چه ویژگی‌هایی را در خرید غذاساز مد نظر قرار دهیم؟

1 1,508

در عصر امروز زندگی انسان ابزارهای کمکی بسیاری به منظور آسان تر زندگی کردن وجود دارد. از لوازم کمکی آشپزخانه در زمینه تهیه غذا نیز می ‌توان انواع غذاساز ها را نام برد.

غذاساز یکی از لوازم کوچک خانه محسوب می شود که معمولا روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی باید دستگاهی تهیه کنید که جدا از سایز و قیمتش، بتواند بدون ایجاد سر و صدای اذیت کننده وظایفش را انجام دهد و آنقدر کیفیت ساخت بالایی داشته باشد که سالیان سال روی میز آشپزخانه شما ماندگار باشد.

غذاساز کمک می کند که روند آماده سازی غذای شما در خانه سریع تر و بی سروصدا انجام شود و امور را برای شما در خانه راحت تر می ‌کند. درصورتی که ریز کردن، پودر کردن، ورقه کردن، آسیاب کردن و مخلوط نمودن برای شما وقت گیر و خسته کننده است، وقت آن رسیده تا با تهیه یک غذاساز خوب خود را از شر این کار های سخت و تکراری و زمان بر نجات دهید و زمان و انرژی بیشتری برای خود ذخیره کنید. به خصوص زمانی که مهمان ناخوانده دارید و باید این امور را در حجم زیاد و زمان کم به انجام برسانید، غذاساز به عنوان یک نجات دهنده بی نظیر است. البته که در بازار انواع مکانیکی آن ها نیز برای خرید و فروش وجود دارند که اصلا پیچیده نیستند و بعضی از این امور را قدری راحت تر میکنند، اما اکثرا مطلع هستیم که یک وسیله برقی که تیغه‌ های قابل تعویضی دارد، قادر است بسیار بیش از تصور کارآمد و محبوب باشد. به ویژه در مقابل انواع پلاستیکی دستی که به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

در صورتی که چاقوی شما تیز نباشد یا ابزار کافی و مناسبی برای ریز نمودن موادتان در دسترس نداشته باشید، امکان یک لحظه اشتباه و غفلت وجود دارد. در بعضی مواقع این خطر ها باعث بریدگی دست یا انگشتتان خواهد شد! اما با غذاساز از خرد کردن و مخلوط نمودن ترکیبات متداول یک سالاد یا غذای ساده گرفته تا تهیه شیرینی و نان، پوره کردن غذای کودک و آماده کردن انواع سس ها، تماما در کمال ایمنی و آرامش انجام می شود.

راهنمای خرید یک غذاساز خوب

اگر به تاریخچه غذاسازها سری بزنیم متوجه می شویم خیلی هم قدیمی نیستند و نوپا به شمار می آیند. این دستگاه از اوایل ۱۹۶۰ به واسطه ی Robot Coupe روانه بازار و سپس آشپزخانه های بزرگ صنعتی و رستوران ها شد و از آن پس استفاده آن در انگلستان و بعد آمریکا رایج شد. امروزه نیز در همه جای جهان ابزاری کارآمد است.

از مواردی که باید در حین تهیه یک غذاساز کارآمد مدنظر قرار دهید جنس بدنه، ظرفیت ظرف ها، جنس تیغه ‌ها، عملکرد ها و ضمانت نامه آن می باشد و نکته دیگر این است که از لحاظ هزینه برای شما به صرفه باشد. پس باید به طور دقیق نیاز خود را از تهیه یک غذاساز مشخص کنید. زیرا بعضی از کارخانه های سازنده این محصول ویژگی ها و قابلیت هایی را در محصول خود می گنجانند که ممکن است برای شما کارایی نداشته باشند. مسئله حائز اهمیت دیگری که ممکن است در مرحله اول زیاد مورد توجه شما واقع نباشد اما موقع استفاده فرد را درگیر خواهد کرد قابلیت شستشوی قطعه های دستگاه و تیغه‌ ها می باشد. اغلب ظرف های لوازم برقی آشپزخانه از جنس پلیمری نشکن می باشند. این ظروف علاوه بر ماندگاری بسیار، به آسانی پاک می‌ شوند و امکان شستشوی آن ها در ماشین ظرفشویی وجود دارد. تمیز نمودن تیغه های تیز و قطعات دندانه دار در ماشین ظرفشویی ایمن تر است. عیبی که این ظروف دارند این است که با گذشت زمان کدر شده و خش برمی دارند.

قرار دادن غذاساز و ابزارات جانبی آن در یک مکان مناسب بسیار مهم است. از این رو پیش از خرید اطمینان حاصل کنید که در کابینت های آشپزخانه یا میز آشپزخانه یا اوپن فضای کافی برای آن کنار گذاشته اید. پس از آن باید به حجم و گنجایش محصول و اندازه ی صدای آن در حین کار دقت کنید. سپس بودن دفتر نمایندگی آن برند در شهرتان و گارانتی و خدمات پس از فروش را بررسی نمایید.

به این نکته دقت کنید که حتی در صورتی که محصول گران قیمتی می خواهید که بسیار کارآمد و قابل اطمینان باشد، باز هم برای کمتر بها دادن، قید گارانتی را نزنید.

نکات موثر در حین تهیه یک غذاساز برای منزل

علت اصلی نیاز به غذاساز و تهیه ی آن، پخت و پز و آماده سازی آسان غذا در بازه زمانی کوتاه است. گام اول جهت خرید یک غذاساز در نظر گرفتن تعداد افراد خانواده و میزان غذای مصرفی در هر وعده است و اینکه شما برای چه تعداد و چه اندازه ای می خواهید این دستگاه را راه اندازی کنید. از این رو گنجایش کاسه مخلوط کن و خرد کن باید مورد بررسی شما قرار گرفته شود.

این دستگاه در ۳ سایز اصلی عرضه می شوند: حجیم یا  full با ظرفیت ۹ تا ۱۳ پیمانه ، متوسط یا compact با ظرفیت ۵ تا ۷ پیمانه و کم حجم یا mini با ظرفیت ۲ تا ۵ پیمانه .

 

اما در هر اندازه ای که باشد، به هر حال یک سری بخش های اصلی را دارد که در همه مدل ها وجود دارند: موتور، ظرف، درپوش ظرف و یک لوله تغذیه (ورودی) و گروهی از ابزارهای جانبی. گنجایش مخزن غذاساز ها به طور معمول از ۱ تا ۳.۵ لیتر برای ترکیبات غذایی خشک می باشد. موقع استفاده از ترکیبات مایع نصف ظرفیت ظرف دستگاه را پر کنید تا سرریز شدن رخ ندهد. غذاساز هایی با ظرفیت نیم لیتر نیز در بازار وجود دارند که برای انجام امور دم دستی کوچک مناسبند، مانند کوبیدن سیر. یک غذاساز با ظرفیت ۲ لیتر و دهانه ورودی بزرگ، برای یک خانواده ۴ نفره و آماده کردن چندین دستور غذایی خوب است. هر چه ظرفیت غذاساز بیشتر باشد باید هزینه ی بیشتری را برایش در نظر بگیرید از طرفی غذاساز باظرفیت بالا جای بیشتری می خواهد.

بخوانید: مقایسه غذاساز‌های سه برند مولینکس، پارس خزر و پاناسونیک

 

درپوش ظروف بهتر است به گونه ای باشد که روی ظرف محکم شود. تابحال غذاساز ها از این بابت مشکل نداشته اند اما برای اطمینان از به وجود نیامدن مشکل در پروسه ساخت کارخانه، هنگام خرید تمام درپوش ها را با ظرف مخصوصش چک کنید تا به خوبی بسته و جفت و جور شود.
نکته دیگری که در حین خرید باید به آن دقت کنید توری درون غذاساز می باشد که بهتر است استیل باشد نه پلاستیکی. توری های پلاستیکی احتمال دارد رنگ غذا یا ترکیباتی که داخل دستگاه می ریزید را به خود جذب کنند، از طرفی پس از چندین سال کار کردن رفته رفته پوسیده و شکننده می شوند.

برخی غذاساز ها که ارزان قیمت هستند هنگام کار علاوه بر تولید سر و صدا، بی قراری، لرزش و ارتعاش بسیاری دارند و برخی دیگر نیز در آرام ترین حالت ممکن و بدون لرزش و جابجایی وظایف خود را انجام می دهند که البته کمی قیمت آن ها بالاست.

سنگین ترین قطعه هر غذاساز موتور آن محصول می باشد که موتور برخی دستگاه ها حدود ۹ کیلو گرم می باشد. این سنگینی هم به این منظور است که موقع کار زیاد حرکت و جابجایی رخ ندهد.

نیروی دستگاه

غذاساز به منظور انجام کلیه کار هایی که از آن توقع دارید، باید قدرت لازم را داشته باشد. این دستگاه ها در توان های ۴۰۰ تا ۱۱۰۰ وات و بیشتر وجود دارند. توان موتور هرچه بالاتر باشد، وظایفش را با سرعت بیشتری انجام می دهد، در مجموع سعی کنید غذاسازی با توان بالای ۷۵۰ وات تهیه کنید. در رابطه با سرعت این محصول حالت خاموش، روشن و قابلیت پالس وجود دارد. حالت پالس به شما این امکان را می دهد بدون وقفه، ولی با نظارت دقیقی امورتان را به انجام برسانید. البته بعضی غذاساز ها در ۱۰ درجه سرعت آن ها قابل تنظیم است، اما در مجموع دکمه خاموش و روشن و پالس کار شما را راه می اندازد.

تیغه ها

تیغه های غذاساز ها اغلب قابل تعویض هستند و همین امر موجب شده دستگاهی کارآمد و مهم محسوب شوند. برای خرد کردن و ریز کردن، تیغه معمولی دستگاه پاسخگو است. تیغه کوچکتر برای آماده سازی خمیر نان و شیرینی فراهم شده است. تیغه های همزن، رشته کن و رنده نیز در ابعاد گوناگون در بسته بندی غذاساز ارائه می شوند که امکان آماده کردن انواع غذا ها را برای شما به ارمغان می آورد. دقت کنید تیغه ها از جنس فولاد باشند که در برابر خرد کردن مواد سفت مقاوم باشند و نشکنند و همچنین پس از مدتی زنگ نزنند.

نمایشگر لمسی

اکثر لوازم الکتریکی که امروزه در بازار می بینید، دارای نمایشگر لمسی با امکانات مختلف هستند. برخی برند ها غذاساز ها را نیز با دکمه های لمسی ارائه داده اند که صرفا باعث نظافت و تمیز نگه داشتن بهتر دستگاه می شود. پس فکر نکنید دستگاه هایی که لمسی نیستند، کارایی ندارند و باکیفیت نیستند.

بخوانید: مقایسه غذاساز‌های سه برند فیلیپس، کنوود و بوش

 

توجه کنید که کدام لوازم برقی را در خانه دارید؟

 

آیا صاحب دستگاه خرد کن یا دستگاه آسیاب هستید؟ هرچند وقت یکبار آن ها را مورد استفاده قرار می دهید؟ در صورتی که این دستگاه ها را ندارید تا به امروز جای خالی آن ها را در منزل حس کرده‌ اید؟

آیا دارای دستگاه آبمیوه گیری هستید؟ دستگاه آبمیوه گیری شما آب مرکبات نیز می گیرد؟ هر چند روز یکبار آبمیوه گیری را راه می اندازید و آب پرتقال طبیعی برای خود و عزیزانتان تهیه می کنید؟!

آیا از دسته اشخاصی هستید که رژیم غذایی کاهش وزن دارید؟! به منظور تهیه آب کرفس چه وسیله ای را مورد استفاده قرار می دهید؟!

آیا کارمند هستید و زمان زیادی برای آشپزی و تهیه غذا ندارید؟ یا وقتی از سرکار به خانه برمی گردید به حدی خسته اید که نمی توانید پای اجاق گاز بایستید؟! یا صاحب کودکی هستید که کل وقت خود را برای نگهداری از او می گذارید؟

آیا موقع آشپزی اکثر اوقات به ریز کردن، رشته کردن، پوره یا نگینی کردن نیاز دارید؟

آیا یک بانوی خانه دار خوش سلیقه هستید که دلتان می خواهد بهترین و متنوع ترین غذا ها را تهیه کنید؟ آیا دوست دارید انواع غذا های فست فودی خوشمزه مثل انواع برگر ها و چیپس های ورقه ای را در منزل با بهداشتی ترین روش ها برای اعضای خانواده تان تهیه کنید و آن ها را خوشحال و سوپرایز کنید؟ آیا دوست دارید سس و دیپ ‌های بسیاری تهیه ‌کنید؟

آیا به پخت انواع شیرینی و کیک با سس های شکلاتی بی نظیر علاقه دارید؟

تهیه غذا های تازه و گوناگون علاوه بر اینکه حس خوشایندی دارد کار سختی است. اگر دست کم به چهار مورد از سوالات بالا پاسخ بله داده ‌اید، تهیه یک غذاساز خوب، هماهنگ با نیاز شما توصیه می‌ شود. در تمام موارد بالا، این ابزار یک ضرورت محسوب می شود.

شما باید همه این نکات را به منظور تهیه یک ابزار برقی در نظر بگیرید. زیرا امروزه جهت خریداری یک دستگاه برقی نیاز به برنامه‌ ریزی و مدیریت است. بنابراین قطعا خانواده ها نمی‌ توانند ریسک خرید هر دستگاهی را پذیرا باشند.

باید بررسی کنید که چه محصول برقی آشپزخانه را دارید و چه اندازه قادرید برای آن مبلغی تقبل کنید؟ پس انتخاب شما فقط نباید بر اساس نمای شیک یا یک برند منحصر به فرد باشد.

به عنوان مثال در صورتی که در آشپزخانه تان آبمیوه گیری یا آب مرکبات گیری دارید، بهتر است محصولی انتخاب کنید که قابلیت آبمیوه گیری را نداشته باشد. یا در صورتی که همزن دارید، لازم نیست غذاساز انتخابی شما دارای قابلیت همزن نیز باشد.

اما در صورتی که دستگاه های برقی آشپزخانه مثل مخلوط کن، خمیر زن، آسیاب و… عمر خود را کرده اند و قدیمی اند و یا آن ها را در خانه خود ندارید و تمایل دارید یک دستگاه چند منظوره تهیه کنید، لازم است برندی را برگزینید که بیشترین قابلیت ها را برای مصرف کنندگان خود لحاظ کرده اند. از نظر کارایی غذا ساز ها از تک کاره وجود دارد تا ۳۶ کاره.

 

وظایف یک غذاساز چندکاره و قابلیت های آن
  • ریز کردن ترکیبات یک سالاد معمولی یا هر دستور غذایی دلخواهتان در سایز یکسان
  • اسلایس کردن غلات، مواد خشک و تهیه کرامپ توسط ویژگی پالس
  • برش نگینی کامل میوجات مثل سیب و صیفی جات مانند کدو و بادمجان
  • رشته کردن، ورقه کردن و تهیه انواع چیپس
  • آماده سازی انواع سس ها، سالس ها و شیک ها
  • تهیه پوره ها، انواع سوپ ها و غذای مناسب کودکان و سالمندان
  • قیمه کردن و چرخ نمودن و کوبیدن گوشت و انواع مغز ها
  • آماده سازی سریع مواد کیک و نان، تهیه پاستا
  • رنده نمودن پنیر
  • آسیاب و پودر کردن ادویه جات مثل زنجبیل و حتی دانه های نمک و شکر
  • تهیه ترکیبات مایع و دیپ ها

 

وجود داشتن یا نداشتن امکانات بالا در یک غذاساز به نیاز شما و بعد بودجه در نظر گرفته شده‌ی شما بستگی دارد.

دیدگاه‌های این پست
  1. جلالی گفته:

    ااولا ممنونم ازتون .دوما اوووف خیلی کشش دادین. تاریخچه غذا سازو گفتین. من نوشتم خصوصیات غذا ساز خوب.باید مثلا میگفتیم .بدنه فلان تیغه فولادی…. وزن توان موتور…… وقتی طولانی میشه آدم خسته میشه.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد