موتورهای جست و جو با امنیت بالا

0 764

موتورهای جستجوگر مجموعه‌ای از نرم افزارها و سخت افزارها هستند که می‌توانند در یک فضای مشخص داده ها و اطلاعات مورد نظر کاربران را در میان حجم گسترده‌ای جستجو کنند. شما می توانید این جست و جو را بر روی هارد دیسک کامپیوتر تان انجام دهید و یا بر روی حافظه‌ی موبایل ، پایگاه داده یا در فضای وب.

اگر موتور جستجو در فضای وب به دنبال اطلاعات بگردد، به آن موتور جستجوگر وب گفته می‌شود که از طریق آن کلمات کلیدی موجود در فایل ها و سندهای وب جهانی ، گروه های خبری و … جستجو می شود و به کاربران در جستجوی اطلاعات مورد نظر در میان انبوه اطلاعات موجود در شبکه کمک می کند.

موتورهای جستجو طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند. تا همین چند وقت پیش همه کارشناسان معتقد بودند که گوگل به عنوان بهترین موتور جست و جو در جهان حکم رانی می کند و هیچ کس قادر به رقابت با ان نیست، اما باید این نکته را یادآور شویم که در حال حاضر موتورهای جست و جوی بسیاری در جهان وجود دارند که به سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند و شاید در آینده ای دور یا نزدیک جایگاه گوگل را در میان کاربران به دست آورند. سهم بازار گوگل از فوریه سال ۲۰۱۷ بسیار کاهش یافته و به ۷۸.۷ درصد رسیده است و طبق آمار در فوریه سال ۲۰۱۸، سهم بازار این شرکت به میزان ۷۰ درصد می باشد. که این موضوع حکایت از آن دارد که بسیاری از کاربران از این موتور جست و جو مهاجرت کرده و از برنامه های دیگری استفاده می کنند و این زنگ خطری برای شرکت گوگل است.

همان طور که می دانید امنیت و حریم خصوصی یکی از موارد مهم به کار رفته در این موتور های جست و جو است که بسیاری از کاربران به آن اهمیت می دهند. در این میان تعدادی از موتور های جست و جو مانند DuckDuckGo و StartPageبه عنوان موتور های جست و جو بدون حریم خصوصی وارد میدان شدند. بعد از مدتی که که از خطرات بزرگ ذخیره سازی داده ها در این سیستم آگاهی یافتند سعی کردند رویکرد خود را تغییر دهند و به امنیت کاربران خود بیشتر توجه کنند. در استفاده از این موتور های جست و جو، حریم خصوصی و اهمیت دادن به آن یکی از الویت های این شرکت ها محسوب می شود و همه کاربران به آن نیاز داشته و به آن اهمیت می دهند.

در این قسمت می خواهیم تعدادی از این موتور های جست و جو با امنیت و حریم خصوصی خوب را به شما معرفی کنیم:

۱. Search Encrypt
این موتور جست و جو با رمزگذاری محلی، امنیت جست و جو های شما را تضمین می کند. این شرکت به منظور رسیدن به این هدف از رمز گذاری ترکیبیAES-256 و Secure Sockets Layer استفاده می کند. این موتور جست وجو به هیچ وجه از نتایج موجود، برای منافع شخصی خود استفاده نکرده است. وقتی جست و جوی شما به پایان رسید آن را منقضی کرده و این گونه امنیت آن را حفظ خواهد کرد و در صورتی که فرد دیگری از کامپیوتر شما استفاده کند نمی تواند به تاریخچه آن دسترسی داشته باشد.
این موتور تقریبا به تازگی وارد بازار شده است اما به سرعت در حال رشد است رتبه آن درAlexa Traffic Rank ، ۸۷۸ را نشان می دهد که میلیون ها بازدید کننده در روز را به خود جذب می کند.

۲. StartPage
این موتور جستجو به صورت وابسته عمل کرده و نتایج جست و جو های گوگل را با امنیت بیشتر در اختیار شما قرار می دهد. اگر شما از موتور جست و جو گوگل راضی هستید اما به امنیت بیشتری نیاز دارید بهتر است از این موتور جست و جو استفاده کنید. به طور مثال موتور جست و جو مستقل Ixquick از نتایج مخصوص به خود استفاده می کند اما این موتور جست و جو نتایج گوگل را به شما نمایش می دهد. از دیگر ویژگی های آن می توان به یک سرویس پروکسی، مولد URL و پشتیبانی از HTTPS اشاره کرد. مولد URL نیاز به کوکی ها را از بین می برد و این تنظیمات امنیت و حریم خصوصی شما را بیشتر حفظ می کنند. StartPage در سراسر جهان استفاده می شود اما بخش عظیمی از کاربران آن، از کشور آلمان هستند.

۳. DuckDuckGo
این موتور جست و جو، مشهورترین موتور جست و جو بعد از گوگل می باشد. نتایج جست و جو این موتور، بیشتراز یاهو به دست می آید. این موتور دارای ویژگی های جالبی مانند zero-click است و بیشتر پاسخ های شما را در صفحه اول به نمایش می گذارد. Bangs یکی دیگر از ویژگی های جذاب این موتور جست و جو می باشند وکاربران می توانند از طریق آن به وسیله سایر موتور های جست و جو مانند آمازون، ویکی پیدا، یوتیوب به طور مستقیم به جست و جو نتایج خود بپردازند ، این قابلیت به صورت یک کلید میانبر به صورت DuckDuckGo’s !bangs استفاده می شود. تبلیغات موجود دراین موتور نسبت به گوگل کمتر است.
DuckDuckGo به تازگی افزونه جدیدی را در موتور خود اضافه کرده است این موتور با در نظر گرفتن حریم خصوصی شما، میزان امنیت سایت هایی که از آن بازدید می کنید را رتبه بندی می کند.

۴. Gibiru
Gibiru نتایج جست و جوی شما را از یک الگوریتم اصلاح شده در گوگل به دست می آورد. استیو مارشال مدیر عامل این شرکت اذعان داشته، سرویس شرکت او در واقع شبیه به عملکرد گوگل در اوایل کار خود است. نتایج جست وجو بسیار قابل اعتماد است و ردیابی هایی که امروزه گوگل انجام می دهد، در این شرکت جایی ندارد. این موتور سریعترین موتور جست و جو NSA است زیرا از تمام شخصی سازی ها و ردیابی های کوکی که بر روی سیستم قرار می گیرد، دوری می کند. این شرکت اذعان داشته که گوگل نتایج جست و جو های شما را دستگاری و سانسور می کند، امادر این شرکت هیچ یک از این اتفاق ها به وجود نمی آید.

۵. Swisscows
این شرکت در سوئیس واقع شده است. این موتور جست و جو مانند سایر موتورهای جست و جو امنیتی که در این لیست مشاهده می کنید، پروفایل ها را ردیابی نکرده و برای کاربران از شناسه های منحصر به فرد استفاده نمی کند. البته Swisscows یک موتور جست و جو معناگرا است، یعنی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ارزیابی محتوای جست و جو کاربر استفاده می کند.

۶. Yippy
این موتور جست و جو نتایج حاصله را به صورت دسته بندی شده به نمایش می گذارد. مثلا وقتی شما واژه “سگ” را جستجو می کنید نتایج درقالب دسته هایی تحت عنوان، انواع نژاد ها، آموزش، عکس ها و … به نمایش گذاشته می شود. تبلیغات در این موتور جست و جو وجود ندارد . اگر شما به دنبال یافتن بلاگ های سرگرمی مبهم، اطلاعات مبهم دولتی، اخبار مبهمی که به سختی یافت می شوند، تحقیقات علمی و سایر محتویات مبهم می باشید، Yippy می تواند به شما کمک کند.

۷. Bitclave
این موتور جست و جو از فناوری بلک چین برای حفاظت از حریم خصوصی شما استفاده می کند. این ابزار به شما این امکان را فراهم می کند تا اطلاعاتی که قرار است با تبلیغ کنندگان به اشتراک گذاشته شود، را خودتان انتخاب کنید. این موتور، واسطه ها را در تبلیغات حذف می کند و بین کاربران و تبلیغ کنندگان یک ارتباط مستقیم ایجاد می کند.

۸. Qwant
این موتور جست و جو در اروپا قرار دارد. مکانیسم آن به گونه ای است که هیچ وقت تلاش نمی کند تا هویت شما را حدس زده و یا در کارهای شما سرک بکشد. این موتور هرگز جست و جو های شما را ثبت نمی کند. و از اطلاعات شخصی شما به منظور تبلیغات بهره نمی برد. درآن نیز از کلید هایی میانبری مانند قابلیت DuckDuckGo’s !bangs استفاده شده است که پیش از این توضیح دادیم.

۹. Discrete Search
این موتور جست و جو هیچ از اطلاعات شخصی شما را شناسایی نمی کند. این موتور برای افرادی مناسب است که می خواهند نتایج را به صورت سریع و در قالب زیبا و کاربر پسند مشاهده کنند. این موتور در فرایند جست و جو ها از رمز گذاری های پیچیده ای استفاده می کند و نتایج جست و جو شمارا کاملا خصوصی نگه می دارد.

همه این مرور گر ها می تواند نتایج جست و جوی با کیفیت و مفیدی را به صورت کاملا امنیتی در اختیار شما قرار دهند. امنیت در این مباحث بسیار مهم است.
امروزه ما در مورد ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و نقض حریم خصوصی در آنها بسیار می شنویم. در هنگام استفاده از اینترنت یک خطر اشتراک گذاری اطلاعات با شخص سوم وجود دارد به همین دیلل شما با استفاده از این موتور های جست و جو خصوصی می توانید میزان امنیت خود را بیشتر از قبل کنید ردیابی جست و جو های شما از یبن می رود و خطری در این زمینه شما را تهدید نخواهد کرد . علاوه بر آن، این موتور های جست و جو نتایج را فیلتر نمی کنند و نتایج باب میل خود را به شما نشان نمی دهند.
بهتر است هنگام بازدید از وب سایت های مختلف و استفاده از این موتور های جست و جو، از میزان حفاظت اطلاعات خود مطمئن باشید شرکت هایی مانند گوگل و فیسبوک به راحتی می توانند اطلاعات شما را ردیابی کرده و آن را برای مقاصد مالی خود در اختیار سازمان های دیگر قرار دهند.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد