چشم انداز در عکاسی چیست؟

0 1,109
چشم انداز چیست؟

چشم انداز در عکاسی به ابعاد اجسام و روابط فضایی بین آن‌ها اشاره دارد. همچنین به موقعیت چشم انسان در ارتباط با اشیاء مربوط می‌شود. هر عکس دارای چشم‌انداز است و این به عکاس اجازه می‌دهد تا از آن برای ایجاد تصاویر جذاب‌تر استفاده کند.

در واقع جسمی که در فاصله دورتری از چشم انسان قرار دارد، کوچک‌تر دیده می‌شود. یک شی می‌تواند در ارتباط با اشیای دیگر بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظر بیاید. در واقع چشم انسان، اندازه نسبی آن شی را با توجه به تصویر پس‌زمینه مجسم می‌کند.

چشم انداز همچنین می‌تواند روی ظاهر خطوط تاثیر مستقیم بگذارد. خطوط موازی ممکن است با هم تلاقی کنند یا با توجه به جهتشان بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به نظر بیایند.

آن‌چه که بیننده در تصویر می‌بیند، بوسیله سطح چشم تعیین می‌شود. اگر روی یک نردبان ایستاده باشید دیدگاه متفاوت‌تری از صحنه خواهید داشت تا اینکه ساکت و آرام نشسته باشید. اینکه خطوط همگرا یا واگرا به نظر می‌رسند یا اینکه اشیا کوچک‌تر یا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد بستگی به رابطه اشیا با بقیه صحنه دارد.

در حقیقت، چشم انداز عکاسی می‌تواند مسیر یک شی را تغییر دهد که به اندازه شیء و فاصله شیء از دوربین بستگی دارد. این به این دلیل است که چشم انداز با فاصله کانونی تعیین نمی‌شود بلکه براساس فاصله نسبی بین اجسام تعیین می‌شود.

چگونه با چشم انداز کار کنیم؟

اگرچه اغلب درمورد اصلاح چشم انداز صحبت می‌کنیم، اما این امر همیشه در عکاسی بد نیست. در واقع، عکاسان هر روز از چشم‌انداز استفاده می‌کنند تا به زیبایی تصویر اضافه کنند و آن را جذاب‌تر کنند.

عکاسان بزرگ روی چشم اندازها کار می‌کنند و می‌دانند رابطه بین اشیاء می‌تواند روی بیننده تاثیر بگذارد، همین باعث تفاوت بین آن‌ها و دیگر عکاسان می‌شود.

لنز دوربین

چشم انداز با لنز

مردم اغلب معتقدند که یک لنز باز، زاویه دید چشمگیری دارد در حالی که لنز تله آن را فشرده می کند. این حقیقت واقعی نیست.

با استفاده از یک لنز تله، فاصله بین اجسام کاهش می‌یابد، در نتیجه باعث ایجاد تفاوت در اندازه اشیاء می‌شود.

عکاس می‌تواند از این تفاوت‌ها به نفع خود استفاده کند. به عنوان مثال، زمانی که با یک شی در پیش زمینه عکس گرفته می‌شود عکس بسیار جالب‌‌تر می‌شود. در حالی که شیء در لنز دوربین با زاویه دید بزرگتری ظاهر می‌شود، همچنین عمق و مقیاس را به تصویر اضافه می‌‍‌کند و به بیننده امکان می‌دهد فضای واقعی را در چشم انداز نمایان کند.

عکاس می‌تواند با استفاده از یک لنز تله بیننده را متعجب کند، به این صورت که دو اشیائی که با فاصله زیادی در کنار هم قرار دارند، به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند. برای مثال، با فاصله منصفانه از یک ساختمان ۲ طبقه و قرار دادن یک فرد در موقعیت صحیح بین دوربین و ساختمان، عکاس می‌تواند این توهم را ایجاد کند که این شخص همانند ساختمان بلند است. لنزها انواع مختلفی دارند که در این مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

سیگما ۱۰-۲۰mm f / 3.5 EX DC HSM

سیگما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لنز در صنعت به شمار می رود و در واقع بزرگترین تولیدکننده مستقل لنز در جهان است. آن‌ها به دلیل ساخت لنزهای محکم قابل اطمینان هستند و برای دوربین‌های مختلف و اهداف تیراندازی کاربرد دارند.

نیکون AF-S FX نیکور ۵۰ میلی متری f / 1.8G لنز با فوکوس اتوماتیک

این لنز می‌تواند برای هر چیزی از پرتره تا هر عمل دیگری در عکاسی استفاده شود – شما فقط باید یک دوربین DSLR نیکون (ترجیحاً یک مدل FX) داشته باشید. این‌لنز فشرده است و برای مبتدیان و عکاسان DSLR میانی گزینه قابل اعتمادی می‌باشد. حتی در نور کم نیز تصاویر بی نظیری ارائه می دهد و جزئیات آن‌ها نمایش داده می‌شود. با این حال، توجه داشته باشید که این لنز دارای فاصله تمرکز کم حدود ۱.۴۸ فوت است، به این معنی که نمی‌توانید بیش از حد به سوژه ها نزدیک شوید. برای این کار به یک لنز ماکرو نیاز دارید.

لنز EF 50mm f / 1.8 STM کنون

برای افرادی که به دنبال یک لنز پرنور، مقرون به صرفه و همه کاره هستند، بهترین گزینه Canon EF 50mm f / 1.8 STM می‌باشد. این لنز با دوربین‌های Full Frame و APS-C DSLR سازگار است و دارای فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متری با حداکثر دیافراگم f / 1.8 است. این یک فاصله کانونی موثر ۸۰ میلی‌متر بر روی دوربین‌های APS-C و ۵۰ میلی‌متر بر روی دوربین‌های Full Frame است.

لنز Tamron Auto Focus 70-300mm f / 4.0-5.6 Di LD

لنزهای بزرگ ماکرو در میان لنزهای DSLR همه کاره هستند، که طیف گسترده‌ای از آن حدودا ۴۰-۲۰۰ میلی‌متر است. لنز Tamron برای تیراندازی دستی، به ویژه طبیعت، حیات وحش، ورزش و پرتره ایده‌آل است و ۷۰-۳۰۰ میلی‌متر است. مانند هر لنز کروی، تصاویر گرفته شده با این لنز، تیز و بسیار متمرکز به نظر می‌رسند.

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی انواع دوربین های عکاسی مناسب سفر

 

لنز Tamron Auto Focus 70–۳۰۰mm

این لنز ممکن است اطمینان نام تجاری نیکون یا کانن را نداشته باشد، اما اگر به دنبال ارزش فوق‌العاده هستید لنز Tamron یک گزینه عالی است. لنز DSLR کیفیت ساخت بالا و عملکرد قابل اعتمادی دارد. این لنز دارای فوکوس اتوماتیک است که با مشخصات دوربین انجام می‌شود و بسیار مهم است. از طرفی تمرکز ۷۰-۳۰۰ میلی متر، محدوده بسیار خوبی را پوشش می‌دهد.

لنز زوم تله فتو EF 75-300 میلی‌متر لنز کنون

لنز EF یکی از بهترین معاملاتی است که تا به حال در لنز تله فوتو دیده می‌شود. دیافراگم با سرعت فوکوس برابر با f / 4، حالت فوکوس اتوماتیک DC، فاصله کانونی حداقل ۵ متری و طول کانونی ۳۰۰mm از قابلیت‌های فوق‌العاده این لنز می‌باشد.

لنز Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Lens

صاحبان نیکون باید به این لنز نگاه کنند، زیرا این لنز یکی از اولین لنزهای Tamron است که با (Ultrasonic Silent Drive USD) مجهز شده است و امکان تمرکز سریع را فراهم می‌کند. این بدین معناست که این لنز برای گرفتن عکس‌ها در حین مسابقه، ورزش و سایر موارد در حال حرکت ایده‌آل است. عکاسانی که در حالت دستی دچار لرزش می‌شوند می توانند از لنز تامرون کمک بگیرند، زیرا این لنز بدون توجه به شرایط بیرونی این مشکل را رفع می‌کند.

لنز زوم EF 17–۴۰mm USM Ultra-Wide

این لنز زاویه دید فوق العاده‌ای دارد زیرا نقطه کانونی آن بالاتر از زاویه استاندارد است. به رغم قیمت بالایش، کانن EF 17-40mm این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد که عکس‌هایی با کیفیت بگیرید. این دیافراگم در یک f / 4 کاملا مناسب و معقول است که در این فاصله کانونی چشمگیر است.

زاویه عکاسی

چشم انداز از یک زاویه متفاوت

راه دیگری که عکاسان می‌توانند از چشم انداز به نفع خود استفاده کنند این است که نگاه متفاوتی در شی ایجاد کنند.

با عکاسی از زاویه پایین یا بالا، می‌توانید بیننده را به یک چشم انداز جدیدی برسانید که بر خلاف دیدگاه معمولی است. این زوایای مختلف به طور خودکار ارتباط بین موضوعات صحنه را تغییر داده و علاقه بیشتری به عکاسی ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، می‌توان از یک فنجان قهوه به گونه‌ای متفاوت عکس گرفت. با نگاه کردن به یک فنجان قهوه از زاویه پایین، ممکن است بگویند فنجان با خود میز برابر است، در واقع ارتباط بین فنجان و میز ظاهر کاملا جدیدی دارد. میز در حال حاضر شما را به سمت فنجان هدایت می‌کند و آن را بزرگ‌تر و چشمگیرتر نشان می‌دهد. ما معمولا این صحنه را در آنجا نمی‌بینیم و همین باعث جذابیت تصویر می‌شود.

اصلاح چشم انداز

چشم انداز می‌تواند هنگام عکسبرداری از ساختمان، برای عکاسان مشکلات خاصی ایجاد کند، برای مقابله با این مشکل، عکاسان از لنزهای ویژه “شیب و تغییر” استفاده می‌کنند که شامل انعطاف پذیری بالایی است که اجازه می‌دهد تا لنز به تدریج کج شود و اثرات دید را اصلاح کند. همانطور که لنز به موازی با ساختمان کشیده می‌شود، خطوط از هم جدا می‌شوند و اندازه ساختمان به درستی ظاهر می‌شود. زمانی که از طریق دوربین نگاه نمی‌کنید، چشم‌های ما همواره خطوط همگرا را می‌بینند، اما دوربین چنین چیزی را نمی‌خواهد.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد