ولنتاین روز عشق‌؛ غریبه‌ای که عزیز شد

0 1,152

چهاردهم فوریه هر سال که معمولا مصادف است با بیست وپنجم بهمن ماه (در سال های کبیسه بیست و ششم) به عنوان یکی از مهم ترین مصادیق عشق و به یاد معشوق بودن شناخته می شود. جدا از تاریخچه نه چندان ایرانی و اسلامی این روز، درون مایه و روح خود آن است که باعـث رشد همه گیر و روز افزون آن در بازه زمانی نه چندان طولانی در کشور ما و تبدیل شدنش به امری آشنا در میان مردم ایران شده است. بطوریکه در این مدت در میان عامه ی مردم حتی بدون دانستن لفظ صحیح نام آن، به روزی خاص برای بیان و گوشزد دوباره ی عشق و علاقه شان نسبت به یکدیگر بدل گردیده است. عشق میان دو عاشق و معشوق، علاقه بین فرزندان و والدینشان و حتی دو دوست خوب.

این روز زیبا نیز همانند دیگر روز های بزرگ، تاریخچه ای دارد. تاریخچه ای که عدم وضوح آن به دلیل وجود افسانه های متعددی در این خصوص است.

ولنتاین

 

ولنتاین چیست / کیست؟

در کلیسای کاتولیک اینگونه بیان میشود که ولنتاین نام کشیشی در سده سوم میلادی بوده، در زمان فرمانروایی کلاودیوس دوم در روم باستان. اعتقاد این فرمانروا بر این پایه استوار بود که تجرد سربازانش و عدم ازدواج آنها باعث بالا رفتن شجاعت و جنگاوری آنها می شود، بر همین اساس ازدواج آنها امری خلاف قانون بود.
ولنتاین با این عقیده مخالف بود، این کشش مهربان تصمیم گرفت تا سربازان را به وصال معشوقه‌های خود برساند و عقد آن‌ها را جاری کند، او از این طریق توانست تعداد زیادی از  زوج‌های عاشق را  به عقد هم دربیاورد، که همین امر در نهایت باعث اعدام وی شد اما از عقیده اش روی بر نگرداند.

اما افسانه دیگر که در این باره  وجود دارد این‌گونه بیان می‌کند : کشیش والنتین در یک زندان؛ برای مدت زمانی اسیر بوده و درآنجا؛ عاشق دختر زندانبان می‌شود و نخستین کارت والنتین را قبل از مرگش برای آن دختر می‌فرستد؛ او در آن کارت می‌نویسد: “از طرف والنتین تو” و این‌گونه رسم فرستادن کارت پستال در این روز رواج پیدا می‌کند.

 ولنتاین در ایران

ولنتاین روز عشق و دوستی ، روزی است که در آن به عشق و دوستتان هدیه می‌دهید. این روز در تمام فرهنگ‌ها جشن گرفته می‌شود، اما در نوع هدیه و بزرگداشت آن تفاوت‌های وجود دارد. مثلاً در برخی از کشورها در این روز تنها از کارت پستال، گل و شکلات به عنوان هدیه استفاده می‌کنند، در برخی از کشورها از جمله ایران نیز هدایایی مانند گل رز قرمز، عروسک و شکلات بسیار رواج دارد.

دلایل افزایش محبوبیت ولنتاین در ایران:
همانطور که در ابتدای متن اشاره شد؛ بیشتر از اینکه منشأ آن مورد توجه مردم ما قرار بگیرد، روح و درون مایه ی زیبای آن با روحیات ما سازگار است. اینکه در این بحبوحه کار، روزی مختص معشوق باشد زیباست. اینکه دوست داشتن را به یکدیگر یادآوری کنیم دلنشین است. اینکه با خرید هدیه ای از یکدیگر قدردانی کنیم آن هم در عین سادگی جذاب است…

سازگاری ولنتاین با فرهنگ و سنت ما:
این روز بخصوص با هیچ یک از ارزش های مادی و معنوی ما تداخلی ندارد، اکرام دیگران با ابراز علاقه به یکدیگر و هدیه دادن در این روز، راهی زیبا برای نزدیکی به یکدیگر است. اگرچه در ایران باستان نیز این چنین روزی البته با عنوانی ایرانی بنام سپندارمذگان (اسفندارمذگان) وجود داشت که این هم دلیل دیگری بر مقبول دانستن آن است.

ولنتاین

در ایران علاوه بر جشن  ولنتاین؛ دو جشن دیگر به مناسبت بزرگداشت عشق و دوستی برگزار می‌شود؛ یکی از آن‌ها، جشن مهرگان است که در ۱۶ آبان ماه جشن گرفته می شود؛ که در آن  ایرانی‌ها به هم هدیه می‌دهند و  از هم قدردانی می‌کنند، دومین جشن مشابه ولنتاین؛ جشن اسفندگان یا سپندارمذگان  نام دارد که پنجم اسفند است و مردان به همسران خود هدیه پیشکش می‌کنند.

علایم و نشانه های روز ولنتاین:
به طور قطع اولین چیزی که در هنگام بروز عشق به دیگران در ذهن تدایی می شود قلب است…
بدلیل آنکه مردم بر این باورند، دوست داشتن امریست برخواسته از دل انسان به صورت احساسی و نه از روی عقل و تفکر. پس مهترین سمبل و نشانه ی دوست داشتن قلب است. این روز زیبا نیز شامل علایمی است که هر کدام با دلایلی برگزیده شده اند و بر صفات زیبایی شناختی آن می افزایند و نشان دهنده اتصال جدایی ناپذیر ابراز علاقه در روز ولنتاین به دیگر افراد هستند. دانستن مفهوم این نماد ها خود به درک این روز کمک به سزایی میکند.

در ادامه با نگاهی اجمالی ، مفهوم برخی از رنگ های ولنتاین را بیان میکنیم:
۱) رنگ ها: بیشترین رنگ هایی که در این روز استفاده میشوند قرمز، سفید و صورتی اند. رنگ قرمز که از دیرباز به عنوان رنگ عشق و علاقه شناخته می شود، بیشترین سهم را در ولنتاین دارد، سفید نیز نماد پاکی و بی آلایشی است. رنگ صورتی نیز که ترکیب آگاهانه این دو رنگ است به زیبایی هرچه تمام تر و با زیرکی خاصی این نکته را گوشزد میکند که عشق و علاقه ی حقیقی آکنده از پاکی و خلوص انسان ها است.
۲) گل ها: این آفریده های زیبا سرشار از معانی همچون لطافت، پاکی، زیبایی و با ارزشی اند که با پیشکش کردن آنها تمامی این زیبایی ها را در فرد مورد نظر تدایی می کنیم.
۳) ربان: در گذشته مرسوم بوده که بانوان برای ابراز علاقه به فرد مورد نظرشان از پارچه ها و ربان های زیبایی با رنگ ها و طرح های مزین استفاده می کردند بطوریکه شوالیه ها در جنگ هایشان نیز اینگونه ربان ها را به عنوان گرامی نهادن همسرشان همراه خود نگه می داشتند.
۴) کارت های تبریک: به یک کارت زیبا فکر کنید که تمامی احساسات شما را در عین سادگی و کوچکی در قالب عکسی دل انگیز و متنی پر مفهوم منتقل می کند. هر چه که زبان شما از گفتن آن به صورت شفاهی قاصر بود در اوج کوتاهی به همسر و یا دوستتان منطقل می شود.
۵) هدیه دادن و قدردانی: شاید بارزترین و عینی ترین نماد در روز ولنتاین، کادوها و هدایای گوناگونی است که به پاس قدر دانی از عشق ورزیدن به همدیگدر می دهیم. در واقع شالوده و مهمترین امر نیز در این روز هدیه دادن تلقی می شود.
هدیه ای که با هر قیمت و هزینه ای می تواند لبخند رضایت و خوشنودی را بر لب عزیزترین افراد زندگیمان ترسیم کند.

معنی رنگ گل رز و تعداد شاخه‌های آن

گل رز قرمز یک نماد ماندگار از روز ولنتاین است این گل نماد عشق و علاقه بوده و  به همین دلیل در روز عشق به‌عنوان یک هدیه و نماد در نظر گرفته شده است. منشأ این سنت به دوران روم باستان باز می‌گردد زمانی که گل قرمز را  نماد و الهه عشق می‌دانستند و این رسم تا اکنون ادامه یافته است. البته علاوه بر رز قرمز، رزهای رنگی بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند عشق و محبت شما به‌طرف مقابل را نشان دهد، اما رز قرمز به‌عنوان یک نماد و سمبل ماندگار در روز ولنتاین است. در این قسمت می‌خواهیم معانی  رنگ رزها و تعداد آن‌ها را به شما  شرح دهیم :

رز قرمز نماد زیبایی عشق احترام و محبت است.  این رز یک هدیه عالی برای  افرادی است که با آن‌ها رابطه رمانتیک و عاشقانه دارید.

از سوی دیگر رز سفید خلوص نیت، فروتنی ، احترام و جوانی را نشان می‌دهد، رز سفید به معنی عشق روحانی و پاک است و یک هدیه عالی برای افرادی است که به آن‌ها احترام گذاشته و برای آن‌ها ارزش قائل هستید.

گل رز صورتی تقدیر، شادی و مهربانی را نشان می‌دهد.  این رز هدیه خوبی برای تشکر و سپاسگزاری از افراد است.

درگذشته رز زرد را نشان بی‌وفایی و دوری رابطه می‌دانستند، اما امروزه رز زرد را لذت  و گرامیداشت دوستی‌های جدید می‌دانند، اگر می‌خواهید از یک دوست همکار یا اعضای خانواده‌تان تشکر کنید و یا به استقبال آن‌ها بروید رز زرد انتخاب خوبی است.

تعداد شاخه‌های گل رز:
  • یک گل رز نشان‌دهنده عشق احترام و محبت به فرد است.
  • دو گل رز درواقع نشان‌دهنده پیشنهاد ازدواج می‌باشد.
  • ۶گل رز در واقع نیاز به عشق و دوست داشتن را نشان می‌دهد.
  • ۱۱ گل رز به فرد مقابل این اطمینان را می‌دهد که واقعاً در رابطه عاشقانه است و در واقع یک هدیه مناسب برای همسرتان می‌باشد.
  • ۳۶ گل رز، احساس وابستگی و رابطه رمانتیک را نشان می‌دهد.
  • ۹۹ گل رز، عشق جاودانه و ابدی است.

ولنتاین تنها مخصوص زوج‌های عاشق نیست!

البته این روز تنها مخصوص عاشقان و زوج‌های عاشق نیست. در واقع ولنتاین روز دوست است ، درصورتی‌که دوست صمیمی و نزدیکی دارید می‌توانید این روز را به او تبریک گفته و با خرید گل یا کارت پستال او را خوشحال کنید. در واقع عشق در شکل‌های مختلفی نمود پیدا می‌کند، عشق به مادر، پدر، برادر و خواهر نمونه‌هایی از عشق‌های ارزشمند هستند، همان‌طور که می‌بینید عشق به صورت‌های مختلفی در زندگی ما وجود دارد که می‌توانید در این روز قدردان آن باشید. شما حتی می‌توانید با شرکت در یک کار خیر در این روز، به تمام افراد نیازمند ابراز عشق کنید؛ در واقع این ابراز عشق یکی از بهترین و مؤثرترین شکل‌های عشق در ولنتاین است .

این نکته را در نظر داشته باشید که لازم نیست هدیه روز ولنتاین؛ یک وسیله‌ی مادی گرانقیمت باشد، شما می‌توانید با برگزاری یک دورهمی کوچک با اعضای خانواده‌تان؛  یا یک سفر کوتاه عاشقانه، و حتی خرید یک کادو کوچک در ولنتاین عشق و محبت خود را بروز دهید. علاوه بر این در این روز بهتر است به خودتان نیز بیشتر عشق بورزید، برای خودتان یک  صبحانه  خوب آماده کرده و به بیرون بروید و برای خود هدیه بگیرید. و این نکته را به یاد داشته باشید که انسان تا زمانی که به خودش عشق نورزد نمی‌تواند راه عشق ورزیدن به دیگران را یاد بگیرد.

خرید کادو = بهترین و سریع ترین راه شاد کردن
در هر فرهنگ و سنتی هدیه، حس بسیار خوب و متمایزی را به افراد القا می کند. این حس به حدی شادی آور است که غافل گیر کردن دیگران با کادو ها جزء اصلی بسیاری از جشن ها و مراسم های ما است و جای خود را در اغلب سنن ما همانند نوروز و دیگر اعیاد باز کرده است.
این امر به حدی در این روز فراگیر شده که بر خلاف باور برخی، بعد از عید نوروز در روز ولنتاین اشخاص بیشترین تعداد کارت تبریک و هدیه را در ایران به یکدیگر می دهند. خوشبختانه خرید هدیه در روز ولنتاین دیگر مثل گذشته مستلزم گشت و گذار مداوم در خیابان و صرف انرژی و سوخت فراوان نیست.
با افزایش روز افزون فروشگاه های اینترنتی و خرید و فروش آنلاین و بوجود آمدن وبسایت هایی مثل بورسیکا که ولنتاین را یک روز ویژۀ فروش با تخفیف های بالا درنظر گرفته اند، خرید ها نیز بیش از پیش شیرین تر شده، و شیرینی این خرید ها زمانی ملموس تر می شود که با طرح ها و انواع کمپین های تشویقی روبرو می شویم، که با هر بودجه ای میتوان دل دیگران را شاد کرد…
تنها اراده برای شادی دیگران کافیست…

در ولنتاین امسال بورسیکا همراه همه عاشقان است با فروش ویژه ولنتاین بورسیکا، در صورتی که برای عزیزانتون قصد تهیه پکیج زیبایی دارید که هدیه خود را درون آن بگذارید به راحتی می توانید به وب سایت بورسیکا مراجعه و پکیج های زیبای ولنتیاین بورسیکا را تهیه نمائید.

ولنتاین

درصورتی که هنوز هیچ هدیه ای خریداری نکردید فروشگاه اینترنتی بورسیکا یک کد تخفیف ۱۵ هزار تومانی برای سبدهای ۱۰۰ هزارتومان به بالا برای شما در نظر گرفته که به وسیله آن می توانید از انواع عطر، لوازم شخصی، لوازم جانبی و شکلات در فروشگاه اینترنتی بورسیکا با تخفیف خرید نمائید.

ولنتاین بورسیکا

همچنین در نظر داشته باشید به مناسبت این ایام شاد و عاشقانه در صورت درخواست شما خرید های شما تا انتهای بهمن ماه توسط بورسیکا کادو خواهند شد و یک کارت تبریک نیز بر روی آن قرار میگیرد، فقط توجه داشته باشید برای استفاده از قابلیت کادو کردن باید در قسمت توضیحات سفارش بنویسید: “کادو شود“.

+ قرار ما با شما تا روز ولنتیاین پکیج + کد تخفیف + کادو کردن خرید‌های شما

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد