تزییناتی زیبا و جذاب برای کلاس درس + عکس

ایده‌هایی برای تزیین کلاس درس

0 36,214

در فصل پاییز، مدارس باز می‌شوند و دانش آموزان و معلمان ساعت‌های زیادی را در طول روز، در یک کلاس می‌گذرانند، بنابراین زیباسازی فضا برای ایجاد یک محیط مناسب یادگیری، بسیار مهم و حیاتی است.

فضا و محیط آموزشی که کودکان در آن درس می‌خوانند، تا میزان زیادی به علاقه آن‌ها به درس و یادگیری‌شان کمک می‌کنند. محققان کشف کرده‌اند درصورتی‌که کودکان در محیط‌ها و کلاس‌های زیباتر و شادتر درس بخوانند و مطالب درسی خود را از طریق اشکال و رنگ‌ها یاد بگیرند، تأثیر بسیار زیادی به روی یادگیری و علاقه آن‌ها به درس می‌گذارد.

این نتایج تنها در مورد کودکان صادق نیست، بلکه انسان در هر رده سنی، درصورتی‌که در محیطی زیباتر و پر از رنگ و طرح، قرار گیرد؛ و مطالب را به‌صورت بصری در ذهن خود جای دهد، انگیزه برای درس خواندن در آن‌ها بیشتر شده و مطالب را آسان‌تر می‌آموزد. راه‌های بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید کلاس خود را تزئین کنید، به‌طوری که فضای زیبا و کاربردی‌تری ایجاد شود.

در این مطلب قصد داریم در مورد نحوه تزئین کلاس‌های درسی با شما حرف بزنیم و ایده‌های زیبا و جالب را ارائه دهیم تا در شروع سال تحصیلی آن‌ها را به کار گیرید.

 

نکته اول: بهتر است مسئولیت تزئین و آماده‌سازی این دکورها را بر عهده دانش آموزان بگذارید. این کار باعث می‌شود که با کار و مطالب درگیر شده و نسبت به آن‌ها علاقه بیشتری نشان دهند.

نکته دوم: انتخاب رنگ می‌تواند جو و محیط کلاس را بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، تحت تأثیر قرار دهد. رنگ‌هایی مانند آبی و سبز رنگ‌های آرامش بخشی هستند که فضای آرامی را به کلاس می‌بخشند، درحالی‌که رنگ‌های قرمز و نارنجی ممکن است اندکی تهدیدکننده باشند یا باعث اضطراب در دانش آموزان شوند، بنابراین در هنگام انتخاب رنگ کلاس، به این نکته توجه کنید. درصورتی‌که از رنگ‌های تیره‌ای در کلاس استفاده کنید، نور طبیعی کلاس را تحت تأثیر قرار داده و آن را تاریک می‌کنید، اما استفاده از رنگ‌های روشن و آرامش بخش می‌تواند فضا را دل‌بازتر کرده و انرژی موردنیاز را به کودکان بدهد.

برخی از این تزئینات تنها به کلاس زیبایی می‌بخشند و برخی دیگر علاوه بر زیبایی، در راستای آموزش‌های کلاسی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند:

 

تخته بازیافت

برد (تابلو) بازیافت:

یکی از مواردی که از آن می‌توانید به‌عنوان یک تزئین استفاده کرده و علاوه بر این، آموزش‌های لازم را به دانش آموزان منتقل کنید؛ تابلوی بازیافت است.

شما به‌آسانی می‌توانید با این روش به کودکان نحوه بازیافت وسایل را آموزش دهید. یک برد و تخته کوچک را آماده کرده و در کلاس نصب کنید و از دانش آموزان بخواهید، هرکدام یک وسیله بلااستفاده که قرار است به سطل زباله منتقل شود، را به کلاس بیاورد، مثلا” شیشه مربا خالی، یک جوراب سوراخ، چوب بستنی و … و آن را بر روی برد بچسبانید و در مورد نحوه بازیافت و راهکارهای استفاده مجدد از آن‌ها در کلاس حرف بزنید.

پنجره مجازی

پنجره ساختگی در کلاس:

درصورتی‌که کلاس درس شما پنجره ندارد به‌راحتی می‌توانید آن را طراحی کنید. از دانش آموزان بخواهید در مورد چیزهای که دوست دارند از پشت پنجره کلاسشان ببیند، صحبت کنند. سپس به‌وسیله مقواهای رنگی چارچوب پنجره، پرده‌ها و درختان و خورشید پشت پنجره را طراحی کرده و برش بزنید و آن را بچسبانید؛ در این راستا می‌توانید از پارچه‌ها به‌عنوان پرده استفاده کنید.

درصورتی‌که کلاستان پنجره دارد، می‌توانید طرح‌های زیبایی را بر روی پنجره کلاس اعمال کرده و فضای آن را از بیرون و داخل کلاس زیباتر کنید.

جعبه‌های پلاستیکی و کاغذی:

شما می‌توانید از جعبه‌های کوچک رنگی در کلاس استفاده کرده و پروژه‌های هر دانش‌آموز را در آن قرار دهید و از آن‌ها بخواهید به کمک هم، این جعبه‌ها را تزئین کرده و مطابق با سلیقه‌شان آن را شخصی‌سازی کنند. درواقع از این طریق شما می‌توانید تکالیف درسی را جمع‌آوری کرده و سازمان‌دهی کنید و از طرفی نظم و ترتیب را به دانش‌آموزان­تان یاد دهید.

درصورتی‌که در خانه، سبد خشک‌کن ظرف دارید، به‌راحتی می‌توانید از آن برای نگهداری فایل‌های مربوطه بر روی میز معلم استفاده کنید.

نقاشی‌ها و پوسترهای دست‌ساز:

از بچه‌ها بخواهید نقاشی‌های زیبا بکشند و در زیر آن در مورد نقاشی توضیح دهند. سپس نقاشی هر دانش‌آموز را در قسمتی از کلاس درس بچسبانید و از آن‌ها بخواهید مانند یک راهنمای تور در مورد نقاشی‌ها حرف بزنند. این کار باعث افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان می‌شود و آن‌ها را تشویق می‌کند که به خود افتخار کنند. دانش آموزان مایل‌اند کار خود را به نمایش بگذارند و به آن‌ها کمک می‌کند احساس تعلق به کلاس درس را در خود پرورش دهند.

 

و یا حروف الفبا را بر روی سنگ‌های زیبا نقاشی کرده و بر روی دیوار بچسبانید تا انگیزه دانش آموزان برای حفظ کردن آن‌ها بیشتر شود. از آن‌ها بخواهید این سنگ‌ها را جمع‌آوری کرده و هر دانش‌آموز بر روی یکی از آن‌ها طراحی کند.

 

تزئین سقف:

تزئین سقف کلاس یکی از مواردی است که می‌تواند محیط کلاس را زیباتر و دل‌چسب‌تر کند. در این راستا می‌توانید از ایده‌ها و طرح‌های مختلفی بهره ببرید. مثلا” در کلاس‌های گروه­های سنی پایین، می‌توانید از یک هشت‌پا استفاده کرده و فضای کلاس را به اقیانوس و زیرآب تشبیه کنید.

و یا از ریسه‌های زیبا برای تزئین سقف کلاس استفاده نمایید

از دانش آموزان بخواهید لامپ‌های سوخته‌ای که در خانه دارند را به کلاس بیاورند و آن‌ها را رنگ میزی کنید و به‌وسیله نخ‌هایی در گوشه‌ای از کلاس آویزان نمایید.

 

تزئین درب کلاس:

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید درزمینه تزئینات کلاسی انجام دهید، تزئین درب کلاس است. این فضا مکان مناسبی برای طراحی و زیباسازی به حساب می‌آید. شما می‌توانید از قسمت داخلی درب برای امور آموزشی خود استفاده کنید و در قسمت بیرونی آن نوشته‌های زیبایی قرار دهید؛ مثلاً” خوشامد بگویید و یا اسامی بچه‌های کلاس را به‌صورت زیبا بر روی آن بچسبانید. در این قسمت نمونه‌ای از تزئینات درب کلاس را مشاهده می‌کنید که می‌توانید با ایده گرفتن از آن‌ها، متن و اعداد را به‌صورت فارسی بر روی آن قرار دهید

 

تزئین تخته‌سیاه و یا وایت برد:

تخته‌سیاه و یا وایت برد نیز یک مکان مناسب برای تزئینات کلاسی است. این قسمت از کلاس همیشه در معرض دید دانش آموزان قرار دارد، بنابراین بهتر است از تزئیناتی استفاده کنید، که حواس آن‌ها را پرت نکند و حتی‌المقدور به‌صورت کاملا ساده تزئین شده و یا جنبه آموزشی دشته باشد.

 

با روش بالا می‌توانید تخته‌سیاه کلاس را زیباتر نشان دهید. این طرح‌های زیبا نیز به‌راحتی به‌وسیله کاغذ رنگی، چسب نواری و نخ ساخته می‌شوند.

 

تزئین کمد و کابینت‌های کلاس:

از چسب‌های رنگی می‌توانید برای زیباتر کردن کمدها استفاده کنید و آن را مطابق باسلیقه جمع، تزئین نمایید. کاغذ رنگی و یا افشانه‌های رنگی نیز برای این کار مفید و کاربردی هستند.

 

بُرد تاریخ تولد:

شما می‌توانید با یک ایده خلاقانه یک نمودار تولد در کلاس ایجاد کنید و بر روی آن تاریخ تولد دانش آموزان را نشان دهید. با این کار می‌توانید تولد هر یک را تبریک گفته و فضای شادی را برای کودکان ایجاد کنید.

 

تزئین صندلی‌ها:

با این کار رنگ و نشاط تازه‌ای به کلاس آورده می‌شود و دیگر صدای ناشی از کشیدن صندلی بر روی زمین شنیده نخواهد شد. بهتر است از لاستیک‌های ضخیم و رنگی برای این کار استفاده کنید؛ و آن را به‌وسیله ربان هایی به پایه صندلی گره بزنید.

 

گل‌کاری در کلاس

از دانش آموزان بخواهید چکمه‌ها و کفش‌های قدیمی خود را به مدرسه بیاورند. سپس به کمک هم در زیر آن چند سوراخ ایجاد کنید. کف کفش را به وسیله سنگ‌های درشت بپوشانید تا زهکشی به خوبی انجام شود و سپس در آن خاک ریخته و گل‌های زیبا بکارید و فضای کلاس را گل‌کاری کنید.

رخت‌آویز:

درصورتی‌که در کلاس درس خود چوب‌لباسی ندارید، به‌راحتی می‌توانید یک چوب‌لباسی برای آویزان کردن لباس و کوله‌پشتی‌های خود تهیه کنید. برای این کار به تعدادی کارابین کوهنوردی احتیاج دارید.

استفاده از کف کلاس:

کف کلاس نیز مکان مناسبی برای چسباندن استیکر های زیبا و کاربردی است. می‌توانید اعداد و یا حروف الفبا را روی کف کلاس بچسبانید تا همیشه در معرض دید دانش آموزان باشند.

 

تزئین ساعت:

یکی دیگر از طراحی‌های جالب در کلاس درس، تزئین ساعت است. شما می‌توانید روال برنامه کلاسی را به‌ وسیله رنگ‌هایی بر روی ساعت نشان دهید. البته این عکس یک نمونه خانگی را نشان می‌دهد، اما شما می‌توانید از همین ایده برای کلاس درسی خود نیز استفاده کنید؛ و یا برای یادگیری ساعت و نحوه خواندن آن، شکلک‌های زیبا بر روی آن بکشید.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: ۸ اپلیکیشن که زندگی تحصیلی شما را از این رو به آن رو خواهد کرد

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد