ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مو و ناخن

0 2,782

ویتامین ها نه تنها نقش مهمی در ترویج سلامت بدن دارند بلکه نقش مهمی در ساختار و حفظ سلامتی موها و ناخن دارند. با این حال، آیا می دانید کدام ویتامین ها برای رشد مو و ناخن مناسب هستند؟ قبل از اینکه درباره ویتامین های ضروری برای رشد مو و ناخن صحبت کنیم، بگذاریم به این فکر کنیم که اگر موها و ناخن ها دچار کمبود ویتامین شوند چه اتفاقی برای آن ها می افتد. البته، بسیار ساده است که موها و ناخن ها شکننده می شوند و ناسالم به نظر می رسند. در این مورد، تنها کاری که باید انجام بدهید این است که ویتامین های مورد نیاز موها و ناخن ها را تامین کنید.

۱. ویتامین H

ویتامین H

یکی از ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو و ناخن ویتامین H است، این ویتامین گاهی به عنوان بیوتین نیز شناخته می شود. بیوتین باعث می‌شود که بدن کراتین بیشتری تولید کند، کراتین پروتئینی است که در رشد مو، ناخن و بهبود پوست نقش دارد. در واقع، بدن نمی تواند این ویتامین را ذخیره کند؛ با این حال، این ویتامین می تواند توسط باکتری هایی تولید شود که در روده ها زندگی می کنند. علاوه بر این، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند نشان داده است که کمبود ویتامین H نادر است، مگر اینکه جذب مواد مغذی توسط دارو و بیماری آسیب دیده باشد. زمانی که کمبود ویتامین H دارید، ممکن است با ناخن های شکننده و رشد ضعیف ناخن روبرو شوید. اگر می خواهید موها و ناخن هایتان سالم بمانند، باید از مکمل های بیوتین استفاده کنید که در فروشگاه های محلی وجود دارد. توصیه می شود هر فرد بزرگسال روزانه ۱۹ میکروگرم بیوتین مصرف کند، در حالی که افراد سالخورده باید روزانه حدود ۳۰ میکروگرم بیوتین مصرف کنند.

علاوه بر این، می توانید غذاهایی مصرف کنید که حاوی ویتامین H هستند:
– جگر
– آجیل (فندق، گردو …)
– قلوه
– زرده ‌تخم مرغ
– شکلات
– غلات
– لوبیا
– ماهی
– سویا
– قارچ

۲. ویتامین C

 ویتامین C

اگر به دنبال بهترین ویتامین ها برای رشد مو و ناخن هستید باید به دنبال ویتامین C باشید. به جرات می توان گفت که این ویتامین برای سلامت تمام بدن، از جمله مو و ناخن ها بسیار مهم است. از آنجا که ویتامین C نقش مهمی در تولید ماده ای دارد که به عنوان کلاژن شناخته می شود، می توان آن را برای مو، ناخن و سایر قسمت های بدن مورد استفاده قرار داد. با این حال، درست مانند ویتامین H، بدن نمی تواند ویتامین C تولید کند، بنابراین باید آن را از مواد غذایی دریافت کند. اگر به میزان کافی ویتامین C دریافت نکنید، ممکن است با نشانه هایی همچون موهای نازک و خشک و کاهش رشد ناخن ها و موها روبرو شوید. می توانید مکمل های ویتامین C را به راحتی در فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید. نوشیدن آب پرتقال یا آب لیمو نیز به شما کمک می کند میزان مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

اگر می خواهید از ویتامین C برای تقویت موهایتان استفاده کنید، باید روش زیر را دنبال کنید. اما قبل از اینکه ادامه دهید، باید این موارد را به خوبی آماده کنید:
یک یا دو موز رسیده
یک قاشق چای خوری روغن نارگیل
یک قاشق چایخوری روغن زیتون
یک قاشق غذاخوری عسل

– در مرحله اول، موزها را با هم مخلوط کنید تا صاف شود.
– سپس عسل، روغن زیتون و روغن نارگیل را به خمیر موز اضافه کنید.
– دوباره آن ها را مخلوط کنید تا مخلوط صاف شود.
– سپس این مخلوط را روی مو و پوست سر خود قرار دهید.
– اجازه دهید این مخلوط ۵ دقیقه بماند سپس مو و ناخن خود را با آب بشویید.
ویتامین C موجود در ماسک موی موز به تنظیم روغن مو کمک می کند و موها را تغذیه می کند.

همچنین باید غذاهایی مصرف کنید که غنی از ویتامین C هستند:
– توت فرنگی
– آلبالو
– مرکبات
– پاپایا
– توت سیاه
– کیوی
– فلفل دلمه ای
– کلم بروکسل
– طالبی، خربزه و هندوانه
– سبزیجات با برگ‌های تیره‌رنگ
– میوه‌ی آملا (گوسبری هندی)
– کرم بروکلی
– گل کلم
– گوجه فرنگی
– سبزیجات معطر

۳. ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D نیز در لیست بهترین ویتامین ها برای رشد مو و ناخن قرار دارد. همانطور که می دانید آنچه در ویتامین D مشهور است، کمک به کاهش استرس و حفظ احساس خوب است. این ویژگی باعث می شود موهای بیشتری روی سر خود داشته باشید، به خصوص اگر به دلیل افزایش اضطراب به ریزش مو مبتلا شده باشید. علاوه بر این، ویتامین D باعث می شود که موهایتان خوب به نظر برسد و رشد بسیار زیادی داشته باشد.

کمبود ویتامین D نه تنها در ظاهر موها تاثیر می گذارد و آن ها را زشت نشان می دهد بلکه در ظاهر ناخن ها نیز تاثیر زیادی دارد. همانطور که می دانید، ویتامین D نقش مهمی در حفظ یکپارچگی ناخن ها ایفا می کند. علاوه بر این، ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری است که برای جذب کلسیم بسیار مهم است. یکی از مزایای کلسیم حفظ سلامتی ناخن هاست. اگر ناخن هایتان پوسته پوسته می شوند، بدان معنی است که کمبود ویتامین D بر سطح کلسیم تأثیر می گذارد.

بنابراین، به منظور افزایش ویتامین D در بدن باید غذاهایی مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند:
– قارچ
– شیر
– پنیر بز
– خامه ترش
– صدف خوراکی
– پرتقال
– جو دوسر
– ماهی تن کنسروی
– ماست وانیلی
– شیر کاکائو
– غلات صبحانه
– جگر گوساله
– زرده تخم مرغ
– ماهی ساردین
– کره
– میگو
– تخم مرغ
– شیر سویا
– خاویار
– ماهی سالمون کنسروی یا تازه
– روغن کبد ماهی
– سالامی
– سوشی
– توفو
– پنیر سوئیس
– ماهی خال‌خالی

به همین ترتیب، پس از مشورت با دکتر، می توانید از مکمل های ویتامین D استفاده کنید.

۴. ویتامین‌های B کمپلکس

ویتامین های B کمپلکس

ویتامین های B کمپلکس یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو و ناخن می باشد. گفته شده است که ویتامین B کمپلکس برای کنترل متابولیسم و حفظ سیستم عصبی مرکزی بسیار ضروری است. با این حال، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند معتقد است که ویتامین B کمپلکس برای رشد موهای سالم و ناخن ها نیز بسیار مناسب است. در گروه ویتامین B، نیاسین و همچنین B-12 که به عنوان کبالالین شناخته می شود، می تواند به تقویت موها کمک کند.

ویتامین B کمپلکس نه تنها برای رشد موها مناسب است، بلکه برای رشد ناخن ها نیز مناسب است. با توجه به تحقیقات دانشگاه Emory، کمبود ویتامین B ممکن است منجر به لایه لایه شدن ناخن‌ها شود. ناخن ها نیز درست مانند مو، بدون ویتامین B ضعیف می شوند، به خصوص وقتی که از کمبود B-7 رنج می برید ممکن است با ناخن های شکننده روبرو شوید.

به منظور افزایش ویتامین B در بدن باید غذاهایی مصرف کنید که شامل ویتامین های B کمپلکس هستند.
– هویج
– آووکادو
– مرغ
– سبزیجاتی با برگ سبز تیره
– دانه ها
– حبوبات
– گل کلم
– آجیل
– تخم مرغ
– کبد
– گوشت گاو
– سویا
به همین ترتیب، پس از مشورت با دکتر، می توانید از مکمل های ویتامین B کمپلکس استفاده کنید.

۵. ویتامین E

ویتامین E

درست مانند ویتامین C، ویتامین E نیز به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود و می تواند به کاهش اکسیداسیون لیپید و استرس اکسیداتیو در پوست سر کمک کند. این کار به بهبود رشد مو کمک می کند. علاوه بر این، ویتامین E به وضعیت موها از ریشه تا شفت مو کمک می کند و باعث درخشان شدن موها می شود. همچنین، به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا از موخوره و پیری زود رس جلوگیری می کند.

ویتامین E برای مقابله با مشکلات ناخن مانند ناخن زرد و اختلالات رشد ناخن موثر عمل می کند. با تشکر از خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E، این ویتامین می تواند رادیکال های آزاد موجود در ناخن را از بین ببرند. رادیکال های آزاد ناخن ها را آلوده می کنند و باعث تخریب پوست، علائم پیری و سالخوردگی و احتمالا حتی سرطان می شوند.

از آنجا که ویتامین E می تواند موها و ناخن ها را سالم نگه دارد، در فهرست بهترین ویتامین های مو و ناخن ذکر شده است. اگر می خواهید مقدار ویتامین E در بدن افزایش پیدا کند، پس از مشاوره با پزشک می توانید مکمل های ویتامین E مصرف کنید. به طور کلی مقدار ویتامین E که توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه می شود ۱۵ میلی گرم در روز است.

اگر نمی خواهید از مکمل های ویتامین E استفاده کنید، می توانید غذاهای حاوی ویتامین E مصرف کنید:
– تخمه‌ آفتابگردان
– گوجه فرنگی
– انبه
– کدو حلوایی
– پودر چیلی
– بادام
– کیوی
– زردآلوی خشک شده
– اسفناج پخته
– ریحان خشک‌شده
– فندق
– برگ خردل
– ارگانو یا مرزنگوش خشک‌شده
– بروکلی
– تخم کدو
– روغن کانولا
– کلم پیچ
– پسته
– پاپریکا
– فلفل دلمه ای قرمز
– دانه کاج
– جعفری خشک‌شده
– مارچوبه
– زیتون
– گردو پیکان (Pecan)
– آووکادو

اگر می خواهید موهای زیباتر، شفاف تر و قوی تر داشته باشد، می توانید از این روش ها برای ایجاد ماسک مو با روغن ویتامین E استفاده کنید.

– ابتدا روغنی را که از ۲ کپسول ویتامین E استخراج می شود با ۲ قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. می توانید از روغن زیتون به جای روغن نارگیل استفاده کنید.
– سپس این مخلوط را روی پوست و موی خود اعمال کنید.
– بعد پوست خود را به آرامی ماساژ دهید.
– بگذارید حدود نیم ساعت روی موهایتان بماند.
– در نهایت، مو و پوست خود را با آب معمولی شستشو دهید.
– تا زمانی که نتیجه مطلوب را نگرفته اید این فرآیند را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

۶. ویتامین A

ویتامین A

شاید برایتان عجیب و غریب باشد که ویتامین A به عنوان یکی از ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو و ناخن ذکر شده است، زیرا همه افراد می دانند که ویتامین A برای چشم بسیار مفید است. در واقع، ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که به عنوان رتینول شناخته می شود. این ویتامین می تواند در تولید چربی سالم موثر عمل کند که ماده ای چرب است که توسط پوست سر ترشح می شود. عدم چربی سالم باعث می شود که موها از بین بروند و خشک شوند. علاوه بر این، ویتامین A می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند، رادیکال های آزاد ممکن است وزن موها را کم کند.

اگر از ناخن های شکننده رنج می برید، ویتامین A در حل این مشکل به شما کمک می کند و ناخن ها را سالم تر می کند.

از این رو، باید غذاهایی مصرف کنید که دارای ویتامین A هستند:
– جگر گوساله
– جگر مرغ
– جگر گاو
– پنیر
– زرده تخم‌مرغ
– کره تازه
– قلوه
– جعفری
– کدو
– اسفناج
– کاهو
– شاهی
– خربزه
– گیلاس
– موز
– خرما
– هلو
– پرتقال

مصرف مکمل های ویتامین A نیز برایتان مفید است. توصیه شده است که روزانه بیشتر از ۲۵۰۰۰ IU ویتامین A مصرف کنید.

با این وجود، اگر بیش از حد ویتامین A مصرف کنید، ممکن است دچار مشکل شوید. بنابراین قبل از مصرف ویتامین A، حتماً با دکتر خود مشورت کنید.

۷. ویتامین K

ویتامین K

اگر روزانه به میزان کافی ویتامین K دریافت کنید، به شما کمک می کند تا با مشکلات ناخن مانند زود شکستن ناخن ها، زرد شدن ناخن ها و همچنین لایه لایه شدن ناخن ها مقابله کنید. علاوه بر این، ویتامین K اغلب برای مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این ویتامین در درمان بعضی از مشکلات پوستی مانند رنگدانه، به ویژه تیره شدن پوست و تیرگی زیر چشم مفید است.

به منظور دریافت ویتامین K، باید غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین K هستند:
– جعفری
– کلم
– اسفناج
– گل کلم
– زرده تخم مرغ
– کاهو
– چای سبز
– گوجه فرنگی
– مارچوبه
– کرفس
– لوبیا سبز
– شاهی
– شلغم
– روغن سویا
– روغن کبد ماهی
– برگ سبز
– نخود سبز
– شیر
– گوشت
– میوه جات

مصرف مکمل های ویتامین K یک ایده فوق العاده برای افزایش ویتامین K است. میزان توصیه شده برای مصرف ویتامین K بین ۵ تا ۶۵ میلی گرم در روز است که بر اساس جنسیت و سن تفاوت دارد.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: روش‌های مراقبت از ناخن‌ها برای داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد