موسیقی چه تاثیری بر فعالیت‌های ما دارد؟ (قسمت اول)

0 1,144

اکثر افراد در همه حال به گوش دادن موسیقی تمایل دارند، اما در این مطلب تصمیم داریم به بررسی تاثیر گوش دادن به موسیقی در حین انجام کار و حین استراحت بپردازیم که آیا باعث افزایش کارایی و یا استراحت بهتر در ما می شود یا خیر!

موسیقی و آهنگ نمونه‌ ی بارز خلاقیت انسان است. اما خود موزیک نیز ترغیب کننده ی توان خلاقیت بشر است؟

امروزه موسیقی با محیط های کاری جدید آمیخته شده است. از آنجایی که آثار هنری طبیعی باعث افزایش زیبایی محیط میشود، موزیک نیز گذر زمان را دلچسب می ‌کند. محیطی که ایجاد می کنید روی رفتارتان تاثیرگذار است، اما موسیقی چه تاثیری روی عملکرد ما دارد؟

در جهانی که زمان طولانی‌ای را در محیط کار می‌گذارنیم و بخش بزرگی از امور در برابر رایانه انجام می ‌شود، گوش دادن به موسیقی محبوب و حتی آهنگ باکلام برای تحمل امور کسل ‌کننده و تکراری رایج شده است.

استرس و ناراحتی های عضلانی معمولا سلامت ما را به خطر می اندازند. مثلا زمانی که روبه روی کامپیوتر نشسته ایم عضلات پشت گردن و کتف ما می گیرد. موزیک آرام‌ قادر است عضلات بدن را شل کند و تسکین دهنده ی این درد باشد. بنابراین اگر کار شما به گونه ای است که باید طولانی مدت پشت میز باشید، درصورتی که امکان دارد به موزیک آرام، کلاسیک و فاقد شعر گوش دهید.

گوش سپردن به موزیک با کلام در اموری که زبان در آن ها دخیل نباشد باعث بازدهی بیشتری می شود و اشتباهات کمتری پیش می آیند. موزیک محبوب باعث می شود فرارسان های عصبی مانند دوپامین، سروتونین آزاد و باعث آرامش و تمرکز شما شوند.

محققان بر این باورند که سطح پایینی از موسیقی پس زمینه از جمله صوت های طبیعی مثل صدای باران یا امواج دریا می ‌توانند باعث بروز خلاقیت شوند، اما این میزان حاشیه باریکی دارد؛ صدا‌های بلند حواس شما را از موضوع اصلی منحرف می کنند. وقتی یک کار مهم و دقیقی انجام می دهید صدای بلند و گوش خراش به خصوص موسیقی دارای شعر، بیشتر فرایند کار شما را کند می کند.

 

در بورسیکا بخوانید: بهترین اسپیکر های ضد آب در سال ۲۰۱۸

 

اگر درحین یادگیری موضوعی در محل کار یا انجام کاری که به زبان خود در آن نیاز دارید، مانند تایپ کردن هستید به موزیک دارای شعر گوش دهید بیشتر حواستان پرت می شود مانند وقتی که شما با کسی حرف می زنید و همزمان فرد دیگری با شما صحبت می کند.

رابطه ‌ی موزیک و عملکرد

تاثیر موسیقی بسته به این است که چه اندازه احتیاج است در کاری که می کنید تمرکز کنید و چه اندازه به خلاقیت نیاز است. براساس تحقیقات، موسیقی باعث می شود انجام کار های تکراری برایمان لذت بخش شود از آنجایی که روی کارایی کارشناسان فناوری تحقیقاتی انجام شد، کارکنانی که به موزیک گوش می ‌دادند، کار خود را با سرعت بیشتری انجام می‌ دادند و پیشنهادات نابی برای کار ها داشتند، چون آهنگ آن ها را سرزنده می ‌کرد. در نتیجه بهره مندی از موزیک در صنعت می‌ تواند سبب بهبود منافع اقتصادی شود.

بر اساس آزمایش هایی پرسنل خط تولید موقع گوش دادن به موزیک علائمی از افزایش میزان بازدهی و رضایت را داشته اند. چرا که موسیقی باعث ایجاد حال خوب شده و این حال خوب باعث بهبود کارایی می شود و همین سرحالی اصلی ترین علت در بهبود روحیه اشخاص است.

هر چه محیط کار شلوغ و پر سر و صدا باشد بازدهی کمتر است چراکه کارکنان نمی توانند عمیقا روی کار خود متمرکز شوند و سر و صدا مانع عملکرد صحیح آن ها می شود، از این رو برخلاف تصور کارفرمایان، استفاده از هدست و گوش دادن به موسیقی باعث تمرکز روی کار و در نتیجه عملکرد بهتر خواهد شد در نتیجه برای راندمان بهتر در محیط کاری باز و شلوغ، موسیقی گزینه خوبی است. موزیک می تواند روز کاری متفاوتی را برای شما رقم بزند.

تحقیقات نشان داده که آهنگ هایی با ریتم ناهمگن تاثیر زیادی روی بازدهی ندارند، اما موسیقی های سبک ماژور کارایی و عملکرد را به طور شگفت انگیزی افزایش می دهد.

نکته جالب آنجاست که تاثیر موسیقی بر کار به شخصیت نیز بستگی دارد. اشخاص برون گرا احتمال دارد با آهنگ استرس کاری پیدا کنند و افراد درون گرا به آرامش بیشتری دست یابند.

آشنا بودن موزیک باعث افزایش تمرکز می شود اما موزیک جدید تمرکز شما را کاهش می دهد چرا که برای فهمیدن مفهوم موسیقی دقت بیشتری به متن آن می کنید، در نتیجه از کار خود غافل می شوید. پس در حین انجام کار موزیک های آشنا گوش دهید.

 

اما کدام سبک از موسیقی ها برای گوش دادن در حین انجام کار مفید هستند:

سبک کلاسیک (باروک) یا همان موسیقی های بی کلام آرام تاثیر بسیاری روی کارایی و افزایش تمرکز دارند. سبک موزیک الکترونیک (Ambient)، جلب توجه نمی کند. این مدل موزیک حالت تکرار شونده خوبی دارد که حواس را پرت نمی کند. موزیک بازی ‌ها و فیلم ها در بسیاری از قسمت ها تجربه فیلم یا بازی را به واقعیت نزدیک می کند و درنتیجه باعث تمرکز بیشتر می شود. برای مثال موزیک بازی‌های سیم سیتی.

آهنگ‌های شاد برای کاهش استرس و بازدهی بیشتر پیش از شروع کار مفید است.

 

در بورسیکا بخوانید: بهترین سرویس های استریم و پخش آنلاین موسیقی

 

سایر سبک ها

بر اساس سلیقه تان هر موزیکی که سطح ملویی داشته باشد که حواس پرتی را به وجود نیاورد می ‌تواند انتخاب خوبی باشد. ممکن است سلیقه شما موزیک دلچسب سکوت باشد که آن هم عالی است زیرا ممکن است هر نوع موزیکی حواس شما را پرت کند.

 

اما موسیقی روی استراحت شما چه تاثیری دارد؟

برخی افراد پیش از خواب به موزیک گوش می دهند و در این حین می خوابند.

در مجموع موزیک روی بدن بشر تاثیر مثبت دارد و بر اساس تحقیقات این موضوع به اثبات رسیده است و برای زمان استراحت نیز صدق می کند و موسیقی ابزاری برای راحت خوابیدن به شمار می آید و کیفیت خواب شما را افزایش می دهد، به خصوص آهنگ های سبک کلاسیک.

گوش دادن به موزیک کلاسیک آرامش بخش در حین خواب برای افرادی که دچار بی ‌خوابی هستند، می ‌تواند علاج دهنده‌ی بی خطر و در دسترسی باشد. دانش آموزانی که نیم ساعت قبل خواب آهنگ ملایم گوش می دهند نسبت به سایر دانش آموزان خواب بهتری خواهند داشت بنابراین اگر در خوابیدن با مشکلاتی رو به رو هستید، قبل خواب، گوش سپردن به چند قطعه از باخ و موزارت را آزمایش کنید.

 

اگرچه برخی بر این باورند که گوش دادن به موزیک موقع خواب، سبب ایجاد تپش قلب موقع بیداری می شود. این مسئله به خود فرد و سبک آهنگی که گوش می ‌دهد، بستگی دارد. قطعا اگر در حین استراحت به یک موسیقی هیپ ‌هاپ گوش دهید، حال خوبی در زمان بیداری ندارید!

اما از هدست ها برای گوش دادن به موسیقی در حین خواب استفاده نکنید چراکه مشکلاتی را برای گوش در پی خواهد داشت، به جای هدفون از دستگاه پخش کننده موسیقی یا رادیو استفاده کنید اما در صورتی که نمی خواهید صدای موزیک در اطراف پخش شود، هدست هایی که به شکل هد‌بند بر روی سر گذاشته می شود و موسیقی را به گوش می رساند، تهیه کنید.

جمع بندی:

بطور خلاصه گوش دادن به موسیقی به خصوص موسیقی های کلاسیک و پیانو فاقد شعر، باعث افزایش کیفیت خواب و استراحت شما می شود.

فراموش نکنید که کار شما مسئله مهمی محسوب می شود، یعنی قدرت شما برای انجام دادن امور بزرگ و موثر به طور مداوم. از این رو قبل از پخش کردن، هوشمندانه آهنگی مناسب که کیفیت کار و تمرکز شما را افزایش دهد، انتخاب کنید.

قسمت دوم این مطلب را این‌جا بخوانید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد