چرا ماشین لباسشویی سروصدای زیادی دارد؟

0 1,312

ماشین لباسشویی یکی از لوازم ضروری شست و شو می باشد که در اکثر خانه‌ها وجود دارد. گاهی این وسیله کاربردی دچار مشکلاتی می شود که یکی از آن ها سروصدای زیاد ماشین لباسشویی است. وجود ماشین لباسشویی معیوب می تواند به معنای فاجعه در اکثر خانه ها باشد، به همین دلیل ما در اینجا نکاتی را بیان کرده ایم که می تواند در رفع مشکل به شما کمک کند. در حالی که تعمیر ماشین لباسشویی ممکن است کاری دلسرد کننده باشد، میلیون ها نفر از مشتریان معتقدند که این کار واقعا آسان است! برای شروع، لیستی از رایج ترین بخش ها را بیان می کنیم که باعث سروصدای زیاد ماشین لباسشویی می شوند. شما می توانید از این لیست برای حل مشکل خود استفاده کنید و در صورت نیاز قطعات آن را تعویض کنید.

موتور پمپ و پمپ

پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی برای پمپ آب از لوله شستشو و در طی چرخش دورانی استفاده می شود. این پمپ ممکن است از طریق تسمه یا موتور حرکت کند و یا اینکه خودش موتور الکتریکی داشته باشد. سروصدای زیاد ماشین لباسشویی در طی چرخش یا بعد از چرخش نشان می دهد که پمپ تخلیه معیوب است. برای اینکه مطمئن شوید سروصدای زیاد ماشین لباسشویی از پمپ است، پانل جلو یا کابینت را بردارید و پمپ را بررسی کنید. با توجه به اینکه با قطعات متحرک و مدارهای الکتریکی سروکار دارید، حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر می توانید سروصدای ناشی از پمپ را تایید کنید، ماشین لباسشویی را از برق جدا کنید و شیلنگ ورودی به پمپ را بردارید. یک ظرف زیر پمپ و شلنگ قرار دهید و آب اضافی داخل آن را خالی کنید. پروانه پمپ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ اشیاء خارجی باعث صدا یا آسیب به پروانه نمی شود. چرخ موتور را به صورت دستی بچرخانید تا مطمئن شوید که قفل نشده است یا گیر نکرده است. ماشین لباسشویی های درب از جلو اغلب از یک پمپ تخلیه الکتریکی استفاده می کنند و موتور ممکن است فرسوده یا آسیب دیده باشد و نیاز به تعویض کامل داشته باشد. هر اشیای خارجی را حذف کنید یا پمپ فرسوده یا آسیب دیده را تعویض کنید، سپس قبل از نصب کابینت یا پانل جلو، بست های شلنگ را محکم کنید و عدم نشتی آن ها را چک کنید.

موتور درایو

موتور درایو در یک لباسشویی درب از بالا برای اداره کردن شفت و چرخش سبد شستشو و در برخی دیگر نیز برای اداره کردن پمپ استفاده می‌شود. در لباسشویی های درب از جلو موتور درایو یک کمربند را فعال می کند که چرخ قرقره شستشو را هدایت می کند. یک نشانه رایج مربوط به خراب شدن موتور هنگام کار کردن آن، صدای هوووم یا وزوز موتور است که گاهی اوقات با کمی بوی سوختگی همراه است. اگر موتور درایو دارای اضافه بار حرارتی باشد، قدرت را از سیم پیچ ها حذف می کند و موتور خاموش می شود. این می تواند به علت نقض یکی از اجزای محرک موتور یا نقص خود موتور باشد. اگر موتور درایو قادر به چرخش آزادانه خود نیست، باید عوض شود. اگر به نظر می رسد که کار می کند و هیچ نشانه ای از سایش و آسیب دیدگی ندارد، معمولا دو گروه از قطعات وجود دارند که مانع از راه اندازی موتور درایو می شوند. یک خازن شروع کننده معیوب می تواند این علامت را ایجاد کند. اگر دستگاه شما از یک خازن شروع استفاده می کند، باید سالم بودن آن را بررسی کنید. به طور معمول خارن شروع در نزدیکی موتور درایو قرار می گیرد و دارای یک سیم متصل به سوئیچ شروع موتور است. اتصالات سیم به خازن را بررسی کنید تا هیچ پارگی و نقصی وجود نداشته باشد. خازن را برای هر گونه ترک یا آسیب بازبینی کنید و اگر نقصی را نشان می دهد تنها از قسمت جایگزینی دقیق آن را تعویض کنید. قبل از انجام این تعمیرات، دستگاه را از برق جدا کنید. شما همچنین باید اجزای مکانیکی آن را بررسی کنید، همچنین اطمینان حاصل کنید که شفت و پمپ به صورت آزادانه حرکت می کنند و سبد شستشو نیز در جهت چرخش می چرخد. اگر هر گونه عیبی مشاهده کردید، آن را تعمیر کنید در غیر این صورت آن را تعویض کنید.

بلبرینگ لوله

هم ماشین لباسشویی درب از بالا و هم ماشین لباسشویی درب از جلو دارای بلبرینگ دیگ می‌باشند که اجازه می‌دهد سبد شستشو یا دیگ داخلی آزادانه بچرخند. بلبرینگ لوله در ماشین لباسشویی های درب از بالا به طور معمول در پایین یا ورودی انتقال و یا در جایی وجود دارد که شفت به داخل وان داخلی متصل می شود. ماشین لباسشویی های درب از جلو معمولا از دو یاتاقان برای حمایت از شفت سبد شستشو استفاده می کنند و در عقب وان قرار دارند. استفاده منظم از لباسشویی، استفاده از مواد شوینده نامرغوب به‌صورت طولانی‌مدت و ریختن لباس بیش‌ازحد ظرفیت در لباسشویی می‌تواند موجب آسیب بلبرینگ‌ها شود و درنهایت اجازه می‌دهد آب به بلبرینگ ها برسد و سبب شکستن آن‌ها شود. اگر صدای ناله مانند یا صدای بلندی را می‌شنوید، معمولاً این صدا نشانه شکسته شدن بلبرینگ دیگ می‌باشد. همراه این صدا ممکن است متوجه بازی بیش‌ازحد دیگ داخلی یا نشت آب در نزدیکی محل لاستیک دور دیگ شوید. برای دسترسی به موقعیت بلبرینگ و مهر و موم، باید داخل دستگاه یا سبد شستشو را باز کنید. در ماشین لباسشویی های درب از بالا، به طور معمول باید انتقال را نیز بردارید. معمولا برای انجام این تعمیرات به ابزارهای دستی استاندارد نیاز دارید اما برخی از مدل ها برای حذف یا جایگزینی بلبرینگ و یا مهر و موم لوله به ابزارهای خاصی نیاز دارند. شما هر چند وقت یک بار باید بلبرینگ لوله را بطور خاص تعویض کنید، مخصوصا وقتی که یاتاقان توسط آب آسیب دیده یا زنگ زده است. قبل از انجام این تعمیرات، دستگاه را از برق جدا کنید و همیشه تجهیزات ایمنی مناسب داشته باشید.

تسمه محرک

تسمه در برخی از ماشین لباسشویی های درب از بالا برای اتصال موتور ماشین لباسشویی به شفت و در اغلب ماشین لباسشویی های درب از جلو برای اتصال موتور به سبد شستشو استفاده می شود. این تسمه می‌تواند ساده یا چند ردیفه باشد و معمولاً از جنس پلاستیک ساخته می‌شود، اما پوشش پارچه ای آن نیز وجود دارد. در ماشین لباسشویی درب از جلو معمولاً از تسمه چند ردیفه استفاده می‌شود و طوری طراحی شده است که به‌خوبی در جای خود نصب می شود. در ماشین لباسشویی درب از بالا این تسمه معمولاً تک ردیفه با پوشش الیاف است، اما می توان آن را با تسمه پلاستیکی تعویض کرد. این کار برای کاهش اصطکاک انجام می شود.

بالشتک یا کوپلینگ موتور

بعضی از ماشین لباسشویی های درب از بالا از یک بالشتک یا کوپلینگ موتور برای انتقال قدرت از موتور به شفت استفاده می کنند. سوکت بالشتک، موتور را به شفت متصل می کند و شامل دو شاخک درایو پلاستیکی می باشد که یک رابطه لاستیکی بین آن ها قرار دارد. یکی از شاخک های درایو به شفت موتور درایو متصل است و دیگری به شفت ورودی انتقال متصل است. همانطور که شفت موتور می چرخد، اتصال لاستیکی بین شاخک های درایو، گشتاور را جذب می کند تا مانع شکاف شاخک ها شود. به‌طور کلی استفاده معمولی از ماشین لباسشویی باعث فرسودگی بالشتک می‌شود و درنتیجه ممکن است شاخک ها دچار لغزش شوند و باعث ایجاد سروصدا شوند. اگر شفت متوقف شود یا سبد ماشین لباسشویی نتواند آزادانه حرکت کند، اتصال ممکن است ناپدید شود و دوباره سروصدای زیادی ایجاد شود. در اکثر مدل ها برای دسترسی به درایو باید کابینت را بردارید، فقط دقت داشته باشید قبل از انجام تعمیرات، دستگاه را از برق جدا کنید.

کمک فنر

در تمام ماشین لباسشویی های درب از جلو، برای کاهش یا جذب ارتعاشات دیگ لباسشویی هنگام چرخش از کمک فنر استفاده می کنند. این کمک فنرها به قاب پایه و بیرون دیگ متصل شده‌اند که برای دسترسی به آن باید پانل جلو یا پانل عقب را بردارید. هنگامی که کمک فنر ضعیف می شود یا آسیب می بیند، اغلب دستگاه در طی چرخه شستشو سروصدای بلندی ایجاد می کند و اگر مشکل حل نشود، ممکن است به سایر قطعات نیز آسیب برساند. کمک فنرها را بررسی کنید و هرگونه شکستگی یا نشت آن را برطرف کنید، اگر قابل حل شدن نبود در اسرع وقت آن ها را تعویض کنید. قبل از انجام این تعمیرات دستگاه را از برق جدا کنید.

تسمه کاهش حرکت دیگ

بعضی ماشین لباسشویی های درب از بالا برای کاهش حرکت ماشین لباسشویی در طول چرخه شستشو از تسمه استفاده می کنند. چهار تسمه به بالای دیگ و به هر گوشه اتاقک متصل است. این تسمه ها از لاستیک ساخته شده اند و می توانند با استفاده عادی از بین بروند. هنگامی که تسمه ها کش پیدا می کنند یا آسیب می بینند، ممکن است در طول چرخه شستشو با اتاقک برخورد کنند و سروصدای زیادی ایجاد کنند. لباس های زیاد و استفاده بیش از حد از دستگاه به تسمه ها فشار بیش از حد وارد می کند و باعث شکستن آن ها می شود. به دقت تسمه ها را بررسی کنید تا هیچ مشکلی نداشته باشند، اگر هر یک از تسمه ها ظاهرا آسیب دیده باشند، باید تعویض شوند. ما توصیه می کنیم هر چهار تسمه را در یک زمان عوض کنید.

درایو چرخ دنده موتور، گیربکس و قرقره پمپ

در ماشین لباسشویی های تسمه ای، چرخ تسمه به تسمه متحرک و در برخی موارد به تسمه پمپ کمک می‌کند، همچنین بر روی شفت و پمپ نیز تاثیر می گذارد. این چرخ تسمه ها می توانند در طول زمان با حجمی از گریس، خاک و کثیفی روبرو شوند، در نتیجه به خوبی کار نمی کنند و باعث سروصدای زیاد ماشین لباسشویی می شوند. اگر ماشین لباسشویی شما سروصدای زیادی ایجاد می کند، باید چرخ های تسمه را مورد بررسی قرار دهید تا هیچ گونه کثیفی در آن وجود نداشته باشد. اطمینان حاصل کنید که چرخ ها تمیز و صاف هستند و نشانه ای از کثیفی ندارند. اگر دچار سایش یا آسیب شده باشند باید آن ها را تعویض کنید.

تسمه پمپ

تسمه پمپ در ماشین لباسشویی های درب از بالا پمپ تخلیه را به حرکت در می‌آورد. استفاده منظم و طولانی‌مدت می‌تواند منجر به پوسیدن یا پاره شدن تسمه پمپ شود که می‌تواند در طول فرایند شستشو باعث ایجاد سروصدای جیغ مانند یا ضربه سنگین شود. این سروصدای ماشین لباسشویی ممکن است با بوی لاستیک سوخته یا تخلیه ناقص لباسشویی همراه باشد. تسمه پمپ را کاملا بررسی کنید تا هیچ نشانه ای از سایش، گرمای بیش از حد یا ساییدگی نداشته باشد، همچنین دقت کنید که تسمه پمپ آزادانه حرکت می کند. در غیر این صورت باید تسمه پمپ عوض شود. از تسمه پمپ سالم استفاده کنید و مطمئن شوید که با همان مشخصات تنظیم شده است. تمام تسمه های ماشین لباسشویی به گونه طراحی شده اند تا کمی تنگ باشند.

جهت دندانه‌ها و گیره‌های همزن

همه ماشین لباسشویی ها دارای غلتک شستشو هستند که مجهز به گیره می باشند تا لباس ها را تمیز کنند. این گیره ها به صورت دندانه در سطح داخلی غلتک قرار می گیرند، در حالی که در یک جهت می چرخند و سپس هنگامی که غلتک به سمت عقب حرکت می کند، آزاد می شوند. این اجازه می دهد تا بخش بالایی در یک جهت بچرخد در حالی که بخش پایین در هر دو جهت می چرخد. دنده های جهت دار از پلاستیک سخت ساخته شده و با استفاده عادی پوشانده می شوند. زمانی که آنها صاف می شوند و نمی توانند دندانه های مصنوعی را به درستی درگیر کنند، شروع به لغزش می کنند و باعث سروصدای زیاد می شوند. همچنین ممکن است متوجه شوید که قسمت بالای غلتک به راحتی حرکت نمی کند. در این حالت دندانه ها و گیره ها را به صورت بصری بررسی کنید تا هیچ گونه آسیب یا نقصی نداشته باشند.

مونتاژ کلاچ

برخی از ماشین لباسشویی های درب از بالا در طول فرآیند چرخش از یک مونتاژ کلاچ برای بستن شفت ورودی انتقال به درایو شستشو استفاده می کنند. با گذشت زمان، اصطکاک مکرر لنت های کلاچ می تواند باعث آسیب کلاچ شود و صدای خراش ایجاد کند. کلاچ معیوب می تواند از چرخش ماشین لباسشویی جلوگیری کند و یا ممکن است سرعت چرخش آن را کندتر کند. عواملی که باعث مشکلات کلاچ می شوند عبارتند از گرد و غبار یا تراشه های ترمز در زیر ماشین لباسشویی که باعث بوی سوختگی یا صدای بلند در طول فرآیند چرخش می شود. اگر دستگاه هر کدام از این علائم را دارد یا به نظر می رسد کلاچ فرسوده یا آسیب دیده است باید آن را تعویض کنید. کلاچ معمولا در زیر لوله بیرونی قرار دارد و به مونتاژ درایو سبد وصل شده است. برای بررسی شفت باید اتاقک، موتور درایو و مونتاژ شفت را بردارید.

سایر قطعات

در این مقاله شایع‌ترین دلایل سروصدای ماشین لباسشویی را بیان کردیم. البته ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث سروصدای زیاد ماشین لباسشویی می شود. به هر حال بهتر است برای رفع این مشکل فنی از کارشناسان فنی مرکز تخصصی تعمیرات ماشین لباسشویی کمک بگیرید و در صورتی که دانش کافی در مورد ماشین لباسشویی ندارید، به هیچ وجه اقدام به باز کردن دستگاه نکنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: چرا ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد