نکاتی برای چینش اتاق‌خواب و رنگ‌ها

0 1,109

در زندگی پرمشغله امروزی، داشتن مکانی برای خلوت کردن و استراحت می‌تواند بسیار ضروری باشد و به حفظ رابطه شما با همسرتان کمک کند. بنابراین اتاق‌خواب بخش مهمی از خانه است که بعد از تمام خستگی‌ها و کارهای روزانه به آن پناه می‌برید تا خستگی خود را رفع کنید. در این میان دکوراسیون و انتخاب رنگ اتاق‌خواب اهمیت بسیاری دارد تا بتواند فضای خوب، دلنشین و آرامش‌بخشی را برایتان فراهم کند. دکوراسیون یک اتاق‌خواب زیبا، آرامش‌بخش و عاشقانه به پول و زمان زیادی احتیاج ندارد، شما می‌توانید این فضا را با کمترین امکانات و باسلیقه بچینید و از آن لذت ببرید. اینترنت اولین جایی است که بیشتر ما برای پاسخ به سؤالات  خود به آن رجوع می کنیم و از ایده‌های آن استفاده می‌کنیم.

در این راهنما می‌خواهیم در مورد دکوراسیون اتاق‌خواب و رنگ‌های زیبای آن صحبت کنیم و ایده‌هایی را به شما پیشنهاد دهیم. البته در ادامه در مورد دکوراسیون اتاق‌خواب‌های کوچک و بزرگ‌ نشان دادن آن‌ها ایده‌هایی را مطرح می‌کنیم:

انتخاب رنگ مناسب برای یک اتاق‌خواب

وقتی تصمیم می‌گیرد اتاق‌خوابتان را درست کنید؛ اولین سؤالی که در ذهن شما شکل می‌گیرد این است که از چه رنگ‌هایی استفاده کنیم؟ اما متأسفانه هیچ پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد، اینکه شما چه نوع رنگی را دوست دارید؛ کاملاً شخصی است و تا میزان زیادی به سلیقه  شما، بودجه، سبک زندگی، دکوراسیون و سبک سایر قسمت‌های خانه برمی‌گردد. اما راز داشتن یک اتاق‌خواب آرامش‌بخش و زیبا هماهنگی در انتخاب رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها است؛ در این میان روانشناسی رنگ اهمیت پیدا می‌کند و شما می‌توانید با توجه به تأثیر رنگ‌ها بر روی خلق‌وخو و نیز هماهنگی آن‌ها با هم؛ یک یا  چند رنگ زیبا برای اتاق‌خوابتان انتخاب کنید. در این میان باید از رنگ‌های زیبا و هماهنگ با سایه روشن‌های زیاد استفاده کنید تا هارمونی اتاق‌خواب بیشتر شده و آن را از حالت خشک و کسالت‌آور خارج کند. درعین‌حال اتاق‌خواب نباید شلوغ و پر از رنگ و گیج‌کننده باشد. رنگ‌های انتخابی شما حتماً نباید ملایم و دلنشین باشند، شما می‌توانید از رنگ‌های پر زرق‌وبرق مانند بنفش و یا رنگ‌های دراماتیک مانند خاکستری و قهوه‌ای تیره نیز استفاده کنید. اگر رنگ‌های تیره را دوست دارید می‌توانید این رنگ‌ها را با یک رنگ ملایم  ترکیب کرده و یک دکوراسیون زیبا به وجود آورید.

در این قسمت به روانشناسی تعدادی از  رنگ‌های محبوب می‌پردازیم تا با تأثیر این رنگ‌ها بر خلق‌وخوی افراد، بیشتر آشنا شوید:

بنفش: استفاده از رنگ بنفش تیره می‌تواند حس عجیب و آرامش‌بخشی به اتاق‌خوابتان بدهد. در این میان بهتر است از رنگ‌های بنفش تیره برای اتاق‌خواب استفاده شود، تم‌های بنفش روشن بیشتر مناسب اتاق‌خواب کودکان است.

آبی: آبی یکی از رنگ‌های محبوب برای دکوراسیون اتاق‌خواب است که احساس آرامش و صلح را تداعی می‌کند. البته این نکته را در نظر بگیرید که در صورت استفاده از رنگ آبی روشن، در یک اتاق با نورپردازی ضعیف، این رنگ ممکن است بیشتر به خاکستری متمایل شود. درصورتی‌که نیاز به آرامش دارید و دوست دارید زودتر به خواب بروید، بهتر است از رنگ‌های سرد طبیعت مانند آبی در اتاق‌خوابتان استفاده کنید.

سبز: رنگ سبز طراوت، رشد و زندگی را با ایجاد حس سلامت و قدرت نشان می‌دهد و تحریک کننده نیست. این رنگ نیز یکی از گزینه‌های خوب برای اتاق‌خواب است.

زرد: یک رنگ شاد، گرم و آفتابی است. این رنگ اندکی تحریک کننده است و بیشتر برای آشپزخانه و یا اتاق نشیمن استفاده می‌شود و انتخاب خوبی برای محیط‌های آرامش‌بخشی مانند اتاق‌خواب نیست. اگر می‌خواهید اتاق‌خوابتان را با رنگ زرد تزئین کنید، بهتر است از یک سایه خنثی مانند خاکستری، خردلی و طلایی نیز استفاده نمایید.

نارنجی: یک رنگ پرنشاط که اشتها و تمام حواس را تحریک می‌کند، این رنگ نیز برای آشپزخانه مناسب است و انتخاب ریسک آوری برای اتاق‌خواب می‌باشد. بنابراین اگر قصد دارید از این رنگ در اتاق‌خوابتان استفاده کنید بهتر است رنگ‌هایی مانند خرمالویی، نارنجی متمایل به قهوه‌ای، قرمز متمایل به قهوه‌ای، نارنجی سوخته و سفید کرم، مرجانی و هلویی نیز در کنار آن باشد.

قرمز: قرمز یک رنگ عاشقانه و هیجان انگیز است، بهتر است از رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی استفاده نکنید و تنها آن را به عنوان سایه روشن در کنار یک رنگ اصلی قرار دهید. اما اگر قصد دارید از رنگ قرمز بر روی دیوار استفاده کنید؛ بهتر است سراغ رنگ شرابی و آجری بروید. رنگ‌های گرم مانند گیلاسی وتوت‌فرنگی نیز مناسب است.

صورتی: یک رنگ ملایم و خواهر زیبای قرمز است که با سفید ادغام شده؛ این رنگ به عنوان یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای اتاق‌خواب است.

خاکستری: این رنگ یک رنگ سبک معاصر به حساب می‌آید، اما اندکی خسته‌کننده و غم‌انگیز است. بنابراین بهتر است کل اتاقتان را خاکستری نکنید، این رنگ به عنوان رنگ اصلی مناسب است به شرطی که در کنار آن از رنگ‌های خالص و سفید نیز استفاده شود.

سیاه: در هر اتاق‌خوابی بهتراست از رنگ سیاه‌وسفید نیز استفاده شود. بنابراین بهتر است از این رنگ به‌صورت محدود در کنار رنگ‌های دیگر بهره ببرید.

سفید: یک رنگ خالص و آرامش‌بخش بهتر است؛ این رنگ را بارنگ‌های دیگری  ترکیب کنید. سفید را می‌توانید به عنوان رنگ اصلی و یا رنگ فرعی استفاده نمایید و در هر دو صورت زیبا است.

به‌طور کلی بهتر است از رنگ مورد علاقه‌تان استفاده کنید

یکی از واضح‌ترین گزینه‌ها برای رنگ اتاق‌خواب؛ انتخاب رنگ مورد علاقه‌تان و یا ترکیبی از آن رنگ‌ها است.  آیا آبی، قهوه‌ای و یا صورتی را می‌پسندید؟ شما می‌توانید هرکدام از این رنگ‌ها را به‌صورت سایه و روشن در اتاق خود بکار ببرید. البته همان‌طور که اشاره شد در انتخاب رنگ‌ها باید به روانشناسی رنگ نیز توجه کرده و با استفاده از طیف وسیعی از سایه و روشن‌ها یک ترکیب رنگی زیبا از رنگ مورد علاقه‌تان ایجاد کنید، در این میان سبک اتاق‌خوابتان نیز اهمیت دارد.  مثلاً اگر سبک اتاق‌خوابتان معاصر و مدرن است بیشتر از رنگ‌های خنثی، خاکستری، سیاه‌وسفید استفاده می‌شود که در این میان با رنگ‌های شادی مثل بالش‌های زرد و یا رو تختی رنگی می‌توانید اندکی به آن روح ببخشید. استفاده از رنگ خنثی در کنار رنگ‌های دیگر می‌تواند اتاق‌خوابتان را شیک‌تر کند.

در این بخش با تعدادی از اتاق‌خواب های زیبا آشنا می‌شوید؛ که احساس‌های متفاوتی را در شما به وجود می‌آورند:

اتاق‌خواب آرامش‌بخش

اگر به دنبال آرامش در اتاق‌خواب تان هستید؛ بهتر است سراغ رنگ‌های سرد طبیعت بروید. رنگ‌های سبز، آبی، خاکستری و سفید می‌توانند این احساس را در شما به وجود بیاورند؛ البته باید از رنگ‌های ملایم در این طیف استفاده کنید.

اتاق‌خواب رمانتیک

وقتی شما به عشق و روابط عاشقانه فکر می‌کنید ناخودآگاه رنگ قرمز و صورتی در ذهن‌تان می‌آید. رنگ‌های صورتی ملایم و قرمز خنثی باعث جذابیت اتاق‌خواب می‌شود و در کنار آن می‌توانید از رنگ سفید، قهوه‌ای و طلایی نیز استفاده کنید. هرچه این رنگ‌ها تیره‌تر باشد بیشتر عاشقانه‌تر است.

اتاق‌خواب دنج و گرم

برای ایجاد این احساس باید سراغ رنگ‌های گرم مانند زرد طلایی، نارنجی ملایم، قرمزو قهوه‌ای بژ بروید. دراین‌بین می‌توانید از رنگ سفید و روشن در کنار آن نیز استفاده کنید.

اتاق‌خواب ساده

امروزه بسیاری از مردم به سمت سبک‌های ساده و مدرن می‌روند. یک اتاق ساده می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد. دراین‌بین تنها از چند رنگ محدود سفید، خاکستری و خنثی می‌توانید استفاده کنید. به یاد داشته باشید در این نوع سبک نباید کنتراست ایجاد شود.

اتاق‌خواب متفاوت

این اتاق‌خواب درواقع یک اتاق‌خواب معاصر است که به‌صورت ماهرانه‌ای تزئین شده است. پالت‌های رنگی به کار رفته در آن  رنگ‌های تیره، خنثی، قهوه‌ای، نقره‌ای و خاکستری است که نور در آن اهمیت زیادی دارد.

نورپردازی در اتاق‌خواب

نکاتی برای چینش اتاق‌خواب و رنگ‌ها

هیچ‌چیز عاشقانه‌تر و آرامش‌بخش تر از نورپردازی ملایم در اتاق‌خواب نیست. اگر لوستر را می‌پسندید از یک لوستر زیبا و نور متوسط استفاده کنید. البته بهتر است از چراغ‌هایی استفاده کنید که میزان نور آن قابل تنظیم است و کم‌وزیاد می شود. شما می‌توانید از چراغ‌های کوچک در اطراف سقف و یا دو چراغ‌خواب کوچک در دو طرف تخت نیز استفاده کنید. البته میزان نور باید به حدی باشد که بتوانید فعالیت‌های دیگری مانند خواندن کتاب در تختخواب را بدون اذیت کردن چشمتان انجام دهید.

یکی دیگر از ایده‌های نورپردازی در اتاق‌خواب استفاده از ریسه‌های نور روی آینه و کنسول و یا روی تخت است، این نورهای زیبا در شب فضای رمانتیکی را به وجود می‌آورند.

لوازم جانبی را جدی بگیرید

اتاق‌خواب می‌تواند با انتخاب دکور و وسایل زیبا، جذاب‌تر شود. پنجره‌ها را با پرده‌های مخملی و یا حریر بپوشانید. روتختی و بالش‌ها نیز از جمله مواردی است که با انتخاب رنگ مناسب برای آن‌ها می‌توانید تم زیباتری به اتاق‌خواب خود اضافه کنید. مهم نیست رنگ اتاق‌خواب شما چه رنگی است شما می‌توانید با انتخاب ملحفه، پرده و فرش محیط زیبایی را به وجود آورید. بالش و کوسن‌های زیبا بهترین راه برای اضافه کردن رنگ به اتاق‌خواب است.

بزرگ‌تر نشان دادن اتاق‌خواب

در دکوراسیون اتاق‌خواب؛ اگر قصد دارید اتاق‌خوابتان را بزرگ‌تر نشان دهید؛ باید از رنگ‌های محدودتری استفاده کنید و اندکی محدوده انتخابی خود را کوچک‌تر کنید. در این قسمت به چند اصول طراحی و رنگ‌آمیزی اتاق‌خواب می‌پردازیم که با استفاده از آن‌ها اتاق‌خوابتان زیباتر و بزرگ‌تر به نظر می‌رسد:

از رنگ‌های روشن‌تری بر روی دیوار استفاده کنید

دلیل این کار واضح است، رنگ‌های روشن‌تر نور را بیشتر منعکس می‌کنند و درنتیجه اتاق بزرگ‌تر و مسطح‌تر به نظر می‌رسد. رنگ تیره نور را جذب کرده و اتاق را کوچک‌تر نشان  می‌دهد.

تمام دیوارها روشن‌تر باشد اما یک دیوار را بولد کنید

با تیره کردن یک دیوار و انتخاب رنگ‌های راه‌راه می‌توانید طول و ارتفاع اتاق را بیشتر نشان دهید.

رنگ‌هاهماهنگی باشند و از تضاد رنگی بپرهیزید

هماهنگی یک مسئله مهم در طراحی اتاق‌خواب است و اولین اصل آن انتخاب رنگ‌های هماهنگ است. استفاده از رنگ‌های متضاد و با کنتراست بالا باعث می‌شود تا اتاق کوچک‌تر دیده شود.

کف‌پوش را  تیره‌تر از دیوار انتخاب کنید

این راهکار باعث می‌شود تا دیوارها دورتر و بازتر نشان داده شوند درنتیجه اتاق بلندتر و پهن‌تر به نظر می‌رسد.

سقف را تیره‌تر انتخاب کنید

این کار باعث خطای چشم می‌شود و باعث می‌شود بیننده فکر کند که دیوارها از هم فاصله بیشتری دارند.

بالای تخت از یک تابلوی بزرگ استفاده کنید

بجای اینکه تمام اتاق را با عکس‌های کوچک بپوشانید، می‌توانید بالای تخت خود از یک تابلو استفاده کنید تا به نقطه کانونی اتاقتان تبدیل شود. اندازه این تابلو مهم است و باعث جلب‌توجه بیننده خواهد شد.

اتاق را شلوغ نکنید

هرچه قدر تعداد وسایل در اتاق‌خواب کمتر باشد؛ اتاق بزرگ‌تر نشان داده می‌شود. دراین‌بین می‌توانید از تخت خواب‌هایی استفاده کنید که در زیر آن‌ها کمد و کشو وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید از تخت‌های تاشو استفاده کنید و یا در اتاق کودکانتان از تخت‌های دو طبقه بهره ببرید.

به‌جای صندلی و میز چوبی از صندلی و میز شیشه‌ای استفاده کنید

این وسایل اگرچه فضای زیادی را اشغال می‌کنند اما با خطای دیدی که وجود می‌آورند؛ اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

از کمد و شلف استفاده کنید

قفسه‌بندی در اطراف تختخواب می‌تواند فضای بیشتری در اختیار شما قرار دهید و دکوراسیون‌تان را زیباتر کند.

آینه‌ها را فراموش نکنید

اضافه کردن آینه به فضای اتاق‌خواب آن را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. البته اندازه و محل قرارگیری آن باید هوشمندانه انتخاب شود،  دراین‌بین استفاده از کمدهایی که بر روی درب آن آینه‌ کار شده انتخاب خوبی است.

از چند منبع نور در اطراف اتاق استفاده کنید

بجای اینکه در وسط سقف یک لوستر آویزان کنید، می‌توانید از چند چراغ کوچک در اطراف آن استفاده نمایید.

از پرده‌های کوتاه استفاده کنید

در اتاق‌خواب بهتر است از پرده‌های کوتاه‌تر استفاده کنید تا فضای اتاق بزرگ‌تر نشان داده شود. درواقع این پرده‌ها نباید بر روی زمین قرار بگیرند, اما بهتر است تا زیر پنجره امتداد داشته باشند.

بهتر است رنگ پرده‌ها روشن‌تر باشد

در این صورت فضای اتاق دل‌بازتر است. بهتر است از رنگ‌های روشن، متناسب و هماهنگ با رنگ اتاق‌خوابتان استفاده کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد