مقایسه سه برنامه انتقال اطلاعات: SHAREit و Zapya و file Go

1 1,247

در طی سال های گذشته به لطف پیشرفت تکنولوژی، انتقال فایل و اطلاعات بین دستگاه ها، بسیار آسان شده است. در ابتدا از مادون قرمز برای انتقال فایل ها استفاده می کردیم و برای مدتی به بلوتوث نقل مکان کردیم و حال به طور مستقیم از وایفای برای انتقال فایل های خود استفاده می کنیم. با عبور از هر نوع تکنولوژی و اختراع نوع جدید آن، سرعت انتقال فایل ها نیز افزایش می یابد و سریع تر از قبل می شود.

امروزه برنامه های بسیاری طراحی شده اند که قابلیت انتقال فایل از طریق وایفای را در خود جای داده اند. اکثر دستگاه های اندرویدی به صورت پیش فرض هیچ برنامه ای برای انتقال اطلاعات ندارند و شما باید یک برنامه مناسب برای آن نصب کنید. در حالی که دستگاه های MI به صورت پیش فرض دارای برنامه MI Drop هستند و از این طریق می توانند با سایر کاربران این برنامه و اندرویدی ها و کامپیوتر ها به انتقال و مبادله اطلاعات خود بپردازند.

در برخی از این برنامه از ویژگی هایی دیگری نیز استفاده شده است. در واقع این برنامه ها علاوه بر انتقال سریع اطلاعات، می توانند به صورت گروهی اطلاعات را به اشتراک بگذارند، دارای یک پخش کننده داخلی موزیک و ویدئو هستند، گوشی شما را از شر اطلاعات و فایل های مزاحم پاکسازی کرده و از FTP پشتیبانی می کنند.

در این مطلب می خواهیم سه برنامه SHAREit و Zapya و file Go را به شما معرفی کنیم و با مقایسه آنها به یک نتیجه کلی برسیم تا با دید بازتر بتوانید یک برنامه مناسب تر را انتخاب کنید.

برنامه SHAREit یک برنامه محبوب درمیان کاربران اندروید و سایر سیستم عامل ها می باشد. بعد از آن گوگل تصمیم گرفت یک ابزار سه کاره در اختیار کاربران قرار دهد که از طریق آن می توانستند فایل ها خود را مشاهده کنند، حجم و فضای گوشی خود را بررسی نمایند و فایل ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. این برنامه file Go نام داشت و به صورت رایگان در پلی استور در دسترس می باشد.

زاپیا نیز یک برنامه کاربردی در این زمینه است که قابلیت های خوبی در خود جای داده است. همه این برنامه ها محبوب هستند و هریک از آنها کاربران زیادی دارند که از استفاده از این برنامه ها لذت می برند و هریک بنا بر دلایلی این برنامه ها را انتخاب کرده اند.

۱. اندازه و حجم برنامه
حجم برنامه زاپیا چیزی در حدود ۸ تا ۱۰ مگابایت است در حالی که SHAREit فضای بیشتری اشغال کرده و حجم آن در حدود ۱۵ مگابایت می باشد، برنامه file Go نیر فضای معادل با ۶ مگابایت را اشغال می کند. البته این اعداد تفاوت چندانی با هم ندارند، و مقدار حجم آنها به قدری نیست که دستگاه شما را سنگین کرده و یا عملکرد آن را کُند کنند.

۲. طراحی و رابط کاربری
برنامه های SHAREit و Zapya دارای رابط کاربری عجیب غریبی هستند و هیچ کدام از آنها یک طرح تمیز و خوب ارائه نمی دهند. در قسمت پایینی برنامه زاپیا دکمه های Discover، Recommend، File Transfer، Files و Me وجود دارد. وقتی برنامه را راه اندازی می کنید با صفحه از فایل ها رو به رو می شوید که از این طریق می توانید فایل ها و برنامه های موجود در این صفحه را به اشتراک بگذارید. در قسمت Discover ویدئو هایی وجود دارد که با دانلود آنها می توانید محتوای هریک را مشاهده کنید. البته این قابلیت کاربردی نیست و کمتر کسی از برنامه انتقال اطلاعات، برای تماشای ویدئو استفاده می کند البته این قابلیت در SHAREit نیز وجود دارد.
در قسمت زیرین برنامه زاپیا یک گزینه برای انتقال فایل ها وجود دارد. در این قسمت گزینه هایی مانند اشتراک گذاری گروه، اشتراک کد QR، اتصال به کامپیوتر و غیره پیدا خواهید کرد.
در برنامه SHAREit نیز سربرگ هایی مانند تصاویر، موزیک، ویدئو، برنامه و.. وجود دارد که با ورود به هر سربرگ می توانید فایل های خود را پیدا کنید. قابلیت انتقال فایل ها نیز در برگه home قرار داده شده است.
در برنامه زاپیا، ویدئو های پیشنهادی در یک تب جداگانه قرار دارد، اما در هر سربرگ از برنامه SHAREit می توانید این ویدئو ها را مشاهده کنید که اندکی آزار دهنده است.
اما در برنامه file Go شما یک برنامه با رابط کاربری ساده و تمیز خواهید دید. با استفاده از آن می توانید فایل های اضافه در گوشی خود را حذف کرده و فضای آن را پاکسازی کنید، همچنین در این صفحه گزینه ای برای انتقال فایل ها مشاهده خواهید نمود.

۳. فایل های پشتیبانی شده
با اینکه این سه برنامه متفاوت هستند، اما یکی از موارد مشابه بین آنها انواع فایل هایی است که پشتیبانی می کنند. هر سه برنامه با تمام فایل ها، با هر فرمتی سازگار می باشند و اجازه انتقال فایل را بدون هیچ محدودیتی در اختیارتان قرار می دهند. شما می توانید تصاویر، فیلم ها، فایل های PDF، برنامه ها و غیره را ارسال کنید. با این حال، SHAREit و زاپیا دارای ویژگی برای اشتراک گذاری پوشه ها است. در حال حاضر برنامه File Go از این ویژگی پشتیبانی نمی کند.

۴. سیستم عامل های سازگار
برنامه SHAREit و زاپیا طیف وسیعی از سیستم عامل ها را پشتیبانی می کنند و تنها به ios و اندروید محدود نمی شوند شما می توانید از این برنامه ها در سیستم عامل هایی مانند ویندوز و مک نیز استفاده کنید. علاوه بر این می توانید بدون دانلود نرم افزار از طریق استفاده از نسخه وب، اطلاعاتتان را انتقال دهید. اما برنامه File Go تنها به نسخه اندروید محدود است و برای ios و ویندوز نسخه ای ارائه نشده است.

۵. اشتراک گذاری گروهی
آیا می خواهید فایل های خود را با بیش از یک نفر به اشتراک بگذارید؟ شما می توانید این کار را با ویژگی اشتراک گذاری گروهی انجام دهید. این ویژگی در Zapya و SHAREit موجود است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک گروه برای ارسال فایل ها ایجاد کنید و یا به گروهی ایجاد شده برای دریافت اطلاعات، بپیوندید. اما این قابلیت در برنامه File Go وجود ندارد. در این برنامه، شما می توانید فایل ها را تنها با یک دستگاه در یک زمان به اشتراک بگذارید.

۶. تبلیغات
به نظر می رسد تبلیغات در هر دو برنامه Zapya و SHAREit وجود دارد. در حقیقت شما یک برنامه تبلیغاتی با قابلیت به اشتراک گذاشتن فایل ها را اجرا نموده اید. بر خلاف دیگر برنامه های انتقال فایل مانند Xender و Mi Drop که تبلیغات بسیار کمتری را ارائه می دهند، این دو برنامه دارای تبلیغات زیاد هستند. البته در برنامه File Go هیچ گونه تبلیغاتی را به نمایش گذاشته نمی شود و از این نظر کاربران با یک فضای خالی از تنش رو به رو می شوند، این برنامه ساخت گوگل است و گوگل در برنامه ها خود از هیچ گونه تبلیغاتی استفاده نمی کند.

۷. دسترسی به سوابق انتقال اطلاعات
در برنامه Zapya و SHAREit به راحتی می توانید به سوابق و تاریخچه انتقالات خود دست پیدا کنید. این برنامه ها به شما اجازه می دهند سابقه انتقال فایل های خود را مشاهده کرده، آنها را حذف و یا مجدد بارگیری کنید. این نوع از ویژگی های جالب است زیرا شما می توانید فایل های به اشتراک گذاشته شده را با توجه به نوع دستگاه مشاهده کنید. اما تا این لحظه برنامه File Go چنین قابلیتی را ارائه نکرده است.

۸. جست و جو
Zapya یک نوار جستجوی جامع ارائه می دهد که در آن می توانید اسناد، برنامه ها، فایل های صوتی، فایل های ویدئویی و غیره را جستجو کنید. در SHAREit شما دو آیکون جستجو جداگانه برای موسیقی و ویدیوها در زبانه های مربوطه خود مشاهده می نمایید و در آن تنها می توانید ویدئو ها و فایل های موزیک را جست و جو کنید. برنامه SHAREit همراه با یک پخش کننده صوتی و تصویری ساخته شده است که این امکان را فراهم می کند تا پیش از ارسال، فایل های پیش نمایش را مشاهده کنید.
برنامه File Go بعد از مدت ها ویژگی جست و جو را در برنامه های خود اضافه کرده است و سرعت جست و جو آن نسبت به دو برنامه دیگر بسیار بالاتر است و قابلیت آن را دارد که تمام فایل ها از جمله فایل های صوتی، تصاویر، استاد، برنامه ها و.. را جست و جو نمایید.

نتیجه گیری
هر سه این برنامه از نظر کاربردی تفاوت ها و شباهت هایی دارند. در این میان Zapya و SHAREit تشابه بیشتری به هم دارند و تبلیغات در آنها به کار رفته است و این ممکن است اندکی شما را آزار دهد در حالی که برنامه File Go فاقد تبلیغات می باشد.

البته برنامه File Go تنها برای گوشی های اندروید است و مانند دو برنامه دیگر یا هر نوع سیستم عاملی سازگار نیست و این یک محدودیت به حساب می آید، زیرا شما تنها می توانید با گوشی های اندرویدی به انتقال اطلاعات بپردازید. در مقابل این محدودیت شما می توانید از برنامه File Go برای پاک سازی گوشی خود از فایل های اضافی استفاده کنید که این ویژگی در دو برنامه دیگر وجود ندارد.

اما اگر بخواهیم به صورت جزئی تر بررسی کنیم رابط کاربری زاپیا از SHAREit بهتر است. و از نظر رابط کاربری زاپیا در مکان اول، File Go در مکان دوم و SHAREit در مکان سوم قرار می گیرد. با این حال زاپیا و SHAREit قابلیت به اشتراک گذاری پوشه ها را در خود جای داده اند، ویژگی که File Go از آن بی بهره است.

دیدگاه‌های این پست
  1. reza گفته:

    باسلام
    از اپ رایگان بعید نیست تبلیغاتم توش نباشه..بایدم باشه..لطفا طرز فکر اشتباهی نداشته باشید ..هم خدارو میخاییم هم خرمارو…

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد