مقایسه روتر گوگل وایفای (Google WiFi) و اوربی (Orbi)

0 602

امروزه داشتن یک شبکه اینترنتی قابل اعتماد، چه در خانه و چه در محل کار، برای بسیاری از کاربران ضروری و با اهمیت است. در این راستا روتر های بسیار زیادی وارد میدان شده اند. به مرور شکل ظاهری و نوع عملکرد این روتر ها دچار تحول شده است، کافی است که تعدادی از این وسایل کوچک را در  تمام قسمت های خانه یا محل کارتان قرار دهید تا در هر نقطه از آن به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشید.

روتر های قدیمی  نمی توانستند بدون کاهش سرعت، چند دستگاه را به اینترنت متصل کنند، بنابراین کاربران همیشه از میزان سرعت اینترنت خود گله داشتند. به همین دلیل سیستم وایفای مش  وارد عرصه ارتباطات شد.

در حالت معمولی، زمانی که متراژ خانه شما بزرگ باشد برای اینکه تعداد نقاط کور خانه تان را کاهش دهید به یک تقویت کننده و یا توسعه دهنده وایفای احتیاج دارید تا سیگنال های وایفای شما را دریافت کرده آن را تقویت کنند تا محیط بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. افزایش این توسعه دهندگان ممکن است آزار دهنده باشد. اما با استفاده از شبکه مش  می توانید فضای بیشتری را تحت پوشش قرار دهید.

در این میان گزینه های بسیار زیادی وجود دارد که با اندکی جست و جو و بررسی می توانید یکی از آنها را انتخاب نمایید. در این مطلب می خواهیم دو محصول  منحصر به فرد و رقابتی ر ا به شما معرفی کرده و ویژگی های آنها را با هم مقایسه کنیم. روتر های گوگل وایفای(Google WiFi) و نتگیر اوربی (Netgear Orbi) دو نمونه موفق از روتر های جدید هستند که توانسته اند سهم بازار بالایی را به دست آورند. اندازه گوگل وایفای کوچک است و هر دستگاه آن تقریبا ۶×۱۰ سانتی متر است و از یک باند ۲.۴ و ۵ گیگا هرتزی استفاده می کند.

دستگاه نتگیر اوربی  در اندازه ۱۶×۲۲ سانتی متری ارائه می شود  و شامل یک مودم و یک ماهواره که در نقاط حساس نصب خواهد شد.

پک سه تایی برای پوشش بیشتر

پوشش: ۴۵۰۰ فوت مربع

Google WiFi
پک دو تایی شامل یک روتر و یک ماهواره

پوشش: ۵۰۰۰ فوت مربع

Netgear Orbi

محدوده تحت پوشش
محدوده تحت پوشش یکی از مهم ترین معیار های سنجش یک روتر مناسب است. پوشش دهی یک منطقه وسیع بدون هیچ نقطه کور باعث می شود تا در هر نقطه از خانه یا محل کارتان به اینترنت دسترسی داشته باشید و سرعت آن در تمام این نقاط یکسان و بالا باشد. هر دو روتر این رسالت را به خوبی انجام می دهند و با ارائه سیگنال های مطمئن می توانند کل مکان شما را تحت پوشش قرار دهند. نتگیر اوربی می تواند ۵۰۰۰ فوت مربع را پوشش دهد که این میزان بسیار بالا است و تمام قسمت های خانه از زیر زمین گرفته تا تک تک اتاق ها، حیاط خلوت و محدوده استخر شما را تحت تسلط دارد. این روتر از یک شبکه  اینترنتی و یک نام برای اتصال تمام قسمت های تحت پوشش خود استفاده می کند.

هر پک گوگل وایفای شامل ۳ روتر است. هریک از این روتر ها تنها ۱۵۰۰ فوت مربع را پوشش می دهند بنابراین در صورتی که پک سه تایی را تهیه کنید مساحت ۴۵۰۰ متر تحت پوشش قرار می گیرد. بنابراین گوگل توصیه می کند به منظور افزایش کارایی کاربرانی که مساحت کلی خانه شان بیشتر از ۱۵۰۰ متر است از پک سه تایی آن استفاده نمایند.

تکنولوژی
نتگیر اوربی با تکنولوژی Tri-band طراحی شده است. این تکنولوژی باعث ارتباط بین روتر ها می شود و سیستم قادر است شبکه های مختلف را مدیریت کرده و با آنها کار کند و از قطع شدن ارتباط و ارتباطات کم کیفیت جلوگیری کند. این ویژگی در گوگل وایفای نیز صادق است.  نتگیر اوربی  قابلیت همگام سازی با الکسا و آمازون اکو را نیز در خود جای داده است.

سرعت
سرعت یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام خرید یک روتر است.  در این راستا گوگل از ویژگی Network Assist استفاده می کند. نت وورک اسیستنت دستیار هوشمند گوگل است و با ارائه عملکردهای خود  باعث بهبود شبکه اینترنتی شما می شود. در واقع این نرم افزار به مدیریت شبکه پرداخته و با  انتخاب بهترین کانال و سریع ترین باند، باعث افزایش سرعت شما می شود با این سیستم ارتباطی پیشرفته  می توانید به آسانی نقاط کور را شناسایی کرده و  یک اتصال سریع و ایمن در اختیار شما قرار دهد.  این دستگاه به طور اتوماتیک مسیریابی ترافیک و مدیریت کانال ها را انجام میدهد و این یعنی نیاز به تغییر کانال‌ها به صورت دستی ندارید.  همچنین شما با استفاده از این نرم افزار متوجه می شوید چند دستگاه به شبکه اینترنتی شما متصل است و با این کار مانع از سرقت پهنای باند خود خواهید شد و با محدود کردن تعداد دستگاه ها، با اطمینان بیشتری از شبکه خود استفاده می کنید. حتی زمانی که بیرون از منزل و دور از شبکه اینترنتی خود هستید با استفاده از این برنامه می توانید  بر روی آن نظارت و کنترل داشته باشید.

روتر نتگیر اوربی نیازی به تقویت کننده وایفای برای ارائه یک  سیگنال ها پر سرعت ندارد همانطور که اشاره کردیم این روتر از فناوری Tri- band استفاده می کند و از این طریق سرعت اینترنت شما را در تمام نقاط خانه و محل کارتان ثابت و یک نواخت می کند.

استفاده آسان
گوگل وایفای  مجهز به یک برنامه کاربردی است که از طریق آن می توانید بر شبکه خود نظارت داشته باشید،  تعداد دستگاه های متصل به آن را مدیریت کرده، سرعت را کم و زیاد کنید و یا با ارائه یک جدول زمانبندی در زمان خواب، صرف شام و یا هر زمان دیگر، وایفای را به صورت اوتوماتیک خاموش کنید، با استفاده از این برنامه به راحتی می توانید رمز عبور خود را با مهمانتان به اشتراک بگذارید و برای حداکثر استفاده آنها یک سقف تعیین کنید.

در روتر Netgear Orbi نیز از یک مکانیسمی استفاده شده است تا میزان امنیت شبکه شما بیشتر شده و  از اطلاعات شخصی شما در برابر نواقص احتمالی، ویروس ها، بد افزارها و  کرم های شبکه ای محافظت کند. شما می توانید قسمتی از شبکه وایفای خود ر برای استفاده مهمانان در نظر بگیرید در این حالت بدون اینکه رمز تان فاش شود به آسانی می توانید آنها را به شبکه خود متصل کرده و برای استفاده آنها یک محدوده در نظر بگیرید.

نصب و تنظیمات
برای تنظیم و نصب گوگل وایفای، باید حساب گوگل و برنامه مخصوص را نصب نمایید. برای نصب برنامه به اندروید ۴.۰ به بالا و ios8 به بالا احتیاج دارید.

برای استفاده از نتگیر اوربی نیاز به فعالسازی اکانت نیست، تنها کافی است آن را نصب کرده و از طریق برنامه مخصوص و یا مرورگر وب دستورالعمل ها را انجام دهید. کل فرایند بسیار ساده و آسان است و تنها در عرض چند دقیقه انجام می شود.

تصمیم نهایی
صرف از نظر از برتری هر کدام از این روتر، هر دو دستگاه با کیفیت است و اینترنت پر سرعت و خوبی را در اختیار شما قرار می دهد. این دو برند بسیار معروف بوده و طرفداران زیادی دارند، با توجه به پوشش و سرعت ارائه شده، هر دو روتر می تواند در خانه های بزرگ مورد استفاده قرار گیرند، و اینترنتی با کیفیتی را در تمام نقاط خانه در اختیار شما بگذارند. البته محدوده تحت تسلط روتر نتگیر اوربی اندکی وسیع تر است.

امنیت و ساختار به کار رفته در نتگیر اوربی بسیار اصولی تر است و از این نظر انتخاب امن تری محسوب می شود، اما گوگل وایفای نیز با ارائه ویژگی هایی مانند محدودیت استفاده کودکان و قطع ارتباط در هنگام غذا و خواب، می تواند انتخاب خوبی برای محیط های خانوادگی باشد.

نصب  گوگل وای فای راحت تر است و بسیاری از کاربران آن را ترجیح می دهند اما اوربی محدوده وایرلس وسیع تری دارد البته  این مقدار اندکی بیشتر از گوگل وایفای است.

از نظر قیمت، گوگل وایفای با توجه به قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد قیمت بهتری دارند اما به طور کلی با توجه به شرایط اقتصادی کشور قیمت  هردو آن نیز متغیر است.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد