نکاتی برای چاپ گرفتن عکس در خانه

0 1,107

یکی از موارد عجیب و غریب در مورد عکاسی دیجیتال این است که می‌توانید عکس‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید و همان‌ها را چاپ کنید. اما در عکاسی فیلم مجبور هستید تمامی عکسها را چاپ کنید، مگر اینکه فیلم خود را توسعه دهید و خودتان آن را در اتاق تاریک چاپ کنید. تا زمانی که چاپگر داشته باشید و تکنیک‌های چاپ عکس را بدانید، می‌توانید بهترین عکس‌ها را در خانه چاپ کنید. برای این کار از راهنمایی های زیر کمک بگیرید:

از تصاویر اصلی با وضوح بالا استفاده کنید

در صورتی‌که فایل مورد نظر تار باشد یا با دوربین بی‌کیفیت گرفته شده باشد، باید بگوییم که هیچ چاپگری نمی‌تواند با این مشخصات یک عکس شگفت انگیز چاپ کند. بهتر است با یک دوربین با کیفیت شروع کنید. اگر مایل به چاپ عکس‌ها در اندازه‌های بزرگ هستید، بهتر است با دوربین‌های ۵ مگاپیکسلی و یا بالاتر عکس بگیرید، این دوربین‌ها برای عکاسی ایده آل هستند و به شما اجازه می‌دهند عکس‌های خود را دقیق و باکیفیت چاپ کنید. در حال حاضر دوربین‌های دیجیتالی ۱۰ مگاپیکسلی یا بیشتر دارای بهترین کیفیت برای چاپ هستند.

تنظیمات دوربین خود را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل شود که بهترین تصویر گرفته می‌شود. از بالاترین سطح رزولوشنی استفاده کنید که دوربین شما قادر است از آن استفاده کند. مطمئن شوید که با بهترین حالت عکسبرداری دوربین آشنا هستید تا بهترین نتایج را بدست آورید.

فراموش نکنید که عکس‌هایتان را قبل از چاپ ویرایش کنید، ویرایش کردن عکس‌ها قبل از چاپ یک عادت خوب برای دریافت هر نوع کاری است.

کاغذ مناسبی را انتخاب کنید

سازنده چاپگر در قسمت راهنمای پرینتر اعلام می‌کند که کدام کاغذ برای کدام چاپ مناسب‌تر است. همچنین مطمئن شوید که مدل انتخابی شما قادر به اداره اندازه‌های مختلف کاغذ عکس می‌باشد، اگر می‌خواهید عکس‌های خود را در سایزهای بزرگتر از ۴ × ۶ چاپ کنید باید بدانید که اندازه چاپگرها می‌توانند از ۴*۶ “تا ۲۰*۳۰” باشند.

در چاپگرها از کاغذهای مختلفی استفاده می‌شود، اما اگر عکس‌ها خوب نباشد، ممکن است کیفیت چاپ‌هایتان کاهش یابد و جوهر پرینتر هدر شود.

چاپ عکس

تنظیمات چاپگر را تنظیم کنید

اطمینان حاصل کنید که چاپگر خود را در بالاترین رزولوشن ممکن تنظیم کرده‌اید. برای هر چاپگری دستورالعمل‌های خاصی ارائه شده است که می‌توانید اطلاعات آن را در دفترچه راهنمای آن بخوانید.

پس از چندین بار چاپ، ممکن است مجبور شوید سرعت چاپگر را تنظیم کنید، زیرا ممکن است در ابتدا درک درستی از تنظیم سرعت مناسب نداشته باشید.

اگر در عکس‌های خود اشباع رنگ و یا پس دادن جوهر مشاهده کردید، به این معنی است که سرعت تنظیم آن خیلی آهسته است و بیش از حد جوهر به همان مناطق منتشر می‌شود. سعی کنید سرعت آن را افزایش دهید تا زمانی که هیچ اشباع یا جوهرریزی مشاهده نشود.

به طور مشابه، اگر تصویر چاپ شده محو باشد، چاپگر را طوری تنظیم کند که به سرعت چاپ کند.

نرم افزار کاربردی چاپگر را تنظیم کنید

تنظیمات چاپگر معمولا به صورت پیش فرض بر روی کاغذ معمولی تنظیم می‌شوند، اما می‌توانید برای کیفیت بهتر تصاویر تنظیمات چاپگر را سفارشی سازی کنید. با این تنظیمات می‌توانید رنگ، نوع کاغذ، اندازه، فرمت و کیفیت تصاویر را کنترل کنید. همچنین می‌توانید چاپ تصویر را در بالاترین رزولویشن ممکن انتخاب کنید.

شما می‌توانید این تنظیمات را از طریق رایانه خود در منوی چاپ انجام دهید، کتابچه راهنما به شما می‌گوید کدام تنظیمات برای کدام چاپ استفاده می‌شود. باید از این کتابچه به عنوان راهنمای اصلی استفاده کنید، مخصوصا تا زمانی که مهارت‌های لازم را کسب نکرده باشید.

تنظیمات نرم افزاری چاپگر به شما اجازه می‌دهد تا وظایف تعمیر و نگهداری چاپگر را به بهترین وجه انجام دهید. تا زمانی که چاپگر را به طور مرتب تمیز می‌کنید، خیالتان راحت باشد که هیچ مشکلی نخواهید داشت.

چاپ عکس

از کاغذهای با کیفیت استفاده کنید

شاید بهترین کاری که می‌توانید برای پرینت گرفتن عکس‌های دیجیتالی در خانه انجام دهید، استفاده از کاغذهای ویژه عکس باشد. کاغذ عکس براق یا مات خیلی بهتر از کاغذ چاپ استاندارد کار می‌کند، در این کاغذها عکس‌ها بهتر دیده می‌شوند. از آنجا که کاغذهای ویژه عکاسی ممکن است کمی گران باشند، بهتر است بهترین عکس‌های خود را بر روی آن چاپ کنید.

عکس‌های مات انعکاس زیادی در برابر نور ندارند و دارای بافتی نرم و بدون برجستگی قابل لمس هستند. کاغذهای براق همانطور که معلوم است براق و شفاف هستند و میزان تراکم نقره در این کاغذ ۶۰ در صد می‌باشد. این کاغذ جهت چاپ عکس‌هایی توصیه می‌شود که دارای رنگ‌های متنوع و شاد می‌باشند.

مشخصات و نسبت‌ها را با هم تطابق دهید

یکی دیگر از مولفه‌های مهمی که باید هنگام چاپ گرفتن عکس‌ها در خانه به آن توجه کنید این است که مطمئن باشید تصویر مورد نظر و کاغذ چاپ دارای ابعاد برابری هستند و با هم تطابق دارند. اگر بخواهید عکسی را چاپ کنید که در آن نسبت ابعاد تصویر با اندازه کاغذ مطابقت ندارد، ممکن است چاپگر به طور تصادفی تصویر را بچرخاند یا کشش دهد. در نتیجه عکس چاپ شده مورد پسند شما نخواهد بود. عکس‌ها برای چاپ باید حداقل ۲۰۰ نقطه در اینچ (dpi) داشته باشند تا عکس قابل قبولی باشد، عکس‌های حداقل با ۳۰۰ نقطه در اینچ (dpi) کیفیت عالی دارند.

برای اینکه ببینید عکس چند پیکسل دارد باید روی عکس کلیک کنید گزینه properties را انتخاب کنید و روی details کلیک کنید. در قسمت height و width پیکسل‌ها وجود دارند.

چاپ عکس

پرینتر مناسبی انتخاب کنید

اگر می‌خواهید عکس‌های با کیفیتی داشته باشید، بهتر است از چاپگر جوهر افشان رنگی یا چاپگر مخصوص چاپ عکس استفاده کنید. اگر فقط به دنبال یک چاپگر چند منظوره جوهر افشان هستید، یک مدل با رزولوشن بالا، حداقل ۲۴۰۰ نقطه در اینچ را انتخاب کنید. البته می‌توانید یک مدل ارزان قیمت هم پیدا کنید که رزولوشن کمتری داشته باشد. برخی از پرینترهای اختصاصی، عکس‌هایی دارای رزولوشن ۹،۶۰۰ را چاپ می‌کنند.

یک چاپگر جوهر افشان باید برخی از رنگ‌های برجسته چاپی را ارائه دهد. برای اینکه بتوانید تصاویر عالی دریافت کنید مجبورنیستید در خرید پرینترهای لیزری رنگی سرمایه گذاری کنید. بهتر است بدانید که بیشتر پرینترهای جوهر افشان می‌توانند کار بیش از اندازه‌ای انجام دهند. پرینترهای جوهر افشان از یک کارتریج به عنوان منبع رنگ استفاده می‌کنند. این کارتریج بر روی صفحه‌ای حرکت می کند که قرار است روی آن عمل چاپ انجام شود و جوهر از نازل‌های بسیار ریز آن بر روی صفحه می‌ریزد. اما چاپگرهای لیزری بسیار شبیه فتوکپی عمل می‌کنند و از فن آوری‌های مشابهی بهره می برند. برخلاف پرینترهای جوهر افشان که مناسب چاپ روی هر کاغذی نیستند با این نوع پرینترها می‌توان روی هر کاغذی عکس‌های با کیفیت و مناسب چاپ کرد.

زمان چاپ را در بهترین حالت تنظیم کنید

اگر وقت دارید، مطمئن شوید که عکس‌ها هنگام پرینت در بهترین تنظیمات قرار گرفته اند. شاید تعجب کنید اما تنظیمات “طبیعی” یا “سریع” تاثیر بسیار زیادی در عکس‌ها دارد. با این حال، اگر عکس را در حالت “بهترین” قرار دهید نسبت به حالت “عادی” دو تا پنج دقیقه طول می‌کشد اما کیفت عکس‌ها بی‌نظیر خواهد بود.

به سرعت “تصاویر در دقیقه” توجه کنید

اگر میخواهید یک چاپگر جوهر افشان جدید خریداری کنید، به اندازه‌گیری استاندارد آن توجه کنید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا مدل‌های جدید را با هم مقایسه کنید. اندازه گیری “تصاویر در دقیقه” یا IPM، باید یک ایده خوب از سرعت چاپگر به شما بدهد. اندازه گیری‌های دیگر سرعت، مانند صفحات در دقیقه (PPM)، می تواند توسط سازنده چاپگر بهینه سازی شوند، بنابراین برای مقایسه چاپگرها نباید بر روی آنها تکیه کنید.

اول تصاویر را ویرایش کنید بعد آن ها را چاپ کنید

چاپ عکس

در صورت امکان، قبل از اینکه چاپ عکس‌ها را انجام دهید، اول آن‌ها را ویرایش کنید. اگرچه ممکن است ویرایش عکس‌ها پس از چاپ ساده‌تر باشد و نقص‌ها و معایب عکس بهتر دیده شود اما در این روش کاغذ و جوهر زیادی هدر می‌رود. برای ویرایش عکس‌ها بهتر است به عکس‌های روی مانیتور نگاه کنید و تغییرات لازم را انجام دهید. تنها بعد از ویرایش می‌توانید عکس‌ها را چاپ کنید، به این معنی که هر عکس را تنها یکبار چاپ کنید.

مراقب هزینه‌ها باشید

در نهایت، حتی اگر اکثر مردم درباره هزینه‌های فردی هر چاپ فکر کنند، چاپ عکس‌ها در خانه شامل هزینه‌های خاصی می‌شود. برای مثال اگر بخواهید یک سری عکس‌های رنگی بزرگ چاپ کنید، باید از جوهر استفاده کنید. اگر جوهر کمی داشته باشید ممکن است مجبور باشید تنها عکس‌های ضروری را چاپ کنید.

تنها یک عکس را چاپ کنید

بهترین روش برای صرفه جویی در چاپ عکس این است که تنها یک نسخه را چاپ کنید. اگر یکبار عکس را چاپ کنید و بعد معایب آن را با نرم افزار ویرایش کنید، مجبور هستید چاپ دوم را انجام دهید که جوهر، کاغذ و … بیشتری استفاده می‌شود. بنابراین بهتر است دقت بیشتری روی عکس‌ها داشته باشید تا در هزینه‌ها صرفه جویی شود.

نکته:
برای کیفیت بهتر تصاویر از به روزرسانی چاپگر مطلع شوید تا آخرین به روزرسانی آن انجام شده باشد. دانلود به روزرسانی چاپگر رایگان است و اجازه می‌دهد چاپگر و کامپیوتر با یکدیگر هماهنگ باشند. قبل از هرگونه چاپ تصاویر با کیفیت همیشه به قسمت به روزرسانی‌ها مراجعه کنید.

چاپگرهای های مقرون به صرفه‌ای هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای چاپ عکس‌های خود استفاده کنید. با این وجود دیگر نگران نقض حفظ حریم خصوصی خود نیستید و می‌توانید عکس‌هایتان را با خیال راحت چاپ کنید.

چاپ کردن تصاویرِ با کیفیت دشوار نیست، تنها کافی است برای چاپ عکس‌های باکیفیت از نکات بالا پیروی کنید. مطمئنا با این کار خاطرات خوبی را برای سال‌های آینده رقم خواهید زد.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد