کدام لپ‌تاپ اپل را تهیه کنیم؟ مک‌بوک، مک‌بوک ایر یا مک‌بوک پرو؟

0 1,188

اگر تصمیم گرفته‌اید که لپ‌تاپ مک قدیمی خود را با یکی از لپ‌تاپ‌های جدید اپل جایگزین کنید، ممکن است در بین سه گزینه اصلی مک‌بوک، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو و هر کدام از قابلیت‌های خاص آن‌ها با انتخابی سخت رو به رو شده باشید. اما در مقابل پولی که پرداخت می‌کنید، از چه امکاناتی برخوردار خواهید شد؟ کدام مدل برای شما بهترین انتخاب است؟ در ادامه برای خواندن راهنمایی جامع درباره خرید یکی از سه مدل مک‌بوک همراه بورسیکا باشید.

مدل‌های فعلی مک‌بوک و قیمت‌های آن‌ها

مک‌بوک‌های اپل، شامل سه مدل اصلی هستند؛ مک‌بوک، مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو. تفاوت این مدل‌ها در اندازه، وزن، کارآیی و قدرت آن‌هاست. قطعا قیمت نیز در بین مدل‌های با قدرت و کارایی مختلف، متغیر خواهد بود.

1

مک‌بوک ایر، لپ‌تاپ سبک وزن اپل است که در دو مدل ۱۱ و ۱۳ اینچی ارائه می‌شود. مدل ۱۱ اینچی، ارزان قیمت‌ترین لپ‌تاپ اپل است که قیمت آن از ۸۹۹ دلار شروع می‌شود. مدل ۱۳ اینچی آن با ۱۰۰ دلار قیمت بیشتر، قیمتی پایه‌ای برابر با ۹۹۹ دلار دارد.

هر دو مدل پردازنده‌ای با قدرت ۱.۶ گیاگاهرتز، رم ۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره اطلاعات SSD دارند. SSD با استفاده از PCI Express کار می‌کند که به همین دلیل، سرعت آن به مراتب از رابط های سریال (SATA) که در نسخه‌های مربوط به سال ۲۰۱۴ استفاده می‌شد، بیشتر است.

اگر بخواهید می‌توانید یک مک‌بوک ایر با پردازنده سریعتر، مقدار حافظه رم بالاتر یا فضای ذخیره سازی بیشتر سفارش دهید. اما بعد از ساخت لپ‌تاپ، دیگر حافظه رم و سرعت پردازنده را نمیتوان تغییر داد. تنها منبع ذخیره‌سازی آن به سختی قابل ارتقا خواهد بود، چرا که فضای ذخیره آن از بیرون قابل دستیابی نیست و اگر قصد ارتقای آن را دارید، یا باید خودتان دست به کار شوید و لپ‌تاپ را از هم جدا کنید یا از یک متخصص بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد.

مک‌بوک پرو استاندارد ۱۳ اینچی با قیمت ۱۰۹۹ دلار تنها لپ‌تاپ مکی است که “Super Drive” نوری دارد. ۴ گیگابایت حافظه رم و یک هارد ساتای ۵۰۰ گیگی از دیگر مشخصات این مدل است. یعنی آخرین بازمانده لپ‌تاپ های مک که هنوز یک هارد معمولی دارد. سرعت پردازنده این مدل ۲.۵ گیگاهرتز است که البته می‌توانید سرعت پردازنده یا نوع هارد را با پرداخت پول بیشتر، تغییر دهید.

2

با پرداخت ۱۲۹۹ دلار، می‌توانید مک‌بوک جدید Pro را با صفحه نمایش رتینا تهیه کنید. این مدل، به یک پردازنده دو هسته ای ۲.۷ گیگاهرتزی core i5 تجهیز شده، ۸ گیگابایت حافظه رم دارد و از ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی از نوع SSD برخوردار شده است. مک‌بوک‌های با صفحه نمایشگر رتینا از هارد‌ها و سی‌دی درایو‌های معمولی که در مک‌بوک های ۱۳ اینچی بدون رتینا یافت می‌شود۷ برخوردار نیستند. به همین دلیل نیز مک‌بوک‌های با صفحه نمایش رتینا، نازک‌تر و سبک‌تر هستند.

مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی با نمایشگر رتینا برای افرادی که صفحه نمایش بزرگتر و قدرت پردازش بیشتری می‌خواهند، از بهترین گزینه‌های خرید است. یک پردازنده ۲.۲ گیگاهرتزی core i7 با ۴ هسته، ۱۶ گیگ‌بایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره سازی SSD از مشخصات این مدل است. در این مدل از کارت گرافیک حرفه‌ای Iris اینتل استفاده شده است. مزیت اصلی این مدل صفحه نمایش رتینا است و قیمت آن برابر با ۱۹۹۹ دلار است.

یک نسخه قوی‌تر از این مدل هم تولید می‌شود که این مدل، تنها مک‌بوکی است که یک کارت گرافیک مجزا دارد. از دیگر مشخصات این مک‌بوک پرو می‌توان به پردازنده ۴ هسته ای ۲.۵ گیگاهرتزیcore i7، و یک کارت گرافیک Nvidia GeForce GT 750 اشاره کرد. این مدل با قیمت ۲۴۹۹ دلار در بین تمام لپ‌تاپ های اپل، بالاترین بازدهی سخت‌افزاری را دارد. همه‌ مدل‌های مک‌بوک پرو مطابق با خواسته و سفارش شما می‌توانند پردازنده‌ای سریع‌تر یا ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشد.

نمایی از مک‌بوک جدید اپل

3

اپل با معرفی مک‌بوک ۱۲ اینچی با صفحه رتینا در رنگ‌های متفاوت، برای مطابقت دادن با رنگ آیفون یا آیپد، خانواده قدیمی مک‌بوک را دوباره احیا کرد. شما با ۱۲۹۹ دلار، می‌توانید یک مک‌بوک با ۸ گیگابایت حافظه رم، ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی از نوع  PCIe فلش و یک پردازنده ۱.۱ گیگاهرتزی با نمایشگر رتینا تهیه کنید. یا می‌توانید با ۱۵۹۹ دلار یک مدل با پردازنده ۱.۲ گیگاهرتز و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی بخرید. هر دو سیستم رم یکسانی دارند و پردازنده آنها از نوع دو هسته ای اینتل Core M است. می‌توانید در حین سفارش، قدرت پردازنده را ۱.۳ گیگاهرتز نیز انتخاب کنید.

سایز صفحه نمایش در برابر تراکم پیکسل

هنوز مک‌بوک ایر با نمایشگر رتینا تولید نشده است. مدل‌های ۱۱ و ۱۳ اینچی، هر دو از صفحه‌ نمایش‌های معمولی LED استفاده می‌کنند. دقت تصویر مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی، ۱۳۶۶ در ۷۶۸ است، درحالی که دقت تصویر مدل‌های ۱۳ اینچی ۱۴۴۰ در ۹۰۰ پیکسل است. با نگاهی ساده می‌توان تفاوت نسبت ابعاد مدل ۱۱ اینچی با باقی مدل‌ها را متوجه شد. نمایشگر بیشتر مک‌بوک‌ها دارای نسبت ۱۶:۱۰ است اما برای مدل ۱۱ اینچی، نسبت ۱۶:۹ تعبیه شده است. به این معنی که صفحه نمایش مدل ۱۱ اینچی عریض‌تر و فیلم دیدن در آن بهتر است.

به هر حال تراکم پیکسل مدل‌های ۱۱ و ۱۳ اینچی به ترتیب ۱۳۵ و ۱۲۸ پیکسل بر اینچ است. صفحه نمایش‌هایی واضح که قادرند میلیون‌ها رنگ را نمایش دهند اما از نوع رتینا نیستند. مک‌بوک پرو ۱۰۹۹ دلاری هم همینطور است. دقت تصویر این مدل ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است که در یک صفحه نمایش ۱۳.۳ اینچی جای داده شده است. تراکم پیکسل آن تقریبا مشابه مک‌بوک ایر است که نتیجه آن تقریبا ۱۱۳ پیسکل در هر اینچ خواهد بود.

صفحه نمایش رتینا، اول بر روی آیفون قرار گرفت و بعد سریعا به آیپد‌ها هم منتقل شد. از سال ۲۰۱۲، مک‌بوک پرو را نیز با صفحه نمایش رتینا تولید می‌کنند. البته تراکم پیکسل در مک‌بوک پرو مشابه آیفون ۵s یا آیپد مینی نیست، اما باز هم نمی‌توانید پیکسل‌ها را بطور مجزا از یک فاصله معمولی تشخیص دهید.

در این مورد بخصوص، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با صفحه نمایش رتینا، کیفیت تصویری معادل ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ دارد. این مقدار رزولوشن حتی از آیپد ایر نیز بیشتر است. با اینکه اندازه صفحه تصویر این مدل مک‌بوک، با اندازه صفحه تصویر دیگر مک‌بوک‌های پرو یکسان است، اما تراکم پیکسل در هر اینچ، دو برابر می‌شود، به شکلی که این نمایشگر موفق شده تا ۲۲۷ پیکسل در هر اینچ خود جای دهد. دقت تصویر مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی با صفحه نمایش رتینا، ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ است که نتیجه آن تقریبا ۲۲۰ پیکسل در هر اینچ خواهد بود.

مک‌بوکی که در آینده وارد بازار می‌شود یک صفحه نمایشگر با دقت ۲۳۰۴ به ۱۴۴۰ دارد که اگر در حالت تراز شده، تنظیم شود به ۱۴۴۰ در ۹۰۰ می رسد، یعنی مقداری مشابه مک‌بوک Air 13 اینچی. تراز کردن کمک می‌کند که گرافیک‌ها و متون روی این مک‌بوک، واضح‌تر از مک‌بوک ایر به نظر برسند.

تفاوت بین صفحه نمایش رتینا و صفحه نمایش استاندارد بسیار زیاد است. نمایشگر رتینا، جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و در آن متن با اندازه کوچکتر را می‌توان راحت‌تر خواند. البته برای چشم‌ها بالاخره محدودیت وجود دارد، بنابراین بهترین راه این است که شخصا صفحه‌ها را مشاهده کنید و ببینید که کدام مورد با چشم شما سازگاری بیشتری دارد.

پردازنده‌های اینتل: ivy Bridge ،Haswell ،Broadwell

4

اپل لپ‌تاپ‌های مک‌بوک خود را به پردازنده‌های نسل ۳ و ۴ و ۵ اینتل، تجهیز کرده است. پردازنده ivy Bridge هنوز در مک‌بوک پرو با صفحه نمایش ۱۳ اینچی استاندارد، استفاده می‌شود. پردازنده‌های Haswell هم در مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی به کار می‌روند. Brouadwell نیز در مک‌بوک و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی استفاده می‌شود.

پردازنده‌های جدیدتر نسبت به پردازنده‌های قدیمی‌تر، مصرف انرژی کمتر و  بازدهی بیشتری دارند. سرعت گرافیکی و پردازشی، بسیار تغییر کرده است. مک‌بوک ایر از پردازنده‌های گرافیکی Intel HD 6000 استفاده می‌کند، درحالی‌که مک‌بوک پرو با صفحه نمایش رتینا، از  Iris Graphics 6100 استفاده می‌کند که سرعت بالاتری دارد.

مک‌بوک پروهای ۱۵ اینچی نیز از Iris Pro graphics استفاده می‌کنند که بدلیل اضافه کردن حافظه EDRAM، سرعت بالاتری دارند. مدل ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو یک پردازنده گرافیکی مجزا نیز دارد که هنگام اجرای برنامه‌های گرافیکی مثل فتوشاپ، بطور اتوماتیک شروع به کار می‌کند.

عمر باتری

5

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه کنید، این است که تا چه مدت می‌توان بدون نیاز به شارژ کردن، از لپ‌تاپ خود استفاده کرد. مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی، تقریبا ۹ ساعت بدون نیاز به شارژ کار میکند که اگر مشغول به تماشای فیلم شوید، یک ساعت از این زمان کم می‌شود. مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی، تقریبا یک سوم این مقدار بیشتر توان دارد و می‌تواند تا ۱۲ ساعت بدون شارژ مجدد، مقاومت کند. از این نظر، این مدل بالاترین دوام عمر باتری را دارد.

اگر همیشه فیلم تماشا می‌کنید، عمر باتری مک‌بوک ایر برای مشاهده فیلم‌های دانلود شده بهتر است. یعنی برای مدل ۱۱ اینچی حداکثر تا ۹ ساعت و مدل ۱۳ اینچی، حداکثر تا ۱۲ ساعت. مک‌بوک ۱۲ اینچی، پردازنده و کارت گرافیک یکپارچه و کم مصرفی دارد و می‌تواند مثل مدل ۱۱ اینچی، تا ۹ ساعت بدون شارژر کار کند.

مک‌بوک Pro 13 اینچی با صفحه نمایش رتینا با وجود دقت تصویر بالا، تا ۹ ساعت باتری دارد و مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی با صفحه نمایش رتینا هم با وجود سخت افزار قدرتمندی که دارد، تا ۹ ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد کار می‌کند. می‌توانید انتظار داشته باشید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با صفحه نمایش معمولی همراه با تکنولوژی سال ۲۰۱۲، تا ۷ ساعت شارژ باتری داشته باشد.

اتصالات بی‌سیم

همه مدل‌ها به جز مک‌بوک پرو ۱۰۹۹ دلاری، تکنولوژی وایرلس ۸۰۲.۱۱ac یا Gigabit Wi-Fi دارند. یک مک‌بوک با ۸۰۲.۱۱ac می‌تواند سه برابر سریع‌تر از مک‌بوک‌های قدیمی مثل مک‌بوک پرو استاندارد با ۸۰۲.۱۱n Wi-F، اطلاعات را رد و بدل کند. البته سرعت شبکه، بستگی به سرعت تمام وسایل موجود دارد. اگر یکی از دستگاه‌های گیرنده یا فرستنده، تکنولوژی قدیمی‌تری داشته باشند، سرعت به آن محدود می‌شود.

درگاه‌های ارتباطی

مک‌بوک ایرها از دو درگاه USB 3.0 و یک درگاه Thunderbolt 2 برخوردارند. از تاندربولت ۲ می‌توانید برای اتصال به یک صفحه نمایش خارجی، سیستم RAID و وسایل دیگر استفاده کنید. مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی یک شکاف کارت SDXC  هم دارد که با آن به راحتی می‌توانید تصاویر روی کارت حافظه SD دوربین‌ها را منتقل کنید.

شکاف‌های SDXC در خط تولید مک‌بوک پرو‌های رتینا به یک استاندارد تبدیل شده‌اند. آنها از Thunderbolt 2 هم پشتیبانی می‌کنند و ۲ درگاه Thunderbolt 2 دارند. همچنین ۲ درگاه USB 3.0 و یک درگاه HDMI نیز وجود دارد تا بتوانید مک‌بوک خود را مستقیما به تلویزیون متصل کنید.

مک‌بوک پرو ۱۰۹۹ دلاری، یک اتصال دهنده Gigabit Ethernet، یک FireWire 800، یک درگاه Thunderbolt 2، دو درگاه USB 3.0 و یک شکاف SDXC در خود جای داده است.

مک‌بوک از استاندارد USB-C استفاده می‌کند. USB-C یک پورت تک بر روی مک‌بوک است و از استاندارد USB 3.1 پیروی می‌کند. برخلاف نسخه های دیگر USB، USB نوع C از دو طرف (مثل اتصال دهنده برق آیفون) و خیلی کوچک طراحی شده است.

سیستم عامل

تمامی مک‌های جدید سیستم عامل  OS X 10.10 Yosemite را بصورت پیش‌فرض دارند که در اکتبر ۲۰۱۴ منتشر شد. از چندین جنبه، این نسخه از سیستم عامل مک مشابه iOS 8 است. قابلیت Handoff شما را قادر می‌کند که یک ایمیل بنویسید یا یک صفحه وب را روی مک خود ببینید و بتوانید آن را به آیفون یا  آیپد خود انتقال دهید. برعکس این عمل را هم می‌توانید انجام دهید. Call Relay به شما اجازه می‌دهد تا وقتی که آیفون شما در محدوده باشد، از مک خود تماس بگیرید. بعلاوه اینکه Yosemite یک رابط کاربری قوی و زیبا دارد که نسبت به ابزار های iOS، کاربران را راضی‌تر نگاه داشته است.

 

در بورسیکا بخوانید: کدام گوشی اپل را بخریم؟

 

چه کسی باید «مک‌بوک» بخرد؟

مک‌بوک جدید ۱۲ اینچی با بقیه محصولات بسیار متفاوت است. به نحوی طراحی شده که به کاربران متفاوت با قابلیت حمل و نقل فوق‌العاده سرویس رسانی کند. کاربرانی که حتی به وزن، اندازه و حمل و نقل مک‌بوک‌های ایر و پرو راضی نبوده‌اند، اکنون با «مک‌بوک» و استفاده از یک محصول بسیار باریک و زیبا بالاخره راضی خواهند شد.

بدون درنظر گرفتن اینکه مک‌بوک یکی از دستگاه‌های مبتنی بر Mac است، یک منبع ذخیره PCIe بر پایه فلش، یک صفحه نمایشگر زیبا، صفحه کلید زیبا و یک اتصال وایرلس پرقدرت دارد. همچنین با قابلیت هایی مثلHandoff و Call Relay به نوعی به تکامل رسیده است. مک با آیفون و iOS 8 به خوبی ادغام شده و حالا شکل ظاهری آن‌ها هم بسیار به هم نزدیک شده است.

چه کسی باید یک «مک‌بوک ایر» بخرد؟

مک‌بوک ایر بسیار سبک وزن است و مشخصات آن شاید ضعیف به نظر برسند اما کافی است که با آن کار کنید تا متوجه سرعت و لذت کارکردن با آن شوید.

استفاده از مک‌بوک ایر لذت بخش است. سبک، سریع، بسیار قابل حمل و نقل و در کل یک قطعه هنری است. برای بسیاری از کاربران مک که وب گردی می‌کنند، از نرم افزارها استفاده می‌کنند و حتی کارهای گرافیکی و طراحی سبک انجام می‌دهند، مک‌بوک ایر یک ابزار عالی است که خیلی گران قیمت نیست و از پس کارهای زیادی نیز برمی‌آید.

مشکل آن فضای ذخیره سازی محدود است. ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت زیادی نیست و افزایش ظرفیت هارد SSD نیز بسیار هزینه‌بر است. یک راه حل ارزان برای این مشکل، استفاده از یک هارد جانبی است.

چرا باید «مک‌بوک پرو استاندارد» بخریم؟

این مدل، چیزی بین مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو با صفحه نمایش رتینا است. برای افرادی که فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند و SSD هم برایشان گران قیمت است، مناسب به نظر می‌رسد. نقطه ضعف این مدل، فقدان تکنولوژی وای‌فای سریعتر و پردازشگر‌های گرافیکی قوی‌تر است و نسبت به مدلهای دیگر نیز باتری ضعیف‌تری دارند.

مک‌بوک ۱۳ اینچی، برای بسیاری از کاربران مک که به دنبال یک لپ‌تاپ خوب و قابل اعتماد با قابلیت های بسیاری هستند، یک گزینه محبوب به شمار می‌رود. به همین دلیل است که اپل خط تولید این محصول را همچنان ادامه می‌دهد. اگر به دنبال یک لپ‌تاپ قابل انعطاف، با قابلیت ذخیره‌سازی بالا هستید، این یک گزینه عالی است.

چه کسی باید مک‌بوک پرو با صفحه نمایش رتینا بخرد؟

با قیمت ۱۲۹۹ دلار، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با صفحه نمایش رتینا، یک پیشنهاد خوب است. این اندازه، برای بیشتر مردم مناسب است اما قیمت نسبتا بالایی دارد. با وجود هسته پردازشی کارآمدتر و اضافه کردن Mavericks محصولات امسال rMBP از همیشه سریعتر هستند.

اگر کارهای گرافیکی سنگینی با لپ‌تاپ خود می‌کنید؛ مثل ویرایش فایل‌های حجیم با فتوشاپ یا ویرایش فیلم‌های دیجیتالی و اگر بدنبال بیشترین بازدهی هستید، مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی بهترین انتخاب است. گرافیک Iris Pro برای چیپ گرافیکی عملکرد خوبی دارند و کارت گرافیک Nvidia روی آن رقیبی ندارد.

منبع: imore

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد