نکته‌های کلیدی برای خرید یخچال‌های دست دوم

0 1,472

یخچال یکی از وسایل پرکاربرد و ضروری زندگی است که باید در خرید آن نهایت دقت را داشته باشید. این وسیله برقی چندین سال مهمان منزل یا محل کارتان خواهد بود و نمی توانید آن را از آشپزخانه خود حذف کنید. پس بهتر است یخچالی را انتخاب کنید که برای شما، خانواده یا همکارانتان مناسب باشد. هزینه‌ ای که بابت خرید یخچال می‌ پردازید، علاوه‌ بر امکانات و رفاه بیشتر، حکم یک سرمایه‌ گذاری هم دارد. در برخی موارد بعضی افراد به سراغ وسایل کارکرده و دست دوم می روند. یخچال فریزر هم یکی از این وسایل است که خرید آن فوت و فن های خاص خودش را دارد و اگر آن ها را ندانید ممکن است بعداً از خرید خود پشیمان شوید. در این مطلب چند نکته کلیدی بیان شده است که باید به آن ها توجه کنید.

۱. فضا را اندازه گیری کنید

قبل از خرید هر دستگاه جدید یا مبلمان باید اطمینان حاصل کنید که اندازه آن مناسب است، بنابراین قبل از اینکه بابت خرید یخچال پولی پرداخت کنید بهتر است طول، عرض و عمق فضای مورد نظر را اندازه گیری کنید. این امر هنگام خرید وسایل پر کاربرد اهمیت زیادی دارد زیرا آنها قابل بازگشت نیستند. برای اینکه یک یخچال درست کار کند، باید تراز باشد یعنی از راست، چپ و بالای صفحه یک اینچ فاصله وجود داشته باشد.

۲. محدوده قیمت خود را تعیین کنید

یخچال های کار کرده در طیف گسترده ای از قیمت ها وجود دارند که بر اساس عمر، مدل و ساخت آن ها متفاوت خواهد بود. برای خرید یک یخچال کارکرده چقدر می توانید هزینه کنید؟ یک محدوده قیمت را در نظر بگیرید و فقط مدل هایی را جستجو کنید که در این محدوده قیمت قرار دارند. شما می توانید در محدوده بین ۷۵ تا ۷۵۰ دلار و بیشتر یخچال های متنوعی پیدا کنید. همه چیز بستگی به این دارد که دنبال چه چیزی هستید. یخچال و فریزر بژ ده ساله قطعا هزینه ای کمتر از یک مدل فولاد ضد زنگ یک ساله خواهد داشت.

۳. درباره مدل‌های مختلف تحقیق کنید

برخی وب سایت ها و مجلات به بررسی کالاها و وسایل ضروری زندگی می پردازند، بهتر است قبل از خرید، کمی تحقیقات آنلاین انجام دهید. برخی تولیدکنندگان نسبت به تولیدکنندگان دیگر کالاهای قابل اعتمادتری تولید می کنند، بنابراین درباره صاحبان و کارشناسان کالاها بررسی کنید. در واقع هنگام خرید وسایل، شهرت نام تجاری مهم است. برخی برندهای ایرانی که در تولید یخچال و فریزر موفق بوده اند عبارتند از:

اسنوا

اسنوا شرکت تولیدکنندهٔ لوازم خانگی است که در سال ۱۳۸۴ در مورچه‌خورت اصفهان شروع به کار کرد. این شرکت در ابتدا اجاق گاز و کولر آبی تولید می کرد ولی در حال حاضر محصولات آن شامل اجاق گازهای توکار و ایستاده، تهویه آشپزخانه، مایکروفر، جاروبرقی و یخچال می باشد. اکثرا قطعات این کارخانه با همکاری کشور کره جنوبی و بعضا از قطعات رومانیای و تایوانی و ایتالیایی می‌باشد. اسنوا اولین شرکت در ایران و خاورمیانه می باشد که می توانید محصولات خود را به رنگ دلخواه سفارش دهید.

الکترواستیل

الکترواستیل نامی آشنا و قدیمی است. این شرکت در سال های پایانی دهه چهل خورشیدی با تولید محصولات صنعتی از قبیل یخچال و فریزرهای ویترینی، انواع آبسردکن و شیر سردکن، سردخانه‌ها و کانکس‌های سردخانه‌دار پا به عرصۀ صنعت گذاشت و امروزه به دلیل استفاده از فناوری بدون برفک (No Frost) پیشگام صنایع داخلی در تولید محصولات برودتی است.

پارس

فعالیت لوازم خانگی پارس در سال ۱۳۵۴ آغاز شد و در سال ۱۳۵۹ خط تولید این شرکت به بهره برداری رسید. این شرکت در سال‌های اولیه تولید ۲ نوع محصول یخچال و فریزر ۱۲ فوت تولید می‌کرد ولی با توجه به نیاز مشتریانش در ساختار کیفی و ظاهری محصولات تغییراتی ایجاد کرد. یخچال های پارس دو ویژگی دارد: قیمت بسیار مقرون به صرفه و قدمت تولید.

امرسان

امرسان از قدیمی های تولید یخچال در ایران است و کارخانه آن در سال ۱۳۶۰ تاسیس شد، یخچال های این برند در گروه یخچال های کم مصرف قرار دارد و از لحاظ قیمتی هم مناسب می باشد.

هیمالیا

شرکت هیمالیا با نیم قرن سابقۀ موفق و موثر در عرصه تولید لوازم خانگی (یخچال و فریزر ) سهم بسزایی در تولید ملی داشته است. این شرکت کار خود را با تولید یخچال فریزر شروع کرد و در هر دوره به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کرد.

۴. امکانات را تعیین کنید

یخچال های کارکرده در هر جایی وجود دارند، برخی مکان هایی که وسایل دست دوم و کارکرده می فروشند عبارتند از:

– بخش آگهی فروش در روزنامه محلی
– سایت های آنلاین که در آن فروشندگان کالاهای خود را برای فروش می گذراند.
– حراجی ها و فروشگاه های معتبر
– فروشگاه های لوازم خانگی
– مغازه های با ثبات
– یک دوست، اعضای خانواده یا همسایه ای که او را می شناسید
– فروشگاه هایی که مدل های قدیمی یا بازسازی شده را با لوازم جدید عوض می کنند
اگر یخچالی پیدا کردید که با اندازه، قیمت و مشخصات مدل شما مطابقت دارد، وقت آن رسیده است که با فروشنده تماس بگیرید.

۵. سوال بپرسید

لیستی از سوالات را آماده کنید تا از فروشنده یخچال بپرسید. شما باید مطمئن شوید که دستگاه مورد نظر، مناسب نیازهایتان می باشد. قبل از اینکه برای دیدن یخچال شخصا اقدام کنید می توانید برخی سوالات را از طریق تلفن، پیام متنی و یا ایمیل بپرسید. هنگام خرید یخچال سوالات زیر را در نظر بگیرید:

– چرا می خواهید یخچال خود را بفروشید؟

پاسخ این سوال بسیار مهم است و چیزهای زیادی به شما می گوید. اگر می خواهید یک یخچال دست دوم بگیرید این سوال می تواند یک جستجوی کامل باشد.

– آیا چیزی در یخچال ناقص است و یا درست عمل نمی‌کند؟

اکثر مردم در مورد هر گونه نقص و مشکلی صادق خواهند بود و حقیقت را خواهند گفت. در این صورت می توانید تصمیم بگیرید که آیا با این مشکل می توانید زندگی کنید یا می توانید آن را اصلاح کنید.

– آیا شما مالک اصلی یخچال هستید؟

صاحبان اصلی لوازم خانگی مانند مالکان ماشین هستند، بنابراین همه چیز را در مورد یخچال می دانند و به معایب و مزایای آن آگاهی کامل دارند.

– آیا تمام قطعات آن وجود دارد؟

اطمینان حاصل کنید که همه وسایل یخچال از جمله قفسه ها، ظروف و دستگیره های درب وجود دارند، یا تحقیق کنید که آیا می توانید به راحتی آن ها را تعویض کنید. کشوها و قفسه ها را باز و بسته کنید تا مطمئن شوید شکستگی و … ندارد. همچنین لامپ ها و تایمر آن را هم بررسی کنید.

۶. واحدهای انتخابی را بازرسی کنید

هنگامی که جستجوی خود را به چند واحد محدود کردید، وقت آن رسیده است که هر واحد را بطور کامل ببینید. بهتر است یک بازرسی کامل انجام دهید و اگر می توانید یک دوست یا فامیل را با خودتان ببرید تا در انتخاب یخچال به شما کمک کند. در اینجا چند نکته بیان شده است:

– سن:

یخچالی که بیش از یک دهه از تولید آن گذشته است، احتمالا خیلی قدیمی است. در حالی که لوازم قدیمی از نظر ارتقاء کیفیت شناخته شده هستند، ولی کارآیی انرژی آن ها به گونه ای نیست که انتظار دارید. حتی یک یخچال ارزان قیمت می تواند از نظر صورتحساب آب و برق گران قیمت باشد. امروزه مصرف برق مساله ای است که اهمیت زیادی برای همه دارد و یخچال دست دوم و نو هم از جمله وسایلی است که برق بسیاری مصرف می کند. برای این که مصرف برق یخچال، سرسام آور نشود یخچال های قدیمی را از فهرست انتخاب هایتان کنار بگذارید.

– سرما:

در صورت امکان، درجه حرارت داخلی یخچال و فریزر را بررسی کنید. به منظور جلوگیری از فاسد شدن غذا، این دما باید به ترتیب ۰ درجه فارنهایت و ۳۸ درجه فارنهایت باشد.

– بو:

هنگامی که یک بوی ناراحت کننده از دستگاه خارج می شود، خلاص شدن از بوی آن بسیار سخت خواهد بود. بنابراین بهتر است یخچالی را انتخاب کنید که بوی خوبی دارد.

– مهر و موم درب:

برای آزمون مهر و موم محکم، یک تکه کاغذ را بین درب بسته و دستگاه قرار دهید. سپس کاغذ را محکم بکشید تا بیرون بیاید، در این وضعیت باید مقاومت وجود داشته باشد. اگر مقاومتی وجود نداشت و کاغذ به راحتی بیرون آمد، بررسی کنید که آیا مشکل را می توانید با سفت کردن لولاها حل کنید.

۷. موانع را برطرف کنید

در هنگام خرید هر وسیله ای ممکن است موانع خاصی وجود داشته باشد، اما اگر می توانید یخچال را کاملا مورد استفاده قرار دهید، می توانید از آن ها غافل شوید. اجازه ندهید این مسائل جزئی شما را از خرید دستگاه منع کند. مثلا:

– رنگ:

اگر رنگ طلایی دستگاه را دوست ندارید، می توانید با اسپری رنگ آن را به راحتی تبدیل به سفید یا سیاه کنید.

– جهت باز شدن درب:

اگر درب یخچال، خلاف جهت طرح خانه باز می شود، احتمالا به راحتی می توانید جهت آن را عوض کنید.

– قیمت:

فراموش نکنید، شما همیشه می توانید درباره قیمت مذاکره کنید. اگر یخچال مورد علاقه شما بیش از حد گران است، می توانید تلفنی درباره قیمت پرس و جو کنید که آیا قیمت آن ثابت است یا تغییر می کند.

۸. یخچال را درست حمل کنید

تبریک می گوییم. اگر یخچال خود را پیدا کرده اید، وقت آن رسیده است که آن را به خانه خود منتقل کنید! با این وجود، یک احتیاط مهم این است که در طول مسیر، دستگاه خود را در حالت عمودی نگه دارید، زیرا موقعیت افقی می تواند کمپرسور را خراب کند.

 

در بورسیکا بخوانید: چگونه اثاثیه سنگین را با زحمت کمتری جابجا کنیم؟
در بورسیکا بخوانید: مشکل یخچالی که مداوم کار می‌کند چیست؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد