چه ورزش‌هایی قد را بلند می‌کند؟

0 2,992

اغلب افراد این سوال را می پرسند: چه عوامل و چه ورزش‌هایی قد را بلند می‌کند؟ ۶۰ تا ۸۵ درصد از  قد انسان حاصل ژنتیک آن است  و مابقی آن به وسیله شرایط محیطی، فعالیت‌ها، خواب و تغذیه او تعیین می‌شود.

پروتئین کافی در طول سال‌های رشد می‌تواند به افزایش قد شما کمک کند؛ در کشور ژاپن بعد از جنگ، از آنجایی که مردم بیشتر از پروتئین ماهی تغذیه داشتند؛ میانگین قد آن‌ها سه اینچ افزایش یافت. دانمارک یکی از بلندقدترین انسان‌ها را در خود جای داده است؛ که ناشی از تغذیه درست آن‌ها است. بنابراین شما می‌توانید در کنار یک رژیم متعادل از چربی، کربوهیدرات و پروتئین قد مناسبی داشته باشید. در کنار این‌ها، فعالیت‌ها و ورزش نیز می‌تواند تا میزان محدودی بر روی افزایش قد تأثیر داشته باشد. ورزش‌ها و فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند به رشد بدن کمک کنند؛ اما برخی از این ورزش‌ها تأثیر زیادی بر روی قد شما دارند. در این مقاله قصد داریم ورزش‌های مؤثر در افزایش قد را به شما معرفی کنیم و به شما بگوییم چه ورزش‌هایی قد را بلند می‌کند؟

البته این نکته را در نظر داشت باشید که هنوز هیچ مطالعه‌ی دقیق و گسترده‌ای در زمینه تأثیر ورزش بر روی افزایش قد منتشر نشده است؛ با این حال طبق بررسی‌های محدودی که انجام شده کارشناسان ورزش‌های زیر را برای افزاش قد مناسب می‌دانند. این ورزش‌ها با افزایش انتشار هورمون رشد انسانی HGH و بهبود عملکرد به رشد کمک می‌کنند. این ورزش‌ها نه تنها برای افزایش قد شما مناسب هستند؛ بلکه باعث می‌شوند تا سلامت بدنی بیشتری داشته باشید.

افزایش هورمون رشد HGH

همان‌طور که اشاره کردیم ورزش می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی از جمله افزایش قد برای بدن داشته باشد. انتشار بیشتر هورمون رشد  از طریق تحریک غده هیپوفیز سبب می‌شود بدن شما رشد بهتری داشته باشد. در این مطلب قصد داریم چند ورزش مفید و کاربردی را به شما معرفی کنیم که ضمن تحریک هورمون رشد در بدن باعث می‌شوند قد شما بلندتر شود:

چه ورزش‌هایی قد را بلند می‌کند؟

تقریباً هر ورزشی می‌تواند هورمون رشد را زیادتر کرده و قد را بلندتر کند؛ اما برخی ورزش‌ها با تمرینات فیزیک و شرایط خاصی که ایجاد می‌کنند بدن را  در وضعیت خاصی قرار می‌دهند و باعث افزایش قد شما خواهند شد:

۱. شنا

شنا یک ورزش کامل است که تمام عضلات بدن را درگیر خواهد کرد؛ این ورزش نه تنها سطح HGH را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند باعث افزایش قد نیز شود؛ زیرا در آب انجام می‌شود. آب بر روی بدن شما تأثیر می‌گذارد و با قرار گیری در شرایطی که جاذبه زمین کمتر است و با درگیر کردن عضلات و مفاصل و ماهیچه‌ها باعث افزایش قد شما خواهد شد.

۲. بسکتبال

بسکتبال یک ورزش گروهی هیجان‌انگیز است که  نیازمند پرش و پریدن می‌باشد. پریدن سیگنال را به غده هیپوفیز می‌فرستد تا HGH را آزاد کند، در واقع شما باید قد بلندی داشته باشید و با پریدن به سمت بالا توپ را در تور بیندازید. در این ورزش بازیکنان حرکت‌هایی انجام می‌دهند که موجب ترشح هورمون IGF-1 شده و باعث کاهش فشار روی ستون فقرات می‌شود. همان‌طور که می‌دانید IGF1 از کبد در اثر تحریک هورمون رشد ساخته می‌شود و در متابولیسم سلول‌ها و رشد سلولی مؤثر است.

۳. فوتبال

فوتبال هم یکی از ورزش‌های پرطرفدار امروزی است که بر روی افزایش قد تأثیر زیادی دارد. شما در این ورزش به مهارت، جنب‌وجوش، پریدن و دویدن زیادی نیاز دارید؛ گرفتن توپ، حرکت به سمت جلو، پریدن و بسیاری از حرکت‌های دیگر می‌تواند هورمون رشد بیشتری در بدن شما تولید کرده و درنتیجه قد شما را افزایش دهد.

۴. والیبال

ورزش والیبال نیز مخصوص قدبلندها است؛ اما اگر در مرحله رشد هستید می‌توانید با انجام ورزش‌های مشابه والیبال و با انجام حرکاتی مانند پرش، غده و هورمون‌های رشد را به میزان بیشتری تحریک کرده و درنتیجه باعث رشد بیشتر قدتان شوید.

۵. بیس‌بال

یکی دیگر از ورزش‌های عالی برای افزایش وزن و رشد قد، بیس بال است. این ورزش می‌تواند  قد شما را بلندتر کند چرا که برای انجام آن نیاز به دویدن، پرش و استفاده از تمام بدن خود دارید. این به معنای افزایش هورمون رشد و افزایش قد است.

۶. ژیمناستیک

این ورزش به انعطاف پذیری بالا، قدرت و مقاومت نیاز دارد. حرکت‌های زیادی در حین ورزش ژیمناستیک انجام می‌شود و در یک زمان ماهیچه‌های بازو، پا، شکم و پشت را درگیر خواهد کرد. تعداد انگشت‌شماری از ورزش‌ها تمام عضلات را درگیر می‌کنند که ژیمناستیک یکی از آن‌ها است؛ شما می‌تواند از سنین کم از این ورزش استفاده کنید و قد خود را بلندتر کنید.

۷. دویدن سریع

دویدن سریع یا اسپرینت فعالیتی است که در عرض چند دقیقه هورمون رشد زیادی در بدن تولید می‌کند. در واقع شما در مدت زمان کوتاهی به سرعت می‌دوید و با این کار ضربان قلب شما افزایش می‌یابد؛ چربی سوزی در بدنتان بیشتر خواهد شد و  هورمون‌های رشد بیشتری در بدنتان ترشح  می‌شود و درنتیجه به مرور بر روی قد و سلامتی‌تان تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

۸. دوچرخه سواری

همه عاشق دوچرخه سواری هستند؛ در دوچرخه سواری عضلات پا درگیر خواهد شد؛ درنتیجه  جریان خون بیشتری در سمت ران‌ها و پاها به وجود خواهد آمد و به افزایش قدتان کمک می‌کند. افزایش ضربان قلب و بهبود سیستم گردش خون باعث جذب اکسیژن بیشتری می‌شود و بدن شما در شرایط رشد بهتری قرار خواهد رفت.

۹. تمرینات HIIT

شما می توانید از تمرینات ورزشی با شدت بالا استفاده کنید. این تمرینات ورزشی به تجهیزات و  وسیله خاصی نیاز ندارند؛  تنها چند حرکت سرعتی و قدرتی را پشت سر هم انجام داده و ضربان قلب خود را بالا می‌برید. حرکاتی مانند اسکوات پرشی در این نوع تمرینات وجود دارند و باعث می‌شود که قد شما بلندتر شود. البته این نوع ورزش برای کودکان زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود؛ زیرا وزنه‌برداری و کار با روزنه‌های سنگین می‌تواند قد کودک شما را دچار اختلال کند.

۱۰. طناب زدن

طناب زدن اگرچه به عنوان یک روزش به حساب نمی‌آید؛ اما یک تمرین حرکتی مناسب برای  تحریک هورمون‌های رشد است که باعث افزایش قد خواهد شد. پرش به سمت بالا به مهارت نیاز دارد؛ این حرکت می‌تواند چربی‌های بدنتان را بسوزاند و سطح هورمون رشد را در بدنتان بیشتر کند؛ درنتیجه بدنتان بیشتر رشد کرده و قدتان بلندتر خواهد شد.

۴ حرکت مهم و اساسی برای افزایش قد

  • کشش

کشش یک راه عالی برای افزایش قد است؛ شما می‌توانید این کار را رو به روی دیوار انجام داده و دست‌های خود را بالا ببرید و تا جای امکان به بدنتان کشش دهید و این کار را ده بار تکرار کنید. شما می‌توانید بر روی زمین بنشینید؛ پاهایتان را دراز کرده و باز کنید سپس سعی کنید رو به جلو خم شوید و به بدن و بالاتنه و عضلات پشتتان کشش وارد کنید. علاوه بر این تمرینات لمس انگشت شست پا در این حالت نیز می‌تواند ستون فقرات را تقویت کرده و به افزایش قد شما کمک کند.

  • یوگا

برخی حرکات یوگا نیز می‌تواند به افزایش قد در  طول دوره رشد کمک کند. حرکاتی مانند Surya Namaskar نمونه‌ای از آن است؛ حرکت Surya Namaskar یک اصطلاح به معنای سلام بر خورشید می‌باشد و شامل ۱۲ حرکت است که پشت سر هم انجام می‌شود. در این حرکات تمام تمرین‌های انقباضی، وارونه، کششی، قدرتی و تعادلی انجام شده و بر روی افزایش قد و رشد شما تأثیر می‌گذرد. بهتر است این حرکت را صبح یا عصر و با معده خالی انجام دهید؛ شما این ۱۲ حرکت را می‌توانید از طریق تصویر زیر مشاهده کنید.

علاوه بر این حرکت، حرکت  Adho Mukha در یوگا نیز بسیار مفید است. آدوموکها Adho mukha به معنی پایین نگه داشتن سر و شوان Shvan به معنای سگ است. این حرکت از وضعیتهای مهمی است که خستگی را در بدن کاهش می‌دهد و شرایط جسمی و روحی بدنتان را بهتر خواهد کرد

  • آویزان شدن

همه بچه‌ها دوست دارند از میله‌ها آویزان شوند و این بازی مفید می‌تواند باعث راست کردن ستون فقرات، کاهش فشار بر روی آن و کشیدن مهره‌ها شود. بنابراین اگر فرزندتان در مرحله رشد است می‌تواند از این ورزش برای افزایش قد و سلامتی استفاده کند؛ این تمرین را روزانه و به مدت ده دقیقه انجام دهید تا تأثیرات آن را مشاهده نمایید.

عواملی دیگری که بر روی افزایش قد تأثیر می‌گذارند:

شما علاوه بر  تلاش برای یافتن پاسخ  این سوال، که چه ورزش‌هایی قد را بلند می‌کند؟ باید به تغذیه و خواب خود و فرزندانتان نیز اهمیت دهید:

رژیم غذایی مناسب: رژیم غذایی سرشار از اسید آمینه و پروتئین به رشد و سلامتی بدن کمک خواهد کرد. بنابراین در کنار این تمرینات، فرزند شما باید پروتئین، ویتامین و کلسیم کافی نیز دریافت کند.

خواب کافی: هنگام  خواب هورمون رشد تولید می‌شود؛ بنابراین برای رشد کافی و قد مناسب بهتر است روزانه حداقل ۸ ساعت بخوابید.

نتیجه‌گیری

بدن شما به رشد نیاز دارد و در این میان به اندازه مورد نیاز رشد کرده و قدتان افزایش می‌یابد. هیچ راه میانبر و راحتی برای سرعت دادن به پروسه رشد و افزایش قد وجود ندارد و همه آن بعد از ژنتیک تا میزان زیادی به نوع تغذیه و نوع فعالیت شما بر می‌گردد.  بنابراین مشغول شدن در یک یا چند از این ورزش‌های معرفی شده علاوه بر روحیه بخشی به شما باعث می‌شود بدنتان سالم‌تر باشد و فرایند رشد را سریع‌تر و کامل‌تر طی کند. علاوه بر ورزش‌های معرفی شده هر ورزشی که تحرک شما را زیادتر کند و در آن از حرکت‌های مانند پریدن استفاده شود؛ می‌تواند بر روی قد شما تأثیر مثبتی بگذارد.

نکات

  • درصورتی‌که در هر یک از این ورزش‌ها فعالیت دارید؛ باید صبور باشید و مدت زمان زیادی را تلاش کنید تا به نتیجه برسید.
  • برای نتایج سریع‌تر سعی نکنید تمرینات خیلی شدید و بیش از اندازه انجام دهید؛ این کار احتمال آسیب دیدگی شما را زیادتر خواهد کرد.
  • حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.
  • ورزش و عوامل ذکر شده برای افزایش قد بیشتر در سن رشد تأثیرگذار بوده و بعد از گذراندن دوران رشد و در بزرگ‌سالی تأثیر آن‌ها بسیار ناچیز  است.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد