نکاتی که باید در خرید کفش مورد توجه قرار دهید

0 1,092

انتخاب کفش مناسب یا پاپوش یکی از مهم ترین وظایف هر فردی می باشد، زیرا رابطه مستقیم با سلامتی او دارد. همانطور که می دانید پا قلب دوم انسان است بنابراین مراقبت از آن لازم است. به عنوان مثال، اگر ورزشکاران کفش های نامناسب بپوشند سطح عملکرد خود را محدود می کنند و به طور بالقوه خطر آسیب پا را افزایش می دهند. در طول روز پاها فشار زیادی را تحمل می کنند، بنابراین پاها بیشتر از سایر قسمت های بدن در معرض آسیب و فرسایش قرار می گیرند. داشتن کفش مناسب و راحت، ضروری ترین وسیله خواهد بود و سلامتی پاها را تضمین می کند. با انواع کفش های موجود در بازار، افراد باید بر روی عوامل بسیاری مانند دوام و متناسب بودن کفش تمرکز کنند. اگر به دنبال کفش های تفریحی یا کفش های پیاده روی هستید، لازم است برخی نکات مهم را درباره راحتی کفش در نظر داشته باشید. در مطلب زیر برخی نکات مهم بیان شده است که به شما کمک می کند راحت ترین کفش را انتخاب کنید.

۱. نحوه انتخاب کفش‌های راحت با نوع و اندازه مناسب

– ارزیابی مچ پا عامل بسیار مهمی است که باید هنگام خرید کفش به آن دقت کنید. داشتن رژیم غذایی مناسب نمی تواند موقعیت مچ پا را تغییر دهد. بنابراین، افرادی که دارای مچ های ضخیم هستند باید کفش های بزرگتری را انتخاب کنند تا پاهایشان وضعیت خوبی داشته باشد. باید اشکال کفش را بر اساس وزن بصری خود انتخاب کنید و از انتخاب بند چرمی برای مچ پا و یا پاشنه های منحنی دار جلوگیری کنید.
– اگر می خواهید برای پاهایتان چکمه بگیرید، چکمه ای را انتخاب کنید که برای شکل پاهایتان مناسب است. اطمینان حاصل کنید که چکمه ها در اطراف ماهیچه های ساق پا راحت قرار می گیرند و به آن ها فشار وارد نمی کنند. به یاد داشته باشید که پاشنه ضخیم می تواند تمام قسمت های بالا تنه را متعادل تر از قبل کند.
– زمانی که بدون جوراب کفش می پوشید مثلا زمانی که صندل یا دمپایی می پوشید پاها بزرگتر به نظر می رسند.
– داشتن کف پای صاف در بعضی از شرایط ارثی می باشد و کفش مناسب موقعیت پاها را به خوبی کنترل می کند و باعث ثبات آن ها می شود.
– بعضی افراد احساس می کنند انگشتان پاهایشان در همه کفش ها خم می شود، زیرا انگشتان آن ها مناسب نیست. این وضعیت حرکت نزولی درون پا نامیده می شود و یک عادت بد است که باعث فشار در زانو، مچ پا و کمر می شود، همچنین ممکن است علت اصلی همه مشکلات از جمله رباط ها در مچ پا و پا باشد. علاوه بر این، مردم باید برای مبارزه با بیماری های پا، کفش های مناسبی انتخاب کنند.

۲. برخی از ایده‌های کفش راحت‌تر

– کفش های سنتی باید به گونه ای باشند که انگشتان پا در آن انعطاف پذیر باشند و به راحتی خم شوند. همچنین افراد باید بتوانند ناحیه انگشتان پا را به راحتی پیچ دهند و خم کنند تا پا وضعیت مناسبی داشته باشند. باید به جای کفش های سنگین از کفش های راحت و سبک وزن استفاده کنید.
– اطمینان حاصل کنید که کفش ها برایتان مناسب هستند و این یکی از مهمترین چیزهاست! جعبه انگشتان باید حداکثر اندازه را داشته باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که عرض کفش بین انگشتان پا و انتهای کفش مناسب است. پاها باید به اندازه کافی در کفش گسترده باشند و به راحتی در کفش حرکت کنند. پاشنه کفش نباید لیز بخورد و مچ پا را نیشگون بگیرد.
– قبل از پوشیدن کفش ها، حتما آن ها را امتحان کنید. بیرون بروید و با آن ها راه بروید تا مطمئن شوید که این کفش ها برایتان مناسب هستند. اگر می خواهید بازی کنید و یا پیاده روی کنید باید کفش های مختلفی را امتحان کنید. برای خرید کفش مناسب تمام موارد را خاطر بسپارید تا پاهایتان به خاطر انتخاب مناسب از شما قدردانی کنند.

خرید کفش

۳. عوامل تأثیرگذار در انتخاب کفش

مطمئنا همه کفش ها نمی توانند برای پاهایتان مناسب باشند، بنابراین کفش هایی را انتخاب کنید که از مواد خوب مانند پارچه های طبیعی یا چرم ساخته شده اند. همه کفش های مصنوعی باعث نفس کشیدن پاها نمی شوند و این مشکل منجر به خستگی پاها می شود. کفش ها باید انعطاف پذیر باشند و پاها در آن راحت خم شوند. بعضی کفش ها مانند کفش های لژدار نمی گذارند پاها به راحتی خم شوند و همین باعث درد زیادی می شود. بهتر است به خاطر پاهایتان هم که شده کفش مناسبی را انتخاب کنید.

۴. انتخاب کفش در اندازه بزرگتر

کفش هایی که دارای نوک های تیز و باریک هستند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات پا می شوند. اگر به طور مرتب کفش های نوک تیز می پوشید، ممکن است مشکلاتی همچون تکان دادن اعصاب و یا خمیدگی شست برای پاهایتان ایجاد شود. بنابراین بهتر است کفش هایی را انتخاب کنید که انگشتان پا در آن به راحتی قرار می گیرند و خیالتان راحت باشد که از شر تمام مشکلات پا در امان می مانید.

۵. داشتن پاشنه مناسب

یک پاشنه سه اینچی فشار زیادی به پا وارد می کند و پا را در یک موقعیت ناراحت کننده قرار می دهد. این کفش ها به دلیل اصطکاک بین پاشنه و پشت کفش باعث ایجاد ضربات استخوانی بر پاشنه پا می شوند. برای جلوگیری از این مشکلات و مشکلاتی مانند شکستگی های کوچک در پاشنه پا بهتر است کفش های دو اینچی یا پایین تر را انتخاب کنید. اگر برای افزایش قد باید کفش پاشنه بلند بپوشید، بهتر است فقط در میهمانی ها و مجالس از آن استفاده کنید و تمام وقت روی صندلی بنشینید و زیاد با آن راه نروید. یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش قد پوشیدن کفش های پاشنه دار طبی است که می تواند سلامتی و پایداری بیشتری برای مچ پا فراهم کند.

خرید کفش

۶. اضافه کردن گزینه‌های بیشتر برای حمایت از پا

کفش های پاشنه بلند می توانند به پاها آسیب وارد کنند، بنابراین باید کفش های کوتاهتری مانند کفش های باله را انتخاب کنید، البته کفش های باله برای قوس و کف پا مناسب نیستند. با این حال، پوشیدن کفش هایی که از پا پشتیبانی نمی کنند، منجر به فاسیایت پاستور می شوند. این مشکل باعث آسیب شدید به پاشنه پاها می شود و بسیاری از مردم در سراسر زندگی خود آن را تجربه می کنند. این آسیب معمولا به عنوان نتیجه یک عمل واحد رخ نمی دهد، بلکه به عنوان نتیجه استرس در پا، تاندون ها و لگن ها در طول زمان است. هنگامی که پا به درستی پشتیبانی نمی شود، حتی فعالیت های کوچک و پیش پا افتاده هم می توانند فشار زیادی روی پا ایجاد کنند. در نتیجه ممکن است باعث ایجاد اشک های کوچک به تاندون پا شود و پا آسیب ببیند. اگر به پوشیدن کفش های باله علاقه زیادی دارید، با افزودن برخی از گزینه ها می توانید چیزهای مفیدی را در این کفش افزایش دهید. مثلا می توانید برای افزایش پاشنه داخل آن پد بگذارید، این کار باعث می شود از قوس و کف پا محافظت شود. کفش هایی که از ارتوپات ساخته شده اند راه حل کاملی برای رفع این مشکل خواهند بود.

علاوه بر این، درد پا ممکن است به دلیل کفش، شکل پاها و راه رفتن زیاد ایجاد شود. افرادی که هر دو کف پایشان صاف است در ناحیه قوس پا به حمایت بیشتری نیاز دارند. این افراد باید به یک متخصص مراجعه کنند تا پاهایشان را مورد آزمایش قرار دهد. به منظور کاهش مشکلات پا پزشک توصیه می کند کفش های مناسب بپوشید. متخصص طب سنتی قادر خواهد بود برای کاهش مشکلات و درد، طب سوزنی تجویز کند.

۷. نکاتی درباره انتخاب کفش‌های پیاده‌روی

کفش راحت یکی از مهمترین وسایل برای زنان است، خصوصا زنانی که پیاده روی می کنند. پوشیدن کفش های نامناسب باعث عدم انطباق کفش با پاها می شود و فشار زیادی به پاها متحمل می کند. اگر کفش های مناسبی انتخاب کنید پاهایتان کمتر آسیب خواهند دید. آن ها به چفت و بست های توری نیاز دارند تا بتوانند پاها را به طور ثابت حفظ کنند. این ویژگی زمانی مهم است که می خواهید به پایین تپه بروید زیرا از تاول های بد و حرکت به جلو انگشتان جلوگیری می کند. کفش های چرم می توانند شکل پاها را به خوبی قالب دهند. آن ها ممکن است برای پاهایتان سخت باشند، این کفش ها اجازه می دهند پاها بدون عرق کردن نفس بکشند. تودوزی کفش می تواند باعث صافی کفش بدون ایجاد گرد و غبار و دوخت نامناسب داخل کفش شود.

۸. نکاتی درباره انتخاب کفش‌های راحت برای فعالیت‌های ورزشی

اگر کفش مناسبی را انتخاب کنید، این کفش ها قادر خواهند بود همه دردهای ناشی از آسیب های ورزشی را کاهش دهند. اطمینان حاصل کنید که کفش هایتان برای تمام فعالیت ها مناسب هستند مانند: کفش های دوندگی که فقط برای دویدن طراحی شده اند و می توانید از آن ها برای دویدن سریعتر استفاده کنید. این کفش ها انعطاف پذیر هستند و با هر قدم می توانید به راحتی پاها را پیچ دهید و خم کنید. این کفش ها برای فعالیت های ورزشی دیگر مانند تنیس، ایروبیک و بسکتبال مناسب نیستند زیرا این ورزش ها شامل قدم های گام به گام هستند. به جای آن از موارد زیر استفاده کنید:
کتانی ورزشی برای این فعالیت ها بهتر خواهد بود، زیرا در هنگام حرکت پاها از این طرف به طرف دیگر، از پاها حمایت بیشتری می کند. این نوع کتانی ورزشی به افراد اجازه می دهد تا در بسیاری از فعالیت ها و ورزش ها شرکت کنند. کفش ورزشی را می توان برای بازی بسکتبال نیز استفاده کرد. این کتانی به بهبود سطح تنیس نیز کمک می کند زیرا ترکیبی از انعطاف پذیری و پشتیبانی از پاها را فراهم می کند. کفش تناسب اندام را می توان برای ورزش ایروبیک و یا ورزش های دیگر طراحی کرد، آن ها حمایت از پا را با انعطاف پذیری پا ترکیب می کنند تا اثرات نامطلوب را کاهش دهند.

کفش کودک

۹. انتخاب کفش مناسب برای کودکان نوپا

هنگام انتخاب کفش برای نوزادان، باید موارد زیر را به یاد داشته باشید:

انعطاف پذیری: اولین نکته در انتخاب کفش کودک داشتن کف مناسب و بسیار نرم است. اطمینان حاصل کنید که می توانید آن ها را از بسیاری جهات خم کنید یا پیچ دهید، همچنین انگشتان کودک را از طریق کفش احساس کنید.

وسعت: اطمینان حاصل کنید که کفش ها اندازه پای کودک است و هیچ فشاری به پای کودک وارد نمی کند. اگر فشار زیادی به پای کودک وارد شود ممکن است آسیب های جدی به او وارد کند. همچنین دقت کنید که پنجه کفش کودک کمی پهن و قسمت جلوی آن گرد یا چهارگوش باشد. اینگونه کفش‌ها از فشردگی انگشتان جلوگیری می‌کنند. انحراف انگشتان پا از کودکی با پوشیدن کفش‌های تنگ و نامناسب به وجود می‌آید و حتی در دراز مدت منجر به تغییر شکل قوس کف‌پا می‌شود.

تنفس: کفش کودک باید از چرم، پارچه یا برزنت ساخته شده باشد تا اطمینان حاصل شود که پاهای نوزادان به اندازه کافی هوا دریافت می کنند. علاوه بر این، این پارچه ها باید انعطاف پذیرتر باشند و حمایت بیشتری از پاهای نوزادان داشته باشند. از کفش های پلاستیکی استفاده نکنید زیرا می تواند به پاهای کوچک او آسیب برساند.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی ۶ نکته برای خرید اولین کفش‌های کودکتان

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد