گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

0 939

ممکن است شما از دسته افرادی باشید که تابحال به مزیت تصفیه‌ کنندگی هوا توسط گیاهان آپارتمانی توجه زیادی نکرده باشند. اکثر ما گیاهان را به منظور قشنگی و آذین در خانه قرار می دهیم. البته که حضور گل و گیاه در گلدان های زیبا و رنگی در منزل موجب شادابی و طروات در خانه و اهالی خانه می شود ولی این گیاهان جدا از اینکه زیبایی منزل شما را به ارمغان می آورند، خواص دیگری نیز دارند. پاک سازی هوای منزل از ریزمواد آلوده کننده گوناگون معلق در هوا و حذف میکروب ها از جمله آن خواص می باشد.

شاید بگویید در و پنجره منزل شما اغلب مواقع بسته است بنابراین آلودگی و میکروب در هوای خانه وجود ندارد، اما این تصور اشتباهی است چرا که بر اساس تحقیقات صورت گرفته آلاینده های هوای منزل ۵ برابر آلاینده های هوای خارج از خانه می باشد! این آلاینده های مزاحم موجب بروز بیماری های تنفسی مانند آسم می شوند و گاها در حواس و همچنین خواب افراد خانواده اختلال ایجاد می کند.

جهت برطرف نمودن این معضل راهکار های متعددی وجود دارد ولی راحت ترین و بهترین راه حل جهت رفع آلودگی هوای خانه، تهیه سیستم تصفیه هوا در منزل است ولی علاوه بر آن می توانید از گیاهان آپارتمانی به منظور رفع آلودگی هوا استفاده نمایید. بورسیکا در رابطه با گل و گیاهانی که عمل تصفیه هوای منزل را انجام می دهند، تحقیقاتی کرده است که در این مطلب به معرفی و شرایط نگهداری این گیاهان می پردازیم:

 

گیاه پیچک
گیاه پیچک برای بیماران دچار تنگی نفس یک پیشنهاد عالیست
۱. پیچک

گیاه محبوب پاپیتال که به آن پیچک معمولی نیز می گویند اغلب با عید کریسمس در اکثر گلدان های خانگی فراگیر می شود. اسم علمی این گیاه گل‌ دار و دولپه ‌ای، Hedera helix می باشد که با قدرت تصفیه کنندگی قدرتمندش، میزان ذرات مدفوع پخش شده در هوا و فرمالدهید و تری ‌کلرواتیلن که در برخی از مواد شوینده وجود دارند، را کم و تصفیه می کند. رشد پاپیتال به این صورت است که اگر اجسام عمودی مانند ستون یا دیوار کنار آن باشد دور آن می پیچد و به سمت بالا رشد می کند در غیر اینصورت به شکل افقی و بر روی زمین رشد خواهد کرد. پاپیتال در خاک نمناک و روزانه با چهار ساعت نور مستقیم خورشید رشد خوبی خواهد داشت.

براساس بررسی های انجام شده، این گیاه می تواند هوای یک اتاق خواب کوچک را طی ۱۲ ساعت صاف و عاری از آلودگی نماید. این پیچک معمولی برای افرادی که بیماری تنفسی دارند بسیار کارآمد است. این گیاه کلیه آلرژی هایی که به واسطه آلودگی های هوا به وجود می آیند، از بین می برد. پس به منظور داشتن هوای پاک در منزل حتما آن را تهیه کنید.

شاید از منابعی شنیده باشید که این گیاه برای دیگر گیاهان منزل شما، خطرناک است اما در جریان باشید تا زمانی که پاپیتال داخل گلدان و در منزل نگهداری می شود خطری برای سایر گیاهان ندارد.

سرخس بوستون
سرخس بوستون گیاهی کلاسیک در اتاق شما
۲. سرخس بوستون

سرخس بوستون یا همان سرخس برگ شمشیری که در ردیف نهم فهرست ۵۰ گیاه تصفیه‌ کننده هوا جا دارد، یک گیاه جذاب خانگی است که نیازی به نور زیاد و مستقیم ندارد و در نور کم و غیرمستقیم می تواند رشد کند. قدمت این گیاه به زمان ویکتوریا برمی گردد، سرخس برگ شمشیری قادر است رطوبت ایجاد کند تا پوست شما از قرار گرفتن در هوای خشک آسیب نبیند و می تواند آلودگی ها و فرمالدئید موجود در هوای خانه و اتاق ها را تصفیه کند.

آلوئه ورا
آلوئه ورا پوستی زیبا، هوایی پاکیزه
۳. آلوئه‌ ورا

از گروه گیاهانی که علاوه بر زیبا سازی، در طول شب اکسیژن بسیاری را رها می کنند آلوئه ورا می باشد، از این رو این گیاه سرحال برترین گیاه تصیفه هوا محسوب می شود. این گیاه ذرات موجود در شوینده ها مانند گاز های بنزن و فرمالدئید که در هوا پراکنده می شوند را تصفیه کرده و یک خواب آرام را برای اهالی خانه فراهم می کند.

تکثیر و پرورش این گیاه آفتاب دوست و نیازمند نور خورشید، به آسانی و بی دردسر در خانه انجام پذیر است. بهتر است در آشپرخانه یا اتاق خواب آفتابگیر خود جایی برای این گیاه که به آن فنا ناپذیر می گویند، باز کنید.

گیاه عنکبوتی
گیاه عنکبوتی عنصر ضروری یک آشپزخانه زیبا و سالم
۴.گیاه هواپیما

گیاه هواپیما در دمای معتدل رو به‌ پایین و در خاک تقریبا خشک، به سرعت رشد و پرورش پیدا می کند و قادر است طی چند روز هوا را از آلودگی ها مانند گاز های فرمالدئید، زایلن، بنزن و مونوکسید کربن پاکیزه کند.

از آنجایی که گیاه هواپیما یا گیاه عنکبوتی می تواند دود و بوی حاصل از آشپزی را سریعا از بین ببرد، مناسب ترین مکان جهت نگهداری آن آشپزخانه آپارتمان ها می باشد. در ضمن این گیاه برای بهتر شدن حال اشخاصی که به گرد و خاک حساسیت دارند، گزینه خوبی است. بنابراین گیاه عنکبوتی که تکثیر ساده و خواص بسیاری دارد را دست کم نگیرید.

اکالیپتوس
اکالیپتوس دلربای ضد عفونی کننده
۵. اکالیپتوس

محل اولیه پیدایش اکالیپتوس، استرالیا می باشد و بعد از آن در اکثر نقاط جهان دیده شد. این گیاه خواص دارویی بسیاری دارد و جهت ضدعفونی نمودن دستگاه تنفسی، بخور و خوش بو نمودن خانه کارایی دارد. از این رو اکالیپتوس را می ‌توان در اتاق خواب قرار داد.

این گیاه جهت رشد به نور خورشید احتیاج دارد. درضمن این گیاه سمی می باشد و مصرف خوراکی آن موجب مسمومیت خواهد شد.

نخل بامبو
نخل بامبو یک جنگل کوچک و سیار
۶. نخل بامبو

نخل بامبو دارای ساقه ‌های بسیاری است که باریک و متراکم هستند. این گیاه جهت تمیزی و تصفیه هوا بسیار سودمند و کمک رسان است. همچنین آن را نخل پروانه یا نخل شامادورا می نامند که بومی منطقه ماداگاسکار است. نخل بامبو برای بیماری سرما خوردگی و سینوزیت حکم داروی قدرتمندی را دارد زیرا رطوبت ساز است و برای فضا های آپارتمانی خشک بسیار مفید است و باعث تنفس راحت تر می شود. این گیاه می تواند مواد سمی و خطرناک پراکنده در هوا مثل تری زایلن، بنزن، کلروفرم و … را حذف کند و خوابی راحت را به شما هدیه دهد.

نخل پروانه نیازی به آبیاری زیاد و نور مستقیم خورشید جهت رشد ندارد بنابراین مورد پسند آپارتمان نشینان می باشد و در مکان کم نور ازجمله کنار  مبلمان پذیرایی و در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه خوب می روید، تا ۲ متر می تواند ارتفاع بگیرد و گاها گل و میوه های ریز می دهد.

گیاه مار
زبان مادر شوهر خوابی راحت و دلنشین
۷. گیاه مار یا زبان مادر شوهر

گیاه مار همیشه سبز که به آن زبان مادرشوهر می گویند قادر است به خوبی آلاینده های هوا مانند بنزن و … را از بین ببرد و کیفیت هوای اتاق یا محل کار را بهبود بخشد. این گیاه زینتی آپارتمانی در طول شب اکسیژن آزاد کرده و همچنین دی اکسید کربن را در حجم چشمگیری به خود جذب می کند.

برخی معتقدند این گیاه دور کننده ی چشم زخم نیز هست. نگهداری از این گیاه مارپیچی که در درمان بیماری های تنفسی و سرگیجه موثر است، کار دشواری نیست و احتیاج به مراقبت خاصی ندارد.

گیاه آگلونما
آگلونمای آتشین، برگ های ضد آلودگی
۸. گیاه نخشید

گیاه نخشید یا آگلونما گیاهی مناسب اتاق خواب می باشد. این گیاه استوایی می تواند طی زمان کوتاهی هوای خانه را بهبود بخشد و هرچه بیشتر برگ های آگلونما در معرض آلاینده ها و سموم باشد، بهتر قادر است دفع کننده ی این سموم باشد.

این گیاه در مکان های کم نور و حتی تاریک نیز می تواند بروید پس آن را در معرض نور مستقیم خورشید و یا مکان هایی با دمای بسیار بالا قرار ندهید. مراقبت از این گیاه بسیار آسان است فقط کمی رطوبت می خواهد. درصورتی که هوا بیش از اندازه خشک باشد، نوک برگ ‌ها به سمت قهوه ای می رود. پس لازم است که هر چند وقت یکبار برگ ‌های آن را نمناک کنید.

فیکوس بنجامین
فیکوس بنجامین زیبای مهمان حساس
۹. فیکوس بنجامین

گیاه خانگی فیکوس بنجامین هم در زیبایی منزل شما نقش آفرین است و هم می تواند هوای خانه را به خوبی تمیز و تصفیه کند. این گیاه قادر است در فضا های بسته آلاینده ‌های گوناگون مثل بنزن، فرمالدئید و دی اکسید کربن که معمولا توسط موکت و مبلمان در هوا پراکنده می شوند، را حذف کند.

بهتر است خورشید مستقیما به فیکوس بنجامین نتابد. درضمن این گیاه به آبیاری زیادی نیاز دارد. در مجموع بهتر است شرایط نگهداری فیکوس بنجامین ثابت باشد.

۱۰. گل داوودی

گل های داوودی در رنگ های متنوعی وجود دارند و این امکان را برای شما فراهم می کنند تا آن ها را با رنگ دکوراسیون منزل خود ست کنید. این گل علاوه بر اینکه موجب شادی و سرحالی ساکنان خانه می شود در امر تصفیه‌ هوای خانه نیز خوب عمل می کند و ذرات سمی پخش شده در هوا مثل فرمالدئید، آمونیاک، بنزن و مونوکسید کربن را دفع می کند. در طول شب گل داوودی حجم بسیاری اکسیژن را رها می ‌کند و یک خواب آرام را برای اهالی خانه به ارمغان می ‌آورد.

گل داوودی به نور تند خورشید احتیاج دارد و در معرض مبتلا شدن به قارچ می باشد. از این رو باید به شرایط نگهداری و اندازه آبیاری آن توجه کنید. به منظور اینکه غنچه ‌های آن به سرعت شکوفا شود، باید در محلی نزدیک پنجره ی باز قرار گیرد تا شامل نور مستقیم خورشید شود. دقت کنید که هنگام خرید این گیاه، نوع گل ‌دار آن را تهیه کنید، چراکه گل داوودی نوع باغی را باید در فضای باز کاشت تا به خوبی گل دهد.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد