همه چیز درباره انجمن کنترل اس

0 954

بهتر است این مطلب را به این سؤال آغاز کنیم، شما به‌عنوان یک انسان، چه قدر دانش جنسی دارید؟؟ مهم نیست خانم هستید و یا آقا، متأهل هستید یا مجرد، تا چه اندازه در مورد بیماری‌های مقاربتی اطلاعات دارید؟؟ آیا با فرزندانتان متناسب با سنشان، در مورد خودمراقبتی، بلوغ و مسائل جنسی صحبت می‌کنید؟

سلامت به معنای رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است. سازمان بهداشت جهانی، سلامتی را یک مسئله چند بعدی می‌داند که در صورت درست بودنِ تمام این ابعاد، می‌توانید برچسب یک انسان سالم را به خود بزنید، سلامت جنسی نیز یکی از مواردی است که اهمیت بسیار زیادی دارد، سلامت جنسی جزو ابعاد اجتماعی محسوب می‌شود، برای اینکه در ارتباط با یک نفر یا افراد دیگر است.

در کشورهای اسلامی مانند ایران، این آموزه‌ها در دوران کودکی به ما ارائه نشده است و همه ما با این تفکر بزرگ شده‌ایم که روابط جنسی و سؤالات موجود در زمینه آن، نباید پرسیده شود. طبق مطالعات انجام‌شده، بیش از ۲۰ تا ۴۰ درصد مردان و زنان ایرانی دچار اختلالات جنسی هستند. بنابراین ممکن است در طول زندگی خود بارها با این مشکلات مواجه شده باشیم و از آن رنج ببریم، اما نتوانیم به جواب سؤالات خود برسیم و طبق آموزه‌ها خود آن را پنهان می‌کنیم، در برخی موارد نیز از این اختلالات و بیماری‌ها مطلع نیستیم .

امروزه خبرهایی در زمینه تعرض جنسی به کودکان به گوش می‌رسد که شاید یکی از علت‌های آن عدم آموزش‌ها لازم به این کودکان است. درواقع هم فرد متجاوز دچار اختلال جنسی است و هم کودک از آموزه‌های لازم برخوردار نیست.

در همین راستا خانم یاسی اشکی به همراه نرگس دره‌التاج و نیما دهقانی که از دانشجویان مقیم آمریکا بودند تصمیمی می‌گیرند تا در جهت ارتقا آموزش‌های جنسی ایرانیان یک قدم مثبت بردارند. یاسی اشکی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که به ‌محض ورود به آمریکا متوجه شد زنان آمریکای در مورد بیماری‌های جنسی و مقاربتی اطلاعات کافی داشتند، درصورتی‌که این اطلاعات برای زنان ایرانی ازجمله خودش ناشناخته بود. همین عدم اطلاعات جنسی‌اش باعث می‌شود به فکر تأسیس یک موسسه بیفتد و سرانجام انجمنی به نام “انجمن کنترل اس” را راه‌اندازی می‌کند.

بعد از بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته به این نتایج رسیدند که کمبود اطلاعات تنها در مورد زنان ایرانی نیست، بلکه مردان نیز در مورد بدن و سلامت جنسی‌شان هیچ اطلاعاتی ندارد. آمار بیمارهای جنسی در میان ایرانیان زیاد است و آن‌ها در مورد این بیماری‌ها دانش و اطلاعاتی ندارند و یا با استفاده از آموزه‌های اشتباه اینترنتی سلامت خود را به خطر می‌اندازند. این خلأ تنها بااطلاع رسانی و آگاهی مردم از بین خواهد رفت. در ابتدا باید این آموزه‌ها را به‌عنوان محتوای درسی در مدارس وارد کنیم، با برگزاری کلاس‌هایی آگاهی والدین را بالا ببریم تا بتوانند به کودکان و نوجوانان خود این آموزه‌ها را منتقل کنند و در صداوسیما نیز به آموزش مسائل جنسی بپردازیم، که باوجود محدودیت‌های فرهنگی امروزه شاهد عدم این آموزش‌ها در این نهادها هستیم.

بنابراین وجود موسسه‌ها و انجمن‌هایی مانند انجمن کنترل اس می‌تواند هم‌سطح آگاهی افراد را بالا ببرد و هم پاسخگوی سؤالات آن‌ها باشد.

 

انجمن کنترل اس

انجمن کنترل اس یک کلینیک و آموزشگاه آنلاین برای ارائه اطلاعات کاربردی در زمینه عفونت‌های مقاربتی و تمام مسائل درگیر آن است که در دی‌ماه سال ۱۳۹۲تشکیل‌شده و در سال ۱۳۹۳ نسخه آزمایشی وب‌سایت این انجمن راه‌اندازی شد. این مجموعه به‌صورت کاملا داوطلبانه فعالیت می‌کند و در آن گروهی از پزشکان و متخصصان کامپیوتر، مدیران و هنرمندان  فارسی ‌زبان، عربی و انگلیسی که در مؤسسات و دانشگاه‌های معتبری درس می‌خوانند؛ عضویت دارند و از طریق این سایت اطلاعاتشان را در اختیار عموم قرار می‌دهند تا آگاهی کاربران از بیماری‌های مقاربتی بیشتر شود.

در این انجمن کلیه جنبه‌های سلامت جنسی اعم از سلامت فیزیکی، روحی و اجتماعی کودکان و نوجوانان و تمام افراد جامعه با هر نوع جنسیتی مورد بررسی قرارگرفته و مطالب به‌روز و معتبر منتشر می‌شود. در انجمن کنترل اس به بیماری‌های آمیزشی، سوءاستفاده‌های جنسی و سلامت باروری پرداخته و پاسخگوی هر نوع سؤالات در این زمینه‌ها است. علاوه بر این، این انجمن در زمینه کودک‌آزاری جنسی و ارائه آموزه های لازم به کودکان نیز فعالیت داشته و  پروژه تحت عنوان “قایم با شک” باهدف آموزش پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی ارائه داده است.

کلیه مطالب بر پایه یافته‌های علمی و دانش‌محور است، در این انجمن بسته‌های آموزشی در زمینه بیماری‌های آمیزشی (اس تی آر) ارائه می‌شود که در دسترس کاربران در ایران و خاورمیانه قرار می‌گیرد، شما  می‌توانید به اطلاعات مربوط به شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی که بیش از ۳۰ نوع است دسترسی داشته باشید و از آن‌ها استفاده کنید.

این انجمن با برگزاری کلاس‌های حضوری و کارگاه‌های آموزشی نیز  اطلاعات کاربردی را در اختیار  افراد قرار می‌دهد تا در مورد این بیماری اطلاعات کافی به دست آورده و اقدامات لازم را انجام دهند. این کارگاه‌ها متناسب با سن افراد برگزار می‌شود، یعنی به کوچک‌ترها، آموزش‌ روابط جنسی داده نمی‌شود، چهار تا هشت ساله‌ها در مورد خود مراقبتی و اعضای بدن آموزش می‌گیرند، هشت تا دوازده ساله‌ها درباره بلوغ، تغییرات بدن و این‌که از خودشان چطور در جامعه مراقبت کنند، دوازده تا ۱۸ سال، بیشتر با سلامت بدن و تعرض‌ها آشنا می‌شوند و از ۱۸ سال به بالا درباره بیماری‌های آمیزشی، تعرضات جنسی و سلامت رابطه جنسی.

وب‌سایت انجمن کنترل اس

وب‌سایت این انجمن بسیار ساده و با رابط کاربری آسانی طراحی شده است که با دانش ابتدایی کار با اینترنت می‌توانید از آن استفاده نمایید. آدرس وب این انجمن CtrlSTD.com است که در حال حاضر از دسترس خارج شده و باید با نرم‌افزار تغییر آی پی از آن استفاده کنید. این وب‌سایت دو زبانه و به زبان فارسی و انگلیسی ارائه می‌شود.

در صفحه ابتدای وب‌سایت کنترل اس، ۳ آیکون مخصوص زوج‌ها، دخترها و پسرها مشاهده می‌کنید که بخش تئوری سایت را تشکیل می‌دهد و شما می‌توانید با توجه به زمینه سؤال و مشکلات خود وارد یکی از این بخش‌ها شده و از اطلاعات به‌روز و معتبر آن استفاده نمایید.

مثلاً در بخش زوج سایت انجمن کنترل اس، شما می‌توانید اطلاعاتی در مورد روش‌های جلوگیری و خطرات بیماری‌های مقاربتی به دست آورید. در قسمت مردان و زنان نیز اطلاعاتی در مورد آناتومی بدن و علت‌های ناباروری، باکرگی، رابطه جنسی پرخطر، تست‌ها و معاینات مربوط به بدن زنان، بارداری و … ارائه‌شده است که بسیار مفید است.

علاوه بر این در بالای سایت یک سری گزینه‌هایی وجود دارد که کاربردی‌ترین قسمت آن، بخش ” از ما بپرسید ” است که در این بخش می‌توانید به پرسش و پاسخ پرداخته و کمتر از ۲۴ ساعت جواب خود را دریافت کنید و با پزشکان معتبر مشاوره داشته باشید. شما به‌آسانی می‌توانید در محیطی دور از قضاوت و خجالت سؤال خود را بپرسید و پاسخ خود را از افراد معتبر و پزشکان حاذق دریافت کنید و بامطالعه برخی محتواهای بی‌منبع اینترنت سلامت خود را به خطر نیندازید.

در قسمت ابتدایی در آیکون منو، اطلاعات شما به چالش کشیده می‌شود و سؤالاتی در زمینه بیماری‌های مقاربتی از شما پرسیده می‌شود و شما می‌توانید این پرسشنامه را در کمتر از ۵ دقیقه پاسخ دهید. درصورتی‌که جواب سؤالات را نمی‌دانید می‌توانید تمام اطلاعات در مورد این بیماری‌ها را از همین سایت به دست آورید. درصورتی‌که از گوشی همراه استفاده می‌کنید می‌توانید از آیکون منو، سه ‌نقطه در سمت راست و بالا صفحه به این گزینه‌های دسترسی داشته باشید. علاوه بر این از طریق توئیتر، اینستاگرام و فیسبوک نیز این انجمن در دسترس است و شما می‌توانید آن را دنبال کرده و از اطلاعات مفید آن استفاده کنید.

رسالت انجمن کنترل اس بیش از آنکه پاسخگویی به سؤالات باشد و به ارائه مسائل پزشکی بپردازد، این است که فرهنگ جامعه را تغییر دهد. متخصصان فعال در این انجمن با بررسی فضاهای مجازی که در آن فعالیت می‌کنند به این نتیجه رسیدند که کاربران در فضاهایی مانند اینستاگرام و با استفاده از اکانت های جعلی، سؤالات بیشتری می‌پرسند. این آمار در شبکه فیس بوک به علت  فضای عام‌تر، کم‌تر می‌باشد. این آمار نشان دهنده آن است که این بیماری‌ها و سؤالات در این زمینه به یک تابو تبدیل شده است. این مجموعه به دنبال آن است که علاوه بر کمک‌های پزشکی و جواب دادن به سؤالات، فرهنگ ایرانی را در این زمینه اصلاح کند  تا خانواده‌ها با این مسائل بهتر کنار بیایند و هر فرد در هر سنی به‌راحتی بتوانند سؤالات جنسی خود را مطرح کرده و در مورد مشکلات جنسی و بیماری‌هایی که درگیر آن است سؤال بپرسد.

بنابراین بهتر از خود و خانواده‌مان شروع کنم و بدون هیچ خجالت و قضاوتی مسائل جنسی و بیماری‌های موجود در این زمینه را ‌به اطرافیان خود بیاموزیم. به‌صورت سالانه آزمایش‌های لازم را انجام داده و  این نکته را به خاطر بسپارید این بیماری‌ها می‌توانند برای ما مشکلات جبران‌ناپذیری به وجود بیاورند، بنابراین بهتر است از آن‌ها آگاهی پیدا کنیم، به‌طور مثال قبل از بارداری آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید و با سلامت جنسی کامل اقدام به بارداری کنید، کودکانمان را با آگاهی جنسی تربیت کرده و متناسب با سنشان این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم.

 

بیشتر بخوانیم: برنامه‌های که باید در گوشی هر خانمی وجود داشته باشد

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد