چه موادی را نباید در مخلوط‌کن قرار دهید؟

0 4,150

اسموتی های شیرین و سس های خوشمزه می تواند یکی از بهترین دوستان شما در آشپزخانه باشند. این غذاهای خوشمزه بوسیله دستگاهی به نام مخلوط کن درست می شوند. در واقع مخلوط کن دستگاهی است که برای مخلوط کردن مایعات و انواع اسموتی های خوشمزه به کار می رود. شرکت های سازنده این گونه لوازم خانگی، گاهی دستگاه های متنوع و جداگانه ای را به بازار عرضه می کنند که بعضی از آنها فقط یک کار خاص را انجام می دهد و بعضی دیگر با استفاده از لوازم یدکی جانبی، چند کار مختلف را انجام می دهند. این دستگاه دارای طیف گسترده ای از کاربردها می باشد که می توانید انواع دسرها و نوشیدنی های خوشمزه را با آن درست کنید.

مهم نیست از چه نوع مخلوط کنی در آشپزخانه خود استفاده می کنید، برخی نگرانی های امنیتی درباره همه آن ها وجود دارد. ممکن است چیزهای اشتباهی در مخلوط کن خود قرار دهید که به حوادث خطرناک منجر شود. اشتباهات رایج زیادی وجود دارد که می تواند به این دستگاه آسیب برساند.

برای اینکه طول عمر دستگاهتان را بیشتر کنید، باید بعضی غذاها را در مخلوط کن قرار ندهید. در این مطلب لیستی از غذاها بیان شده است که نباید هرگز در مخلوط کن قرار دهید:

مخلوط کن خود را در شرایط عالی نگه دارید و چیزی را داخل آن نریزید که نمی تواند تحمل کند. سیب زمینی، خمیر و دیگر غذاهای ضخیم یا غلیظ ممکن است در نگاه اول کاملا مخلوط به نظر برسند، اما این مواد به دستگاه آسیب جدی وارد می کند. اجازه ندهید که ظاهر این مواد شما را گول بزند.

۱. غذاهایی که ضخیم و چسبناک هستند

ممکن است بعضی اوقات وسوسه شوید که یکی از این مواد را داخل مخلوط کن قرار دهید و منتظر بمانید تا مواد با هم مخلوط شوند. اما این دستگاه، ابزار اشتباهی برای مخلوط کردن غذاهای چسبناک است و احتمالا این مواد به مخلوط کن آسیب می رسانند. اگر غذاها بیش از حد متراکم باشند، ممکن است یک محیط ناامن برای وسایل دیگر آشپزخانه ایجاد کند. زیرا غذاهای ضخیم و چسبناک باعث می شوند مخلوط کن سخت تر کار کند و بیش از حد گرم شود. این کار نه تنها دستگاه را می سوزاند، بلکه خطر آتش سوزی یا خطر الکتریکی را نیز افزایش می دهد.

به نظر می رسد که این دلایل برای جلوگیری از ریختن غذاهای چسبناک در مخلوط کن کافی نباشد. بیایید صادق باشیم، این یک روش وحشتناک برای تهیه پوره سیب زمینی می باشد. شما با این کار احتمالا نتایج نرم و خوشمزه مورد انتظار را دریافت نخواهید کرد. در عوض، شما با یک فاجعه نشاسته ای روبرو خواهید شد. عدم مخلوط کردن خمیر به طور کامل و ایجاد توده های آهکی ناخوشایند می تواند یک مشکل جدی برای پخت و پز ایجاد کند.

برای تهیه این غذاها به جای اینکه از مخلوط کن استفاده کنید، سعی کنید از یک میکسر ایستاده یا دستی استفاده کنید. با این کار نه تنها نتایج بهتری را دریافت خواهید کرد، بلکه تمیز کردن آن نیز برایتان راحت تر خواهد بود.

۲. غذاهایی که خشک شده هستند

بیشتر افراد غذاهای خشک شده را دوست دارند. اما، قطعا این مواد برای مخلوط کن مناسب نیستند. گوجه فرنگی خشک شده و دیگر میوه های خشک شده نه تنها برای مخلوط کن دشوار هستند، بلکه اغلب اوقات در برابر تیغه های مخلوط کن قرار می گیرند. در نهایت با یک ظروف کثیف و چسبنده روبرو می شوید که تمیز کردن آن بسیار سخت است و اگر آن را تمیز نکنید، به احتمال زیاد یک عطر و طعم عجیب و غریب ایجاد می کند که ممکن است با سایر غذاهای داخل مخلوط کن ترکیب شود.

یکی دیگر از دلایل عدم استفاده از مواد چسبنده در مخلوط کن، این است که بقایای باقی مانده می تواند باعث کندی تیغه های مخلوط کن شود. در نتیجه مخلوط کردن غذاهای دیگر را سخت تر می کند و در نهایت باید دستگاه را عوض کنید.

اگر می خواهید غذاهای خشک شده را مخلوط کنید، بهتر است قبل از قرار دادن آن ها در مخلوط کن آن ها را در آب یا آب میوه قرار دهید. این کار باعث می شود که مواد غذایی راحت تر ترکیب شوند و خطر آسیب دیدن دستگاه کاهش یابد.

مخلوط کن

۳. غذاهائی که سخت هستند

ترکیب هر چیزی که بیش از حد سخت است می تواند آسیب زیادی به اکثر مخلوط کن ها ایجاد کند. شایع ترین مشکلات زمانی رخ می دهد که تلاش می کنید غذاهای فوق العاده سخت را مانند ادویه جات یا مواد یخ زده با هم ترکیب کنید.

این غذاها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
– میوه یخ زده
– سبزیجات منجمد
– مکعب یخ زده
– ادویه جات و ترشی جات
– دانه های قهوه

البته، غذاهای یخ زده یکی از رایج ترین مواد لازم در بسیاری از دستور العمل های اسموتی ها هستند، اما نگران نباشید، شما مجبور نیستید از آنها استفاده کنید.

یک راه حل ساده این است که قبل از اینکه آن ها را مخلوط کنید، میوه ها و سبزیجات یخ زده را نیمه گرم کنید. برای دستورالعمل هایی که به یخ نیاز دارند، سعی کنید از یخ خرد شده یا مکعب های کوچک استفاده کنید تا جایگزین مکعب های بزرگتر شوند. خرد کردن این مواد در مخلوط کن بسیار ساده تر خواهد بود.

۴. مواد غذایی فیبری که خرد کردن آن‌ها دشوار است

اگرچه آنها بخش مهمی از رژیم غذایی سالم و متعادل محسوب می شوند، اما غذاهای سرشار از فیبر می توانند برای مخلوط کن ها نسبتا سنگین باشند. کلم بروکلی یکی از بدترین مجرمین است و نباید در مخلوط کن قرار بگیرد، مگر آنکه اول بخارپز یا آب پز شده باشد.

حتی اگر دارای مخلوط کن تجاری سطح بالا هم باشید، متوجه خواهید شد که برخی از مواد غذایی سرشار از فیبر به طور کامل مخلوط نمی شوند، بلکه به صورت تکه تکه شده در اسموتی باقی می مانند. این چالشی است که در مورد تمیز کردن آن نیز اتفاق می افتد.

لازم به ذکر است که اگر آن ها با مقدار کمی مایعات و مواد غذایی دیگر مخلوط شوند، احتمالا مشکل کمتری خواهید داشت. بنابراین، کلم بروکلی را کاملا حذف نکنید.

مخلوط کن

۵. مایعاتی که داغ هستند

هر زمان که می خواهید مایعات داغ را حمل کنید، باید بسیار مراقب باشید. همچنین زمانی که مایعات داغ مانند سوپ یا قهوه را داخل مخلوط کن قرار می دهید باید بسیار مراقب باشید.

با ریختن مایعات داغ در پارچ مخلوط کن بخار ایجاد می شود که ممکن است به طور بالقوه باعث ایجاد فشار به درب مخلوط کن شود و مواد به بیرون بپاشند. حتی اگر درب آن باقی مانده باشد، ممکن است هنگام برداشتن درب در معرض سوختگی قرار بگیرید.

اگر یک مخلوط کن ارزان قیمت دارید، ممکن است گرمای بیش از حد آن را از بین ببرد و تیغه های داخل آن را ضعیف کند. این کار کیفیت آن را کمتر خواهد کرد و در نهایت باید آن را زودتر از حد انتظار عوض کنید.

این یکی از زمینه هایی است که بهتر است برای حفظ ایمنی به آن توجه کنیم. در صورت امکان، قبل از شروع کار، تمام مایعات را خنک کنید و اگر لازم بود بعد از اتمام کار دوباره آن را گرم کنید.

۶. قاشق و سایر ظروف را در مخلوط کن قرار ندهید

این واقعا یک نکته عقلانی است. اما، بگذارید یک لحظه یاد آور شویم که هرگز نباید ظروف آشپزخانه را در پارچ مخلوط کن قرار دهید.

قاشق، چنگال، چاقو و یا هر وسیله دیگری که ممکن است برای فشار وارد کردن به مواد غذایی از آن استفاده کنید می توانند در خراب شدن تیغه های مخلوط کن اثرگذار باشند. این کار نه تنها باعث آسیب رساندن به مخلوط کن و پرت شدن غذا به اطراف می شود، بلکه ممکن است برای شما نیز خطرناک باشد.

امن ترین راه این است که مخلوط کن را خاموش کنید و پارچ را از پایه بردارید. سپس از قاشق یا سایر ظروف خود استفاده کنید تا مواد را فشار دهید. پارچ را سر جای خود قرار دهید و دوباره آن را روشن کنید. اطمینان حاصل کنید که ظروف و مهمتر از همه، دستان شما امن هستند. قبل از اینکه مخلوط کن را روشن کنید، درب آن را بگذارید.

مخلوط کن

۷. وسایلی که برای مخلوط‌کن شما طراحی نشده‌اند

ممکن است پیوست های مختلفی برای مخلوط کن وجود داشته باشد. در حالی که آنها می توانند برای آشپزخانه بسیار مناسب باشند، اما ممکن است در تمام مدل ها کار نکنند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که هر پیوستی که برای مخلوط کن خود استفاده می کنید توسط همان سازنده ساخته شده و برای دستگاه شما طراحی شده است.

ضمیمه هایی که با مخلوط کن شما سازگار نیستند، ممکن است پایه های مناسبی نداشته باشند. در نتیجه ممکن است به پایه و پیوست ها آسیب برساند. در شرایط شدیدتر، احتمالا خطر شوک الکتریکی یا آتش سوزی افزایش پیدا می کند.

ایمن باشید و این اشتباهات را انجام ندهید:
– نیازی نیست با دست مخلوط کن را نگه دارید، دست خود را بردارید و بگذارید مخلوط کن کار خود را انجام دهد.

– مخلوط کن ها طیف وسیعی از مزایا را ارائه می دهند و می توانند یکی از راحت ترین راه ها برای اضافه کردن میوه ها و سبزیجات به رژیم غذایی روزانه باشند.

– با پیروی از چند قاعده ساده، می توانید بیشتر از مخلوط کن خود استفاده کنید. همچنین ایمن بمانید و میزان آسیب دیدگی آن را محدود کنید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: راهنمای خرید غذاساز

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد