX برای فرمت‌های DSLRارائه کرده است. هر دو لنز با زاویه تصویر ۱۸۰ درجه و یک دیافراگم که حداکثر دارای یک توقف و پر نور تر از لنز زوم فیش آی کانن عرضه شده‌اند.

لنز ۱۰۵mm f2 D AF DC

لنزهای DC نیکون (کنترل Defocus تصویر) دارای دیافراگمی با ۹ پرده و حداکثر بزرگی، برای دایره ویژه فوکوس و از همه مهم‌تر حلقه کنترل Defocus هستند که سبب می‌شود این دو بهترین لنزهای پرتره بر روی کره زمین محسوب شوند! بر خلاف لنز ۱۳۵mm f/2.8 دارای کنترل Softfocus کانن،لنز DC نیکون به شما اجازه تنظیم کیفیت بوکه در یک تصویر به‌جای دستکاری و تنظیم وضوح کلی عکس را می‌دهد.

لنز AF-S Nikkor 58mm f/1.4G

این لنز برجسته نیکون با دو قیمت سرسام‌آور ۱۶۰۰ پوند و ۱۷۰۰ دلار و با فاصله کانونی شگفت‌انگیزی ارائه شده است. تمام مدل‌های Nikkor f/1.2, the 58mm نیکون، بافاصله کانونی ۵۸mm برای ایجاد یک حس برتر در زمانی که به فرمت DX دوربین‌های DSLR، که معادل ۸۷mm که نزدیک به فاصله کانونی مجاز پرتره کلاسیک عرضه شده است گفته می‌شود هزینه آن بیشتر از تمام فرمت‌های DX دوربین‌های DSLR است.

لنز AF-S DX Nikkor 18-300mm f/2.5-5.6G ED VR

کانن هیچ لنزی در محدوده سازگار با دوربین‌های EF-S ارائه نکرده است، نزدیکترین لنز سازگار با این فرمت هم EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS است، اما باز هم تا به همان جایگاه برای ارائه چنین لنزی نرسد پوئن مثبتی برای این کمپانی محسوب نمی‌شود. در حالی که نیکون با دارا بودن این لنزها برتری محسوسی دارد.

لنزهای فوکوس دستی

بله، البته نیکون هنوز هم لنزهای جدیدی با فوکوس دستی ارائه می‌کند. این کمپانی در کنار عرضه لنزهای ویژه مانند سری کنترل پرسپکتیو از لنزهای تیلت شیفت و برخی لنزهای ماکرو/میکرو نیکور، و ارائه طیف وسیعی از سرعت لنزها، لنزهای فوکوس دستی با تمرکز AIS در فاصله کانونی و استاندارد نیز ارائه می‌کند. این در حالیست که تنها لنزهای فوکوس دستی موجود کانن برای سری تیلت شیفت EF مدل TS-E و MP-E 65mm macro است.

 

در بورسیکا بخوانید: کانن در مقابل نیکون (قسمت اول)

 

کانن در مقابل نیکون: سیستم‌های جمع و جور دوربین

Nikon_1_V3_price_release_date_V3_10_30_PD_DFN1000_front

 

کانن آخرین سازنده سیستم‌های جمع و جور دوربین در بازار بود. برای اولین بار، و تا به امروز تنها سیستم جمع و جور دوربین کانن EOS M است که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و در طیف وسیعی از رنگ‌ها(بله، رنگ مشکی آن نیز آمده ست) ارائه شده است. EOS M کانن دارای همان ویژگی‌ها و سنسورهای ۱۸MP APS-C CMOS و پردازنده DIGIC 5 در EOS 650D است. این مدل در مقایسه با سیستم‌های مشابه سری ۱ نیکون، دارای سازش کمتری در کیفیت تصویر و اندازه کوچکتری (فرمت سنسورCX، ۱ اینچ)عرضه شده است.

انتقادات اصلی که از این EOS M شده است فوکوس آهسته خودکار که می تواند توسط یک بروزرسانی در سیستم عامل مقداری سریع تر شود، عمر باتری ضعیف ،فقدان فلش و پشتیبانی لنز ضعیف می‌باشد. کانن ۳ لنز EF-M برای EOS M اختصاص داده است. اما یک مبدل آداپتور سوار (آداپتور وسیله ایه که با اون میشه مبدل رو روی لنز سوار کرد) که شما را قادر می‌سازد طیف گسترده‌ای از لنزهای کانن را به آن اتصال دهید نیز ارائه می‌کند. Samyang نیز به خاطر راه اندازی و به کار گرفتن یک سری از لنزهای EF-M mount عرضه شده است.

نیکون تعهد بیشتری برای توسعه سیستم دوربین‌های جمع و جور، با طیف وسیعی از CSCS دارد و به سه سری تقسیم می‌شود

071_canon_eos_m_anno1.tif

 

عکس‌برداری روزانه (نیکون سری۱ J و S)، کاری (نیکون سری ۱ V) و ماجراجویی (نیکون سری ۱ AW1).

نیکون همچنین در حال حاضر لیست ۱۳ لنز منحصر به فرد نیکور، اعم از یک لنز ۱۰mm pancake mm300 – ۷۰ ویبراتور کاهش فعال زوم و یک مبدل آداپتور سوار که به شما اجازه می دهد هر نوع لنز F-mount نیکور را به دوربین متصل کنید در بین محصولات خود دارد. به علاوه نیکون در بازار CSC هم جزو اولین هاست، از جمله سریعترین نرخ فریم عکسبرداری پیوسته در جهان (با سرعت ۲۰ فریم در ثانیهٔ لنز ۱۸.۴ مگاپیکسل V3 نیکون) و اولین لنز دوربین قابل تعویض ضد آب و ضد ضربه (۱۴.۲MP نیکون ۱ AW1).

در اینجا نیکون با فاصلهٔ بسیار زیادی از کانن پیروز میدان است.

 

کانن در مقابل نیکون: DSLR های سطح مبتدی

کانن EOS 1200D

کانن EOS 100D

کانن EOS 700D

نیکون D3300

DSLR های سطح پایین کانن و نیکون همگی دارای فرمت APS-C هستند. حسگرهای تصویربرداری در هر دو دوربین تقریبا در فیلم‌های قدیمی APS-C یک اندازه هستند و این بدان معناست که قسمت کمتری از تصویر توسط لنز متصل شده تصویربرداری می گردد.

Canon_EOS_1200D_price

اگر قصد انتخاب یک DSLR آماتور کانن را دارید ۳ مدل EOS برای آن ارائه شده که همگی در حدود همان سنسور ۱۸MP CMOS است. گران ترین کانن تولید شده EOS 700D است. اگر مقدار بودجه شما به نزدیک ۵۰۰ پوند برسد می‌توانید یک دوربین با لنز زاویه باز با صفحه نمایش لمسی ۳:۲، عکسبرداری پیوسته ۵ فریم در هر ثانیه تا ۲۲ عکس، سیستم cross-type AF ۹ نقطه‌ای برای فوکوس خودکار دقیق تر، فیلم برداری فول اچ دی و یک فرستنده داخلی اسپیدلایت که به منظور کنترل از راه دور فلش ساخته شده را تهیه نمایید.

با حدود ۱۰۰ پوند کمتر شما می توانید EOS 100D را انتخاب کنید، که کوچکترین و سبک ترین DSLR جهان است و بسیاری از ویژگی های ۷۰۰D، از جمله پردازش DIGIC 5، ISO حداکثر اصلی ۱۲۸۰۰ و زون ۶۳ و اندازه گیری دو لایه را دارد. همچنین دارای یک صفحه نمایش لمسی LCD ثابت (نه یک مانیتور زاویه باز) است و فاقد یک فرستنده یکپارچه اسپیدلایت ، تنها نقطه مرکز AF متقابل نوع یک و عکسبرداری پیوسته محدود به ۴ فریم در ثانیه را داراست.

با این حال، می شود آن را آخرین نسخه از فوکوس ترکیبی CMOS کانن برای تمرکز مستمر در هنگام عکس‌برداری و فیلم‌برداری دانست.

ارزان ترین DSLR EOS کانن ۱۲۰۰D است. مطابق انتظار شما این دوربین نیز دارای یک سطح کیفی مناسب است، با عکس‌برداری پیوسته محدود به ۳ فریم در ثانیه ، یک پردازنده ۴DIGIC ، ISO حداکثر اصلی ۶۴۰۰ وصفحه نمایش ۴:۳ می‌باشد.

DSLR های نیکون نیز دارای امتیاز بالایی هستند. آخرین مدل آن D3300، یک دوربین ۲۴.۲ مگاپیکسلی با ۱۱ امتیاز AF ، تصویربرداری پیوسته ۵ فریم در ثانیه، ISO اصلی از ۱۰۰-۱۲۸۰۰ و پردازش EXPEED 4 است.

این مدل با فوکوس خودکار پیوسته فیلم‌برداری فول اچ دی ارائه می دهد و با ابزار محاسبه اهدایی ۴۲۰ پیکسل و حسگر RGB رونمایی شد.

مانند D800E، D3300 نیکون فاقد هر گونه فیلتر low-pass نوری (OLPF) است. این یک اقدام غیر معمول در سطح مدل‌های DSLR نیکون است که با وجود آن ارائه پتانسیل برای ضبط تصاویر واضح‌تر، شانس موجی شدن تصویر را افزایش می دهد و ممکن است منجر به نیاز به ویرایش تصویر در نرم افزار شود و به احتمال زیاد این چیز مطلوبی نیست که عکاسان مبتدی بخواهند با آن روبرو شوند.

Nikon_D3300_price_release_date

D3300 نیکون نیز دارای کمترین استاندارد برای بودجه‌های کمتر از ۴۰۰ پوند، در حالی که پشتیبان ۲۴.۲ مگاپیکسلی آن، D3200، را می توان زیر ۳۰۰ پوند خرید.

D3300 نیکون فاقد فن آوری صفحه لمسی در مقایسه با EOS 100D 700D کانن است، اما را دارای حالت راهنمای بسیار عالی است.

دوربین ۱۲۰۰D کانن به زودی همراه با یک نرم افزار مبتدی پسند که با سیستم عامل های iOS و اندروید هماهنگ است رونمایی خواهد شد.

 

منبع:

digitalcameraworld

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد