۹ قابلیت مک که تاکنون آن را تنظیم نکرده‌اید

0 742

بدون هیچ نرم افزاری مک خود را شخصی سازی کنید. شما چه در کار با OS X تازه‌کار باشید چه از کاربران قدیمی باشید قابلیت‌هایی هست که احتمالاً تاکنون از آن‌ها اطلاع نداشته‌اید. این‌جا ۹ چیزی که ممکن است فراموش کرده باشید آورده شده است.

ما سال‌ها است در مورد قابلیت‌های مک کاوش می‌کنیم اما امروز چیزهایی را می‌گوییم که تاکنون به آن‌ها اشاره نکرده‌بودیم.

 

mac-preferences-menubar

برای شروع روی آیکون اپل در قسمت بالا و چپ مانیتور و پس از آن روی «قابلیت‌های سیستم» کلیک کنید.

برنامه‌ها را خارج از فروشگاه برنامه فعال کنید:

در حالت عادی برنامه‌ها بدون یک لایسنس معتبر اجرا نخواهندشد و شما چنین پیامی دریافت خواهیدکرد:

royals-wont-run-yosemite

این قابلیت نگهبان نام دارد واز مک شما محافظت می‌کند؛ اما زمانی که قرار باشد برای نرم‌افزاری که می‌خواهید اجرا کنید پولی بپردازید آزار دهنده است. زیرا بسیاری از بهترین نرم‌افزارهای مک اجرا نخواهند شد.

اگر می‌خواهید دیگر این پیام را دریافت نکنید سری به بخش قابلیت‌های سیستم بزنید و روی امنیت و حریم شخصی کلیک کنید. شما تنظیمات مناسب را در زبانه عمومی پیدا خواهید کرد.

outside-mac-store

گزینه Anywhere را انتخاب کنید و مک شما نمایش پیغام را متوقف خواهدکرد. اما مطمئن شوید از برنامه‌هایی که به آن‌ها اطمینان ندارید استفاده نمی‌کنید. برخلاف عقیدهٔ عمومی مک دربرابر ویروس‌ها مقاوم نیست.

 

قابلیت جایگزینی خودکار را برای راحت نوشتن شدن تنظیم کنید:

اگر شما به بخش صفحه کلید از قابلیت‌های سیستم سر بزنید و پس از آن روی زبانهٔ متن کلیک کنید. شما می‌توانید گسترش متن خود را تعریف کنید.

mac-replace-text

اگر عبارت طولانی‌ای وجود دارد که اغلب از آن استفاده می‌کنید یک کلمه میانبر برای آن انتخاب کنید بدین ترتیب هرگاه آن کلمه را در هر نرم‌افزاری تایپ کنید سیستم OS X به صورت خودکار آن را برای شما تبدیل می‌کند. هم‌چنین این یک راه عالی برای تصاویری است که با کاراکترهای متنی ساخته می‌شوند٬ همانطور که مشاهده کردید من /shrug را برای خودم تنظیم کردم.

 

برنامهٔ خواب و بیداری را تنظیم کنید. (روشن و خاموش شدن)

اگر شما طبق یک برنامه منظم از کامپیوتر خود استفاده می‌کنید و ترجیح می‌دهید خودتان آن را روشن نکنید به بخش ذخیرهٔ انرژی در تنظیمات مک بروید. روی برنامه در گوشهٔ راست پایین کلیک کنید سپس شما می‌توانید مشخص کنید که مک شما چه زمان روشن و چه زمان خاموش شود.

mac-wakeup-time

اگر شما روی اطلاعات ماشین بک آپ خود برنامه‌ریزی کرده‌اید با استفاده از این قابلیت می‌توانید زمانی که مایل به اجرای اطلاعات پشتیبان خود هستید از روشن بودن دستگاه مک خود اطمینان حاصل کنید.

 

هات کرنرز را برای سریع‌تر انجام شدن هرچیزی تنظیم کنید:

هات کرنرز چیزی است که بسیاری از کاربران مک به سر آن قسم می‌خورند اما همه آن را نمی‌شناسند و به نوعی مخفی مانده ‌است. به بخش کنترل عملیات بروید و پس از آن روی دکمهٔ هات کرنرز کلیک کنید.

hot-corners-mac

 

اکنون شما می‌توانید با حرکت دادن ماوس خود به یک گوشهٔ خاص چندین کاربرد مختلف را راه‌اندازی کنید. ممکن است شما این را دوست نداشته باشید اما اگر اینطور نیست تعجب خواهید کرد که چکونه بدون استفاده از این قابلیت از مک خود استفاده می‌کردید.

 

برای مواردی که ممکن است مک خود را گم کنید یک پیام قفل در نظر بگیرید:

وارد بخش امنیت و حریم خصوصی در قسمت قابلیت‌های سیستم شوید تا دکمهٔ تنظیم پیام قفل را پیدا کنید.

lock-message

شخصاً دوست دارم که اطلاعات مخاطبان را برای زمانی که لپ‌تاپ را گم کرده‌ام و کسی بخواهد آن را پس دهد باز بگذارم. اما شما می‌توانید برای خواهر کوچکتان که وقتی حضور ندارید به سراغ لپ‌تاپ شما می‌رود و می‌خواهید این کار را انجام ندهد یک پیام بگذارید.

 

هشدارها را در هنگام کار روزانه خاموش کنید:

هشدارها دشمن تمرکز هستند و شما هنگام کار روزانه باید از آن‌ها دوری کنید. وارد بخش هشدارها شوید و زیر گزینهٔ مزاحم نشو را ببینید.

do-not-disturb-notifications

پیشنهاد می‌کنیم تا وقتی این‌جا هستید مطمئن شوید هشدارها در وسایل بازتاب دهنده نیز نمایش داده نشوند. شما که دوست ندارید این هشدارها را در حین کنفرانس مشاهده کنید؟!

 

قابلیت‌های تاچ‌پدتان را کشف کنید:

این واقعاً ناشناخته نیست. اما اگر مک شما تاچ‌پد دارد باید تنظیمات مربوط آن را ببینید. این فقط شبیه یک آموزش است و شما تنها چند حرکت جدید خواهید آموخت هم چنین قادر خواهید بود باقی آن‌ها را برای نیازهایتان بهینه‌سازی کنید.

mac-touchpad-settings

اگر این‌ها کافی نیست پیشنهاد می‌کنم که با استفاده از ابزار لمس بهتر تاچ‌پد خود را قدرتمندتر کنید.

 

کلیدهای میانبر دلخواه برای مک:

شما تقریباً در بخش میانبرها در قابلیت‌های کی‌بورد می‌توانید برای هرچیزی یک کلید میانبر تنظیم دلخواه تنظیم کنید.

mac-keyboard-shortcuts

شخصاً از این بخش برای تنظیم میانبر برای مرورگر سفری استفاده می‌کنم اما هیچ محدودیتی در استفاده از این بخش وجود ندارد.

 

میانبرهای دستی: تنظیمات راست کلیک برای یک لیست

در نهایت در اینجا یک راه سریع برای رفتن به هرکدام از تنظیمات مک معرفی می‌شود. در نوارابزار روی دکمهٔ تنظیمات راست کلیک کنید تا یک لیست نمایش داده شود.

mac-preferences-shortcuts

شاید اشتباه باشد آن آیکون را همیشه آنجا بگذارید. بسیاری از برنامه‌های مک میانبرهای مفیدی اینجا دارند بنابراین تا این‌جایید روی آیکون‌های بیشتری راست کلیک کنید.

 

تنظیمات خوب بیشتری برای OS X وجود دارد:

می‌خواهید تنظیم کردن را ادامه دهید؟ شما باید قابلیت‌های سیستم را خودتان کشف کنید و بهترین چیزی را که پیدا کردید اطلاع دهید. البته برای جستجوی بیشتر برای خصوصی سازی مک خود شما باید با ترمینال آن راحت باشید. یک کاری که می‌توانید انجام دهید تنظیم رابط گرافیکی کاربر GUI) OS X) یا حتی نصب یک برنامه با استفاده از یک دستور ۴ کلمه‌ای است. من دوست دارم بدانم شما چه تنظیمات پیشرفته‌ای را روی مک خود پیاده‌سازی می‌کنید بنابراین پس نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: makeuseof

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد