یادداشتی به مناسبت روز جهانی ایدز

Know your status (وضعیت خودت را بدان)

0 1,008

از سال ۱۹۸۸ هر ساله روز اول ماه دسامبر برابر با ۱۰ آذر، روز جهانی ایدز نام گرفته است. هدف از این نام‌گذاری افزایش آگاهی‌ و پیشگیری از این بیماری است. در سال ۲۰۱۷ تخمینی نزدیک به ۳۷ میلیون برای افراد مبتلا به ایدز صورت گرفت که تقریبا کمتر از نیمی از آنان از این مسئله آگاهی دارند، تاکنون نزدیک به ۴۰ میلیون انسان در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. در سال ۲۰۱۸ این روز با شعار Know your status (وضعیت خودت را بدان) همگام شد. در این روز بسیاری از مردم با یک نماد سرخ بر روی لباس خود ظاهر می‌شوند تا همدلی خود را مبتلایان به این بیماری نشان دهند و در پیشگیری از ابتلا به این بیماری به سایرین اطلاع‌رسانی کنند. همچنین افراد بسیاری اقدام به انجام تست‌های پزشکی می‌کنند تا نسبت به سلامتی خود اطمینان کسب کنند.

بیشترین آمار ابتلا به این بیماری در بین افرادیست که از سرنگ‌های مشترک برای تزریق استفاده می‌کنند اما بهتر است بدانیم که ۱.۵ درصد از بیماران مبتلا به HIV این بیماری را در رحم مادر و از مادر دریافت کرده اند و ۱۸ درصد افراد نیز به دلیل برقراری رابطه جنسی به آن مبتلا شده اند. حتی یک ازدواج موفق نیز می‌تواند منجر به این بیماری شود. گرچه رفتارهای پرخطر جنسی و تعدد شرکای جنسی احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌‎دهد اما به دلیل بروز دیرهنگام علائم این بیماری، ممکن است افراد پس از سال‌ها ابتلا به آن، از وجود این بیماری مطلع شوند. اما آیا ابتلا به این بیماری پایان بخش زندگیست؟ آیا با ابتلا به ایدز دیگر نمی‌توانیم ازدواج کرده و یا دارای فرزند بشویم؟ این انگاره بسیار خطاست. مبتلایان به ایدز می‌توانند تشکیل خوانواده بدهند و صاحب فرزندانی سالم بشوند و این بیماری را به فرد دیگری حتی همسرشان منتقل نکنند، هم‌اکنون با استفاده از دارو می‌توان احتمال انتقال ایدز از مادر به فرزند را به کمتر از ۵ درصد رساند. برای اینکه این مسئله را بهتر درک کنیم بهتر است کمی درباره این بیماری توضیح دهیم.

ایدز از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

این بیماری در مایعات بدن شامل خون، منی و شیر و… وجود دارد و درصورت ورود این مایعات حاوی ویروس HIV به خون افراد دیگر، آن‌ها را نیز به این بیماری مبتلا خواهد کرد. این نکته را به یاد بسپاریم که این بیماری از طریق دست دادن، روبوسی، هوا و… منتقل نمی‌شود، بنابراین در مواجه با این افراد ممانعت از برخورد فیزیکی و یا دوری‌گزینی از آن‌ها تنها منجر به افسردگی، گوشه‌گیری و دل‌شکستگی آنان می‌شود.

  1. استفاده از سوزن مشترک
  2. زخم شدن توسط یک سوزن یا وسیله‌ای نوک تیز که به ویروس HIV آغشته است. (این مورد در پرستاران، پزشکان و یا آشپزها و افراد مرتبط با حیوانات و افراد بیمار مشاهده می‌شود)
  3. دریافت بیماری از مادر در حین بارداری، زایمان و شیردهی
  4. برقراری رابطه جنسی حفاظت نشده با فرد مبتلا
  5. دریافت فرآورده خونی آلوده
ایدز از چه راه‌هایی منتقل نمی‌شود؟
  1. روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن فرد مبتلا
  2. استفاده از غذای مشترک و یا زندگی در یک محیط
  3. استنشاق هوای مشترک، سرفه و عطسه
  4. استفاده از سرویس بهداشتی مشترک، مدفوع و ادرار
  5. از طریق مگس‌ها و پشه‌ها
  6. تعرق

چرا احتمال انتقال ایدز در همجنسگرایان بیشتر است؟
این مسئله مربوط به نوع تماس جنسی است:
  1. مخاط روده ظریف‌تر از مخاط دستگاه تناسلی زنان (واژن) است.
  2. مویرگ‌های زیر مخاط روده بیشتر از مویرگ‌های زیر مخاط دستگاه تناسلی است.
  3. احتمال آسیب و زخم شدن در روده بیشتر است.

استفاده از کاندوم در برقرای هرگونه ارتباط جنسی، احتمال دریافت ایدز را تا حد خوبی کاهش می‌دهد.

 

درمان ایدز

متاسفانه تا کنون علی‌رغم پژوهش‌های بسیار، درمانی قطعی برای این بیماری یافت نشده است. در حال حاضر داروهایی وجود دارند که با اینکه امکان درمان افراد را ندارند اما می‌توانند باعث افزایش طول عمر آن‌ها شوند، این داروها علاوه بر عوارض جانبی زیادی که دارند گران قیمت نیز می‌باشند.

 

واکسن ایدز

هم‌اکنون تحقیقات در این‌باره بسیار گسترده است و نمونه‌هایی نیز در حال آزمایش می‌باشند اما تا این لحظه واکسنی برای این بیماری کشف نشده است که عملکرد آن بطور کامل مورد تائید محققان باشد.

 

تشخیص ایدز

برای تشخیص ایدز کافیست یک آزمایش ساده بدهید، این آزمایش‌ها معمولا تا ۹۷.۵ درصد پاسخ صحیح می‌دهند. البته این آزمایش‌ها یک مرحله‌ای نیستند. اگر آزمایش اول منفی باشد آنگاه نیازی به ادامه روند آزمایش نیست. اما درصورت مثبت بودن پاسخ، باید آن را ادامه دهید.

زنان در مقابل ایدز آسیب‌پذیر ترند

اما شاید با این حرف‌ها همه شما منتظر باشید تا به علائم این بیماری بپردازیم:
این بیماری دارای چند مرحله می‌باشد.

در مرحله اولیه ممکن است شما علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  1. تب
  2. خستگی
  3. دردهای عضلانی
  4. تهوع، استفراغ و اسهال
  5. کاهش وزن
  6. ذات‌الریه
  7. تعرق شبانه
  8. تغییر شکل ناخن‌ها
  9. راش‌های پوستی

درصورتیکه این علائم را مشاهده کردید و خود را درمعرض ابتلا به این ویروس احساس می‌کنید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید، تشخیص این بیماری تنها با آزمایش امکان پذیر است بنابراین ممکن است در ابتدا با بیماری‌های دیگری نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه گرفته شود. انجام تست برای افرادی که در معرض چنین ویروسی هستند بسیار حائز اهمیت است.

پس از بروز این علائم، ویروس ایدز وارد دوره کمون یا نهفتگی می‌شود که ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد و فرد در طی این سال‌‌ها به ظاهر مشکلی نداشته باشد. در طی دوره کمون سیستم ایمنی بدن به تدریج ضیعف می‌شود و پس از مدتی با یک بیماری ساده نیز زمین‌گیر خواهد شد.

 

منابع:
rooziato.com
asibha.com
avert.org
hiv.gov

 

بیشتر بخوانیم: درمورد انجمن کنترل اس بدانیم

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد