چه چیزی می خواهید؟ زودپز یا آرام پز

0 2,573

آرام پز و زودپز دو دستگاه کاربردی هستند که کار پخت و پز را انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها در اکثر خانه‌ها دیده می‌شوند و کار سرخ کردن، پختن گوشت، پختن لوبیا و بسیاری از امور دیگر را انجام می‌دهند. در حالی که هر دوی آن‌ها می‌توانند نتایج مشابهی را داشته باشند، اما عملکرد این دو دستگاه کاملا با هم تفاوت دارد.

آرام پز: همانطور که از نامش پیداست، برای پختن غذا از حرارت کم استفاده می‌کند. در واقع آرام‌پز برای تهیه غذا از حرارت مرطوب استفاده می‌کند و مدت زمان زیادی را صرف آماده شدن غذا می‌کند. بعضی از غذاها را نمی‌توانید در آرام پز درست کنید ولی درست کردن بعضی غذاها مانند سوپ‌ها، سبزیجات، گوشت، ماهی، نان و حتی دسرها عالی هستند.

زودپز: این دستگاه بر خلاف آرام پز از حرارت بخار و فشار زیاد برای پخت غذا استفاده می‌کند تا غذاها سریع‌تر از روش‌های معمول تهیه شوند. دو نوع زودپز وجود دارد: زودپز برقی و زودپز حرارتی. هر دو مزایا و معایب مخصوصی دارند اما در نهایت نتیجه مشابهی را تولید می‌کنند.

۱. بهترین آرام پز: Hamilton Beach Set ‘n

راهنمای خرید آرام‌پز

این آرام پز نه تنها دارای کارکردهای اساسی است، بلکه ویژگی‌های خاصی دارد که نمی‌توانید مانند آن را در آرام‌پزهای دیگر پیدا کنید. مثلا یکی از ویژگی‌های آن پروب دما می‌باشد که از آن می‌توانید برای چک کردن دما در حین پختن غذا استفاد کنید. این آرام‌پز دارای تنظیمات گرم نگهدار هم می‌باشد که به صورت خودکار غذا را گرم نگه می‌دارد، اما شما می توانید برنامه خودکار آن را نادیده بگیرید و از آن به صورت دستی استفاده کنید.

دیگ بیضی شکل آن به این معنی است که فضای زیادی برای کباب کردن یا درست کردن مرغ‌های بزرگ وجود دارد. این آرام پز برای مسافرت طراحی شده است. گیره‌هایی روی درب آن قرار دارند که باعث محکم بسته شدن درب می‌شود، این دستگیره‌های محکم حمل این دستگاه را آسان می‌کنند. همچنین یک قاشق چوبی در این مدل وجود دارد که برای پخت و پز مفید است. در این آرام پز سه تنظیمات مختلف وجود دارد:
برنامه: به شما اجازه می‌دهد تا زمان پخت را تنظیم کنید.
پروب: از پروب دما می‌توانید برای تعیین درجه حرارت استفاده کنید.
کتابچه راهنمای کاربر: به شما امکان تنظیم درجه حرارت زیاد، کم یا متوسط را بدون تنظیم زمان پخت می‌دهد.

۲. بهترین آرام پز با کیفیت بالا: All-Clad Programmable Oval

بهترین آرام‌پزهای بازار

ظاهر بیرونی این دستگاه از فولاد ضد زنگ براق تشکیل شده است که برای قرار گرفتن روی میز آشپزخانه ایده‌آل می‌باشد. گنجایش این آرام پز ۶/۵ لیتر است که فضای مناسبی برای کباب‌های بزرگ و جوجه‌های کامل است. همچنین دارای تایمر است که بیشتر از ۲۶ ساعت روشن خواهد بود.

داخل این دستگاه یک دیگ سرامیکی سیاه قرار دارد که غذا در آن درست می‌شود و به راحتی تمیز می‌شود. این دستگاه مجهز به یک درب شیشه‌ای هم می‌باشد که می‌توانید غذا را ببینید. صفحه نمایش دیجیتالی آن به راحتی قابل خواندن است و دسته‌های فولادی ضدزنگ آن حمل این دستگاه را آسان می‌کند.

۳. بهترین از نظر بودجه: Crock-Pot 4-Quart Oval Manual

خرید آرام پز

اگر به تمام گزینه‌های آرام پز مدل بالا نیاز ندارید و به دنبال یک مدل ساده‌تر هستید، این مدل می‌تواند نیازهای اولیه شما را تامین کند. این آرام پز برای خانواده‌های کوچک مناسب است، زیرا تنها چهار لیتر گنجایش دارد. هیچ تایمر و هیچ تنظیمات برنامه‌ریزی در آن وجود ندارد، فقط یک شماره ساده دارد که می‌تواند کم، زیاد، گرم یا خاموش شود. یک دیگ بیضی شکل داخل آن قرار دارد که از سرامیک ساخته شده است. این ظرف به راحتی جا به جا می‌شود و تمیز کردن آن راحت است. این دستگاه در رنگ‌های سیاه، قرمز یا نقره‌ای وجود دارد. اگر به یک سایز بزرگ‌تر نیاز دارید یک مدل مشابه ۷ لیتری هم وجود دارد.

۴. بهترین زودپز چند کاره: DUO 7-in-1

راهنمای خرید زودپز

این گزینه یکی از محبوب‌ترین برندهای الکتریکی موجود در بازار است و مدل ۶ لیتری آن یکی از بهترین مدل‌ها می باشد. این دستگاه چند دکمه دارد که هرکدام قابلیت‌های متفاوتی دارند از جمله: زودپز، آرام پز، پلوپز، تهیه ماست، بخارپز و گرم نگهدار. این دستگاه می‌تواند در فشار زیاد یا پایین تنظیم شود و دارای سه درجه حرارت پخت برای انواع غذاها می‌باشد.

دیگ پخت و پز آن از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و با خیال راحت می‌توانید آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

ویژگی گرم نگهدار خودکار می‌تواند غذای پخته شده را تا حداکثر ۱۰ ساعت در دمای مناسب نگه دارد ولی ویژگی گرم نگهدار دستی آن می‌تواند غذا را تا تقریبا ۱۰۰ ساعت گرم نگه دارد. اگر می‌خواهید زمان پخت را برای ساعت‌های بعد تنظیم کنید، می‌توانید تایمر آن را تا ۲۴ ساعت تنظیم کنید.

این زودپز در مدل‌های ۵ و ۸ لیتری هم موجود است.

۵. بهترین زودپز بزرگ: Gourmia GPC-1200

راهنمای خرید زودپز

اگر به دستگاه بزرگتری نیاز دارید، این دستگاه زودپز ۱۲ لیتری از مدل‌های دیگر بزرگ‌تر است. اگر می‌خواهید دستگاه چند ساعت دیگر شروع به کار کند، با تنظیم تایمر می‌توانید زمان آن را تا ۲۴ ساعت تنظیم کنید. در صورتی که در حین پختن غذا، برق قطع شود با وصل شدن برق، دستگاه به کار خود ادامه خواهد داد.

در این دستگاه ۱۳ گزینه وجود دارد: گوشت، مرغ، سوپ، بخارپز، سرخ کردن، آرام پز، دسر، لوبیا، فرنی، برنج، تایمر، زمان پیش تنظیم شده و گرم نگهدار.

اگر این گزینه خیلی بزرگ است، می‌توانید مدل‌های دیگری را انتخاب کنید که در اندازه‌های ۴، ۶، ۸ و ۱۰ لیتری هستند.

۶. بهترین زودپز کوچک: Aobosi 8-in-1 Electric Mini

راهنمای خرید آرا‌پز

اگر مجرد هستید و می‌خواهید یک زودپز کوچک برای خوابگاه خود بخرید یا اینکه خانواده‌ای کم جمعیت هستید و می‌خواهید یک دستگاه مناسب برای خانه خود بخرید، این آرام پز ۳ لیتری کوچک می‌تواند برایتان مفید باشد. این دستگاه تمام ویژگی‌های یک دستگاه بزرگ را دارد ولی در مقادیر کمتر انجام می‌دهد. این دستگاه به عنوان یک زودپز، آرام پز، پلوپز، بخارپز، گرم کننده و دیگ بخار عمل می‌کند. همچنین می‌تواند غذاها را سرخ کند و دارای تنظیمات تهیه ماست هم می‌باشد. زمان پخت قابل تنظیم است، اما فشار را نمی‌توان تنظیم کرد.

دیگ پخت و پز از سطوح تفلون تشکیل شده است و تمیز کردن آن آسان است. این دستگاه دارای مکانیزم‌های ایمنی چندگانه است، بنابراین نیازی نیست هنگام باز کردن درب آن در حین پختن نگران باشید. این دستگاه شامل یک کتاب آشپزی، یک قاشق سوپ، یک قاشق برنج، یک فنجان اندازه‌گیری، یک حلقه مهر و موم اضافی و یک قفسه بخار است.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین پلوپزهای ۲۰۱۹ در بورسیکا
بیشتر بخوانید: چرا باید یک بخارپز تهیه کنیم؟
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید زودپز

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد