نور آبی تلفن های همراه، سلامتی چشم‌تان را تهدید می کند

0 848

به تازگی پزشکان به رابطه بین مشکلات چشمی و دستگاه های مورد علاقه مان مانند گوشی ها و لپ تاپ ها پی برده اند. وسایلی که زندگی ما را تسخیر کرده اند و ما به آنها وابسته هستیم. هر ساعتی که به یک مانتیور چشم می دوزید، اتفاقات بدی در چشم شما به وقوع می پیوندد. اتفاقاتی که ممکن است در آینده و پیری برای شما دردسر ساز شوند. همه این اتفاقات از یک نور آبی به وجود می آیند.

در واقع نور آبی رنگی که از این دستگاه ها ساطع می شود؛ می تواند برای چشم شما بسیار مضرر باشد. انسان ها تنها طیف باریکی از نور را مشاهده می کنند که در محدوده ی قرمز تا بنفش قرار دارد. کوتاه ترین طول موج به نور آبی و طولانی ترین آن به نور قرمز بر می گردد. نور سفید رنگی که از خورشید و یا صفحات گوشی و لپ تاپ ما ساطع می شود، شامل این طیف رنگی است. محققان دانشگاه Toledo در مقاله اخیر منتشر شده در مجله Scientific Reports شروع به تجزیه و تحلیل فرآیندی کرده اند که نشان می دهد، قرار گرفتن در معرض نورهای با طول موج کوتاه ۴۴۵ نومتری که به “نور آبی” مشهور است می تواند آسیب های برگشت ناپذیری به سلول های چشمی وارد کند. نتایج این تحقیق برای افردی که روزانه ساعات بسیار زیادی را با این وسایل در ارتباط هستند، بسیار ناراحت کننده می باشد.

دانشمندان در آزمایشگاه خود این شرایط را بازسازی کردند و به سلول های شبکیه نورهایی آبی رنگ تاباندند و با کمال تعجب از واکنش شیمیایی مولکول ها در شبکیه چشم حیرت زده شدند.

نور آبی باعث اکسیداسیون و ایجاد گونه های شیمیایی سمی در ملکول های چشم می شود که باعث می شود این سلول ها دیگر رشد نکنند. اگر شبکیه را به گاز و ماده قابل اشتعال تشبیه کنیم، نور آبی مانند یک جرقه عمل می کند. آزمایش ها نشان می دهد که نور آبی می تواند سلول های فورورسپتور را از بین ببرد. از بین بردن این سلول ها به اندازه کافی می تواند منجر به بیماری ماکولا شود، یک بیماری غیر قابل درمان که باعث تاری دید و یا حتی بینایی را از بین می برد.

اشعه آبی یا همان نور آبی رنگ در محدوده طیف مرئی چشمان انسان است. همه این امواج دارای انرژی های مخصوص خودشان هستند که بر اساس طول موج و قدرتی که دارند طبقه بندی می شوند. طول موج کوتاه تر انرژی بیشتری دارند. طیف الکترو مغناطیسی شامل طول موج های گاما، اشعه ایکس، ماوراء بنفش، نور مرئی، فروسرخ و امواج رادیویی است. چشم انسان تنها قسمتی از این طیف را مشاهده می کند که بین آنها و نور آبی فاصله بسیار کمی وجود دارد. نور آبی طول موجی بین ۳۸۰ تا ۵۰۰ نانومتر دارد که جزو کوتاه ترین طول موج‌های مرئی محسوب می‌شود.

دانشمندان معتقدند این نور آبی از طریق وسایل گوناگون مانند تلویزیون‌ها، نمایشگر رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های LED و حتی خود خورشید ساطع می شود می تواند به چشم آسیب بزند. به همین دلیل شما بعد از استفاده از این نوع وسایل ممکن است به خستگی چشم، سردرد و خستگی های فیزیکی و ذهنی دچار شوید. علاوه بر این سرطان سینه و پروستات، دیابت، مشکلات قلبی، چاقی و افزایش خطر افسردگی از دیگر موارد قرار گیری در معرض این نور می باشد.

نور آبی به طور طبیعی در نور خورشید نیز وجود دارد. اما از آنجایی که زمان زیادی را در زیر نور خورشید نمی گذرانیم، بنابراین این اشعه در خورشید ما را تهدید نمی کند. اما این دستگاه های دیجیتال یک تهدید بزرگ به حساب می آید. طبق آمار هر فرد به صورت میانگین روزی ۱۱ ساعت به این نمایشگر ها خیره می شود. هنگامی که ما به طور مستقیم در صفحه نمایش خیره می شویم، مخصوصا در تاریکی و اتاق های بدون روشنایی، نورهای مضر را به یک ناحیه بسیار کوچک در داخل چشم خود نفوذ می دهیم. در این حالت چشم شما مانند یک ذره بین نور را به مرکز خود فوکوس داده وگشاد شدن مردمک ‌ها باعث می شود در نهایت مقدار بیشتری از نور آبی‌رنگ به چشم با حداکثر روشنایی منتقل شود و آسیب به آن را چند برابر خواهد کرد.

این مسئله بسیار مهم و قابل توجه است و به همین خاطر بسیاری از نهاد های دولتی مانند ارتش به منظور کاهش صدمات و پایین آوردن عوارض ناشی از نور آبی و احتمال ایجاد خطاهای انسانی بیشتر، هنوز از نور قرمز یا نارنجی برای بسیاری از رابط هایش استفاده می کند، از جمله در اتاق های کنترل و کابین خلبان. دلیل این اقدام ارتش، این است که از نظر متخصصین، نور قرمز یا نارنجی، رنگ های کم اثر هستند که برای تغییرات شبانه عالی می باشند. همچنین این نورها صدمات و مشکلات ناشی از نور آبی را در خود جای نداده و کم خطرتر هستند. و می توانند حساسیت های چشم ناشی از خیره شدن بر صفحه نمایش روشن در تاریکی شب را از بین ببرند؛ که در غیر این صورت ممکن است بسیار خطرناک باشد و امنیت کشور را به خطر بیاندازد.

اپل در محصولات جدید خود از تنظیمات “شبانه” استفاده می کند که به کاربران اجازه خواهد داد با اعمال فیلتر، از نفوذ نور آبی رنگ به چشمان کاربر جلوگیری کند. حتی عینک آفتابی فیلتر نور آبی نیز به طور خاص به علاقه مندان به بازار عرضه می شود بنابراین با افزایش این تحقیقات و نتایج بهتر است به دنبال یک راه حل باشید تا از آسیب به چشمانتان جلوگیری کنید.

با افزایش سن، توانایی پیشگیری از جذب نور آبی توسط شبکیه، کمتر می‌شود و این موضوع، به بیماری دژنراسیون ماکولا می‌انجامد. حال شرایطی را تصور کنید که با فزایش سن هم توانایی بدن تان برای محافظت از چشمانتان کاهش یابد و هم با استفاده از این وسایل میزان جذب نور آبی در چشم تان زیاد تر شود، در این شرایط نور آبی باعث تولید مولکول‌هایی سمی در سلول‌های حساس چشم می شوند که می توانند بینایی فرد را از بین برده و باعث تحلیل رفتن لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) در شبکیه چشم شود. این بیماری شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

بیماری ماکولاعارضه‌ای غیرقابل علاج که بینایی مرکزی را مختل می‌کند و در صورت تشدید باعث می شود که چشم انسان فعالیت های روزمره خود را به خوبی انجام ندهد، مثلا دیگر نمی تواند کتاب بخواند و یا صورت افراد را تشخیص دهد.

دکتر آجیث کاروناتین، استادیار گروه شیمی و بیوشیمی UT، می گوید: “ما به طور مداوم در معرض نور آبی قرار داریم و قرنیه چشم و حتی لنز نمی توانند آن را مسدود یا منعکس کنند. همه ما به این واقعیت رسیده ایم که این وسایل مانند سمی برای چشمان مان هستند اما کماکان از انها استفاده می کنیم، متاسفانه، اجتناب از نور آبی به طور کامل دشوار است. این وسایل و تکنولوژی تمام زندگی ما را گرفته اند، زندگی و شغل ما با مانیتورهای PC، تلفن های همراه و دیگر دستگاه های دیجیتال گره خورده است. اما تنها کاری که می توان در مقابله با این خطرات انجام داد این است تا جای ممکن استفاده از این وسایل را محدود کنیم مخصوصا کودکان نباید روزانه و ساعات طولانی به این نمایشگرها خیره شوند. در زیر نور خورشید از عینک های آفتابی استاندارد استفاده کنید، از وسایل و تجهیزات استفاده کنید که از تکنولوژی های مسدود سازی نور آبی استفاده می کنند. در اتاق تاریک به این نمایشگرها خیره نشوید و در صورت امکان از عینک های محافظتی در حین کار با لپ تاپ بهره ببرید.

علم در حال پیشرفت است و برخی از این تکنولوژی ها مشکلات و بیماری ها به وجود می آورند که هیچ گاه در کره زمین وجود نداشته است. اما بشر با ذهن خلق و با استفاده از همین تکنولوژی ها می توانند شرایط را سروسامان دهد و راه حل هایی برای آن به وجود آورد. مانند محافظ های صفحه نمایش و یا عینک های مخصوصی که چشم را از این آسیب ها دور می کند. شاید در اینده قطره هایی اختراع شود که به وسیله آن بتوانید ساعت ها به این مانیتور ها چشم بدوزید بدون آنکه نگران آسیب رساندن به چشم هایتان باشید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: چرا باید سبزیجات سبزبرگ را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد