نکاتی ساده برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

0 809

امروزه شبکه‌های اجتماعی روند چشمگیری داشته است و روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. من مطمئن هستم که همه ما در کنار بعضی افراد و برندهایی هستیم که حضور شگفت انگیزی در رسانه‌های اجتماعی دارند. بی‌شک پروفایل آن‌ها چشم نواز و جذاب می‌باشد و هر مخاطبی را به سمت خود جذب می‌کند. علاوه بر این، آنها به عنوان افراد قابل اعتماد شناخته می‌شوند. صرف نظر از اینکه شما یک فرد تأثیرگذار، یک نام تجاری موفق یا یک فرد منظم هستید، همه ما به دنبال یک شهرت مثبت در شبکه‌های اجتماعی هستیم. البته، ایجاد چنین خواسته‌ای سخت نیست و شما باید سخت کار کنید تا بتوانید اعتبار خود را افزایش دهید. اولین گام، برای مدیریت در شبکه‌های اجتماعی پیدا کردن پلت فرم مناسب است. امروزه شبکه‌های اجتماعی متنوعی وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم:

۱. فیس بوک

فیس بوک، یک مکان عالی برای ارتباط با دوستان و همکاران است. شما می‌توانید با افراد همفکر در گروه‌ها ارتباط برقرار کنید و مطالب خود را به اشتراک بگذارید. این شبکه اجتماعی یک مکان خوب برای تبلیغ و فروش محصولات‌تان فراهم می‌کند.

۲. اینستاگرام

۸۰ درصد از کاربران در اینستاگرام حداقل یک نام تجاری را دنبال می‌کنند و ۶۰٪ دیگر از طریق آن محصولات مورد علاقه خود را  پیدا می‌کنند. این پلت فرم از لحاظ بصری جذاب‌تر از فیس بوک است و برای برندها و تاثیر گذاران به طور یکسان است. با استوری و IGTV، محبوبیت اینستاگرام افزایش یافته است. علاوه بر این، اینستاگرام به عنوان یک پلت فرم بزرگ برای تبلیغات کسب و کار تجارت الکترونیک در نظر گرفته می‌شود. یکی از بهترین و تاثیرگذارترین استفاده‌ها برای کسب و کار در اینستاگرام این است که محتوای تولید شده توسط کاربر را به اشتراک بگذارید. Kayla Itsines به طور مرتب برای کسب و کار تناسب اندام زنان فعالیت می‌کند.

۳. توییتر

توییتر می‌تواند به عنوان وب سایت برتر میکرو وبلاگ نویسی در نظر گرفته شود. بیت‌های مختصر اطلاعات یا محتوا (به نام توییت‌ها) را به اشتراک می‌گذارید و دیگران را دنبال می‌کنید. از یک دیدگاه تجاری، می‌توانید از آن برای تعامل با مشتریان خود استفاده کنید و به طور مستقیم به شکایات و پرسش‌های آنها پاسخ دهید.

۴. یوتیوب

یوتیوب یک شبکه کلاسیک برای کاربران است تا محتوای ویدئو را برای مخاطبان خود آپلود کنند و به اشتراک بگذارند. کاربران همچنین می‌توانند کانال‌های دیگر را دنبال کنند، برای خود لیست‌های پخش ایجاد کنند و با سایر سازندگان محتوا ارتباط برقرار کنند. برای مثال، Okta از آن برای ترویج نظرات مشتریان استفاده می‌کند.

لینکدین

۵. لینکدین

لینکدین بهترین پلت فرم شبکه‌های اجتماعی برای افراد حرفه‌ای است. شما می‌توانید یک رزومه طولانی برای خودتان ایجاد کنید و استعداد و دستاوردهای خود را نشان دهید. همچنین می‌توانید با متخصصان و شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار کنید، مطالب را منتشر کنید و با صنعت خود ارتباط برقرار کنید.

۶. کورا

کورا یک وب‌گاه پرسش و پاسخ است که کاربران می‌توانند سؤال بپرسند و پاسخ دهند. این شبکه اجتماعی یک مکان عالی برای به اشتراک گذاشتن دانش خود و یادگیری از دیدگاه‌های دیگران است. متخصصان حوزه‌های مختلف در این سرویس فعال هستند و در صورت مطرح شدن سوالات مرتبط با حوزه‌ی فعالیت آن‌ها، به سوالات پاسخ می‌دهند.

۷. پینترست

پینترست دارای یک شهرت برای به اشتراک گذاری ایده‌های مربوط به طراحی‌های مختلف است. شما می‌توانید برد، به اشتراک گذاری اینفوگرافیک و سایر عکس‌های مربوط به محصولات خود را ایجاد کنید. کابران از طریق لایک کردن، نظر گذاشتن، ذخیره کردن پست‌ها و ارسال پیام خصوصی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

۸. توییچ

توییچ یک سایت پخش زنده است که کاربران با پخش زنده خود در این سایت می‌توانند کسب درآمد کنند. توییچ در طی چند سال روند روبه رشدی نداشته است، اما در سال‌های اخیر، طرفداران زیادی به دست آورده است. این برنامه به عنوان یک پخش زنده ویدئویی اختصاصی و سایت پادکست در خدمت شماست. در حالی که این پلت فرم به طور وسیع در جامعه بازی استفاده می‌شود اما هیچ محدودیتی برای شروع وجود ندارد و هر کسی می‌تواند در این وبسایت ثبت نام کند.

۹. گوگل پلاس

گوگل پلاس به شما اجازه می‌دهد که پروفایل‌های خود را به صورت مبهم یا دقیق ایجاد کنید. این عمل به عنوان یک مخزن برای انواع محتوا از پلتفرم‌های مختلف دیگر عمل می‌کند. همچنین به شما اجازه می‌دهد با جوامع مورد علاقه ارتباط برقرار کنید و حلقه‌های متنوعی برای برقراری ارتباط ایجاد کنید.

پینترست

مراحل مهم مدیریت شبکه‌های اجتماعی

۱. تصمیم بگیرید که چه نوع شهرتی می‌خواهید

اول و مهمتر از همه باید خودتان تصمیم بگیرید که چه نوع شهرتی از رسانه‌های اجتماعی می‌خواهید. آیا به دنبال یک نام تجاری جدی هستید، یا کسی که دارای قدرت صنعتی است یا …؟

۲. وضعیت فعلی شبکه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید

ثانیا، شما باید وضعیت فعلی رسانه‌های اجتماعی را ارزیابی کنید. شما باید بدانید که افراد قبل از رسانه‌های اجتماعی شما را چگونه میشناختند. ساده‌ترین کاری که باید انجام بدهید این است که از چیزی مانند Grader Branding توسط Mention استفاده کنید. شما می‌توانید از آن برای تعیین نقاط قوت و ضعف اعتبار آنلاین خود استفاده کنید. در این یادداشت، می‌توانید از Mention یا Google Alerts استفاده کنید تا آنچه را که مردم در مورد شما یا رقبای خود در رسانه‌های اجتماعی می‌گویند، دنبال کنید. برای این موضوع، از Go Fish Digital برای نظارت بر چندین وب سایت شکایت برای بررسی‌های منفی استفاده کنید.

۳. یک خط مشی اصولی ترسیم کنید که از اهداف شما پشتیبانی می‌کند

این نکته بسیار مهم است که یک خط مشی موثر و مشخص شده برای کارکنان خود حفظ کنید. برخی از نکات در ادامه آورده شده است:
– اجازه ندهید که آنها آزادانه پست بگذارند، خصوصا در مورد کسب و کار.
– هرگز اطلاعات حساسی همچون اطلاعات مالی، قانونی یا اطلاعات مشتریان را با عموم به اشتراک نگذارید.
– هنگام ارسال پست در مورد کسب و کار، سطح حرفه‌ای بودن آن را حفظ کنید.
– هرگونه حقی را حفظ کنید تا بتوانید محتواها را ویرایش یا حذف کنید، خصوصا محتواهایی که ممکن است به شهرت نام تجاری شما آسیب برسانند.

۴. طرحی ایجاد کنید که از اهداف شما پشتیبانی می‌کند

شما نمیتوانید یک برنامه رسانه اجتماعی ترسیم کنید، بدون آنکه بدانید پایان اهداف شما چه میشود؟ این امر در مورد ایجاد و حفظ مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیز صادق است. موارد ذکر شده در اینجا عبارتند از:
– پلت فرم برای استفاده
– حضور رقبا در سیستم عامل‌های مختلف
– تحقیق کلید واژه و موتور جستجو
– درک نیازها و انتظارات مشتریان
– تحقیق در مورد ایده‌ها برای ایجاد محتوای با کیفیت با استفاده از عناوین جذاب و متقاعد کننده، سرفصل‌ها، محتوای صفحه اصلی، CTA و غیره شامل عناصر بصری مانند تصاویر، فیلم‌ها، اینفوگرافیک و موارد دیگر

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

۵. نظارت و بهینه سازی کنید

بهینه سازی و نظارت، بخش دیگری از پازل مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. مشخص کنید چه چیزی برای شما موثر عمل می‌کند و چه چیزی درست کار نمی‌کند. این بستگی به این دارد که شما می‌دانید چه کارهایی باید انجام دهید و برای بهینه سازی به چه تاکتیک‌هایی نیاز دارید.

۶. به مخاطبان خود به صورت حرفه‌ای و مستقیم پاسخ دهید

بسیاری از مشتریان برای دریافت خدمات مورد نیاز خود سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند. در صورت شکایت مشتریان، همه چیز را برای دفاع از خود به کار نبرید و تهاجمی برخورد نکنید. حذف هر گونه نظر منفی راهی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه نادیده گرفتن آنها یکی دیگر از گزینه‌های ضعف در مدیریت شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. زمانی که پرسش‌های افراد بدون پاسخ می‌ماند، ممکن است منجر به واکنش‌هایی شود که به ضرر شماست. با هدایت هرگونه مکالمه به ایمیل یا DM (پیام مستقیم) رویکرد مستقیم داشته باشید. این به شما فرصتی برای جمع آوری افکار و دادن پاسخ حرفه‌ای به گروه‌های آسیب دیده می‌دهد. شما باید به تیم خدمات رسانه‌ای خود آموزش‌های لازم را بدهید تا در چنین شرایطی با تاکتیک‌های حرفه‌ای به مسائل رسیدگی کنند. برخی از بهترین شیوه‌ها عبارتند از:
– تمام مشکلی و یا بخشی از آن را به طرفداران خود متذکر شوید. این نشان می‌دهد که به آنها و مسائل آنها اهمیت می‌دهید.
– همدلی را نسبت به مخاطبین خود نشان دهید تا به آنها بفهمانید که ناراحتی آنها را متوجه شده‌اید.
– به حل و فصل مسائل تمایل نشان دهید و از هر گونه نظر منفی خودداری کنید.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

۷. یک تصویر مثبت برای نام تجاری خود ایجاد کنید

معمولا سایت‌ها برای ترافیک وب و فروش محصولات، بهینه سازی شده‌اند، اما شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد روابط و یک تصویر مثبت برند ساخته شده‌اند. به هیچ وجه این بدان معنی نیست که برای دستیابی به آن، مجبور به انتشار منظم مطالب تازه در شبکه‌های اجتماعی هستید. این مسئله بیشتر با هماهنگی ارسال و کیفیت مطالب مرتبط است. ارسال محتوای بصری جذاب شامل تصاویر یا فیلم‌ها ممکن است برند شما را در موتورهای جستجو افزایش دهد. در یک یادداشت مرتبط، برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای منحصر به فرد روزانه به خود فشار وارد نکنید. ارسال پست‌های هفتگی در مورد محتوای منحصر به فرد برای محافظت از رهبری فکر شما در صنعت و شهرت رسانه‌های اجتماعی کافی است.

۸. داستان برند خود را به اشتراک بگذارید

مردم به داستان‌ها علاقه دارند، چیزی که در دل‌های عاطفی آنها شگفت زده می‌شود و می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. به جای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولات یا خدمات خود، چرا از آن استفاده نکنید و داستان خود را به مردم نگویید. به خصوص در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت که شامل موارد زیر است:
– استخدام جانبازان
– داوطلب شدن
– اهدای خیریه
– استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تأسیسات برق
– فروش محصولات پایدار تولید شده

۹. بررسی‌های اجتماعی را تشویق کنید

تشویق پایگاه مشتری برای ایجاد و به اشتراک گذاری بررسی‌های اجتماعی راه خوبی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. از تصاویر قابل کلیک و پیوندهای تماس استفاده کنید، از مشتریان درخواست کنید تا شما را بررسی کنند. در مورد کسب و کارهای محلی، ۷۳ درصد از مردم به افرادی اعتماد می‌کنند که بررسی مثبت آنلاین داشته باشند. فقط به خاطر داشته باشید که از ابزارهایی مانند Mention برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و بررسی‌های آنلاین استفاده کنید. در بالای این موارد قرار بگیرید و بهترین کار را برای پاسخ دادن به این بررسی‌ها انجام دهید. این باعث کاهش احساسات نام تجاری منفی خواهد شد. مشارکت مثبت به افزایش اعتماد مشتریان کمک می‌کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد