چگونه از براش‌های آرایشی خود نگهداری کنیم؟

چگونه برس‌ آرایشی خود را بشوییم

0 1,024

از آنجایی که براش‌های آرایشی مستقیما با پوست ما در تماس هستند باید در نگهداری و تمیز نمودن آن‌ها دقت کنیم. در این مقاله قصد داریم بگوییم چطور براش‌های آرایشی خود را نگهداری کنید تا برای زمان بیشتری نرم، تازه و قابل استفاده باشند و آرایشتان نیز همیشه خوب جلوه کند، چراکه براش کثیف آرایش نمودن را نیز مشکل‎تر نموده و در آخر شما از صورتی نامتناسب و مصنوعی برخوردار خواهید شد. براش‌های باکیفیت که معمولا گران هستند، می‌توانند یک آرایش ساده را به چیزی تقریبا وصف نشدنی تبدیل نمایند. اما اگر به درستی از آن‌ها نگهداری نکنید، ماندگار نخواهند بود.

براش‌های آرایشی نو که خیلی نرم و مخملی هستند بعد از مدتی استفاده، کهنه و فرسوده می‌شوند و دیگر نرمی اولیه را ندارند. مراقبت از براش‌های آرایشی  و شریک نشدن آن‌ها با دیگران کار مشکلی نیست و می‌تواند سبب ماندگاری بیشتر براش‌های مورد علاقه شما شود.

براش‌ها در انواع مختلفی وجود دارند: براش‌هایی برای سایه چشم، براش رژ گونه، براش مخصوص برنزه نمودن، براش کانتورینگ، براش آرایش لب‌ها و دیگر براش‌ها. نکته مشترک این براش‌ها این است که کلیه آن‌ها جهت رشد باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها مکان مناسبی هستند.

 

در بورسیکا بخوانید: انقضای لوازم آرایشی را جدی بگیریم

 

چربی‌ها و باکتری‌هایی که روی پوستتان انباشته می‌شوند را تصور کنید؛ این مواد نامطلوب با هر بار آرایش صورت، جذب براش‌های شما شده و با هربار استفاده، مجددا این مواد آلوده به پوست منتقل شده و باعث ایجاد جوش می‌شود. زمانی که بقایای مواد آرایشی روی براش‌ها می‌ماند، قلم‌موها زبر شده و نرمی خود را از دست می‌دهند. قطعا این موارد به‌اندازه کافی برای شما نامطلوب هستند.

براش‌های آرایشی استاندارد و درجه یک، به‌گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که سال‌ها بمانند ولی وقتی که به خوبی از آن‌ها نگهداری کنیم و آن‌ها را به روش صحیح مورد نظافت قرار دهیم.

رعایت بهداشت و نظافت مرتب براش‌های آرایشی، از حالت مخملی و نرمی آن‌ها مراقبت می‌کند. درصورتی که دارای پوست حساس و مستعد جوش هستید، این موضوع برایتان بیشتر مهم است، بنابراین تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 نظافت مرتب براش‌ها  در از بین بردن موارد زیر کمک‌رسان است:

گرد و غبار و باقی مانده‌ی مواد آرایشی
چربی‌های انباشته شده روی پوست
ویروس‌ها و باکتری‌ها
سلول‌های مرده‌ی پوست.

در ادامه توصیه‌هایی را برای تازه نگه داشتن براش‌های آرایشی‌تان برایتان آورده‌ایم.

براش‌های آرایشی خود را مرتب مورد نظافت قرار دهید

حقیقت این است که اغلب افراد هیچ‌وقت براش‎های آرایشی خود را مورد نظافت قرار نمی‌دهند درصورتی که بسته به اندازه‌ای که از قلم‌موها استفاده مینمایید، بهتر است آن‌ها را مورد شستشو قرار دهید. اگرکه زیاد اهل آرایش هستید و نمی‌خواهید صورتتان با یک ابزار آرایشی غیربهداشتی در تماس باشد، در هفته، یکبار براش‌ها را قبل خواب بشویید و تمیز نمایید و اگر کمتر آرایش می‌کنید، در ماه، یکبار آن را تمیز نمایید. بعد از شستشو براش‌ها را به شکل افقی بگذارید تا خشک شوند. درصورتی‌که آن‌ها را عمودی خشک نمایید، آب وارد فضایی که موها به دسته متصل می‌شوند، شده و این اتفاق سبب شل شدن چسب شده و موهای براش می‌ریزد. درنهایت ممکن است موقع استفاده از براش‌ها، موهای ریزی روی چهره‌ی شما پخش ‌شود که برداشتن آن‌ها از روی صورت خسته‌کننده است دراین‌صورت ترجیح می‌دهید آن‌ها را دور بیندازید.

شیوه‌های مناسب برای نگهداری و نظافت براش‌های آرایشی

اولین موضوع حین نظافت قلم‌مو‎ها این است که جنس موهای قلم‌مو را بشناسید. بعضی از قلم‌موها از موی طبیعی هستند و به نگهداری متفاوتی از قلم‌مو‎های مصنوعی نیاز دارند. توصیه می‌شود محصولات مایع مثل کرم پودر، کانسیلر دورچشم و رژلب مایع را توسط براش‎های مصنوعی مورد استفاده قرار دهید. از محصولات خشک مثل پنکک و سایه بهتر است از براش مصنوعی استفاده نمایید.

بعضی براش‎ها همچنین دارای دسته چوبی، فلزی یا پلاستیکی هستند. درصورتی‌که همچنان باکس قلم‌مو را در خانه دارید، بهترین روش این است که به طریقه‌ی نگهداری آن روی باکس مراجعه نمایید.

سعی کنید براش‌ها را در کیف مخصوص قرار دهید تا گرد و خاک مکان سبب میکروبی شدن آن‎ها نشود. درضمن براش‎ها را در سرویس های بهداشتی نگذارید. ویروس‌های موجود در سرویس بهداشتی سبب آلودگی آن‎ها خواهد شد و اینکه قلم‌موهای تمیز را نیز از قلم‌مو‎های آلوده جدا نگهداری کنید.

در رابطه با پدها و اسفنج‌های آرایشی نیز اگر زمان زیادی از آن‌ها استفاده نموده‌اید، بهتر است آن‌ها را راهی سطل زباله کنید در غیراینصورت در کاسه‌ی آب ولرم و مواد شوینده آنتی باکتریال قرار دهید. بعد اسفنج یا پد را فشار دهید تا آب آن خارج شود. این روند را چندبار انجام دهید تا اسفنج ضدعفونی شود. بعد اجازه دهید اسفنج در هوای آزاد خشک شود.

احتیاجی نیست به‌منظور تهیه پاک کننده‌های براش‌ها پول دهید. براش‌ها را می‌توانید را با یک صابون معمولی بی‌رنگ و بو یا شامپوهای معمولی بدون سولفات یا حتی شامپوی بچه به‌درستی بشویید و ضدعفونی نمایید.

درصورتی‌که تمایل دارید یک پاک کننده‌ی براش مناسب خریداری کنید، پیشنهاد می‌شود که اتیکت آن را مطالعه کنید و پاک‌کننده‌های دارای الکل را تهیه نکنید هرچند که سریع‌تر امر تمیز کردن را انجام می‌دهند اما چون قوی‌تر هستند تنها باعث خشکی براش‌ها و شکنندگی آن‌ها می‌شوند.

پس پیشنهاد می‌شود برای تمیز نمودن قلم‌موها بادقت بیشتر طبق روال زیر پیش بروید.

مراحل نظافت و پاکسازی براش‌های آرایشی
  • ابتدا موهای براش را با آب گرم کاملا خیس نمایید، با دست می‎توانید این کار را انجام دهید یا سر قلم‌مو را در کاسه‌ای از آب قرار دهید. نگذارید دسته براش در آب خیس شود چراکه احتمال دارد چسبی که روی آن وجود دارد شل شده و موهای قلم‌مو جدا شود.
  • وقتی‌که موهای براش کاملا خیس شد، کمی شوینده آنتی باکتریال یا شامپو بچه را روی ابری بریزید و براش را روی ابر بکشید تا حسابی کف نماید و چربی براش‌ها از بین برود و ضدعفونی شود. همچنین می‌توانید براش را روی یک قالب صابون ماساژ دهید تا کف کند و تمیز شود. درصورتی‌که موهای قلم‌مو طبیعی باشد، احتمال دارد شستشو سبب زبر شدن آن‌ها شود. می‎توانید بعد از شستشو، کمی نرم‌کننده به موهای قلم‌مو بزنید.
  • قلم‌مو را به درستی با آب گرم آبکشی نمایید تا کل کثیفی‎ها پاک شوند. ممکن است برای اینکه کلیه مواد آرایشی باقی‌مانده از روی براش‌ها پاک شوند، احتیاج باشد که براش را با مواد شوینده مورد شستشو قرار دهید و چند مرتبه به همان شیوه آن را کف‌مالی نمایید.
  • مجددا با آب گرم آبکشی کنید تا کف و شامپو از کل براش پاک شود. درصورتی که براش‌های شما بند یا نوار فلزی دارند مراقب باشید آن قسمت خیس نشود. ممکن است این امر باعث زنگ‌زدگی و خراب شدن براش شود. موهای قلم‌مو را با دو دست به آرامی از هم باز نمایید تا آب اضافی خارج شود.
  • موهای قلم‌مو را به حالت اولیه درآورید، براش را روی یک دستمال یا حوله‌ی کاغذی تمیز به شکل افقی بگذارید تا آب اضافی آن از بین برود و در معرض هوای آزاد خشک شود. براش باید طی ۷ تا ۹ ساعت خشک شوند، از این رو تمیز نمودن آن‌ها پیش از خوابیدن، بهترین پیشنهاد است.

 

نظافت دسته‌ی براش‌های آرایشی

اغلب زمانی‌که براش‌ها را تمیز می‌کنید، تنها به نظافت موهای آنها دقت می‌کنیم ولی نظافت دسته‌هایشان نیز اهمیت دارد. دسته‌های براش‌ها پر از باکتری و آلودگی می‌باشند، از این رو به یک پاک کننده‌ی خوب احتیاج دارند.

دسته‌های براش‌ها را می‌توان با شوینده‌ی لباس نیز مورد شستشو قرار داد. درصورتی که زیادی حساس هستید، از مقداری الکل استفاده نمایید. با این روش می‌توانید به سرعت آن را شسته و ضدعفونی نمایید.

از نام و کد براش‌ها مراقبت کنید

ممکن است این موضوع برای بعضی از شما خنده‌دار باشد، اما درصورتی که واقعا تمایل دارید که از براش‌هایتان به بهترین نحو ممکن مراقبت کنید، مقداری لاک براق‌کننده روی اسم و کدی که روی دسته‌ی براش چاپ شده، بزنید. اسم‌ها و کدها در آخر فرسوده می‌شوند و با نظافت و ضدعفونی مرتب شما پاک می‌شوند ولی یک قشر لاک از مشخصات چاپ شده روی براش مراقبت می‌کند و درنهایت شما یادتان نمی‌رود که برای هر کاری کدام براش را مورد استفاده قرار داده‌اید. با این روش براش‌ها همیشه تمیز و نو بنظر می‌آیند.

حالت‌دهی به قلم‌مو ها

درصورتی که بعد از مدتی احساس کردید که براش‌ها سفت شده‌اند، مقداری نرم‌کننده‌ی مو روی موهای براش بمالید و با آب ولرم مورد شستشو قرار دهید و سپس خشک نمایید. با این شیوه، مانند اول لطیف و مخملی می‌شوند.

این‌ها چند شیوه‌ی معمولی و ارزان جهت نگهداری و مراقبت از براش‌های آرایشی شخصی شما هستند. درصورتی‌که هر ۷ روز، یک ربع برای نگهداری از براش‌هایتان زمان بگذارید، می‌توانید سال‌ها از آن‌ها استفاده نمایید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد