چگونه با راهکارهای خانگی منافذ باز پوست را درمان کنیم؟

0 1,045

همه ما دوست داریم پوست بی‌عیب داشته باشیم، اما تا حدودی این آرزو دست‌نیافتنی است، شما می‌توانید پوست خود را درمان کرده و شرایط خوبی برای آن ایجاد نمایید، اما ممکن است در طول ماه، جوش، آکنه، التهاب، خشکی و یا هر نوع مشکل پوستی دیگر را تجربه کنید، حتی بازیگران و سوپراستارهای معروف نیز با این مشکلات دسته و پنجه نرم می‌کنند.

پوست بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین ارگان بدن است، که بر روی آن میلیون‌ها منفذ وجود دارد که با چشم انسان قابل‌مشاهده نیست و پوست از این طریق نفس می‌کشد. هریک از این منافذ، حاوی فولیکول و همچنین غدد سباسه (روغن) هستند، غدد سباسه بر روی منافذ صورت، پشت، قفسه سینه، و کشاله ران بیشترین فراوانی را دارند. هورمون‌های موجود در بدن در تحریک این غدد نقش مهمی ایفا می‌کنند تا مقدار چربی تولید شده به وسیله آن‌ها کم و یا زیاد شود. مثلاً شما در نواحی بینی، پیشانی و گونه‌هایتان بیشتر چربی را احساس می‌کنید.

هر نوع پوستی، چه خشک و چه چرب در ظاهر منافذی دارد که برخی از آن‌ها بزرگ‌تر هستند و با چشم دیده می‌شوند. این منافذ بزرگ‌تر ممکن است ظاهر صورتتان را ناخوشایند کرده و راه مناسبی برای ورود انواع باکتری، خاک، روغن یا سلول‌های مرده باشد. این منافذ روی پوست معمولاً در پوست‌های چرب و ترکیبی بیشتر دیده می‌شود، زیرا این نوع پوست‌ها مقدار بیشتری از روغن طبیعی را تولید می‌کند.

درمان منافذ باز

عواملی که باعث ایجاد منافذ باز پوست می‌شوند و یا آن را تشدید خواهند کرد:

در ابتدا با عواملی که این منافذ باز را به وجود می‌آورند آشنا شوید و سعی کنید تا حد امکان از آن‌ها دوری کنید، زیرا تا زمانی که علت اصلی این مشکل حل نشود، نمی‌توان با راهکارهای دیگر آن را درمان کرد. البته برخی از عوامل مانند ژنتیک و افزایش سن تحت کنترل ما نیستند.

  • قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید: اگر روزانه زمان زیادی را در زیر نور خورشید هستید و از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده نمی‌کنید؛ ممکن است منافذ پوست شما بزرگ‌تر شود.
  • ژنتیک: در برخی موارد علت وجود این منافذ باز، تنها ژنتیک و عامل وراثت است.
  • سن: با افزایش سن سلول‌های پوستی خاصیت الاستیک و کلاژن خود را از دست می‌دهند و این امر موجب منافذ باز روی پوست خواهد شد.
  • ترشح روغن بیش‌ازحد: ترشح بیش‌ازاندازه چربی بر روی پوست ممکن است این نافذ را ایجاد کند.
  • آرایش کردن: آرایش بیش‌ از اندازه راه‌های تنفسی پوست شما را مسدود می‌کند، در نتیجه پوست برای تنفس بیشتر سعی می‌کند این منافذ را بازتر کند.
  • برخی اسکراب‌های قوی صورت: برخی از اسکراب‌های صورت برای پوست شما قوی است، و باعث می‌شود خاصیت الاستیکی آن از بین رفته و منافذ باز آن بیشتر شود.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی می‌تواند ترشح چربی را بیشتر کرده و منافذ بازی رو پوست ایجاد کند.
  • عرق کردن بیش‌ازحد: عرق نیز باعث جذب گرد و خاک و ایجاد منافذ باز می‌شود.
  • سیگار کشیدن: سیگار نیز تا حد زیادی باعث ایجاد منافذ باز می‌شود.
  • رژیم غذایی نامناسب: درصورتی‌که همیشه از روغن‌ها و غذاهای سرخ شده استفاده می‌کنید، به‌مرور برروی پوستتان منافذ باز بزرگ ایجاد خواهد شد.

شما قادر نیستید با سن خود مبارزه کرده و یا مانع از تأثیر ژنتیک بر روی پوستتان شوید، اما می‌توانید با پیشگیری از این عوامل، تا میزان زیادی منافذ پوستی‌تان را کوچک‌تر کنید.

بهتر است از لایه‌بردارهای مناسب پوست استفاده کرده و همیشه پوستتان را تمیز نگه دارید، از پوست خود با کرم‌های ضد آفتاب مناسب محافظت کنید، سعی کنید پوستتان همیشه مرطوب و آب‌رسانی شود، حتی اگر پوست چربی دارید می‌توانید از آب‌رسان‌های فاقد چربی استفاده کنید. از محصولات تقویت‌کننده کلاژن پوست استفاده کنید که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند به‌سلامتی پوستتان کمک کنند.

حال اگر بنا به دلایلی این منافذ باز بزرگ روی پوستتان ایجاد شده، می‌توان از راهکارهای زیر آن را درمان کرد:

بخور دادن

درمان جوش سرسفید با بخور

بخور صورت می‌تواند منافذ پوست را تمیز کرده؛، آن‌ها را کوچک‌تر کند،  و درخشش خاصی به‌صورت شما ببخشد. می‌توانید از روغن‌های ضروری در بخور استفاده کنید ،تا زیبایی پوستتان چند برابر شود.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای درمان منافذ باز پوست

روغن جوجوبا یک ماده خوب برای درمان منافذ باز است. این روغن مکانیسمی شبیه به چربی طبیعی پوست دارد و باعث پاک‌سازی پوست شده و منافذ را درمان می‌کند. برای استفاده از این روغن کافی است مقداری از آن را روی صورت خود قرار داده و به‌صورت چرخشی ماساژ دهید. این کار را در شب انجام داده و تا صبح روغن را پاک نکنید؛ استفاده از این روغن برای ۲ تا ۳ بار در هفته پوست شما را شفاف‌تر می‌کند.

روغن آرگان

روغن آراگان برای درمان منافذ باز پوست

روغن آرگان به‌عنوان یک روغن گیاهی در جوان‌سازی و سفت کردن پوست بسیار مؤثر است. این روغن سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب است که پوست را هیدراته می‌کند. برای استعمال این روغن مقداری از آن را روی انگشتان دست ریخته و سپس به‌صورت دورانی روی صورت خود مالش دهید و بعد از نیم ساعت صورت خود را بشویید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید.

ماسک‌های صورت

ماسک‌هایی که مکانسیم آن‌ها به گونه‌ای است که بر روی پوست خشک شده و سپس جدا شوند؛ در کوچک کردن منافذ پوست نقش مهمی دارند، سعی کنید ماسک‌های مختلفی را امتحان کنید تا ماسک سازگار با پوستتان را پیدا کرده و از آن بهره ببرید. ماسک سفیده تخم‌مرغ، جو دو سر و خاک رس بسیار مفید و کارساز است که در ادامه به آن می‌پردازیم. این ماسک‌ها ناخالصی‌ها و کثیفی را از روی پوست برمی‌دارند؛ و باعث می‌شوند منافذ پوست شما کوچک‌تر شود.

ماسک سفیده تخم‌مرغ

ماسک سفیده تخم مرغ

این ماسک باعث سفت شده پوست، و پاک‌سازی سطح آن می‌شود و در نتیجه منافذ شما کوچک‌تر خواهد شد. برای تهیه آن به یک سفیده تخم‌مرغ، ۲ قاشق پودر جو دو سر و ۲ قاشق آب‌لیمو احتیاج دارید. مواد را مخلوط کرده و به‌صورت خمیر در آورید، این خمیر را بر روی سطح کلی پوستتان قرار داده و ۳۰ دقیقه صبر کنید، و در نهایت مواد را از روی پوست برداشته و با آب ولرم بشویید.

ماسک جو دو سر و گوجه‌فرنگی

ماسک جو دوسر

جو دو سر یک لایه‌بردار و جذب‌کننده چربی است. درحالی‌که گوجه‌فرنگی باعث رطوبت رسانی به پوست می‌شود. این ترکیب در کنار هم در عین تمیز کردن پوست، رطوبت کافی را به آن می‌رسانند و منافذ شما را کوچک‌تر می‌کند. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری جو دو سر را با یک گوجه رنده شده مخلوط کنید و سپس آن را به‌صورت دورانی بر روی پوستتان ماساژ دهید و در نهایت آن را بشویید. این ماسک را هفته‌ای یک بار تکرار کنید.

ماسک خاک رس یا مولتانی میتی

ماسک خاک رس

مولتانی میتی (Multani Mitti) که تحت عنوان خاک رس قهوه‌ای نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین پاک کننده‌ها است، که به‌صورت عمیق پوست را پاک‌سازی می‌کند، این ماده می‌تواند منافذ را از بین برده و پوست شما را درخشان کند، البته این ماسک برای پوست‌های چرب بهتر جواب می‌دهد. برای تهیه این ماسک به ۲ قاشق مولتانی میتی، و ۲ تا ۳ قاشق شیر احتیاج دارید، این دو ماده را مخلوط کرده و به‌صورت یک خمیر روان بر روی صورت قرار دهید و صبر کنید تا ماسک خشک شود، سپس با آب معمولی آن را بشویید، برای نتایج بهتر این ماسک را هفته‌ای دو بار استفاده کنید.

ماسک عسل

ماسک عسل

عسل طبیعی نقش رطوبت دهی دارد و می‌تواند پوست را نرم کرده و با خاصیت خود پوست را تمیز کند. این ساده‌ترین راه خانگی برای کم کردن منافذ باز بر روی بینی و گونه‌ها است. کافی است یک قاشق عسل را بر روی صورت خود به‌ویژه بر روی گونه‌ها ماساژ دهید و سپس ۱۵ دقیقه صبر کنید تا جذب شود و در نهایت صورت را بشویید. این ماسک را می‌توانید یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

پالم میوه تازه

میوه‌ها به‌صورت طبیعی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، و خواص رطوبتی دارند و می‌توانند پوست را تمیز کنند. درواقع میوه‌ها با آب‌رسانی به پوست منافذ را کاهش می‌دهند. برای تهیه این ماسک می‌توانید از میوه‌های متعددی استفاده کنید، مثلاً از خمیر هر میوه یک قاشق غذاخوری برداشته و ترکیب نمایید، میوه‌هایی مانند موز، توت‌فرنگی، پاپایا، پرتغال، هندوانه برای تهیه این ماسک مناسب هستند. مخلوط تهیه شده را روی صورت بگذارید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر باشید و در آخر آن را با آب معمولی بشویید.

پوست موز

پوست موز برای درمان منافذ باز پوست

این میوه به‌عنوان درمان برای مشکلات پوستی استفاده می‌شود، از بین بردن منافذ باز یکی از قابلیت‌های است. آنچه شما نیاز دارید یک پوست موز رسیده است، از داخل پوست موز آن را به روی صورت قرار داده و حرکت دهید؛ به مدت ۱۰ تا ۱۵ منتظر بمانید و در نهایت بشویید. لوتئین یک آنتی‌اکسیدان در پوست موز است که در کنار پتاسیم باعث جوان‌سازی پوست شده و منافذ را کوچک می‌کند.

پاپایا

پاپایاپاپایا میوه‌ای است که به دلیل خواص پاک‌کنندگی شناخته شده است و می‌تواند منافذ را کوچک کند. این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با آنزیم‌هایی که دارد می‌تواند این حفره‌های پوستی را کوچک کند. کافی است چند برش از این میوه را بر روی پوست قرار داده  و ۲۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت آن را با آب بشویید.

ماسک با آرد نخودچی

ماسک آرد نخودچی برای رفع منافذ باز پوست

نخود به‌عنوان یک پاک کننده از مدت‌ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفته‎است. این ماده به‌عنوان یک روش عالی برای از بین بردن منافذ پوست است. این آرد باعث از بین بردن سلول‌های مرده پوستی می‌شود و درنهایت منافذ را کم می‌کند. برای تهیه ماسک، یک قاشق آرد نخودچی را با یک قاشق چای خوری زردچوبه، یک قاشق غذاخوری کدو و دو تا سه قطره روغن زیتون مخلوط کنید. آن را بر روی صورتتان ماساژ دهید و تا ۲۵ دقیقه صبر کنید تا خشک شود. و سپس با آب معمولی بشویید. صورت خود را با یک حوله نرم خشک کرده و در نهایت از مرطوب کننده استفاده کنید. این ماسک را می‌توان ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کرد.

پوست خیار

ماسک پوست خیار برای درمان منافذ باز پوستخیار و پوست آن، به‌عنوان یک آب‌رسان، می‌تواند پوست را احیا کرده و منافذ آن را کوچک کند. این میوه روند پیری را به تأخیر می‌اندازد و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. برای استفاده از آن می‌توانید چند قطعه خیار و یا پوست خیار را رنده کرده و با دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو مخلوط کنید و این خمیر را بر روی صورت خود قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید، و در نهایت با آب شویید. خیار را در یخچال قرار دهید تا سرد شود و سپس استفاده کنید.

آلوئه ورا

آلوئه‌ورا برای بهبود منافذ باز پوستآلوئه ورا یک ماده شناخته شده در مراقبت‌های پوستی است که می‌تواند منافذ باز پوستتان را درمان کند.  استفاده از این گیاه پوستتان هیدراته کرده و منافذ را از بین می‌برد. برای استفاده از آن می‌توانید از ژل آلوئه ورا شرکتی و یا از گیاه آن به‌صورت طبیعی استفاده کنید. ژل آلوئه ورا را بر روی پوست ماساژ داده و اجازه دهید ده دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

لایه‌برداری

لایه‌برداری پوست با از بین بردن سلول‌های مرده، چربی و مواد ناخالص از روی پوست می‌تواند منافذ شما را کوچک‌تر کند. البته لایه‌بردار باید متناسب با نوع پوست شما و با نظر متخصص استفاده شود و بعدازآن نیز زیر نور خورشید قرار نگیرید.

اسکراب طبیعی شکر

اسکراب طبیعی شکردر این راستا می‌توانید از اسکراب‌های طبیعی و دست‌ساز در خانه استفاده کرده و برای لایه‌برداری و کوچک‌تر کردن منافذ پوست از آن‌ها بهره ببرید. شکر با حذف و از بین بردن ناخالصی‌ها بر روی پوست باعث می‌شود سلول‌های مرده پوست از بین رفته و در نتیجه منافذ شما کوچک‌تر شود. برای تهیه این ماسک به یک قاشق شکر قهوه‌ای، یک قاشق عسل و یک قاشق چای خوری آب‌لیمو نیاز دارید. تمام مواد را خوب ترکیب کنید و سپس بر روی صورت قرار داده و به‌آرامی ماساژ دهید(به‌صورت دورانی). مواد را از روی صورت برداشته و با آب آشامیدنی آن را بشویید، و این ماسک را یک بار در هفته تکرار کنید.

جوش‌شیرین

جوش شیرین و از بین بردن منافذ باز پوستیکی دیگر از راه‌حل‌ها آسان برای کاهش منافذ پوست، جوش‌شیرین است. جوش‌شیرین با کاهش حالت اسیدی پوست ،PH پوست را متعادل کرده و سلول‌های مرده را از روی آن پاک می‌کند، این ماده ضدباکتریایی و ضدالتهاب است و باعث از بین بردن منافذ پوست خواهد شد. برای تهیه این لایه‌بردار، ۲ قاشق جوش‌شیرین را با دو قاشق آب مخلوط کرده تا یک خمیر تشکیل شود، بهتر است از آب گرم استفاده کنید. مخلوط را روی صورت گذاشته و ۳۰ ثانیه ماساژ دهید و در نهایت با آب معمولی بشویید، این لایه‌بردار را هر سه روز یک بار استفاده کنید.

سرکه سیبسرکه سیب و رهایی از منافذ باز پوستسرکه سیب یکی از شناخته‌ترین تونر های پوستی است که می‌تواند شما را از شر منافذ باز پوست رهایی دهد. این ماده پوست شما را سفت کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. برای استفاده از آن به چند قطره سرکه سیب و پنبه احتیاج دارید، سرکه سیب را با نسبت برابر با آب مخلوط کنید، با پنبه آن را به‌صورت اعمال کرده و اجازه دهید خشک شود و در نهایت پوستتان را بشویید. البته پوست‌های خشک بهتر است از این روش استفاده نکنند.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: چگونه پوستی بی‌چین و چروک داشته باشیم؟

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد