معرفی ۱۱ اپلیکیشن یادداشت‌برداری برای اندروید و iOS

0 965

امروزه تلفن‌های همراه صرفاً یک وسیله برای برقراری ارتباط نیستند، بلکه یک ابزار همه کار و آچار فرانسه به‌حساب می‌آیند که در هر شرایطی در کنار ما هستند. در دنیای دیجیتالی استفاده از کاغذ و خودکار به فراموشی سپرده شده است، اما برای نوشتن برخی از جزئیات، لیست‌ها و یا افکاری که از ذهن ما می‌گذرد و در صورت عدم ثبت، آن را فراموش می‌کنیم، چه باید کنیم؟

جواب سؤال ما گوشی‌های همراه است، تلفن‌های همراه علاوه بر تماس، پیامک، بازی و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند به یک دفترچه یادداشت دیجیتالی تبدیل شوند. در هر گوشی هوشمند یک دفترچه یادداشت پیش‌فرض وجود دارد، اما بیشتر این برنامه‌های پیش‌فرض، ساده هستند و امکانات زیادی در اختیار شما قرار نمی‌دهند و یا بعد از مدتی استفاده از آن‌ها خسته می‌شوید. بنابراین شما می‌توانید از برنامه‌های شخص ثالث استفاده کرده و با توجه به سیستم‌عامل گوشی‌تان یکی از این برنامه‌ها را نصب کنید.

درصورتی‌که کاربر اپل هستید می‌توانید از فروشگاه اپ استور تعداد زیادی از این برنامه‌ها را دانلود کنید. کاربران اندروید نیز از طریق پلی استور به مجموعه‌ای عظیم از برنامه‌های یادداشت‌برداری دسترسی دارند. در این میان ما سعی کردیم تعدادی از برنامه‌های کاربردی یادداشت‌برداری در سیستم‌عامل اندروید د و ios را به شما معرفی کنیم. این برنامه‌ها نسبت به سایر برنامه‌های موجود در بازار محبوبیت بیشتری داشته و قابلیت‌های زیادتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

  1. برنامه یادداشت‌برداری نت برداریEvernote
  • سازگار با IOS و اندروید
  • نسخه رایگان و پولی

این برنامه یکی از قدیمی‌ترین و پیشرفته‌ترین برنامه‌های یادداشت‌برداری  در میان کاربران ios  و اندروید است،  که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. شما می‌توانید یادداشت‌ها را در فرمت‌های مختلف مانند متن، ویدئو، تصاویر، صوتی، برش‌هایی از وب، فایل‌های PDF، نوشته‌های دستخط و …ایجاد کرده و در این برنامه ذخیره کنید.

در این برنامه یک اسکنر قرار داده شده است که به‌وسیله آن می‌توانید از کارت‌های اعتباری و یا کارت‌های شناسایی و عکس خود اسکن تهیه کرده و یک کپی از آن را در گوشی خود داشته باشید. یک ویژگی جذاب در این برنامه، قابلیت همگام‌سازی آن است، از نظر هماهنگ‌سازی یادداشت‌ها در سیستم‌عامل‌های مختلف و دستگاه‌ها، قابل‌دسترس می‌باشد. اگر شخصی هستید که دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های مختلف دارید، با استفاده از این برنامه می‌توانید یادداشت خود را در یک دستگاه ایجاد کنید و آن را در دستگاه دیگر خود ادامه داده و ویرایش نمایید. یادداشت‌ها به‌طور خودکار به پلت‌فرم‌های مختلف از جمله آندروید، IOS، مک، بلک بری و ویندوز همگام‌سازی می‌شوند.

شما می‌توانید در این برنامه برحسب برچسب‌ها، یادداشت‌ها را مرتب‌سازی کرده و در آن‌ها جست‌وجو کنید. قابلیت به اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها  با همکاران و دوستان در این برنامه قرار داده شده است، علاوه بر این شما می‌توانید به یادداشت خود یک آلارم متصل کنید تا در زمان موردنظر به همراه متن یادداشت، به شما یادداوری شود.

این برنامه دارای یک نسخه رایگان و پولی است. در نسخه رایگان  می‌توانید از قابلیت همگام‌سازی در دو دستگاه و ۶۰ مگابایت آپلود استفاده نمایید. اما در نسخه پولی، فضای آپلود ۸ گیگابایت بوده و شما می‌توانید  حسابتان را با بی‌شمار دستگاه همگام‌سازی کنید.

 

  1. برنامه یادداشت‌برداری نت برداریGoogle Keep
  • سازگار با IOS و اندروید
  • نسخه رایگان

برنامه Google Keep یک نرم‌افزار نوت بوک دیجیتال گوگل است که به راحتی می‌توانید یادداشت‌های خود را در آن وارد کنید. برنامه Google Keep به‌صورت هوشمند طراحی‌شده است و شما قادر خواهید بود برای یادداشت‌های خود آلارم و یادآوری نیز تنظیم کنید. یادداشت‌ها در قالب متن، تصاویر، فیلم، صوت و چک لیست ایجاد می شوند.

این برنامه سبک بوده و رابط کاربری ساده‌ای دارد، برای تنوع می‌توانید رنگ پس زمینه آن را تغییر داده و برنامه را زیباتر کنید. این برنامه یادداشت‌برداری قابلیت یادآوری مبتنی بر مکان را نیز در خود جای داده است.

قابلیت همگام‌سازی در این برنامه باعث شده بتوانید از آن در سیستم‌عامل‌های مختلف استفاده کنید، شما قادر هستید تمام یادداشت‌های خود را در گوگل درایو ذخیره کرده و سپس در دستگاه‌های دیگر از آن بهره ببرید. یادداشت‌ها بر اساس نوع یادداشت، برچسب و یا رنگی که به اختصاص داده شده دسته‌بندی می‌شود و در نهایت جست‌وجو در آن‌ها بسیار آسان است. وقتی یادآوری که در این برنامه تنظیم کرده‌ اید را بررسی کنید، این یادآوری از فهرست حذف شده و به آرشیو و کارهای تکمیل‌شده منتقل می‌شود، این ویژگی می‌تواند برای افرادی که روزانه کارهای زیادی انجام می‌دهند، مفید باشد و باعث نظم و سازمان‌دهی در کارهای آن‌ها شود. شما می‌توانید یادداشت‌های خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. این برنامه گوگل با امکانات کاربردی و به‌صورت کاملاً رایگان ارائه شده است.

 

  1. برنامه نت برداریNotebook by Zoho
  • سازگار با IOS
  • نسخه رایگان

برنامه یادداشت‌برداری Zoho یک برنامه مبتنی بر کارت برای گوشی‌های اپل است که بسیار شبیه به برنامه Google Keep می‌باشد. در این برنامه می‌توانید یادداشت‌های خود را به‌صورت متنی، تصاویر، فیلم، صدا و یادداشت‌های دست خط  وارد نمایید. برای استفاده از این برنامه یادداشت‌برداری بصری باید با حساب گوگل عضو شوید. با توجه به قابلیت ذخیره یادداشت‌ها در فضای ابری، شما می‌توانید در سایر دستگاه‌ها نیز از آن استفاده نمایید، تمام تغییرات به‌سرعت بروز شده و در دستگاه‌های مختلف در دسترس است.

یادداشت‌های شخصی و مهم با استفاده از رمز و اثر انگشت قفل می‌شوند، کنترلرهای حرکتی‌ای در این برنامه به کار برده شده که بسیار کاربردی هستند، این برنامه کاملاً رایگان است و شما می‌توانید یادداشت‌های خود را بدون هزینه ایجاد کنید، اما تبلیغات موجود در برنامه اندکی آزاردهنده است.

 

  1. برنامه نت برداریDropbox Paper
  • سازگار با IOS و اندروید
  • نسخه رایگان

برنامه Dropbox Paper چیزی فراتر از یک برنامه نوت‌برداری است، در واقع این برنامه یک سرویس ساخت اسناد متصل به دراپ باکس است که فایل‌های ایجاد شده به‌صورت مستقیم در آن فضا را ذخیره می‌کند، در واقع این برنامه برای اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها با سایر افراد طراحی ارائه شده است. شما می‌توانید یادداشت‌های خود را در قالب متن، تصاویر، فیلم، فایل‌های صوتی و لینک ایجاد کرده و در این برنامه قرار دهید.

برنامه Dropbox Paper در دستگاه‌های اندروید و IOS قابل استفاده می‌باشد. تمام یادداشت‌ها در فضای ذخیره‌سازی ابری دراپ باکس قرار گرفته و از طریق دستگاه‌های مختلف در دسترس است، و به‌سرعت همگام‌سازی می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید بدون نیاز به اینترنت به یادداشت‌های خود دسترسی داشته باشید و تمام تغییرات بعد از اتصال به اینترنت بروز رسانی و تغییر پیدا می‌کند و در دستگاه‌های دیگر نیز همگام‌سازی می‌شوند. در ویژگی هوشمند این برنامه می‌توانید یک یادداشت با تاریخ در نظر بگیرید تا در روز موردنظر به شما اطلاع‌رسانی شود. این برنامه به‌صورت کاملاً رایگان در دسترس می‌باشد.

 

  1. برنامه یادداشت‌برداری ساده نت برداریSimplenote
  • سازگار با IOS و اندروید
  • نسخه رایگان

این برنامه همان‌طور که از نام آن پیدا است یک برنامه یادداشت‌برداری ساده برای اندرید و آیفون است، درصورتی‌که قصد دارید یادداشت‌های خود را در سیستم‌عامل‌های  مختلف در دسترس داشته باشید، باید  یک حساب کاربری ایجاد کنید. برنامه اجازه فرمت متن و همچنین ضمیمه کردن فایل را به شما نمی‌دهد، بنابراین این برنامه بسیار ساده است و مناسب افرادی است  که به یک برنامه یادداشت‌برداری ساده برای ایجاد کارهای روزانه خود نیاز دارند.

شما می‌توانید از قابلیت‌های برنامه برای ویرایش متن استفاده کرده و با ایجاد برچسب‌ها نوشته‌هایتان را سازماندهی کنید تا پیدا کردن آن آسان‌تر باشد. این برنامه به‌صورت رایگان برای اندروید و IOS در دسترس است.

 

  1. برنامه یادداشت‌برداری نت برداریOneNote
  • سازگار با IOS و ندروید
  • نسخه رایگان و پولی

OneNote متعلق به مایکروسافت، برنامه یادداشت‌برداری برای کاربران آیفون است که با OneDrive و Microsoft Office Suite هماهنگ شده است. برنامه OneNote نیاز به یک حساب مایکروسافت برای ورود به سیستم دارد. ابزار سازمانی این برنامه قابل ستایش است. یادداشت‌ها به‌صورت منظم در یک ساختار سلسله مراتبی شامل صفحات، بخش‌ها و، نوت بوک‌ها قرار می‌گیرند. در این برنامه شما می‌توانید یادداشت‌ها را به‌صورت متن، صدا، فیلم‌ها و لینک‌ها ذخیره کنید. البته اضافه کردن یادداشت از طریق دست خط در این برنامه وجود ندارد. می‌توان گفت که OneNote یکی از بهترین برنامه‌های یادداشت‌برداری برای آیفون و اندروید است که به آسانی می‌توان از آن استفاده کرد. این برنامه با توانایی‌های برجسته‌سازی کد، برای برنامه نویسان نیز بسیار مناسب است.

تمام یادداشت‌ها در OneDrive، OneDrive Business و Sharepoint همگام‌سازی شده‌ اند. شما می‌توانید یادداشت‌های خود را بر روی تلفن همراه خود، آی فون، مک بوک و دستگاه‌های دیگر به عنوان برنامه OneNote در دسترس داشته باشید.

برنامه OneNote دارای یک ویژگی داخلی است که با استفاده از آن شما می‌توانید یک تصویر را ثبت کرده و محتوا را به‌صورت خودکار برش دهید. علاوه بر این ویژگی ضبط صدای داخلی شما را از استفاده از رکوردر بی نیاز می‌کند. این برنامه رایگان است و تنها ۱۰۰مگابایت قابلیت آپلود دارد، علاوه بر این می‌توانید از ۵ گیگابایت فضای ابری استفاده کنید.

 

  1. برنامه یادداشت‌برداری نت برداریBear
  • سازگار با IOS
  • نسخه رایگان و پولی

برنامه Bear یک برنامه یادداشت‌برداری در ios است که توانسته با نسخه اورنوت رقابت کند. این برنامه در ۲۰۱۶ سال ارائه شد و در عرض مدت کوتاهی توانست  به یک برنامه قوی یادداشت‌برداری در گوشی‌های اپل تبدیل شود. شما می‌توانید یادداشت‌های خود را در قالب یادداشت‌های صوتی، تصویری، متنی،و… در این برنامه ذخیره کنید. این برنامه در حال حاضر تنها در سیستم‌عامل ios اجرا می‌شود بنابراین امکان همگام‌سازی آن با گوشی‌های اپل، آیپد و مک در آن وجود دارد. البته امکانات همگام‌سازی در نسخه رایگان آن ارائه نمی‌شود.

شما می‌توانید از طریق هشتگ، یادداشت‌ها را دسته بندی کرده و به راحتی بین آن جست‌وجو کنید. فرمت‌های متن، MD، PDF، HTML، RTF، DOCX، و JPEG در این برنامه پشتیبانی می‌شوند. این برنامه از طریق Apple Workflow نیز پشتیبانی می‌شود. یکی از قابلیت‌های مهم و جدید آن قابلیت آرشیو است. بنابراین نیازی به حذف یادداشت‌ها ندارید و می‌توانید آن‌ها را آرشیو کرده و از دید پنهان کنید.

 

  1. برنامه نت برداریQuip
  • سازگار با IOS
  • نسخه رایگان و پولی

برنامه یادداشت بردای Quip یک برنامه بسیار بامزه و در عین حال کارآمد برای آیفون است.  شما می‌توانید متن، تصاویر، ویدئو، لیست کارها و … را در این برنامه وارد نمایید، شما قادر هستید از صفحات گسترده نیز در این برنامه استفاده کنید که برای برخی از شرکت‌ها بسیار کاربردی است. این برنامه با هدف ایجاد و ذخیره یادداشت‌ها و اشتراک‌گذاری آن با سایر افراد تیمتان طراحی‌شده است. در Quip شما می‌توانید اسناد خود را در قالب پی‌دی‌اف ایجاد کرده و استفاده کنید. صفحات گسترده‌ای که در این برنامه ایجاد می‌شود قابل استفاده در برنامه اکسل می‌باشد، علاوه بر این فونت و الگوهای نوشتاری بسیار زیادی در این برنامه در نظر گرفته شده است که می‌توانید از آن بهره ببرید. تمامی اسناد، صفحات گسترده و یادداشت‌های شما در آیپد، آیفون، مک و دسکتاپ در دسترس است. علاوه بر این شما قادر هستید تا یادداشت‌هایی از برنامه یادداشت‌برداری دیگر از Evernote، Google و Dropbox را وارد کرده و استفاده نمایید. یک قابلیت دیگر این برنامه قابلیت چت است که با استفاده از آیکون @ می‌توانید این کار را انجام دهید. این برنامه به‌صورت رایگان در اختیار عموم است، اما اگر یک شرکت بزرگ هستید برای دسترسی به قابلیت‌های مهم آن بهتر است از نسخه پولی آن استفاده نمایید.

 

  1. برنامه یادداشت‌برداری نت برداریPages
  • سازگار با IOS
  • نسخه رایگان و پولی

شما می‌توانید در این برنامه یادداشت‌های خود را به‌صورت تصاویر، فیلم و یادداشت‌های صوتی  اضافه کنید. علاوه بر این، این برنامه به‌صورت کاملاً  تخصصی با WORD سازگار است و قابلیت آن را دارد که اسناد در قالب PDF، Word، RT و EPUB به‌طور مستقیم به برنامه وارد شوند. این برنامه از قلم اپل نیز پشتیبانی کرده و یادداشت‌برداری را برای شما آسان‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند. شما می‌توانید یادداشت‌های خود را در فضای ذخیره‌سازی iCloud قرار دهید؛ درصورتی‌که از دستگاه‌های مختلف اپل استفاده می‌کنید این قابلیت همگام‌سازی به شما کمک کرده و به یادداشت‌های خود در تمامی این دستگاه‌ها دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، قابلیت به اشتراک‌گذاری این یادداشت‌ها با سایر کاربران نیز فراهم شده است. همچنین شما می‌توانید از قابلیت آنلاین بودن آن استفاده کرده و متوجه شوید چه کسی در حال ویرایش و یا مشاهده یادداشت‌های شما است. این برنامه به‌صورت کاملاً رایگان برای آیفون و آیپد ارائه شده و نسخه پولی وجود ندارد. تمام ویژگی‌های اصلی در این برنامه قرار داده شده و شما می‌توانید آن را از Apple App Store تهیه کنید.

 

  1. برنامه نت برداریMaterial Notes
  • سازگار با اندروید
  • نسخه رایگان و پولی

برنامه یادداشت‌برداری Material Notes یک برنامه ساده است که به شما اجازه یادداشت‌برداری، ایجاد متن و یادآوری کاراهای روزانه را می‌دهد. فضای این برنامه رنگی و مبتنی بر کارت است تا سازمان‌دهی آن بهتر و آسان‌تر شود. شما می‌توانید یادداشت‌های مهم را با ستاره مشخص کنید تا بر اساس فوریت نیز به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

قابلیت جست‌وجو باعث شده تا این یادداشت‌ها به آسانی پیدا شوند، علاوه بر این، قابلیت ذخیره‌سازی و دسترسی به یادداشت‌ها از طریق دستگاه‌های دیگر نیز وجود دارد. این برنامه در دو نسخه پولی و رایگان ارائه شده است.

 

  1. برنامه نت برداریColorNote
  • سازگار با اندروید
  • نسخه رایگان و پولی

برنامه یادداشت‌برداری ColorNote یک برنامه اندرویدی با قابلیت‌های بسیار زیاد است، برای استفاده و خواندن یادداشت‌ها لازم نیست به برنامه وارد شوید (log in شوید) ؛ درصورتی‌که می‌خواهید یادداشت‌های خود را همگام‌سازی کرده و از نسخه آنلاین استفاده کنید باید وارد برنامه شوید. بار اول که برنامه را باز می‌کنید تمام قسمت‌های برنامه به شما آموزش داده می‌شود. ظاهر برنامه بسیار زیبا و رنگی است و شما می‌توانید از سه تم که شامل یک تم تیره نیز است، استفاده کنید.

وقتی یادداشت جدیدی ایجاد می‌کنید درصورتی‌که دکمه برگشت را بزنید یادداشت به‌صورت خودکار ذخیره می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید برای برخی از این یادداشت‌ها یادآور ایجاد کنید تا در زمان موعود به شما خبر داده و اطلاع‌رسانی کنند. یادداشت‌های مهمتان را در نوار بالایی پین کنید تا همیشه در دید شما باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مفید آن “autolink” است که از طریق آن برنامه به‌طور خودکار لینک‌های وب یا شماره‌های تلفن را در یادداشت‌های خود تشخیص می‌دهد و با تماس بر روی لینک، مرورگر باز شده و یا با شماره موردنظر تماس برقرار می‌شود. بنابراین نیازی به کپی کردن آن ندارید.

رنگی کردن یادداشت‌ها، سفارشی‌سازی ویجت‌ها،  قفل یادداشت‌های مهم و خصوصی، نمایش تقویم،  و به اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها با سایر کاربران از ویژگی‌های کاربردی این برنامه است. این برنامه رایگان است و هیچ گونه تبلیغاتی شما را آزار نمی‌دهد.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

در بورسیکا بخوانید: معرفی ۱۵ نرم‌افزار مناسب دورکاری و کارهای گروهی
در بورسیکا بخوانید: ۸ اپلیکیشن برای برنامه‌ریزی درسی
در بورسیکا بخوانید: چگونه صوت را به نوشتار تبدیل کنیم؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد