نکات کلیدی در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

0 986

با گذشت زمان، رسانه‌های اجتماعی به یک ابزار عالی برای بازاریابی تبدیل شده‌اند. درست مانند سایر اشکال بازاریابی، چشم انداز رسانه‌های اجتماعی نیز به سرعت در حال تغییر است، این باعث می‌شود تا شما خود را با آخرین تغییرات هماهنگ کنید. طبق گفته مرکز تحقیقاتی پیو حدود ۶۸ درصد از آمریکایی‌ها از فیس بوک استفاده می‌کنند و ۷۳ درصد آنها از یوتیوب استفاده می‌کنند. این به این معنی است که برای اثبات موفقیت خود به استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیاز دارید، برای این کار باید عوامل مختلفی را بازبینی کنید تا ببینید چه چیزهای برای شما درست کار می‌کند و چه چیزهایی درست کار نمی‌کند. این می‌تواند در بهینه سازی کار و دریافت نتایج بهتر به شما کمک کند. بیایید نگاهی دقیق به روند محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی بیندازیم، روندهایی که بر آینده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اثر می‌گذارد.

۱. اهمیت مشارکت

تعامل همیشه در رسانه‌های اجتماعی اهمیت دارد. با این حال، با تغییر در الگوریتم فیس‌بوک این موضوع اهمیت بیشتری یافته است زیرا بر تعاملات معنادار تأکید دارد. این بدان معناست که مکالمات واقعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به منظور بهبود میزان آگاهی شما، محتوای شما باید بسیار جذاب باشد و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند. برای کسب نتایج عالی نباید از مردم بخواهید پست‌های شما را لایک کنند، به اشتراک بگذارند و نظر دهند بلکه باید رویکرد خود را تغییر دهید و از تکنیک‌های برخورد با تعامل استفاده کنید. محتوای اصلی، کلید موفقیت در آینده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌باشد و باید به آن بیشتر از هر موضوع دیگری اهمیت دهید.

۲. ترقی گروه‌ها

گروه در فیس‌بوک دارای ویژگی‌های جدیدی مانند ویدئوهای زنده، به روز رسانی استوری و مشارکت به عنوان یک صفحه کسب و کار می‌باشد. با تغییر در الگوریتم فیس‌بوک، گروه‌ها تبدیل به جایی برای ارتباط با مخاطبین شده‌اند. از طریق گروه‌ها، نه تنها می‌توانید در مورد محصولات خود بازخورد کسب کنید، بلکه در عین حال تعامل بیشتری نیز ایجاد می‌کنید. اثر مشابهی در اینستاگرام نیز وجود دارد، جایی که نفوذگران شروع به ساختن پروفایل خصوصی خود کرده‌اند. این کار برای جلوگیری از اثرات الگوریتم اینستاگرام انجام می‌شود. استوری اینستاگرام یک ویژگی به نام “Close Friends” دارد. این قابلیت که مخصوص بخش استوری‌ها میباشد، به کاربر امکان می‌دهد حریم خصوصی‌اش را برای به‌اشتراک‌گذاشتن استوری مشخص کند. با بهره‌گیری از این قابلیت جدید، کاربر خواهد توانست استوری‌های شخصی‌ترش را با گروه مشخصی از دوستان صمیمی‌اش به‌اشتراک بگذارد؛ درحالی‌که بقیه‌ی افراد نمیتواند از محتوای استوری او باخبر شوند. انتظار می‌رود که چنین گرایش‌هایی به رشد و شکل گیری آینده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کمک کند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

۳. بازاریابی تاثیرگذار

بازاریابی تاثیر گذار در رسانه‌های اجتماعی بسیار محبوب شده است. این حتی بازاریابی چاپ را از نظر محبوبیت در Google Trends مغلوب می‌کند. افراد با هزاران نفر از فالوئران می‌توانند مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهند و با مارک‌ها همکاری کنند. تاثیر گذارنده‌ها از علامت‌های تجاری برای تبلیغ محصولات به مخاطبان خود استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، مارک‌ها به دنبال تأثیرگذاری و قابل اعتماد بودن برای همکاری با مشتریان هدف خود هستند.

۴. شفافیت

سال ۲۰۱۸ سالی پر از مسائل مربوط به حریم خصوصی در سیستم عامل‌های عمده اجتماعی مانند فیس‌بوک بود. GDPR همچنین برای محافظت از داده‌ها به مرحله اجرا درآمد که این وب سایت از مشتریان گرفته شده است. طبق گفته Sprout Social، تنها ۵۵ درصد از مشتریان احساس کردند که مارک‌ها تا حدی در رسانه‌های اجتماعی شفاف هستند. از سوی دیگر، تنها ۱۵٪ از آنها احساس کردند که مارک‌ها بسیار شفاف هستند. این آمار قدرتمند نشان می‌دهد که مارک‌ها باید فعالیت زیادی برای رشد شفافیت در رسانه‌های اجتماعی انجام دهند و نسل هزاره‌ها انتظار دارند که برندها در رسانه‌های اجتماعی شفاف‌ترین باشند. این بدان معناست که شما باید اشتباهات خود را بپذیرید و پاسخ صادقانه‌ای به آنها بدهید.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

۵. دوره فروش بیشتر از طریق رسانه‌های اجتماعی

در حالی که مدتهاست رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد مشارکت و فروش کاربرد دارند، اما دومین مسئله در حال تبدیل شدن به یک روند کامل است. در رسانه‌های اجتماعی به برندها ابزارهای لازم ارائه می‌شود تا محصولات خود را تبلیغ کنند و به فروش بیشتری دست پیدا کنند. با داشتن ابزارهای ردیابی پیشرفته مانند Facebook Pixel، میتوان سفر خریدار را ترسیم کرد. طبق گفته‌های کلاینر پرکینز، حدود ۵۵٪ افرادی که در رسانه‌های اجتماعی محصولی را پیدا می‌کنند بعداً آن را خریداری می‌کنند. در میان کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، فیس بوک سکوی اصلی برای کشف محصول است. اینستاگرام و پینترست نیز در سکوهای دوم و سوم قرار دارند.

۶. Chatbots و AI

Chatbots یکی از آخرین روندها در رسانه‌های اجتماعی می‌باشد. این امر به طور فزاینده‌ای ساده شده است و مردم از طریق رسانه‌های اجتماعی به مارک‌های تجاری دسترسی پیدا می‌کنند. این امر باعث می‌شود تا برندها در سریع‌ترین زمان ممکن به سؤالات پاسخ دهند. در حالی که ممکن است پاسخگویی انسان کار دشواری باشد، اما در چنین مواقعی میتوان گفت کهChatbot میتواند به کمک رسانه‌های اجتماعی بیاید. هوش مصنوعی آینده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است و با آن می‌توانید با مشتریان خود گفتگو کنید. Chatbot یک برنامه کامپیوتری است که از هوش مصنوعی برای تقلید از مکالمات انسانی یا از طریق متن یا صدا استفاده می کند. Chatbot توسط AI طراحی شده است و در بسیاری از مارک‌ها در Facebook Messenger مورد استفاده قرار می‌گیرد تا محصولات خود را تبلیغ کرده و حتی مشکلات مشتریان را برطرف کنند.

۷. دفاع کارمندان

با ظهور بازاریابی تاثیرگذار، تعداد تأثیرگذاران جعلی نیز بیشتر شده است. این افراد برای تبلیغ خود و تبدیل به یک تأثیرگذار واقعی، با مارک‌های تجاری بسیاری همکاری می‌کنند. برندها باید برای یافتن اصالت خود منابع و وقت زیادی را در تجزیه و تحلیل تأثیرگذار قرار دهند. شما می‌توانید کارمندان خود را تشویق کنید که در مورد مارک تجاری‌تان در رسانه‌های اجتماعی صحبت کنند تا آن را در بین گروه‌های خود تبلیغ کنند. یکی از راه‌های انجام این کار می‌تواند با ارائه مطالب اشتراکی به آنها صورت بگیرد. از طرف دیگر، می‌توانید انگیزه‌ای برای تبلیغ برند خود در رسانه‌های اجتماعی نیز ایجاد کنید. می‌توان کارمندان را به عنوان منابع اطلاعاتی معتبر برای یک برند معرفی کرد. جذب آنها برای تبلیغ برند می‌تواند به جذب رسانه‌های اجتماعی کمک کند. این روند ممکن است آینده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی تأثیرگذار را تغییر دهد.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

۸. استوری

استوری‌ها از اسنپ چت آغاز شدند. با این حال، فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ نیز به سرعت این ویژگی را پذیرفتند. این استوری‌ها معمولاً ۲۴ ساعت به طول می‌انجامند و به مردم فرصت‌های شگرفی می‌دهند تا انواع مختلفی از مطالب را ایجاد کنند. حدود ۵۰۰ میلیون نفر هر روز استوری اینستاگرام خود را تماشا می‌کنند. به همین ترتیب، استوری‌های فیس بوک را می‌توان در مسنجر و فیس‌بوک روی دسکتاپ نیز مشاهده کرد. آنها بسیار جذاب هستند و به دلیل ماهیت تعاملی، توجه هزاره‌ها را به خود جلب کرده‌اند. ۶۰٪ از آنها استوری را در اینستاگرام، ۵۳٪ در اسنپ چت و ۴۸٪ در فیسبوک مصرف می‌کنند.

۹. ویدئوهای زنده

ویدئوهای زنده یکی دیگر از روندهای محبوب در رسانه‌های اجتماعی هستند. آنها ابتدا در یوتیوب در سال ۲۰۰۸ و سپس در فیس‌بوک در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شدند. حتی اینستاگرام بعداً این ویژگی را اضافه کرد. مطالعه‌ای که توسط Brandlive صورت گرفت، خاطرنشان کرد: حدود ۹۵٪ از بازاریابان قصد داشتند ویدئوهای زنده را به استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود اضافه کنند. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق ویدئوهای زنده انجام دهید مانند راه اندازی محصولات و… . حتی می‌توانید محصولات خود را به نمایش بگذارید و ویدئوهای زنده ایجاد کنید. این می‌تواند به مخاطبان شما کمک کند تا با محصولات شما بهتر آشنا شوند. یک ویدئوی زنده به مخاطبان شما فرصت می‌دهد تا در زمان واقعی با شما تعامل برقرار کرده و شک و تردیدهای آنها را برطرف کنید.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

۱۰. اهمیت پیام رسانی

برنامه‌های پیام رسان شروع به رقابت جدی با سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی سنتی کرده‌اند. مردم می‌خواهند فراتر از اظهار نظر در مورد پست‌ها حرکت کنند و می‌خواهند شخصاً با محافل نزدیک خود در تعامل باشند. این امر باعث می‌شود پیام رسانی برای آنها بسیار مطلوب باشد. واتس آپ، فیسبوک، مسنجر و وی چت ماهانه بالغ بر ۱ میلیارد کاربر فعال دارند. برندها باید بدانند که چگونه افراد از برنامه‌های پیام رسانی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند به فعالیت و مشغله مورد نظر خود برسند. با توجه به سهولتی که امکان برقراری ارتباط با افراد نزدیک و صمیمی جود دارد، پیام رسان‌ها همچنان محبوب خواهند بود. راه‌های بازاریابی بسیاری وجود دارد که هنوز در مورد آن کاوش نشده است. WhatsApp Business تنها آغاز کار است و این روند ممکن است به آینده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تبدیل شود.

۱۱. واقعیت افزوده

زمانیکه از فیلترهای اینستاگرام، فیس بوک یا اسنپ چت استفاده می‌کنیم ممکن است از AR استفاده نکنیم. واقعیت افزوده به معنای اضافه کردن چیزی است که در آن گرافیک، صدا و بازخورد لمسی به جهان طبیعی ما اضافه می‌شود. با این ویژگی میتوان به چهره خود چهره‌های مختلفی داد و روی عکس‌ها و فیلم‌ها کلیک کرد. فیس بوک و مسنجر استفاده از AR را در طول مکالمات ویدیویی امکان پذیر کرده است. هنگامی که شما چیزی را از منظر واقعیت افزوده می‌بینید، چیزی را مجازی در دنیای واقعی می‌بینید. این به این معنی است که آن چه شما می‌بینید همان دنیای فیزیکی و واقعی اطرافتان است به علاوه این که چیزهای مجازی به آن اضافه می‌شود. اگرچه قبلاً از آن برای بازاریابی محصولات استفاده نشده است، اما ممکن است به زودی فرا رسد که مارک AR داشته باشیم. به عنوان مثال، ممکن است شما بتوانید عینک‌های مارک شده را امتحان کنید و بلافاصله آنها را خریداری کنید. در واقع واقعیت افزوده با اضافه کردن عناصر مجازی پرده‌ای برای دنیای واقعی است. AR نه تنها سرگرم کننده است بلکه می‌توانید آن را آزمایش و امتحان کنید و حتی عملی کنید. این امر آن را به ابزاری بسیار مفید برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تبدیل می‌کند. فیس بوک پیش از این معرفی چنین آگهی‌های AR را برای جذاب‌تر کردن خرید در فیس بوک اعلام کرده بود. این نیز ممکن است به روند بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی تبدیل شود.

نتیجه نهایی
رسانه‌های اجتماعی بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی هستند. گرایش‌هایی از قبیل ویدئوهای زنده، AR و گپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی راهی برای تغییر بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌باشد. بازاریابی تاثیرگذار و حمایت از کارکنان می‌تواند به بهبود استراتژی بازاریابی کمک کند. بنابراین این نکته بسیار مهم است که تا حد امکان شفاف باشید و اعتماد به نفس مصرف کنندگان را افزایش دهید. با افزایش برنامه‌های پیام رسان، ممکن است در آینده نزدیک بازاریابی روی آنها امکان پذیر باشد.

به نظر شما کدام یک از روندها نقش مهمی در آینده بازاریابی رسانه‌های اجتماعی دارد؟ در نظرات به ما اطلاع دهید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد