کانن در مقابل نیکون: مقایسه سیستم‌های DSLR که شما منتظرش بودید! (بخش سوم)

0 785

کانن در مقابل نیکون: برای علاقه مندان DSLR های سطح میانی

کانن EOS 60D

کانن EOS 70D

کانن EOS 7D

نیکون D5300

نیکون D7100

نیکون D300s

این بخش از بازار DSLR ها شامل دوربین‌هایی است که در آن امکانات و فن‌آوری در سطح میانی قرار دارند و شاید هم کمی اغوا کننده برای عکاسان به‌منظور ارتقا دوربین‌های مبتدی خود به این سطح باشد.

Canon_EOS_70D_price_specs_release_date_EOS-70D-FRT-MIRROR-UP

یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های DSLR کانن، EOS 7D است که در این بین یافت می‌شود. هر چند مجموعه‌ای از ویژگی‌های مطلوب حتی DSLR های امروزه نیز در این نوع یافت می‌شود مانند: نرخ عکس‌برداری پیوسته ۸ فریم در ثانیه، سیستم AF 19 نقطه‌ای، دارا بودن فرستنده SPEEDLITE و بدنه ضد آب ساخته شده از آلیاژ فلزی منیزیوم.

شایعات حاکی از آن است که کانن در دوم سپتامبر قصد رونمایی سری جدید دوربین ۷D را دارد.

 

بیشتر بخوانید: کانن در مقابل نیکون (قسمت دوم)

 

کانن EOS 70D بهترین DSLR سطح متوسط برای علاقه‌مندان کانن با ۲۰.۲ مگاپیکسلی، سنسور CMOS دو پیکسلی، پشتیبانی از پردازشگر DIGIC 5، سیستم AF cross-type ۱۹ نقطه‌ای، صفحه‌نمایش لمسی با یک مفصل گردان و کنترل Wi-Fi ساخته شده است. شاید بتوان گفت این DSLR از تمام مدل‌های ۷D بهتر و کاربردی‌تر است هر چند برخی کمبودها را نیز دارد از جمله ارائه تنها فیلتر کریتیو برای عکس‌برداری نمایش زنده و حالت HDR که فقط برای عکس JPEG کار می‌کند.

کانن EOS 60D 18 مگاپیکسلی نیز همچنان در طیف محصولات تولیدی کانن وجود دارد، هر چند پیدا کردن و خرید این مدل بسیار سخت است. قیمت این مدل در بازار تقریباً نصف قیمت ۷۰D است و از این لحاظ اگر شما به مشخصات گسترده‌ای چون ۷۰D ها نیازی ندارید مقرون به‌صرفه است.

Nikon_D7100_price_release_date_specs_D7100_front

پرچم‌دار دوربین‌های فرمت DX نیکون D7100، ۲۴.۱ مگاپیکسلی است اگر چه رسماً جایگزینی برای D300s 12.3 مگاپیکسلی نیکون نخواهد بود. اما توضیحات مشخصات آن را از دست ندهید. (چرا که هنوز هم این دوربین نیکون در لیست دوربین‌های پرفروش اروپا ظاهر می‌شود.)

D7100 نیکون دارای صفحه نمایش لمسی یکسان با LCD کانن ۷۰D یا کنترل Wi-Fi همانند آن ساخته نشده است، به همین علت می‌توان گفت مناسب برای فیلم‌برداری نیست. سرعت تصویربرداری پیوسته آن نیز فریم ۶ فریم در ثانیه است که کندتر از ۷۰D (هفت فریم بر ثانیه) است، هر چند می‌توان آن را به ۷ فریم در ثانیه در هنگام استفاده از مدل x1.3 این محصول افزایش داد.

D7100 نیز با یک سنسور رزولوشن بالا و فیلتر anti-aliasing برای ضبط بهترین عکس‌ها از تصاویری که ممکن است به‌طور بالقوه واضح نباشند و سیستم فوکوس خودکار ۵۱ نقطه ای خاص نیکون به همراه ماژول AF 3500 DX Multi cam، که تعدا ۱۵ نقطه از آن از نوع cross-type می‌باشد، ارائه شده است.

بهترین دوربین این رده نیکون D5300 است که با صفحه‌نمایش ۳.۲ اینچی جدید و پهن با مفصل گردان و فیلتر low pass رایگان و سنسور ۲۴.۲ مگاپیکسلی نوری و قابلیت Wi-Fi و GPS با قیمتی صدها پوند ارزان‌تر از کانن ۷۰D ارائه شده است. در واقع، از لحاظ قیمت و برخی از مشخصات آن را بیشتر با کانن ۷۰۰D قابل مقایسه است، اما سیستم ۳۹ نقطه‌ای با ۹ نقطه cross-type AF و حالت اثرات مفید بیشتر (اگر شما به چنین چیزی نیاز دارید) به آن افزوده شده است.

کانن در مقابل نیکون: دوربین‌های DSLR رده بالا

کانن EOS 6D

کانن EOS 5D Mark III

نیکون D610

نیکون D800 و D800E

نیکون DF

تمام دوربین‌های DSLR کانن و نیکون رده بالا همگی فول فریم می‌باشند. هر دو تولید کنندگان با ارائه DSLR فول فریم (کانن ۶D یا نیکون D610) به این سطح راه پیدا کرده و دوربین‌های فریم کامل با بدنه پیشرفته‌تر (کانن EOS 5D Mark III یا D800 نیکون) نیز ارائه کرده‌اند. نیکون همچنین دارای یک دوربین گران قیمت فول فریم با سیستم‌عامل یکپارچه‌سازی شده نیز می‌باشد. طبق ادعای این شرکت حرف انگلیسی «F» در اسم دوربین دیجیتال نیکون Df مخفف کلمه انگلیسی «Fusion» به معنی «تلفیق و یکی شدن» است. بویژه تلفیق قدیم و جدید و «D» مخفف «Digital» به معنی دیجیتالی است.

Canon_vs_Nikon_EOS-6D-FRT

DSLR های فول فریم کانن تنها لنز فول فریم را می‌پذیرند. آن‌ها با لنزهای کانن EF-S که برای دوربین‌های APS-C فرمت EOS طراحی شده است سازگار نیستند.

از سوی دیگر، نیکون، به شما اجازه ضمیمه لنز DX نیکور را ضمیمه این دوربین‌ها (که به تناسب دوربین‌های نیکون با سنسور کوچک‌تر طراحی شده است) کرده و FX DSLR های فول فریم را می‌دهد. دلیل این امر این است که دوربین به‌طور خودکار به حالت محصول DX برای کاربری بیشتر در بخش کوچکی از سنسورهای خود تغییر یابد. این قابلیت تطبیق‌پذیری بیشتری را برای سیستم‌های نیکون فراهم می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید دوربین‌های کامپکت

 

کانن ۶D و نیکون D610 نیز بسیار نزدیک و هم‌سانند ولی هر کدام دارای مزیت‌های ظریف بر دیگری می‌باشند. نیکون D610 دارای یک سنسور ۲۴.۳ مگاپیکسلی است، در حالی که کانن ۶D سنسور ۲۰.۲ مگاپیکسلی دارد. همچنین می‌تواند در عکس‌برداری پیوسته با سرعت ۶ فریم در ثانیه انجام دهد (در حالی‌که کانن ۴.۵ فریم در ثانیه است) و دارای یک منظره یاب ۱۰۰٪ (۶D یک دید ۹۷٪ ارائه می‌کند). نیکون همچنین به‌طور کامل ضدآب و دارای دو شیار کارت SD(6D دارای یک شیار است) می‌باشد.

۶D اولین DSLR فول فریم ساخته شده سطح عالی با کنترل Wi-Fi (نیکون D610 در مورد کنترل‌های Wi-Fi نیاز به WU-1B آداپتور موبایل بی‌سیم برای انجام این عمل دارد) و GPS است. این مدل همچنین یک سیستم AF نقطه‌ای (حساسیت f/5.6 cross-type در مرکز، f / 2.8 در اطراف) ارائه می‌دهد که گستردگی آن در نیکون D610 به سه EV کاهش پیدا می‌کند. (نیکون D610 با سیستم AF 39 نقطه‌ای تنها یک EV دارد.)

D800 و D800E نیکون با ۳۶.۳۰۰.۰۰۰ سنسور پیکسل، مجموعه‌ای فوق‌العاده برای معیار وضوح هستند. اما آنچه کانن ۵D Mark III 22.3 مگاپیکسلی را نسبت به این مدل‌ها برتر می‌سازد عملکرد فوکوس اتوماتیک در آن است. این مدل دارای سیستم AF یکسانی در مقایسه با کانن EOS 1DX است چرا که کانن دارای AF 61 نقطه‌ای، که ۴۱ نقطه آن از نوع cross-type (دارای حساسیت F / 4) و ۵ نقطه که حساسیت F / 2.8 است و در مقایسه، D800 نیکون دارای AF 51 نقطه‌ای با ۱۵ نقطه cross-type می‌باشد.

کانن EOS 5D Mark III نیز دارای طیف ISO بهتری است، که بین ISO 100-12800 (قابل توسعه تا ISO 50-25600)، در مقایسه با D800 نیکون با ISO 100-6400 (قابل توسعه تا ISO 100-25600) و نمایشگر با رزولوشن بالاتر ارائه شده است.

برای عکاسی معمولی، بهتر است از ۵D Mark III استفاده کنید، اما برای کار شامل در نظر گرفتن سطح بالایی از جزئیات است و متکی به نصب بر روی سه پایه و سپس عکس گرفتن می‌باشد بدیهی است که D800E نیکون برنده است.

کانن در مقابل نیکون: دوربین‌های DSLR حرفه ای

کانن EOS 1D X

کانن EOS 1D C

نیکون D4s

بهترین DSLR حرفه‌ای از آن کانن است یا نیکون؟ سؤال دشواری است. هر دو کمپانی دوربین‌هایی با ارتقاء سطح عملکرد مطابق انتظار شما ارائه می‌دهند که قیمت آن‌ها (با عرض پوزش از شما البته!) از ۵۰۰۰ پوند به بالا شروع می‌شود.

Nikon_D4s_review_main

البته تمایزهایی نیز بین این دو مارک وجود دارد. شرکت سازنده دوربین نیکون تا به حال از سیستم فلش و نورسنجی nailed استفاده می‌کرده در حالی که نام تجاری کانن به‌واسطه فوکوس خودکار و فن‌آوری لنزهای پیشرفته، مورد اعتماد تثبیت کننده تصویر آن محبوب بوده است.

هنگامی که D3 12.1 مگاپیکسلی نیکون در ماه اوت سال ۲۰۰۷ عرضه شد، انتظارات که عکاسان برای عملکرد ISO از یک DSLR را بالا برد.

علاوه بر این DSLR نیکون اولین فریم کامل فرمت FX ارائه محدوده دینامیک استثنایی که می‌توانید به‌وسیله آن در تاریکی نیز دید واضحی داشته باشید را با این مدل خود ارائه کرد.

پس از دو سال دوربین‌های D3 DSLR نیکون با آوردن ویژگی‌هایی چون کیفیت ضبط ویدئویی ۷۲۰p، کاهش حالت ابری و غباری حالت شاتر Quiet، قبل از نیکون D4 16.2 مگاپیکسلی و در زمان بازی‌های المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ رسید.

D4 به عنوان یک DSLR برای هنرمندان چندرسانه‌ای به فروش می‌رسد که قادر به ضبط ویدئو ۱۰۸۰ فول HD است، و با ویژگی پورت اترنت و اولین دوربین توانمند به استفاده از کارت‌های حافظه XQD ساخته شده بود.

در سال ۲۰۱۴ نیکون توانست با راه اندازی سری جدید این DSLR های خود D4s را با بهبود AF، عکس‌برداری سریع‌تر ۱۱ فریم در ثانیه و یک پردازنده EXPEED 4 برای افزایش حساسیت ISO (با حالت جدید توسعه یافته Hi4 معادل ISO 409600 است) را به ارمغان آورد.

در سال ۲۰۱۱، کانن EOS DSLR فول فریم حرفه‌ای خود را که ۱DX، ۱۸.۱ مگاپیکسلی بود رونمایی کرد و جایگزین هر دو مدل ۲۱.۱ مگاپیکسلی EOS 1D Mark III و مدل برش خورده EOS 1D IV 16.1 مگاپیکسلی کانن (پرچمدار فول فریم و قاب برش خورده در جهان) نمودد.

جایگزینی دو خط مجزا دوربین بدان معنی است که EOS 1DX می‌تواند به عنوان یک توافق حیرت‌انگیز دیده شود. این مدل با رزولوشن ۳ مگاپیکسل کمتر EOS 1D Mark III و همچنین فاقد فاصله مؤثر کانونی محصول EOS 1D Mark IV’s x1.3 است که به عنوان یک وسیله مجاب کننده ورزشی به عکاسان حیات وحش ارائه شده است.

با این حال، آن توانایی حالت عکس‌برداری پیوسته با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه، به‌علاوه یک حالت سرعت بالا ۱۴fps (با آینه و AF قفل شده) است. چه مدلی می‌تواند بیشتر از ۱۲ فریم در ثانیه برای ۱۸۰ عکس JPEG یا ۳۸ فایل RAW پیوسته را ارائه دهد؟

البته نیکون D4s می‌تواند نیز می‌تواند عکس‌برداری پیوسته با سرعت ۱۱ فریم در ثانیه را تا ۲۰۰ عکس JPEG یا ۶۰ فایل غیر فشرده ۱۴ بیتی RAW انجام دهد.

دوربین‌های چند رسانه‌ای کانن EOS 1DC نیز با همان سبک ۱DX ساخته شده است. این مدل توانایی فیلم‌برداری (۴k – (4096X2160  با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه، و همچنین کیفیت فول اچ دی ۱۰۸۰ پیکسل در ۵۰ / ۶۰ فریم در ثانیه انجام دهد. البته شما جیب خیلی پر پولی برای تهیه این دوربین احتیاج دارید چرا که قیمت این دوربین در بازار چیزی بالغ بر ۸۵۰۰۰ پوند است.

منبع: digitalcameraworld

 

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد