چادر مسافرتی اتوماتیک چیست؟

0 985

اگر اهل مسافرت هستید و ترجیح می‌دهید زمان‌های آزاد خود را در طبیعت بگذرانید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید؛ چادر مسافرتی اتوماتیک به کار شما می‌آید. این چادرها نه تنها راحتی و امنیت را برای شما فراهم می‌کنند؛ بلکه به راحتی و به سرعت راه‌اندازی می‌شوند و نیازی نیست ساعت‌های زیادی را صرف راه‌اندازی و نصب این چادرها هدر دهید. در گذشته مدل‌های کوچک و محدودی از این چادرهای اتوماتیک وارد بازار شده بود؛ اما امروزه به لطف تکنولوژی پیشرفته مدل‌های بزرگ‌تر و جدیدتری از آن‌ها نیز طراحی و تولید شده‌اند.

بعد از یک پیاده‌روی یا کوهنوردی طولانی و خسته‌کننده مطمئناً دوست ندارید زمان زیاد را به نصب و راه‌اندازی چادر مسافرتی‌تان اختصاص دهید؛ در این شرایط چادرهای اتوماتیک انتخاب خوبی هستند و به‌راحتی نصب شده و محیط مناسبی را برای استراحت شما فراهم می‌کنند.

چادر مسافرتی اتوماتیک چه نوع چادری است؟

چادر مسافرتی اتوماتیک نمونه‌ای از چادرهای مسافرتی موجود در بازار هستند که نیاز به تخصص خاصی برای نصب و راه‌اندازی ندارند و شما می‌توانید به صورت کاملاً راحت و سریع آن را نصب و راه‌اندازی کنید. البته در این نوع چادرها از هیچ نیروی برق و کمکی برای نصب چادر استفاده نمی‌شود؛ بلکه پایه‌ها و زانویی چادر به‌گونه‌ای طراحی شده است که با باز کردن چادر در مدت زمان کمی نصب خواهد شد و سپس باید آن را به زمین متصل کنید. بنابراین اگر با روش نصب چادرهای مسافرتی سنتی مشکل دارید و زمان زیادی را صرف آن می‌کنید؛ می‌توانید یک چادر مسافرتی  اتوماتیک تهیه کرده و در مدت زمان کمی آن را نصب و راه‌اندازی کنید.

مزایا و معایب چادرهای مسافرتی اتوماتیک

چادرهای اتوماتیک با هدف کاهش پیچیدگی نصب و راه‌اندازی چادرهای مسافرتی، وارد بازار شده‌اند؛ البته این چادرها علاوه بر نکات مثبت یک سری معایب نیز دارند که در این قسمت به آن می‌پردازیم. بنابراین این شما هستید که با توجه به شرایطتان و نکات مثبت و منفی این چادرها تصمیم می‌گیرید یک مدل را انتخاب نمایید.

مزایا چادرهای مسافرتی اتوماتیک
راه‌اندازی و نصب سریع و آسان

چادرهای اتوماتیک همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است به سرعت  نصب می‌شوند؛ با استفاده از این چادرها نیازی ندارید که زمان و وقت زیادی را صرف نصب کردن چادر کنید. زمانی که چادر اتوماتیک از کیسه و کیف نگهداری آن خارج می‌شود؛ در کمتر از چند ثانیه نصب خواهد شد.

سبک و قابل‌حمل

ازآنجایی‌که قرار است این چادرها به راحتی باز شوند باید از مواد بسیار سبک ساخته شوند. در بیشتر موارد این چادرها ظرفیتی به اندازه ۴ نفر را دارند؛ بنابراین طراحی کوچکی دارند که وزن آن‌ها را سبک‌تر کرده و به راحتی حمل‌ونقل می‌شود. البته مدل‌های بزرگ‌تر نیز وجود دارد اما با توجه به مواد و ساختار آن‌ها، نسبت به مدل‌های سنتی، سبک‌تر است.

ذخیره‌سازی آسان

ازآنجایی‌که این چادرها فشرده و سبک طراحی می‌شوند؛ دارای بسته‌بندی کوچکی هستند و ذخیره‌سازی و نگه‌داری آن بسیار آسان است.

حفاظت از آب‌وهوا

اکثر چادرهای اتوماتیک برای تابستان و هوای بهاری مناسب هستند؛ بنابراین داری حفاظ سایه بوده و مواد آن به‌گونه‌ای ‌است که در برابر اشعه‌های مضر خورشید در امان می‌باشد.

تطبیق‌پذیری

برخلاف چادرهای دیگر که باید مکان مناسبی برای نصب آن پیدا کرد؛ چادرهای اتوماتیک را می‌توان در هرجایی که دوست دارید نصب کنید.

معایب چادرهای مسافرتی اتوماتیک
ظرفیت کم

همان‌طور که اشاره شد ظرفیت کم این چادرها یکی از معایب آن‌ها محسوب می‌شود؛ البته نمونه‌های بزرگ‌تری نیز وجود دارند که قیمت آن‌ها بسیار زیاد است.

مشکل جمع‌کردن

ازآنجایی‌که این چادرهای اتوماتیک به راحتی نصب می‌شوند؛ ممکن است به راحتی جمع نشوند و در بستن و جمع‌کردن آن دچار مشکل شوید. شما نیاز به دستورالعمل‌های خاص برای جمع‌کردن چادر و قرار دادن آن در کیف دارید؛ البته نمونه‌های ساده‌تری نیز در بازار وجود دارند؛ اما اکثر آن‌ها در فرایند بسته شدن پیچیده هستند.

استفاده محدود در شرایط آب‌وهوایی

این چادرها برای تابستان و شرایط آب‌وهوای مناسب خوب عمل  کنند؛ شما می‌توانید در سواحل گرم از سایه آن‌ها استفاده کنید. بااین‌حال برای شرایط سرد آب‌وهوایی مناسب نیستند؛ آن‌ها دارای پارچه‌های سبک و نازک هستند و در برابر سرما مقاومت کمی دارند و در صورت وزش بادهای شدید، نیز ممکن است دچار مشکل شوند.

ویژگی‌های کمتر

این چادرها با توجه به ویژگی‌ها، جنس و سبک بودن آن‌ها از یک سری ویژگی‌ها محروم هستند که در چادرهای مسافرتی دیگر موجود است.

در هنگام خرید چادرهای مسافرتی اتوماتیک به نکات زیر دقت کنید:

۱. راه‌اندازی

همان‌طور که اشاره شد؛ راه‌اندازی سریع چادر یکی از موارد مهمی است که در چادرهای مسافرتی اتوماتیک در نظر گرفته شده است. چادرهای اتوماتیک به سرعت باز و بسته می‌شوند و به همین دلیل بسیاری از خریداران این نوع چادرها را ترجیح می‌دهند. این چادرها از مکانیسم‌ها و فناوری‌های مختلف و تسهیل در راه‌اندازی استفاده می‌کنند؛ به طور مثال چادرهایی که اتوماتیک هستند در کمتر از یک تا دو دقیقه  نصب می‌شوند و این کار باعث صرفه جویی در وقت شما می‌شود. به ویژه‌ اگر تمام طول روز را به پیاده‌روی گذرانده باشد و خسته باشید. بنابراین در انتخاب این چادرها به نحوه نصب و زمان نصب اتوماتیک آن دقت کنید.

۲. مکانیسم بسته شدن

همه چادرهای اتوماتیک همان قدر که سریع راه‌اندازی می‌شوند؛ به راحتی جمع نمی‌شوند. بنابراین در هنگام خرید یک چادر اتوماتیک دقت کنید که چادر هم راه‌اندازی و هم جمع‌کردن خودکار داشته باشد. چادرهای اتوماتیک دایره در هنگام جمع‌کردن فرایند سخت‌تری دارند. بااین‌حال چادرهایی که از مکانیسم باز و بسته کردن مشابه ای برخوردارند؛ ساده‌ترند.

۳. ظرفیت

ظرفیت و اندازه چادر یکی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید یک چادر مسافرتی اتوماتیک است؛ برخی از چادرهای اتوماتیک دارای ظرفیت‌های یک تا ۴ بزرگسال و برخی بیشتر هستند؛ ظرفیت چادر را متناسب با تعداد خانواده خود انتخاب کنید. چادرهای کوچکتر  سبک‌تر هستند و حمل‌ونقل آن‌ها آسان‌تر است؛ اما چادرهای اتوماتیک بزرگ سنگین هستند و شما نمی‌توانید آن را در کنار سایر وسایلتان حمل کنید. البته این نکته را در نظر داشته باید که چادرهای اتوماتیک اغلب با ظرفیت کم‌تر و کوچکتر طراحی می‌شوند.

۴. مواد سازنده

این چادرها به صورت معمول از نایلون و پلی‌استر ساخته شه‌اند که هم فرایند باز شدن را آسان‌تر می‌کند و هم‌وزن سبک‌تری دارد. این مواد بادوام هستند و در درجه‌های مختلفی به صورت ضد آب طراحی می‌شوند. برخی چادرها ضد آب نیستند؛ اما دارای یک پوشش ضد آب هستند که در شرایط آب‌وهوایی خاص روی آن قرار می‌گیرد. مواد پلی اورتان نیز باعث مقاومت چادر در برابر حرارت و افزایش دوام آن می‌شود؛ این  پوشش‌ها مانع از ورد آب به درون چادر می‌شود. مواد مورد استفاده در اسکله و سایر موارد نیز مهم است؛ این مواد نیز بر استحکام چادرها تأثیر می‌گذارد. سازه‌های فایبرگلاس قوی هستند و راحت‌تر خم می‌شوند. اجزای آلومینیومی کمی سنگین‌ترند.

۵. تهویه مناسب

چادرهای اتوماتیک اغلب در اندازه‌های کوچک و متوسط طراحی می‌شوند و برای آب‌وهوای تابستان مناسب‌ترند؛ گردش هوا در  چادرها حیاتی است بنابراین وجود پنجره‌ها می‌تواند به تهویه هوا کمک کند. تهویه محدود می‌تواند خطرات بهداشتی مانند تنگی نفس و اختلال در سیستم تنفسی فرد به وجود بیاورد و در مقابل تهویه عالی این خطرات را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. علاوه بر این تهویه مناسب  پایداری چادر را زیادتر می‌کند؛ زیرا جریان هوا در چادر به حرکت در آمده و اثر بی‌نظمی باد را به حداقل می‌رساند.

۶. متناسب با شرایط آب‌وهوایی

همه چادرهای اتوماتیک حفاظت آب‌وهوایی کامل و خاصیت ضد آب ندارند؛ با اینکه بیشتر آن‌ها از موادی مانند پلی‌استر و نایلون استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌توان به این ویژگی تکیه کرد. به همین دلیل پوشش ضد آب دیگری باید برای آن در نظر گفته شود.

پارچه‌های با حفاظت از اشعه یو وی باعث افزایش دوام چادر می‌شود و در نتیجه بر روی ساختار پارچه و رنگ آن تأثیر منفی نمی‌گذرد.

چادر مسافرتی اتوماتیک کولمن

برندهای زیادی چادرهای مسافرتی اتوماتیک را در ردیف محصولات خود قرار داده‌اند و این گونه باعث افزایش سهم بازار خود می‌شوند. یکی از این برندها برند Coleman است که چادر اتوماتیک خود را با قابلیت‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این محصول کیفیت بی نظیر، طراحی عالی، تهویه مناسب، امنیت و دوام بالایی دارد؛ شما به راحتی و در کمتر از ده ثانیه می‌توانید آن را نصب کرده و در سفرهای خود به همراه داشته باشید.

این چادر اتوماتیک مسافرتی با یک کیف ارائه می‌شود که با توجه به وزن آن به راحتی حمل‌ونقل می‌شود. علاوه بر این رویه ضد آب آن برای مکان‌های بارانی مناسب می‌باشد.

  • سبک وزن: به هیچ وجه نگران جابه‌جایی این چادر مسافرتی نباشید؛ وزن آن بسیار کم است.
  • ضد آب: در هنگام بارش باران این چادر از شما مراقبت می‌کند.
  • عمر طولانی: این چادر از مواد محکم و با کیفیت ساخته شده که باعث می‌شود طول عمر بالاتری داشته باشد.
کلام آخر

امروزه بسیاری از افراد به مسافرت‌های جنگلی، کوه و دشت می‌روند و از کمپ زدن لذت برده و روزهای تعطیل خود را این‌گونه به سر می‌برند؛ اما حمل‌ونقل چادرهای مسافرتی سنتی بسیار سخت بوده و فرایند نصب و راه‌اندازی آن‌ها مشکل و وقت‌گیر است. چادرهای مسافرتی اتوماتیک نمونه‌ای چادرهای مسافرتی محبوب در بین کاربران هستند؛ در هنگام خرید این نوع چادرها به نکات بالا دقت کنید.  بیشتر این چادرها برای آب‌وهوای خیلی سرد و برفی طراحی نشده‌اند و بیشتر برای پیک نیک‌ها، گردش در ساحل و برای مسافرت‌های کوتاه مدت مناسب‌اند. به خاطر بسپارید که این چادرها فوق العاده سبک، ساده و کوچک هستند و به راحتی نصب می‌شوند.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد