چرا یخچال مدام کار می‌کند و خاموش نمی‌شود؟

0 1,810

مسلما یخچال یکی از وسایل کاربردی و ضروری خانه می باشد که هیچ کس نمی تواند بدون آن زندگی کند. امروزه با پیشرفت علم و فناوری یخچال های پیشرفته ای وارد بازار شده است که هر کدام قابلیت های مخصوصی دارند. اما گاهی این وسایل ضروری دچار مشکلاتی می شود و اسباب نگرانی زنان خانه را فراهم می کند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بیشتر یخچال ها، اتفاق بیفتد این است که یخچال ساعت های زیادی کار می کند و خاموش نمی شود. اگر یخچال شما هم دچار این مشکل شد، تسلیم نشوید. ما به شما کمک می کنیم تا این مشکل را رفع کنید. در مطلب زیر لیستی از رایج ترین معایب یخچال بیان شده است که باعث می شود یخچال مدام کار کند و خاموش نشود. شما می توانید از این اطلاعات برای رفع مشکل یخچال و فریزر خود استفاده کنید:

تایمر دیفراست

تایمر دیفراست می تواند یک تایمر مکانیکی یا یک کنترل دیفراست سازگار الکترونیکی باشد. در واقع هر دوی آن ها یک ساعت الکتریکی هستند که برای شروع چرخه دیفراست از بخاری یخچال در فواصل زمانی خاص و برای یک زمان مشخص استفاده می کنند. تایمر مکانیکی بیشتر کاربرد دارد و معمولا چرخه دیفراست هر ۸-۱۰ ساعت از زمان اجرای کمپرسور فعال می شود. این چرخه معمولا هر روز یا هر دو روز یکبار اتفاق می افتد. چرخه دیفراست معمولا بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خاموش می شود و کمپرسور و فن ها دوباره شروع می شوند. شرایط محیطی و چرخه دیفراست قبلی توسط کنترل دیفراست بررسی می شود و فرکانس چرخه دیفراست تطبیق می یابد تا کارایی بیشتری داشته باشد.

اتصال تایمرهای مکانیکی را می توان با مولتی متر بررسی کرد و اکثر آنها نیز با یک پیچ گوشتی تیغه ای صاف به صورت دستی پیشرفته می شوند. اسلات برای دنده های پیشرفته، معمولا در مرکز تایمر قرار می گیرد و تنها می تواند در یک جهت پیچ بخورد. به طور معمول، هنگامی که دندانه داخلی به سوئیچ بخاری گیر می کند، ممکن است صدای بلندی شنیده شود. اگر تایمر به خودی خود پیشرفت نکند یا اگر سوئیچ داخلی درگیر نباشد، باید تایمر را عوض کنید. تایمر خنک کننده معمولا پایین یخچال و در پشت صفحه ضربه، در کنترل پنل و یا در پشت برخی واحدهای جانبی قرار دارد.

گرم گننده دیفراست

گرم کننده دیفراست در زیر و در کنار کویل تبخیرکننده قرار دارد و توسط تایمر دیفراست، کنترل دیفراست تطبیقی و کنترل ترموستات خنک کننده کنترل می شود. گرم کننده به طور معمول یک سیم بخاری شیشه ای است که با سیم های خوبی عایق بندی شده است. اتصال کویل بخاری را می توان با مولتی متر بررسی کرد. قبل از انجام این آزمایش یخچال نباید به هیچ نیرویی متصل باشد.

ترموستات خنک کننده دیفراست

ترموستات خنک کننده دیفراست در فویل های تبخیر کننده قرار دارد و زمانی که دما به یک محدوده خاصی می رسد به عنوان یک وسیله امن برای خاموش کردن بخاری دیفراست عمل می کند. ترموستات به طور معمول با مجموعه ای از عناصر دیفراست پیچیده شده است و معمولا در دمای بالاتر از ۳۵ درجه – ۴۷ درجه فارنهایت باز می شود. به همین دلیل گاهی اوقات سخت است که تداوم ترموستات را بررسی کنید، مگر اینکه مطمئن شوید درجه حرارت به اندازه کافی پایین است تا مدار را ببندید. ترموستات های مدل جدیدتر ممکن است یک مقاومت بیرونی داخلی برای کمک به آزمایش خنک کننده و گرم کننده داشته باشد. نمودار سیم کشی معمولا این را به درستی نشان می دهد. اگر اتصال مدار بخاری مقاومت کمی را نشان می دهد به معنی این است که بخاری خوب و ترموستات بسته است، اما اگر بخاری خوب و ترموستات باز باشد، مقاومت بالا خواهد بود. برای انجام این آزمایش باید یخچال را از برق جدا کنید.

واشرهای درب یخچال و فریزر

با گذشت زمان واشر درب یخچال معیوب یا پاره می شود، اما به طور معمول فقط از طریق ایجاد رطوبت بیش از حد در مجاورت خروجی هوا و یا در قفسه های فریزر قابل مشاهده است. رطوبت در امتداد لبه درب نیز نشانه خوبی است که واشر به خوبی آب بندی نمی شود و باید عوض شود.

کندانسور فن موتور

اگر یخچال در هنگام کار کردن صدای غیر طبیعی دارد، ممکن است کندانسور فن موتور معیوب باشد. اگر کندانسور نمی تواند حرارت را به طور موثر خارج کند، سیستم کمپرسور به سختی کار می کند تا یخچال را سرد نگه دارد. اگر خازن نمی تواند به اندازه کافی سرما تولید کند بهتر است دمای قفسه های یخچال را چک کنید زیرا این ناحیه ها ممکن است گرمای زیادی تولید کند.

خازن و موتور در عقب یخچال، کنار کمپرسور قرار دارند و می توانند با برداشتن پانل عقب دیده شوند. اطمینان حاصل کنید که فن خنک کننده در حین روشن شدن کمپرسور به درستی عمل می کند، در نتیجه هر گونه محدودیتی در جریان هوا از بین می رود. اگر فن با کمپرسور وارد نمی شود، شاید موتور یا فن معیوب باشد. در این صورت باید آن ها را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که موتور ترمینال، قدرت کافی دارد و اتصالات آن محکم است. اتصال موتور می تواند با مولتی متر بررسی شود، بهتر است این بررسی توسط افراد واجد شرایط انجام شود.

فن موتور تبخیرکننده

موتور تبخیر کننده برای جذب هوا و به گردش در آوردن هوای سرد در تمام بخش های یخچال و فریزر استفاده می شود. اگر فن خنک کننده به درستی کار نمی کند، ممکن است ترموستات کنترل یا سنسور به درستی دما را احساس نکند. در نتیجه کمپرسور بیشتر از مدت زمان طبیعی به کار خود ادامه می دهد و باعث افزایش دمای مواد غذایی و فریزر می شود.

فن و موتور تبخیر کننده در محفظه فریزر قرار دارد و شما می توانید به طور معمول آن را ببینید یا اینکه در هنگام کار کردن حرکت هوا را احساس کنید. اگر فکر می کنید موتور فن به درستی کار نمی کند، یخچال را خاموش کنید و پوشش فن بخار را خارج کنید. اطمینان حاصل کنید که تیغ فنر امن است و موتور محکم نشده است. شما می توانید اتصال موتور را با مولتی متر بررسی کنید. همچنین می توانید تأیید کنید که در هنگام اجرای کمپرسور قدرت کافی به موتور اعمال می شود. این یک آزمایش ولتاژ مستقیم است و فقط باید توسط یک فرد واجد شرایط انجام شود.

سیستم مهر و موم شده

سیستم مهر و موم شده در یک یخچال شامل تبخیر کننده، کندانسور، کمپرسور و لوله های مرتبط است. نقص هر یک از این اجزاء می تواند باعث کار کردن بیش از حد یخچال شود یا یخچال به اندازه کافی خنک نشود. تعمیرات هر یک از این اجزا باید توسط یکی از تکنسین های مجرب انجام شود.

خرابی قطعات دیگر

ما شایع ترین علت ها را بیان کردیم که می تواند باعث کار کردن مداوم یخچال و فریزر شود، اما قطعات دیگری نیز وجود دارد که می تواند معیوب باشد. اگر نتوانستید یخچال خود را با اطلاعات فوق تعمیر کنید، بهتر است با یک تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید و از راهنمایی‌های او کمک بگیرید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: راه‌‌های پاک کردن برفک از یخچال
در بورسیکا بخوانید: ماشین لباسشویی سر و صدای زیادی دارد، چگونه آن را تعمیر کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد