معرفی تیم اطلس ATLAS دبیرستان علامه حلی در ربوکاپ آزاد ۲۰۱۸ تهران

0 229,083

تیم اطلس ATLAS یکی از شرکت کنندگان سیزدهمین دوره از مسابقات سالانه بین المللی ربوکاپ آزاد ایران است که امسال از ۱۴ تا ۱۸ فروردین ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
روبوکاپ عنوان مسابقاتی بین‌المللی در زمینه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است که بصورت سالیانه توسط فدراسیون بین‌المللی RoboCup برگزار می‌شود. ایده برگزاری ربوکاپ برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه British Columbia کانادا در مقاله‌ای تحت عنوان روباتهای بینا مطرح شد که این مقاله در سال ۱۹۹۳ در کتابی تحت عنوان Computer Vision: System, Theory, and Applications منتشر گردید. در همین زمان گروهی از محققان کشور ژاپن به بررسی امکانپذیری برگزاری مسابقه فوتبال روباتها پرداختند که این بررسی‌ها منجر به تأسیس رقابتهای Robot J-League (که بعد به RoboCup تغییر نام داد) توسط پروفسور مینورو آسادا، یاسو کنیوشی و هیرواکی کیتانو شد. رقابتهای روبوکاپ در سال ۱۹۹۶ بصورت رسمی آغاز به کار کرد.
تیم ATLAS از دبیرستان علامه حلی تهران، شامل ۴ عضو از دانش آموزان نخبه ی دبیرستان، تیمیست که با هدف شرکت در مسابقات روباتیک دانش آموزی فوتبالیست شکل گرفت، این مسابقات در هر سال به صورت ملی داخلی (مسایقات ایران اپن)، در سطح قاره (مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه) و جهانی (مسابقات روبوکاپ جهانی) هر ساله به میزبانی یک کشور برگزار می¬گردد. تیم های دبیرستان علامه حلی تهران همواره حضور قدرتمندی چه در مسابقات داخلی و چه در مسابقات خارجی داشته اند، این پروپوزال شرحی ست مختصر بر:

فعالیت های تیم ATLAS در راه شرکت در مسابقات ایران اپن ۲۰۱۸٫
دبیرستان علامه حلی تهران سابقه و افتخارات بسیاری در زمینه ی روباتیک چه به صورت داخلی و چه به صورت خارجی دارد، حال آنکه قدیمی ترین تیم شرکت کننده از کشورمان در مسابقات جهانی از دبیرستان علامه حلی تهران و در سال ۲۰۰۴ بوده است. تیم های دبیرستان هرساله نتایج فوق العاده ای را در این مسابقات کسب می¬کنند که مجموع آن به بیش از ۳۰ عنوان در ۱۲ دوره ی برگزاری مسابقات IranOpen می رسد که بیش از هر مدرسه ی دیگری در سطح کشور است. تیم ATLAS خود نیز از این حیث بی بهره نبوده و در ادامه به افتخارات و سوابق این تیم اشاره شده (عنواین به ترتیب زمان روی دادنشان است) :
– تیم ATLAS در ابتدای مسیر خود و اندکی پس از طراحی ربات های خود، در مسابقات غیر رسمی فرزکاپ که هدف آن آمادگی و تمرین تیم ها برای شرکت در مسابقات ایران اپن است، عنوان بهترین طراحی را کسب کرد. این مسابقات در اسفند ماه ۱۳۹۵ در دبیرستان فرزانگان ۱ تهران برگزار شد.
– این تیم در اولین مسابقات رسمی خود که مسابقات ایران اپن ۲۰۱۷ بود (فروردین ماه ۱۳۹۶) به مقام ۴م بخش انفرادی در لیگ فوتبالیست دانش آموزی سبک وزن و بهترین ارائه ی فنی رسید.
– در ادامه این تیم در مسابقات آسیایی ۲۰۱۷ که در اواسط ماه دسامبر (اواخر آذر ماه ۱۳۹۶) در شهر بانکوک کشور تایلند برگزار شد، توانست به مقام قهرمانی مسابقات در لیگ فوتبالیت سبک وزن برسد.

تیم اطلس atlas
تیم ربوتیک اطلس ATLAS دبیرستان علامه حلی در ربوکاپ آزاد ۲۰۱۸ تهران

– بعد از این مسابقات با توجه به کسب مقام های متعدد در لیگ فوتبالیست سبک وزن این تیم تصمیم به آماده سازی و شرکت در لیگ فوتبالیست سنگین وزن کرد. این تیم در اولین مسابقاتی که بعد از این تصمیم شرکت کرد که مسابقات جونیورکاپ بود توانست به مقام بهترین طراحی در لیگ سنگین وزن برسید. این مسابقات در اسفند ماه ۱۳۹۶ برگزار شد.

تفاوت های شاخص ATLAS :
تلاش دبیرستان علامه حلی در طول تاریخ ۳۰ ساله اش ایجاد تغییرات مثبت در تمامی زمینه ها بوده است، تیم های روباتیک دبیرستان هم از این حیث مستثنی نیستند، در ادامه به صورت مختصر شرحی بر نوآوری های تیم آورده شده است.
۱- استفاده از پردازشگر های ARM :
پردازشگر های ARM جزو جدیدترین و پرکاربردترین پردازشگر ها در صنعت امروز است، این پردازنده ها در کشور ما حتی در سطح دانشگاه ها هم به صورت عمده رایج نشده اند، ولی با تلاش مضاعف گروه الکترونیک دبیرستان و دانش آموزان به صورت کلی طراحی¬های این گروه به این میکروکنترلر ها منتقل شده است که حتی در سطح جهانی هم گامی بلند محسوب می شود.
۲- استفاده از روش های کنترلی پیشرفته:
در لیگ های دانش آموزان اساسا از روش های ساده برای کنترل روبات ها استفاده می شود، تیم ATLAS به دلیل دانش فنی بالای خود از کنترلر های پیشرفته ی نرم افزاری در مسابقات دانش آموزی استفاده می¬کند که تا لحظه ی نگارش این متن این تیم تنها تیمی در سطح دنیاست که از این کنترلر ها استفاده می¬کند.
۳- استفاده از فیلتر های نرم افزاری پیشرفته:
در علم ابزار دقیق (instrumentation) و مخابرات از روش های پیشرفته برای بهبود داده ی خروجی سنسور ها استفاده می شود، تیم ATLAS تلاش کرده تا با استفاده از این روش های دانشگاهی کیفیت کار خود را بالا ببرد.

ربوکاپ آزاد ۲۰۱۸ تهران
تیم ربوتیک اطلس atlas در مسابقات ربوکاپ آزاد ۲۰۱۸ تهران با ترکیب علی بهمنیار، آریا حمزه‌نوا، پرهام رحیمی، علی هاشمی و با حمایت فروشگاه اینترنتی بورسیکا حاضر شده است.

+ دانلود تیزر حضور atlas در ربوکاپ ۲۰۱۸ تهران با حجم کم و کیفیت متوسط
+ دانلود تیزر حضور atlas در ربوکاپ ۲۰۱۸ تهران با حجم بالا و کیفیت عالی

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد