کاربردهای شگفت انگیز واقعیت مجازی

0 1,033

فناوری واقعیت مجازی دارای استعدادهای پنهان فراوانی است و در آینده نزدیک تغییرات فراوانی در زمینه های پزشکی، کسب و کار، معماری و تولید ایجاد می کند. روانشناسان و سایر متخصصان پزشکی از VR برای بالابردن روش های درمانی سنتی استفاده می کنند و راه حل های موثری برای درمان PTSD، اضطراب و اختلالات اجتماعی ارائه می کنند. پزشکان از VR برای آموزش دانشجویان پزشکی در جراحی استفاده می کنند، همچنین بیماران مبتلا به درد را درمان می کنند و حتی به بازسازی عملکرد بدن کمک می کنند.

در کسب و کار، صنایع مختلف از VR سود می برند. خودروسازان خودروهای امن تری تولید می کنند، معماران ساختمان های قویتری می سازند و حتی آژانس های مسافرتی از آن استفاده می کنند تا برای تعطیلات برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند. در ادامه فواید شگفت انگیز استفاده از واقعیت مجازی را بررسی می کنیم.

کاهش درد در دندانپزشکی
ممکن است دندانپزشکان در آینده نزدیک از واقعیت مجازی استفاده کنند تا حواس بیماران را پرت کنند و اضطراب و درد آن ها را کاهش دهند. اخیراً یک مطالعه روی ۷۹ بیمار انجام گرفت، یک سوم آن ها به یک هدست واقعیت مجازی مجهز شدند که یک صحنه ساحلی را نشان می داد، یک سوم آن ها با یک منظره شهری روبرو شدند و یک سوم باقی مانده از هیچ صحنۀ واقعیت مجازی استفاده نکردند.
بیمارانی که صحنه ساحلی واقعیت مجازی را مشاهده کردند درد کمتری نسبت به دو گروه دیگر داشتند. بیمارانی که صحنه شهری VR را مشاهده کردند، چنین احساسی نداشتند (خود واقعیت مجازی به آن ها کمک نکرد بلکه وجود مناظر آرام به پرت کردن حواس بیماران کمک کرد و درد آن ها را کاهش داد)

آموزش کارکنان
بسیاری از شرکت ها از واقعیت مجازی برای آموزش کارکنان استفاده می کنند. بعضی از شرکت ها از فناوری واقعیت مجازی برای آموزش دانشگاه ها استفاده می کنند تا به کارکنان کمک کنند سناریوهای دنیای واقعی را تجربه کنند. کارکنان می توانند یک روز شلوغ یا یک سالن غذاخوری شلوغ را در یک راهرو تجربه کنند، آن ها یاد می گیرند چگونه به این رویدادها پاسخ صحیح بدهند و آن ها را کنترل کنند.

کمک به بیماران پاراپلژی
در یک مطالعه سالانه که توسط دانشگاه دوک انجام گرفت، مزایای بسیاری از تکنولوژی واقعیت مجازی برای بیماران پاراپلژی کشف شد. بیماران با پوشیدن هدست های واقعیت مجازی در یک ورزشگاه به عنوان بازیکن فوتبال به حرکت در آمدند، با این عمل آن ها قادر به بازیابی برخی از عملکرد های مغز خود شدند، در نتیجه بازده عملکرد آن ها افزایش پیدا کرد و توانستند پاهای خود را حرکت دهند. از هشت بیماری که مورد آزمایش قرار گرفته بودند، هر کدام از آن ها توانستند بعضی از کنترل های خود را دوباره به دست آورند. چهار نفر از آن ها که دچار پاراپلژی کامل بودند به پاراپلژی جزئی تغییر یافتند.

درمان PTSD
به طور سنتی، پزشکان از “درمان آشکار” برای درمان ۸ میلیون بزرگسال مبتلا به PTSD استفاده می کنند. در این روش، بیماران را مجبور می کنند تا آسیب های خود را تعریف کنند، تصوراتشان را تجسم کنند و به پزشک بگویند وقتی سناریوی استرس زا را تجربه می کنند چه اتفاقی رخ می دهد.
واقعیت مجازی نیز از همین روش استفاده می کند، درواقع از هدست ها برای ایجاد یک دنیای مجازی با عناصر سفارشی استفاده می کند (به عنوان مثال ممکن است از هلی کوپتر ها، ماشین های جنگی و موشک ها برای سفارشی کردن تجربۀ جانبازان جنگی استفاده کنند). سپس از بیماران خواسته می شود آنچه اتفاق می افتد را تعریف کنند.

آموزش دانشجویان پزشکی
واقعیت مجازی برای دانش آموزان پزشکی و دندانپزشکی محیطی امن را تهیه می کند و محیط را برای روش ها و تمرینات جراحی کنترل می کند. واقعیت مجازی به آنها اجازه می دهد بدون اینکه هیچ تاثیری روی یک بیمار واقعی داشته باشند اشتباه کنند و برای شرایط غیرمنتظره آماده شوند.
انجام یک روش «دستکاری» و توانایی برقرار کردن ارتباط با یک بیمار مجازی، می تواند مهارت های دانش آموزان را توسعه دهد و بعدا می توانند این مهارت ها را در دنیای واقعی اعمال نمایند.

کاهش درد
پزشکان از “درمان حواس پرتی” در واقعیت مجازی استفاده می کنند و در حالی که بیماران درد دارند به آن ها کمک می کنند درد خود را کنترل کنند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ بر روی قربانیان سوختگی نظامی انجام گرفت، نشان داد جهان برفی نسبت به مورفین تاثیر بیشتری برای کاهش درد دارد. جهان برفی یک بازی واقعیت مجازی است که به کاربران اجازه می دهد توپ های برفی را به پنگوئن ها پرتاب کنند در حالی که آهنگ مورد علاقه خود را گوش می دهند.
محققان U.K. در سال ۲۰۱۷ آزمایش واقعیت مجازی را روی بیمارانی انجام دادند که تحت درمان دندانپزشکی قرار داشتند. آن ها از یک تصویر ساحلی در واقعیت مجازی استفاده کردند.

درمان حملات اضطراب
بیش از ۴۰ میلیون بزرگسال در ایالات متحده به اضطراب مبتلا هستند. بازی واقعیت مجازی عمیق که یک نسخه دیجیتال از ورزش دیافراگم است به افرادی که دچار ترس و اضطراب هستند کمک می کند تا تنفس خود را با استفاده از یک کمربند کنترل کنند. این بازی از طریق تمرینات تنفس، کاربر را به یک محیط طبیعی هدایت می کند و در حدود پنج دقیقه او را آرام می کند.

توسعه مهارت های اجتماعی برای کمک به کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم
استادان دانشگاه تگزاس در دالاس یک برنامه ای ساخته اند که از واقعیت مجازی برای توسعه مهارت های اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می کند. در این برنامه کودکان، نوجوانان و جوانان را در سناریوهای اجتماعی مانند مصاحبه شغلی قرار می دهند و به آن ها یاد می دهند چگونه نشانه های اجتماعی را دریابند و به آن ها پاسخ مناسب دهند. استادان در طول برنامه با نظارت بر امواج مغزی متوجه افزایش درک اجتماعی آن ها می شوند.

کمک به کسب و کار
شرکت ها از واقعیت مجازی به روش های مختلفی استفاده می کنند از جمله: کاهش هزینه ها، کاهش سفر تجاری، انجام مصاحبه، ارائه تور، روند پیش بینی و برگزاری جلسات.
شرکت ها به جای اینکه برای برگزاری کنفرانس ها و جلسات به شهرها و کشورهای دیگر سفر کنند از اتاق های کنفرانس مجازی استفاده می کنند.
شرکت هایی که محصولات خطرناکی دارند یا در مراحل اولیه هستند از VR برای تست ایمنی و عملکرد محصول استفاده می کنند بدون اینکه ریسکی برای سلامت کارکنان داشته باشد.

طرح های معماری بهتر
واقعیت مجازی در فضای ساخت و ساز از بازیکنان کلیدی مانند معماران و طراحان، سود خواهد برد. این ابزار به کاربران اجازه می دهد عملا در فضاهای سه بعد قرار بگیرند. تصاویر کامپیوتری جایگزین تصاویر دستی می شود و در نهایت زمان صرف شده برای باز نگری طرح ها و نقشه ها کاهش می یابد. در نتیجه هزینه ها کاهش می بابد و ایمنی کار بالا می رود.
شبیه سازی دنیای واقعی نه تنها به طراحان و معماران اجازه می دهد ساختمان و فضا را به راحتی بسازند بلکه به آن ها اجازه می دهند محیط ها را قبل از ساخت آزمایش کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند بفهمند در مواقع اضطراری چقدر طول می کشد تا افراد از ساختمان خارج شوند.

ایمنی خودرو و فروش ماشین
واقعیت مجازی به مهندسان اتومبیل ها توانایی می دهد تا در یک محیط مجازی، ایمنی وسایل نقلیه را امتحان کنند و سپس به ساختن آن اقدام کنند. به غیر از فرایند تولید، بعضی از شرکت های بزرگ خودرو مانند فورد، ولوو و هیوندای از واقعیت مجازی برای فروش استفاده می کنند و با داشتن مشتریان بالقوه از هدست VR برای تست وسایل نقلیه استفاده می کنند.

برنامه ریزی تعطیلات بعدی
از طریق واقعیت مجازی، به زودی خواهید توانست “قبل از پرواز” مقصد خود را امتحان کنید. مسافران قبل از رزرو می توانند مقصد، هتل یا شهر خود را مشاهده کنند. به عنوان مثال، مشتریان U.K. توانستند پرواز هلیکوپتر را در اطراف شهر نیویورک یا راندن قایق در اطراف مجسمه آزادی را تجربه کنند.

 

بیشتر بخوانیم: تجربیات توریستی با استفاده از واقعیت مجازی چگونه است؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد