۱۰ راه برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز و زمستان

0 1,534

سرماخوردگی واقعه‌ای برای تمام مردم است و غیرممکن است فردی در کل عمر خود دچار سرماخوردگی نشده باشد، هرچند یک مریضی معمولی چند روزه به شمار می‌آید اما اثرات آن در بدن می‌ماند و به مرور باعث بروز مشکلاتی مانند ناراحتی‌های کلیوی و کاهش توان حافظه می‌شود. بزرگسالان سالانه احتمال دارد ۳ الی ۴ بار سرما بخورند و این میزان سرماخوردگی برای کودکان نسبتا بیشتر است. این مقدار برای کودکان پایین دو سال به بیش از ۱۰ مرتبه در سال نیز ممکن است برسد که علائم آن سرفه و آبریزش بینی است.

پوستر مربوط به جنگ جهانی دوم در مورد سرماخوردگی

 

شاید بد نباشد که بدانید سرماخوردگی یک بیماری بر ضد اقتصاد است. اما این حرف به چه معناست؟ بیشترین تعداد مراجعات به پزشکان عمومی مربوط به این بیماریست و همچنین در مرخصی گرفتن از کار یا مدرسه و دانشگاه نیز این عامل یکی از بزرگترین نقش‌ها را ایفا می‌کند. این پوستر متعلق به جنگ جهانی دوم است که هزینه‌های سرماخوردگی را در آن زمان نشان می‌دهد. (ویکی پدیا) البته از طرفی این بیماری با افزایش ویزیت پزشکان و همچنین داروهای نسخه‌دار یا بدون نسخه که در سرماخوردگی تهیه می‌شوند عدد بسیار بالایی را می‌سازد و به اقتصاد پزشکان و شرکت‌های داروسازی کمک می‌کند.

 

 

برای مردم معمولی این بیماری شاید فقط چند روزی برای آن‌ها مزاحمت ایجاد کند و رفع شود ولی برای اشخاصی که دچار آسم هستند یا از بیماری‌های ریوی رنج می‌برند، سرما خوردگی معمولی احتمال دارد به مشکلات جدی برای این افراد منجر شود. از این‌رو بهتر است اول تدابیری بیاندیشیم که سرما نخوریم تا اینکه سرما بخوریم و سپس مداوا کنیم.

آغاز فصل پاییز همراه با کاهش چشمگیر دما، سرما و خشکی هوا می‌باشد که این عوامل، اکثر مردم را دچار سرماخوردگی و بعضی از ویروس‌ها می‌کند. علاوه ‌بر این، احتمال دارد سهل انگاری‌هایی از سمت شخص سرما خورده انجام شود که باعث پخش سریع و آسان ویروس‌ها شود. بنابراین در فصل پاییز راهکارهای ویژه‌ای برای مراقبت از خود در برابر بیماری‌ها وجود دارد که در این مقاله به ۱۰ توصیه برای حفظ سلامتی در پاییز اشاره می‌کنیم.

  • بستن پنجره‌ها و خاموش کردن کولر

با آغاز فصل سرما پیشنهاد می‌شود شب‌ها پنجره‌ها را ببندید و کولر را خاموش کنید چراکه در نیمه‌های‌ شب کاهش دما زیاد است و احتمال بروز سرماخوردگی بسیار بیشتر است از طرفی زنجیره دفاعی دستگاه ایمنی بدن در طی شب به گونه‌ای است که بدن در مقابل حمله ویروس‌ها صدمه پذیرتر می‌باشد.

می توانید از دستگاه های مرطوب کننده هوا نیز در طول شب استفاده کنید که شیوه خوبی برای پیشگیری از سرما خوردگی می‌باشد. همچنین اسپند ویروس‌کش قوی‌ای محسوب می‌شود و قادر است ویروس‌های سرماخوردگی را پیش از آنکه به داخل بدنتان بروند، از بین ببرد.

اغلب افراد زمانی که سرماخورده می‌شوند رفتن به محیط کار یا مدرسه و باشگاه را تعطیل نمی‌کنند. اما مطلع باشید که شخصی که فقط علائم اولیه یک ویروس را دارد نیز باید در منزل استراحت کند. درضمن کلیه البسه و حوله و وسایل حمام، ظروف شخصی، روتختی و کلیه لوازم شخصی او باید عایق بندی و نظافت شوند.

  • مصرف دو لیوان آب‌جوش قبل از خواب

در فصل پاییز به علت کاهش و افزایش دما در طول شبانه‌روز، خشکی مخاط و انباشتگی ترشحات آزاردهنده در راه ریه و سینوس‌ها به وجود می‌آید. از این رو توصیه می‌شود شب‌ها پیش از خواب تقریبا دو لیوان آب‌جوش بخورید تا خلط‌های ریوی و سینوس‌ها در موقعیت مطلوبی باشد و بدن قادر به انجام پاکسازی باشد؛ این کار از عارضه‌ی گلودرد و سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر در بورسیکا بخوانیم: راهنمای خرید دستگاه تهویه هوا

 

  • استفاده مرتب از گلابی و برگ گلابی

از آنجایی‌که گلابی موجب تصفیه دستگاه گوارش می‌شود، مصرف مرتب میوه گلابی (حداقل یک یا دوعدد در وسط روز) و برگ گلابی دم کرده در پاییز پیشنهاد می‌شود. گلابی جرم‌های متراکم و غلیظ را از دستگاه گوارش پاک و دفع می‌کند. گلابی از جمع شدن هوای گرم در کبد جلوگیری می‌کند به همین دلیل می‌تواند از مبتلا شدن به سرماخوردگی و نیز خفگی صفراوی پیشگیری کند.

خشکی هوا در فصول سرد سال می‌تواند افزایش و کاهش رطوبت و دما را به‌وجود آورد و این موجب بدخوابی و پریشانی در خواب در برخی از اشخاص می‌شود؛ برگ گلابی بهبود دهنده‌ی این وضعیت است.

در اواخر تابستان و اوایل پاییز برگ گلابی همه جا پیدا می‌شود؛ می‌توانید آن‌ها را خشک نموده و شب‌ها به‌عنوان دمنوش مصرف کنید تا موجب آرامش شود و از نگرانی و تشویش‌هایی که بخاطر فصل پاییز است‌، در آسایش باشید.

  • عدم مصرف یخ و نوشیدنی‌های سرد

در فصول روبه سرما مصرف آب یخ یا آبمیوه و نوشابه‌های سرد باید کم شود زیرا احتمال بروز سرماخوردگی را تشدید می‌کند. یخ یا نوشیدنی‌های سرد باعث انباشتگی ترشحات غلیظ در دستگاه گوارش شده و هوای گرم را به بخش‌های فوقانی ریه و سینوس‌ها پس می‌زند و برای واقعه سرماخوردگی چندروزه زمینه چینی می‌کند. بنابراین در پاییز مصرف یخ ممنوع است.

  • مصرف عسل

خوردن عسل به‌ویژه عسل‌هایی که پاکسازی دستگاه گوارش از مخاط را انجام می‌دهند باید در پاییز آغاز شود؛ معجون عسل و آب‌گرم (کمتر از ۴۰ درجه) و لیموترش طبیعی به‌ویژه اگر عسل آویشن داشته باشید، می‌تواند حکم یک آنتی‌بیوتیک معجزه‌آسا را داشته باشد تا به نشانه‌های سرماخوردگی دچار نشوید و درصورتیکه مبتلا شدید سریعا بهبود پیدا کنید و حالتان خوب شود.

عسل را با آبجوش ترکیب نکنید زیرا خاصیت عسل را ازبین می‌برد و به آنزیم‌ها و مواد درون عسل آسیب می‌زند.

به افرادی که دارای نشانه‌های آلرژی مانند سوزش، خارش گلو، عطسه و خارش‌های پوستی هستند‌ پیشنهاد می‌شود از اواسط شهریور که نشانه‌های خشکی در آفرینش و بدن آغاز می‌شود از خوردن خوراکی‌های آلرژی زا مثل بادمجان، خربزه، انگور و… جداً پرهیز کنند‌.

مصرف خربزه و انگور در این فصل سبب بروز حرکت در دستگاه صفراوی شود و باعث بروز نشانه‌های سرماخوردگی می‌شود.

  • تغذیه مناسب

در پاییز و زمستان بدن به غذاهای گرم‌تر و سالم‌تری احتیاج دارد. سعی کنید غذاهای سرد و خام مانند ساندویچ ژامبون کمتر مصرف کنید. اولویت را به مصرف انواع آش‌ها، غذاهای آب‌پز مانند خوراک عدسی و سبزیجات بخارپز مانند اسفناج بدهید. برای جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز مصرف جعفری را افزایش دهید. جعفری به علت داشتن حجم بسیاری آهن و ویتامین C از سرما خوردن ممانعت می‌کند. خوراکی‌هایی که دارای ویتامین C و زینک هستند، مثل نخود فرنگی، پرتقال، کیوی، فلفل دلمه‌ای، آناناس، سیب زمینی و… را در برنامه تغذیه خود قرار دهید. اگر ویتامین c در اوایل دوره سرماخوردگی مصرف شود باعث کوتاه‌تر شدن این دوره می‌شود و زودتر به بهبودی خواهید رسید. قرص‌های شکلاتی ویتامین C و روی در کاهش نشانه‌های سرماخوردگی تاثیر دارند اما باید مطلع باشید که صرفا با یکبار مصرف آن‌ها نشانه‌ها کم نمی‌شوند، پس باید چندین مرتبه در ۲۴ ساعت خورده شوند تا تاثیر خود را بگذارند.

همچنین لیمو و انار در سرما نخوردن و یا سریعا خوب شدن سرماخوردگی بسیار تاثیرگذار هستند. مصرف شلغم آب‌پز و یا خام نیز علاوه ‌بر نیروبخشی به حافظه در جلوگیری از سرماخوردگی نقش موثری دارد.

در تابستان به اندازه کافی ویتامین D مصرف می‌کنیم اما در فصول سرد این مقدار بسیار کم است. به ویژه در شهرهایی که اغلب هوا ابری می‌باشد باید اشخاص به میزان ویتامین D بدن توجه بیشتری کنند. پژوهشگران می‌گویند که افرادی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند به دلیل عدم جذب ویتامین D  بیشتر مستعد آنفلونزا هستند. کمبود ویتامین D باعث تضیعف سیستم ایمنی بدن خواهد شد. از طرفی باعث بروز بیماری‌های استخوانی و حتی مشکلات جدی مثل سرطان می‌شود. از این رو درصورتی کمبود ویتامین D دارید باید از مکمل زیر نظر پزشک استفاده نمایید.

موادی مانند الکل، غذاهای زیادی چرب یا شیرنی‌های پرشکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید زیرا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند به‌ویژه زمانی که احساس ضعف یا بی حالی دارید.

 

بیشتر بخوانیم: در هنگام سرماخوردگی ورزش کنیم یا نه؟

 

  • پوشیدن لباس مناسب

حتماً در مقابل سرما لباس مناسب بپوشید، لباس مناسب به این منظور نیست که خودتان را با چندین لباس روی هم بپوشانید تا جایی که تکان خوردن برایتان مشکل شود. کافیست سر و گردن خود را گرم نگه دارید و هنگام بیرون رفتن ماسک بزنید. طبق پزشکی چینی‌ها، پشت گردن بیش از سایر بخش‌های بدن درصدد حمله ویروس‌هاست، درنتیجه باعث بروز سرماخوردگی می‌شود. در مجموع لباس شما باید به گونه‌ای باشد که گرم راحت باشد و در برف و باران کمتر خیس شود.

  • شستن مرتب دست و صورت

یکی از آسان‌ترین شیوه‌های پیشگیری از بیماری شستن دست‌ها است. در ۲۴ ساعت بارها ویروس ها را دست می‌زنیم. این دست ها با بینی و دهانمان در ارتباط هستند که راه بی واسطه به ریه‌ها دارند.

موقعی که سرما خوردیم عطسه و سرفه کردن طبیعی است اما چیزی که اهمیت دارد، جلوی دهان را گرفتن است. اکثر افراد موقع عطسه کردن دستشان را جلوی دهان و بینی شان قرار می‌دهند و همین کار باعث می شود تا ویروس توزیع شود.

به بچه‌ها و تمامی اطرافیانتان آموزش بدهید که یکی از روش ‌های مناسب برای مواقعی که به دستمال کاغذی دسترسی ندارید این است که قسمت ساعدتان را جلوی دهانتان بگیرید. این امر موجب می‌شود تا درصورتیکه شما به غذا و یا وسیله‌ای دست زدید، دستانتان ویروسی نباشد که پخش شود. درضمن به صورتتان نیز کمتر دست بزنید تا ویروس‌ها از راه بینی و دهانتان به داخل بدن منتقل نشوند.

بنابراین روزانه چندبار دست خود را بشویید و همچنین بینی خود را با محلول بی کربنات سدیم مورد شستشو قرار دهید تا آلودگی‌ها در بینی جمع نشود.

درصورت سرماخورده بودن یکی از اعضای خانه، همچنین سایر افراد منزل باید بارها دست های خود را تمیز بشویند. اگر نشانه های اولیه را در خود دیدند در خانه بمانند تا ویروس توزیع نشود.

حمام آب گرم کمک می کند تا از بخار به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی استفاده کنید. همچنین می توانید چند قطره روغن های طبیعی مانند اکالیپتوس یا نعناع را به بدن خود اعمال کنید. این روغن ها با آب گرم مخلوط می شوند و به کاهش خلط و گلو درد کمک می کنند. به غیر از این، گردش خون را نیز تسریع می کند و به سردرد کمک می کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف گیاهان و ادویه‌جات

مصرف دمنوش چای کوهی یا استفاده از قرص و قطره‌ی گیاهانی مانند جینسینگ، کوردیپس، استراگل توصیه می‌شود چرا که در پیشگیری از بروز بیماری‌ها تاثیر بسزایی دارند. هرچند بهتر است قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.
مصرف ادویه‌جات را در غذاهای خود فراموش نکنید. ادویه‌جاتی مانند فلفل، نعنا، زنجبیل، آویشن، زیره، هل، جهت تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار هستند.

همچنین مصرف سیاه دانه را جدی بگیرید. خوردن روزانه ۷ تا سیاه دانه احتمال بروز علائم سرما خوردگی را تا بیش از ۸۰ درصد کم می‌کند.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد