وسایلی که بهتر است با دست بشویید نه ماشین ظرفشویی!

0 838

ماشین ظرفشویی برای افرادی که مشغله های زیاد دارند بسیار مناسب است، شما بعد از هر وعده غذایی، ظروف خود را در آن قرار می دهید، و به کارهای دیگرتان می رسید. اما باید به این نکته توجه کنید که هر نوع ظرفی را نمی توانید با این وسیله بشورید. پس اگر به صورت مداوم از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید به ممنوعیت های زیر توجه کنید تا مشکلی برای ظروف شما پیش نیاید.

برخی از شیشه های سفید و ظروف چینی با ارزش
ماشین ظرفشویی برای شستن ظرف های قدیمی و با ارزش خانوادگی شما مناسب نیست و ممکن است خط و خش بسیاری روی ظروف چینی ایجاد کند و یا رنگ این شیشه های سفید را تغییر دهد.

قابلمه های تفلون و چدن
این قابلمه ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، اما خبر بد این است که نمی توانید آنها را با ماشین ظرفشویی بشویید. ممکن است در مواردی، لایه سطحی آن را از بین ببرید. البته نوع جدید این ظروف قابل شستشو هستند، بهتر است به علامت شستشو با ماشین بر روی این ظروف دقت کنید.

ظروف چوبی
ماشین ظرفشویی در فرایند شست و شو از آب داغ استفاده می کند که ممکن است روغن موجود در چوب را از بین ببرد و آنها را خشک کند که مرور باعث تَرَک خوردن و تغییر شکل آنها می شود. بهتر است قبل از انجام این کار به دستورالعمل تولیدکننده در مورد آن دقت کنید. در کل بهتر است ظروف چوبی و یا ظروفی که دستگیره های چوبی دارد، تخته گوشت و دیگر وسایل چوبی را با دست بشویید.

ظروف مسی، طلا و نقره و یا آبکاری طلا و نقره
ظروف طلایی و نقره و مسی خود، همچنین ظروفی که قسمتی از آن طلاکاری و یا نقره کاری شده است را با ماشین نشویید. ممکن است این فلزات به راحتی از ظرف جدا شوند و رنگ ظروف نیز تیره و تار شود.

لیوان های عایق حرارت
لیوان های که مهر و موم شده هستند و گرما را انتقال نمی دهند وقتی با حرارت بالا شسته شوند آسیب می بیند. در واقع قابلیت عایق بودن آنها در صورت مجاورت با گرما شدید و در مدت طولانی، ممکن است آسیب ببیند. اما اگر این لیوان ها قابلیت شستشو با ماشین را دارند سعی کنید آنها را از منبع آب گرم ماشین ظرفشویی دورتر بگذارید، مثلا در قفسه بالا قرار دهید (البته این قابلیت در مدل های مختلف ماشین ظرفشویی متفاوت است).

ظروف دارای طرح های چاپی
عاقلانه است که ظروف را که دارای طرح چاپی هستند را در ماشین قرار ندهید. در واقع بر اثر برخورد آب گرم و شوینده ها، این طرح ها از بین می روند. ممکن است در چندین بار ابتدایی خسارتی ایجاد نشود اما به مرور باعث از بین بردن تزئینات آن می شود.

پلاستیک های نازک
ظروف پلاستیکی که بسیار ظریف ونازک هستند ممکن است بر اثر برخورد با آب گرم ذوب شوند و پیچ تاپ بخورند و یا در صورتی که قصد شستن آن را دارید آن را در قفسه بالا و به دور از عنصر گرمایشی ماشین ظرفشویی قرار دهید.

ظروف برچسب دار
بسیاری از ما عادت داریم که ظروف مربا و…. را نگهداری کنیم، قبل از اینکه این ظروف را در ماشین بگذاریم برچسب های کاغذی آن را جدا کنید، ظرف مورد نظر را به مدت یک ساعت در یک تشت آب گرم قرار دهید و بعد از آن برچسب را به راحتی جدا کنید، در غیر این صورت در صورت برخورد آب گرم با این برچسب ها، انها جدا می شوند و ممکن است فیلتر ماشین را مسدود کرده و عملکرد آن را دچار مشکل کنند.

ظروف آلومینیومی
این ظروف در اثر شستن با درجه حرارت زیاد در ماشین، تغییر رنگ می دهند.

چاقو و سیله های تیز
گرما اب می توانید این وسایل را کُند کند و باعث شود دیگر کارایی قبل را نداشته باشند، چاقو های توخالی ممکن است بر اثر حرارت حالت چسبندگی پیدا کنند. همچنین ممکن است بر روی ظروف اطراف خود خراش ایجاد کنند، و یا در صورتی که به صورت استاندارد در ماشین قرار نگیرد در هنگام خارج کردن آن به خودتان آسیب بزنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد