کانن در مقابل نیکون: مقایسه سیستم‌های DSLR که شما منتظرش بودید! (بخش اول)

0 684

کدام سیستم DSLR بهتر است؟ سوالی اساسی و مهمی که این روز‌ها بسیاری را در زمان خرید بهترین دوربین DSLR سردرگم می‌کند. در ادامه مطلب ما به مقایسه و بررسی دقیق سیستم‌، لنز، ویژگی‌های کلیدی و مواردی از این دست در دوربین‌ها خواهیم پرداخت.

کدام شرکت بهترین دوربین DSLR را می‌سازد؟ کانن یا نیکون؟ سوال سختی که جوابی سخت‌تر دارد، اما بالاخره باید مشخص کرد که کدام غول تجاری صنعت دوربین بهتر است؟ حقیقت این است که دو کمپانی عظیم کانن و نیکون سال هاست که بهترین دوربین‌ها، لنزها، سیستم‌های فلش و دیگر لوازم جانبی را ارائه می‌‌دهند. اما نکته مهم در این بین این است که تمام اشخاص از مبتدی تا حرفه‌ای، از آتلیه‌ها و خدمات فیلم‌برداری و عکس‌برداری حرفه‌ای عروسی تا عکاسان حیات وحش، مطمئن باشند هر کدام از این برندها را انتخاب نمایند، در حقیقت بر روی یک سیستم فوق‌العاده که دارای حمایت‌ها و خدمات پس از فروش گسترده‌ای است سرمایه گذاری کرده‌اند.

اما آیا عاقبت شعله‌های آتش این محکمه عدل بر سر اینکه کانن بهتر است یا نیکون فروکش خواهند کرد؟

در واقع مبادله و معاوضه سیستم‌های دوربین از کانن به نیکون و یا از نیکون به کانن برای عکاسان حرفه‌ای امری معمول و متداول است.

Nikon_vs_Canon

این امر تا حد بسیار زیادی وابسته به کمپانی‌های تولید کننده این دوربین‌هاست که آیا محصولات آن‌ها دستخوش تغییرات فناوری بوده‌اند یا خیر؟ مثلاً آیا سری جدید دوربین‌ها دارای لنزهای جدیدتر و قوی‌تری هستند و یا رکورد جدیدی در فوکوس و یا راندمان بالای ISO به ثبت رسانده‌اند؟

جابه‌جایی و سوئیچ سیستم دوربین عکاس و استاد فتوشاپ حرفه‌ای، guru Scott Kelby’s از نیکون به کانن به طور گسترده‌ای به اطلاع عموم قشر عکاسان رسید اما به غیر از او نیز تبادل و معاوضه سیستم حتی در این سطح حرفه‌ای نیز وجود داشت برای مثال Adam Burton بریتانیایی که یکی حرفه‌ای‌های عکاسی چشم انداز است جابه‌جایی از کانن به نیکون دارد و یا Andy Rouse یکی از بزرگ‌ترین عکاسان حیات وحش جابه‌جایی از کانن به نیکون و دوباره بازگشت به کانن را در رزومه کاری خود دارد، که البته این تنها دو نام از بین تمام این مبادله‌ها است.

اما در دنیای واقعی و غیرحرفه‌ای ما، اکثریت نمی‌توانند این‌گونه بین سیستم‌ها تبادل و رفت و برگشت داشته باشیم چرا که به‌طور کلی ما حداقل چندین سال به صورت پیوسته از یک سیستم استفاده می‌کنیم اما این بدان معنا نیست که ما دیگر نمی‌توانیم حتی نگاهی رشک برانگیزانه به آن سوتر از حصار این سیستم‌ها بیاندازیم!

با در نظر گرفتن این نکات، به ارزیابی و مقایسه سیستم‌های DSLR نیکون کانن در حال حاضر می‌پردازیم.

ویژگی‌های کلیدی که شما بر روی هر کدام از سیستم‌های حال حاضر پیدا خواهید کرد.

کانن در مقابل نیکون: سنسور مگاپیکسلی بالاتر

در حال حاضر نیکون با ارائه دوربین DSLR فول فریم D800 (فرمت FX) که داری یک سنسور ۳۶.۳ مگاپیکسلی است در بازار پیشرو می‌باشد که با رزولوشن بالا ارائه شده و قیمت فعلی این نسخه کمتر از ۲۰۰۰ پوند است ولی در سیستم کانن شما با صرف همین پول در واقع، کمی بیشتر می‌توانید اقدام به خرید کانن EOS 5D Mark III کنید که فقط ۲۲.۳ مگاپیکسل است که به طور قابل توجهی کوچک‌تر از مدل ارائه شده نیکون است.

شایعات بسیاری حاکی از آن است که کانن در حال آزمایش یک DSLR با رزولوشن بالا برای رقابت با D800 است. اغلب به نام کانن EOS 3D اشاره می‌کنند. اما واقعیت این است که هنوز چیزی به‌طور رسمی اعلام نشده است و چنین سیستمی به طور ملموس رونمایی نشده است.

این یک مزیت نیکون است!

کانن در مقابل نیکون: زاویه قابل تغییر صفحه نمایش لمسی LCD

مفصل گردان با زاویه قابل تغییر صفحه نمایش LCD عکس‌برداری ترکیبی در زوایای دشوار را آسان‌تر کرده و قابلیت اداره دوربین در هنگام فیلم‌برداری را نیز بهبود می‌بخشد و همچنین فراهم کردن یک صفحه نمایش لمسی راحتی کار با آن را ده برابر بیشتر افزایش می‌دهد.

معرفی دوربین نیکون D5000 که اولین دوربین دارای یک مفصل گردان با زاویه قابل تغییر صفحه نمایش LCD به سال ۲۰۰۹ برمی‌گردد، پس از آن نیکون مدل‌های D5100، D5200، D5300 و D5500 را در ژانویه ۲۰۱۵ معرفی کرد که از قابلیت صفحه نمایش لمسی هم نسبت به مدل D5000 به آن‌ها اضافه شده بود.

این در حالی است که کانن اولین دوربین دارای صفحه نمایش با زاویه قابل تغییر از سری EOS به نام EOS 60D را در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد و پس از آن نیز در سال ۲۰۱۱ از EOS 600D مدل جدید این سری نیز رونمایی شد.

با این حال، DSLR کانن برای اولین بار با ترکیب LCD با زاویه قابل تغییر و فن‌آوری صفحه نمایش لمسی EOS 650D، در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. جانشین کانن EOS 650D که مدل ۷۰۰D است نیز (همانند مدل‌های ۷۰D و ۱۰۰D) دارای یک صفحه نمایش لمسی با زاویه قابل تغییر است.

اگر چه نیکون هنوز به استقبال DSLR تاچ اسکرین با زاویه قابل تغییر نرفته است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این کمپانی در حال کاوش بر روی یک گزینه سیستم دوربین جمع و جور به صورت ۳ نیکون در ۱ می‌باشد.

کانن برنده این گزینه است!

کانن در مقابل نیکون:  فاقد فیلتر anti-aliasing هستند.

اکثر دوربین‌های دیجیتال دارای یک فیلتر anti-aliasing یا low-pass در مقابل سنسورهای تصویر خود هستند. این فیلتر اغلب به منظور کاهش اثر موجی خطوط سوسو زننده یا رنگی که در سطوح بسیار کوچک و باریک با تکرار قابل توجهی الگوهای یکسان ظاهر می‌شود (به طور معمول در لباس و مواد دیگر اتفاق می‌افتد) قرار داده می‌شود. این فیلتر اساساً اثر نرم شدن تصاویر دیجیتال را کاهش می‌دهد.

مدل D800E نیکون یک نسخه ویژه از D800 که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد دارای یک نوع جدید از فیلترهایی است که خواص ضد انعکاس فرکانسی ندارد. دیگر مدل‌های این برند نیز نظیر D7100، D5300 و D3300 فاقد هر گونه فیلتر low-pass هستند. این مورد هر چهار دوربین‌های DSLR نیکون را برای ضبط تصاویر واضح‌تر قادر می‌سازد چرا که هر گونه اثر موجی را پس از ضبط می‌توان در نرم‌افزار تصویربرداری رسیدگی و اصلاح کرد.

جدیدترین کانن‌ها در این دسته نیز با رونمایی EOS 20Da و جانشین آن، EOS 60Da معرفی شدند. مسلماً این دوربین‌های DSLR است بهترین گزینه برای عکس‌برداری کیهانی هستند زیرا آن‌ها شامل یک فیلتر پایین گذر تغییر یافته هستند که اجازه می‌دهد نور مادون قرمز نیز به سنسور راه پیدا کند و از این طریق رنگ قرمز سحابی به ثبت خواهد رسید.

نیکون برنده این گزینه است!

کانن در مقابل نیکون: فوکوس خودکار ترکیبی

اکثر دوربین‌های DSLR از دو نوع فوکوس اتوماتیک استفاده می‌کنند: یک فوکوس برای تشخیص فاز سریع AF برای عکس‌برداری نمایاب و یک فوکوس دیگر برای تشخیص کنتراست دقیق‌تر اما بسیار کند در نمایش زنده است. که هر دو با حالت آینه‌ای در فعال ساختن نمایش زنده سازگار نیستند مگر از راه قفل شدن آن‌ها و این بدان معناست که هیچی نوری برای تشخیص فاز اختصاصی سنسور AF منحرف و یا دریافت نمی‌شود.

کانن به حل این مشکل با تعبیه سیستم فوکوس خودکار هیبریدی خود برای نمایش زنده ساکن و فیلم‌برداری پرداخته است. در سطح ورودی تمام دوربین‌های DSLR به غیر از EOS 1200D (دارای ” CMOS ترکیبی AF”) ترکیبی از هر دو سیستم موجود است که سنسور تعبیه شده در آن‌ها با تشخیص فاز AF به سرعت تمرکز را در ناحیه‌ای که از قبل از روی آن تنظیم کردیم با تشخیص کنتراست دقیق کشف می‌کند.

کانن ۷۰D ویژگی‌های یک سیستم بسیار پیشرفته ” Dual Pixel CMOS AF” رادار است و این سیستم دوربین را قادر می‌سازد ۸۰ درصد از منطقه سنسور را برای تشخیص فاز AF قبل از بازگشت دوباره به ضبط تصویر هنگامی که شما قصد ایجاد یک شات را دارید استفاده می‌کند. این سیستم به منظور ضبط فیلم نیز یک مزیت و برتری محسوب می‌شود که با فوکوس خودکار پیوسته یک فیلم صاف و روان را ارائه می‌کند.

سیستم AF ترکیبی نیکون در حال حاضر به نیکون سری ۱ و دوربین‌های کم حجم آن محدود شده است.

برای این گزینه در حال حاضر، کانن بهترین انتخاب است!

کانن در مقابل نیکون: ویدیو

اگر چه نیکون  اولین تولید کننده دوربین‌های DSLR با سطح کیفی بالای ضبط ویدیو و عکس نیست اما این کمپانی توانست این افتخار را پیش از سایر رقبا، زمانی که دوربین D90 خود را در ماه اوت سال ۲۰۰۸ معرفی کرد، به دست آورد. کانن نیز برای اولین بار با DSLR ای که قادر به ضبط ویدئو فول HD (1080p) به شکل ۵D Mark II به بازار آمد.

کانن ۵D Mark II در ادامه توانست به‌طور مستقل بر بازار فیلم‌سازی تسلط پیدا کند، و همچنین توسط فیلم‌سازان آمریکایی هالیوود برای فیلم‌های طولانی مارول، کاپیتان آمریکایی نظیر اولین اونجر، مرد آهنین ۲ و انتقام جویان مورد استفاده قرار گرفت.

نیکون نیز به خصوص پس از ساخت و راه‌اندازی “D800″ به بازار پخش حرفه‌ای ورود پیدا کرد. این ” HD-SLR” نیکون با نیک فرجامی توانست موقعیت ثابتی در ایستگاه جدید تلویزیونی ۲۴ ساعته لندن پیدا کند.

از این دست نیز هر دو دوربین‌های DSLR کانن و نیکون قادر به گرفتن فیلم باکیفیت بالا فایل‌های HD هستند و هر دو سیستم، دارای مدل‌هایی با ضبط HD کامل در طیف وسیعی از سرعت فریم، کنترل میزان نوردهی دستی، جک‌هایی برای ضبط صدای استریو و نظارت صوتی هدفون هستند.

کانن برای اولین بار یک سیستم ردیابی تمرکز مجاب کننده برای ویدیو به شکل Dual Pixel CMOS AF را ارائه کرده است که لنز آن به طور خاص برای ویدئو گرافی طراحی شده است و هنگامی که با STM کانن (موتور پله) سازگار ترکیب شود، دارای فوکوس خودکار صاف و آرام است.

بنابراین، به طور کلی شما باید با توجه به این مورد یک کانن را در دست بگیرید!

 

کانن در مقابل نیکون: حمل‌ونقل

تفاوت‌های ظریفی بین بدنه دوربین‌های کانن و نیکون وجود دارد که در چگونگی و کیفیت حمل‌ونقل آن‌ها موثر است و مطمئنا در تصمیم‌گیری شما در مورد این که از کدام نوع دوربین استفاده کنید نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تفاوت بارزتر در دوربین‌های متوسط مورد علاقه DSLR و دوربین‌های حرفه‌ای نیز به چشم می‌آید.

در دوربین‌های DSLR کانن یک صفحه مدرج سریع بزرگ برای کنترل همراه با فرمان‌ دهی سایر تنظیمات در عقب دوربین و نزدیکی شاتر وجود دارد و در اکثر موارد، چند مغزی کنترل سرعت حرکت نقطه فعال AF دارد.

دوربین‌های DSLR نیکون دو صفحه دستوری یکی در جلو دوربین و دیگری در پشت آن، به علاوه چند انتخاب‌گر D-pad در عقب دوربین دارند.

نصب لنز نیکون، تمرکز، زوم و جبران نوردهی همه در جهت مخالف به در دوربین کانن انجام می‌شوند ولی اگر شما تصمیم به سوییچ به سیستم دوربین رقیب را دارید نگران نباشید چرا که به مرور زمان به این تغییر عادت خواهید کرد.

در این گزینه کانن و نیکون برابراند!

 

منبع: digitalcameraworld

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد