جوش‌های سرسیاه چرا می‌آیند، چگونه می‌روند؟

0 1,129

جوش‌های سرسیاهِ زجر آور وقتی رخ می‌دهند که روزنه‌های پوستی با چربی سبوم که به وسیله غده‌های سباسه به منظور لطافت پوست تراوش می‌شود و سلول ‌های از بین رفته ی پوست بسته می‌‌شوند. این جوش‌ها درصورتی که به موقع درمان شوند اثری نمی‌گذارند. از دلایل به وجود آمدن جوش‌های سرسیاه کم خونی، چربی پوست و یبوست می‌باشد و اغلب در آقایان در سنین رشد به علت تغییرات هورمونی دیده می‌شود. تفاوت میان جوش سرسیاه و سایر جوش‌های صورت در باز یا مسدود بودن منفذ‌های پوستی می‌باشد. در صورتی که منفذ‌ها باز باشند، سلول‌های مرده‌‌ی پوست و سبوم در پیش روی اکسیژن هوا قرار گرفته، اکسید شده و رنگ‌شان تیره می‌‌شود.

شیوه‌های مداوای بسیاری با خوردنی‌ها یا روش‌های موضعی و فیزیکی وجود دارد. مناسب‌ترین روش بهبود این جوش‌ها خالی کردن آن‌ها توسط دکتر است. اما برای جلوگیری از بروز جوش‌های سرسیاه، راه‌هایی از قبیل  شست و شوی مرتب صورت، نوشیدن آب زیاد، تغذیه سالم و درست، مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، نخوردن غذای چرب، مانده و پرادویه همچنین پرهیز از آجیل، سس، کاکائو، نوشابه‌های گازدار و عدم مصرف قهوه و چای داغ، مواد قندی و دیگر تنقلات و در آرامش و دور از استرس بودن می‌باشد. درضمن با آرایش خوابیدن نیز می‌تواند باعث بروز جوش سرسیاه شود. ویتامین‌هایی مانند C,B , E, A در بهبود این جوش‌ها موثر هستند، منبع این ویتامین‌ها در سبزیجات، سبوس نان و برنج، میوه‌ها و جگر می‌اشد.

هر زمانی که تمایل داشتید پاک‌سازی پوست و سرتان را انجام دهید فراموش نکنید که باید ابتدا دستتان تمیز و فاقد هر نوع میکروب و کثیفی باشد. برای خالی کردن جوش‌ها به صورت فیزیکی اول صورت را با آب گرم و شامپو شسته و به مدت ۴ دقیقه دستمال خیس شده با آب گرم روی صورت قرار دهید تا جوش‌های زیرپوستی رقیق و شل شده و بعد با فشار مرتب و یکسان با دست آن‌ها را تخلیه کنید و در شرایطی که درون‌مایه ی سفت و غلیظی داشته باشد به تشخیص دکتر با سر سوزن یا پیستوری سر جوش‌های زیرپوستی را برداشته و به شیوه‌ی بالا آن را خالی کنید.

برانگیختن جوش صورت توسط نوک ناخن و جدا نمودن آن باعث می‌شود لایه‌ای که روی جوش را پوشانده از بین برود و باعث عفونت جوش شده و حتی بعد از خوب شدن لکه آن روی صورت بماند؛ چرا که این قشر محافظت کننده پوست بوده و مانع ورود آلودگی‌ها به پوست می‌شود.

اگر تمایل دارید پوست صورتتان صاف و شاداب باشد باید به پوست صورت و سر خود کمک کنید و با شامپو‌های ضدعفونی کننده روزانه صورتتان و قسمت جوش‌ها را شسته و تمیز کنید تا مانع پخش شدن آن‌ها شوید و رفته رفته با پاک شدن چربی‌ها از روی پوست و تخلیه جوش‌های سرسیاه، آن‌ها را به کل از بین ببرید. در ضمن اگر موی سر شما شوره دارد یا زیادی چرب است، موهایتان را با سرکه سیب مورد شستشو قرار دهید و شک نکنید در بهبود جوش‌های صورت شما نیز موثر است چرا که ارتباط نزدیکی بین سر و صورت وجود دارد.

قسمت‌های عفونی در بدن باعث پیدایش جوش می‌شوند به این خاطر سلامت دندان‌ها را موضوعی کم اهمیت نشمارید. در برنامه زندگی خود ورزش را قرار دهید زیرا آرامش عصبی موجب می‌شود که پوستی صاف و شاداب داشته باشید.

برخی اوقات جوش‌های صورت بر اساس ناحیه ای که به وجود می آیند، هشدار دهنده‌ای نسبت به بعضی عادات مثل تغذیه روزانه، ناراحتی‌ها و بعضی مسائل دیگر هستند. بروز جوش‌های سرسیاه روی پوست صورت به علت مشکلات درون بدن می‌باشد که باید به آن دقت کرد. درصورتی که شما نیز دارای جوش‌های سرسیاه بسیاری در قسمت‌های متفاوت صورت‌تان هستید، اول به دنبال دلیل اصلی آن باشید.

 

دلایل بروز جوش‌های سرسیاه در نقاط متفاوت صورت
بروز جوش‌های سر‌سیاه در پیشانی

در صورت بروز جوش‌های سرسیاه روی پیشانی و دور ابرو‌ها احتمال دارد ناراحتی‌هایی در قسمت روده‌ها وجود داشته باشد. جوش‌های سرسیاهی که وسط ابرو‌ها به وجود می‌آیند می‌توانند بیانگر وجود ناراحتی‌هایی در کارکرد کبد باشند که برای درمان آن‌ها ابتدا باید نوشابه و نوشیدنی‌های الکلی را از رژیم خود حذف کنید.

بروز جوش‌های سرسیاه روی گوش

در صورت مشاهده جوش‌های سرسیاه روی گوش حواستان به عملکرد درست کبد و سیستم ادراری‌تان از جمله کلیه‌ها باشد. سعی کنید در مصرف نمک و قهوه زیاده‌روی نکنید و مصرف آب بیشتر را جایگزین آن‌ها کنید.

بروز جوش‌های سر‌سیاه روی بینی

وجود جوش سرسیاه روی بینی بیانگر استرس زیاد و در برخی موارد ناراحتی‌هایی در قلب و عروق است. پس سعی کنید زندگی آرامی را پیش رو بگیرید و ناراحتی‌ها را از خود دور کنید و درضمن خواب کافی و منظم داشته باشید.

بروز جوش‌های سرسیاه در سطح گونه‌ها

اگر مشکلاتی در ریه‌ها و سیستم تنفسی وجود داشته باشد ممکن است با بروز جوش‌های سرسیاه روی گونه‌ها به شما برای درمان هر چه سریع‌تر هشدار دهد. اما جای نگرانی نیست در این زمینه احتمال دارد حساسیت ساده یا ناراحتی‌های دندان نیز باشد. اما در صورت مشاهده جوش در این ناحیه از صورت سعی کنید در طبیعت قدم بزنید و در هوای تمیز عمل دم و بازدم انجام دهید و اگر به مصرف دخانیات عادت دارید حتما آن را ترک کنید و از افراد سیگاری نیز دوری کنید چرا که دود سیگار به اندازه استعمال آن آسیب می‌رساند. در حفظ سلامت دندان‌های خود نیز کوشا باشید.

بروز جوش‌های سرسیاه زیر لب و روی چانه

جوش‌های سرسیاه در این ناحیه به علت معضلات تخمدان و به طور واضح تر مسائل سیستم تولیدمثل می‌باشد. همچنین علت دیگر آن مشکلات و تغییرات هورمونی است. برای اطمینان اول به دکتر زنان رجوع کنید تا ناراحتی احتمالی شما مورد بررسی قرار گیرد. می‌توانید از کرم‌هایی که جوش‌های سرسیاه را خشک می‌کند نیز کمک بگیرید.

بروز جوش‌های سرسیاه روی لب و اطراف آن

عارضه جوش سرسیاه روی لب و اطراف دهان ممکن است مربوط به ناراحتی‌های گوارشی، بیماری معده و سلیاک باشد. درصورتی که مصرف فست‌فود شما زیاد است آن را کم کنید و میوه و سبزیجات تازه که فیبر بسیاری دارند را جایگزین آن کنید.

متوجه شدیم که بروز جوش‌های سرسیاه به علت آلودگی محض نیست، بنابراین لایه‌برداری زیاد پوست شیوه درستی برای خلاصی از شر این مدل جوش‌ها نمی‌باشد و گاها موجب بدتر شدن آن‌ها می‌شود، به این خاطر که این امر سبب خشکی پوست شده و در نتیجه چربی زیاد‌تری ترشح می‌شود. بنابراین دقت کنید شیوه‌های بهبود جوش‌های سرسیاه را بیشتر از ۲ بار در هفته انجام ندهید.

 

شیوه‌های درمان خانگی جوش سرسیاه به جای مواد شیمیایی
  1. یکی از مواد معدنی برای پوست خاک‌رس است که وقتی خیس می‌شود ذرات آن دارای بار الکتریکی می‌شوند، در نتیجه روی پوست که قرار بگیرند چربی‌ها و دیگر مواد اضافی را جذب می‌کنند و مواد التیام دهنده درون خود را به داخل پوست انتقال می‌دهند و در آخر پوستی باطراوت و بدون لک خواهید داشت. می‌توانید یک قاشق مربا‌خوری خاک‌رس را با مقداری سرکه سیب مخلوط نموده تا خمیر سفتی بدست آید و این ماسک را روی صورت بگذارید. بعد از ۱۰ الی ۳۰ دقیقه صورت خود را بشویید و کرم مرطوب کننده بمالید. اگر پوست صورتتان خشک است پس از ده دقیقه بشویید.
  2. سفیده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است که هم منافذ پوست را برای مدتی پر می‌کند و هم جوش‌های سرسیاه را کم می‌کند و از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند. سفیده‌ی تخم‌مرغ در مقایسه با دیگر مداوا‌های جوش سرسیاه خشکی کمتری به وجود می‌آورد. یک لایه سفیده تخم‌مرغ روی صورت بگذارید و بعد دستمال کاغذی روی آن قرار داده و کمی فشار دهید، زمانی که خشک شد یک لایه دیگر سفیده تخم مرغ روی آن گذاشته و دوباره دستمال کاغذی قرار دهید و این کار را تا ۳ لایه انجام دهید، می‌توانید دستمال کاغذی نگذارید ولی ۵ لایه سفیده بمالید و هر لایه که خشک شد لایه بعدی را بمالید. زمانی که ماسک خشک و جمع شد، آن را بردارید و صورتتان را بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید.
  3. شیر دارای اسیدلاکتیک است که لطافت پوست را برای شما به ارمغان می‌آورد و عسل نیز خاصیت ضدباکتریایی دارد که ترکیب چسبناک این دو ماده بسیار مفید است. یک قاشق عسل و یک قاشق شیر و کمی جوز هندی را ترکیب کرده و گرم کنید. بعد یک لایه روی جوش‌های سرسیاه بمالید و یک تکه پارچه نخی تمیز روی آن بگذارید پس از یک ربع پارچه را برداشته و صورت را با آب سرد شستشو کنید.
  4. ترکیب عسل و دارچین و ژل آلوئه ورا برای خلاصی از جوش‌های سرسیاه مناسب است. این ترکیب را روی جوش‌های سرسیاه بمالید و پارچه نخی بگذارید و بعد از ۵ دقیقه صورت را شسته و خشک و مرطوب کنید.
  5.  آبلیمو شامل ویتامین C است، در حذف جوش سرسیاه و روشن شدن پوست تاثیر بسزایی دارد. آبلیمو اسید سیتریک دارد که سلول‌های مرده، لکه‌های قبلی صورت و چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. پنبه‌ای را به آبلیموی تازه دستی، روغن بادام و کمی نمک آغشته کرده و هفته‌ای ۴ بار هنگام خواب رو پوست بمالید و صبح با آب معتدل بشویید.
  6. عرق کردن در کم شدن جوش‌های سرسیاه موثر است،  قبل و بعد فعالیتی که باعث عرق کردن شما می‌شود مانند ورزش و سونا صورتتان را بشویید. بخور دادن پوست نیز باعث می‌شود سلول‌های مرده نرم شده و به راحتی از منافذ خارج شوند.

با رعایت نکات بالا می‌توانید پوستی زیبا و صاف و عاری از جوش‌های سر‌سیاه داشته باشید.

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد