نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان

0 2,353

گیاهان به عشق و توجه شما نیاز دارند؛ آن‌ها موجودات زنده‌ای هستند که در کنار شما زندگی می‌کنند و محیط خانه و آپارتمان‌های شما را زیباتر و سالم‌تر می‌کنند. بنابراین اگر در آپارتمان خود از گیاهان خاص نگهداری می‌کنید؛ عشق و توجه بیشتری به آن‌ها ببخشید و در تمام طول سال از آن‌ها مراقبت کنید. اصول و نگهداری گیاهان آپارتمانی با یکدیگر متفاوت است؛ اما همه آن‌ها به چند نکته مهم و کاربردی نیاز دارند تا بتوانند فصل‌های سرد سال را در آپارتمان شما پشت سر بگذارند و سرحال‌تر و بزرگ‌تر شوند. یکی از ماه‌های سال که گیاهان نیاز به مراقبت بیشتری دارند فصل زمستان است؛ با ما همراه باشید تا با نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان بیشتر آشنا شوید.

نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان

گیاهان در فصل زمستان برای مدتی به خواب زمستانی می‌روند و استراحت می‌کنند؛ رشد آن‌ها کُند شده و در برخی موارد متوقف می‌شود. برخی از گونه‌ها، برگ‌های خود را از دست می‌دهند و این کاملاً طبیعی است. این گیاهان به استراحت نیاز دارند؛ درست همانند درختان و گل‌هایی که در بیرون از خانه و در باغ‌ها می‌بینید. بسته به نوع گیاه، خواب زمستانی ممکن است چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد و شما باید با آگاهی از آن، روتین مراقبت از گیاهان در فصل زمستان را انجام دهید.

به علائم و نشانه‌های گیاه توجه کنید. گیاه با شما حرف میزند. وقتی برگ‌های آن شروع به ریزش می‌کنند و یا نوک برگ‌ها قهوه‌ای می‌شود؛ نشان‌دهنده یک مشکل اساسی در گیاه است که باید آن را کشف کنید. بنابراین با توجه به نکات زیر می توانید به نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان بپردازید و آنها را  سالم و سرحال پرورش دهید.

میران آبیاری را کاهش دهید

ازآنجاکه گیاهان در خواب زمستانی هستند و فعالیت ندارند؛ انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند؛ بنابراین به‌اندازه معمول به آب نیاز ندارند. بنابراین اگر گیاهان در فصل زمستان همانند فصل‌های دیگر آبیاری شوند؛ ممکن است به‌مرور باعث پوسیدگی آن‌ها شود. آبیاری زیاد باعث می‌شود برگ گیاهان ریزش پیدا کند و کم‌کم دچار پوسیدگی شود. بنابراین بهتر است در زمستان، نصف مقدار آبی که در فصل بهار و رشد، به گیاهان می‌دهید؛ به آن‌ها برسانید. به‌طور کلی گیاهانی که در تابستان به هفته‌ای یک بار آب نیاز دارند؛ در زمستان‌ها بهتر است هر ۲-۳ هفته یکبار آبیاری شوند؛ البته بسته به نوع گیاه، اندازه گلدان و نوع خاک، شرایط نور و دمای خانه، این زمان آبیاری متفاوت است. اما بهتر است قبل از آبیاری، خاک را بررسی کنید؛ یک تا دو اینچ از خاک را لمس کنید و درصورتی‌که خشک شده است به گیاه آب دهید. اگر شک دارید صبر کنید تا یکی دو روز دیگر گیاه بدون آب بماند. برخی از گیاهان بیابانی مانند کاکتوس‌ها در فصل زمستان به هیچ آبیاری نیاز ندارند. علاوه بر کاهش تعداد دفعات آبیاری، میزان آب در هر بار آبیاری را نیز کاهش دهید. دمای آب نیز بسیار اهمیت دارد؛ سعی کنید از آب با دمای محیط استفاده کنید؛ استفاده از آب یخ در زمستان می‌تواند به گیاهانی که در حال استراحت هستند؛ شوک وارد کند.

گیاهان را از شوفاژ و سایر وسایل گرمایشی دور کنید

مکان‌هایی که گیاهان را در طول زمستان در آنجا نگه می‌دارید؛ بر روی رشد آن‌ها تأثیر می‌گذارند؛ گیاهان آپارتمانی گرمسیری نمی‌توانند گرمای شوفاژ را در طول زمستان تحمل کنند. در زمستان بهتر است گیاهان را از پنجره‌ها دور کنید؛ زیرا سرما و سوزی که از پنجره وارد می‌شود بر رشد آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ در مقابل گرما وسایل گرمایشی نیز برای آن‌ها خوشایند نیست. نوسان هوا آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و گرمای هوا باعث خشک شدن آن‌ها می‌شود.

دمای خانه را ثابت نگه دارید

در طول زمستان بهتر است دمای خانه ثابت بماند. یعنی نه آن‌قدر سرد باشد که گیاه یخ بزند و آن‌قدر محیط را گرم کنید که باعث استرس و فشار بر روی گیاهان شود. هر گیاه به یک طیف درجه حرارتی خاص نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند. اکثر گیاهان در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد به خوبی رشد می‌کنند و دچار مشکل نمی‌شوند.

سطح رطوبت هوا را بررسی کنید

ازآنجاکه در فصل زمستان رطوبت هوا کمتر می‌شود؛ ممکن است گیاهان دچار مشکل شوند. این کم شدن رطوبت به دلیل سرد شدن هوا و روشن کردن وسایل گرمایشی در محیط خانه است. به منظور جبران رطوبت هوا می‌توانید از روش‌های زیادی استفاده کنید. به‌طور مثال آن‌ها را به صورت گروهی نگهداری کنید؛ یا یک دستگاه بخور را در کنار آن‌ها قرار داده و یا از یک سینی آب در کنار گلدان‌ها استفاده کنید.

 در زمستان به گیاهان کود ندهید

در فصل زمستان به هیچ روشی باروری گیاهان را تحریک نکنید. در این فصل گیاهان به هیچ گونه کودی نیاز ندارند؛ کود بیش‌ازاندازه در زمانی که گیاه در حال استراحت است می‌تواند به آن آسیب وارد کند. بهترین زمان برای کودهی به گیاهان در فصل بهار و تابستان است که هوا گرم‌تر و روزها طولانی‌تر می‌باشد.

گیاه را قلمه نزنید

فصل زمستان زمان مناسبی برای تکثیر و قلمه زدن گیاهان نیست. بهتر است آن را به بهار، تابستان حتی اوایل پاییز (بسته به شرایط آب و هوایی‌تان) موکول کنید.

برگ گیاهان را تمیز کنید

در آپارتمان‌ها گردوغبار و ذرات زیادی وجود دارد که ممکن است بر روی برگ‌ها گیاهان قرار گرفته و آن‌ها را دچار مشکل کند. نور در زمستان کاهش می‌یابد و این گردوغبار باعث می‌شود؛ جذب نور توسط گیاهان خیلی کمتر از حد معمول باشد. گیاهان آپارتمانی که برگ‌های بزرگ‌تری دارند؛ گردوغبار بیشتری را جذب می‌کنند. برای این کار باید با یک دستمال تمیز (پارچه میکروفیبر مرطوب) سطح گیاهان را پاک کنید تا آن‌ها راحت‌تر نفس بکشند. علاوه بر این می‌توانید از اسپری‌های آب استفاده کرده و از فاصله دور برگ‌ها را تمیز کنید. البته مراقب باشید فشار آب زیاد نباشد. اسپری کردن آب بر روی برگ گیاهان، مخصوصاً گیاهان گرمسیری باعث می‌شود آن‌ها شاداب‌تر و زیباتر به نظر برسند.

برگ‌ها و گل‌های زرد را هرس کنید

همه گیاهان ممکن است به‌مرور برخی برگ‌های خود را از دست بدهند و زرد شوند. برای اینکه ظاهر گل‌های آپارتمانی شما سالم‌تر باشد و انرژی لازم به سایر قسمت‌های گیاه برسد؛ بهتر است آن را هرس کنید. شاخ و برگ‌های افتاده را از سطح خاک بردارید تا گیاه شما سالم‌تر بماند.

مراقب آفات باشید

در فصل‌های زمستان و پاییز میزان آفات گیاهان زیادتر می‌شود. اگر گیاهان را بیش‌ازاندازه مرطوب نگه دارید؛ ممکن است دچار قارچ‌هایی شوند. به محض ظهور این علائم آفتی، در گیاهان بهتر است آن را درمان کنید.

پوشش‌های تزئینی را بردارید

استفاده از صدف‌ها و سنگ ریزه‌ها بر روی سطح خاک، گیاه را زیباتر نشان می‌دهند، اما بهتر است در فصل زمستان این وسایل تزئینی را از سطح خاک بردارید؛ این کار باعث می‌شود جذب رطوبت کمتر شود و در صورت آبیاری بیش‌ازحد نیز باعث رشد قارچ در گیاهان شما شود.

نور در زمستان کمتر است

ازآنجاکه در فصل زمستان میزان نور کمتر و روزها کوتاه‌تر است؛ گیاهان آپارتمانی ممکن است دچار مشکل شوند. البته بیشتر گیاهان آپارتمانی به نور کمتری نیاز دارند؛ با این حال بهتر است در طول زمستان گیاهان را به محل‌های پر نورتر ببرید و هر چند وقت یک بار آن‌ها بچرخانید تا تمام قسمت‌های گیاه نور کافی دریافت کنند (به‌طور مثال هرماه دو بار آن‌ها را بچرخانید). بهترین مکان برای رشد آن‌ها نزدیک پنجره است؛ البته بر روی سکوی پنجره مناسب نیست؛ زیرا سوز و سرما به گیاه آسیب می‌زند. بهتر است پنجره‌ها را تمیز کرده و در برخی از ساعات روز پرده‌ها را بکشید تا نور کافی وارد خانه شود. درصورتی‌که برخی گیاهان شما به نور بیشتری نیاز دارند؛ می‌توانید از نورهای مصنوعی مانند لامپ‌های فلورسنت بهره‌مند شوید. اگر متوجه شدید گیاه شما دچار مشکل می‌شود و رنگ آن مات و بی‌حال و فاقد درخشندگی است، آن را به نقطه‌ای نورانی‌تر منتقل کنید.

کلام آخر

گیاهان، سرزندگی و زیبایی به خانه‌ها ما می‌بخشند و در صورت مراقبت صحیح می‌توانند فصل‌هایی مانند زمستان را پشت سر بگذارند و سال‌های سال با ما زندگی کنند. بهتر است به گیاهان اجازه دهیم چرخه طبیعی خود را طی کرده و در فصل زمستان استراحت کنند. مهم‌ترین نکاتی که باید در فصل زمستان به آن‌ها توجه کنید میزان آبیاری گیاهان و نور و رطوبت آن‌ها است؛ بنابراین آن‌ها را سیراب نکنید و در روزهای تاریک زمستان نور بیشتری به آن‌ها برسانید؛ رطوبت کم نیز از طریق دستگاه‌های رطوبت ساز قابل جبران است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد