بهترین ماشین‌حساب‌های مهندسی

0 1,234

با افزایش تعداد دانشجویان و متخصصان بخش مهندسی و فناوری اطلاعات، نیاز به ماشین‌حساب‌های مهندسی و علمی بیشتر شده است. این ماشین‌حساب‌ها برای حل مسائل پیچیده علمی و ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر عملیات حسابداری اساسی، یک ماشین‌حساب علمی به شما  این امکان را می‌دهد که محاسبات مثلثاتی، لگاریتم و …  را حل کنید. امروزه انواع مختلفی از ماشین‌حساب‌های مهندسی در بازار وجود دارد که هر دانشجو و متخصص می‌تواند بسته به نیاز و بودجه‌اش یکی از آن‌ها را انتخاب کند. وقتی صحبت از ماشین‌حساب‌های علمی و مهندسی می‌شود؛ برندهایی مانند کاسیو،  تگزاس اینسترومنتس و شارپ به میان می‌آیند که سالانه مدل‌های متنوع و پیشرفته‌ای را وارد بازار می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد بهترین ماشین‌حساب‌های  مهندسی موجود در بازار حرف بزنیم و ویژگی‌های آن‌ها را شرح دهیم تا انتخاب آن برای شما آسان‌تر باشد.

۱. ماشین‌حساب علمی و مهندسی کاسیو مدل fx-991EX

ماشین‌حساب مهندسی کاسیو مدل fx-991EX  یکی از بهترین ماشین‌حساب‌های مهندسی و علمی موجود در بازار است که رابط کاربری بسیار آسانی دارد و شما می‌توانید با استفاده از آیکون‌های موجود در ماشین‌حساب به راحتی با آن کار کنید. تمام کلمات انگلیسی روی بدنه و دکمه‌ها به‌صورت کامل نمایش داده شده است. بنابراین به راحتی می‌توانید عملکرد مورد نظرتان را پیدا کنید. طراحی آن بسیار زیبا است و ابعادی معادل با ۱۱.۱×۱۶۵.۵×۷۷ میلی‌متر دارد که به راحتی در دست و یا جیب لباس جای می‌گیرد. صفحه‌نمایش به کار برده شده در این ماشین‌حساب کیفیت بالا و رزولوشنی معادل با ۶۲×۱۹۲ پیکسل دارد که سیاه و سفید است و محاسبات را به‌صورت نوشتاری و کتابی ارائه می‌دهد.

این ماشین‌حساب ۵۵۲ عملکرد را به راحتی اجرا می‌کند. عملکردهای محاسباتی مانند اعشار، توان، لگاریتم، انتگرال، دیفرانسیل، جذر و عملیات پیشرفته‌تری مانند ماتریس، محاسبه معادلات ۴ مجهول و محاسبات توزیع آماری را به‌خوبی انجام می‌دهد. در صورت انجام محاسبات خاص، داده‌ها را می‌توان در حافظه این ماشین‌حساب نگه‌دارید تا بعدها از این اعداد در محاسبات دیگرتان استفاده کنید. درنهایت می‌توانید با استفاده از باتری یا پنل خورشیدی آن را شارژ کنید.

۲. ماشین‌حساب علمی/مهندسی کاسیو مدل fx-115ES PLUS

این ماشین‌حساب علمی و مهندسی دارای قابلیت SOLVE  است و بیش از ۲۸۰ تابع و عملکرد، از جمله عملکردهای آماری پیشرفته، اعداد مختلط، محاسبات جبری، رگرسیون، نمایش فرم ریشه‌ها، فرم معادلات، محاسبه مشتق، انتگرال و … به راحتی در آن اجرا می‌شود. با عملکرد Multi-reply قادر هستید تا محاسبات را با دخیل کردن براکت و پرانتز، مرحله به مرحله اعمال کرده و پیش ببرید. حتی اگر لازم باشد با دکمه تصحیح به عقب بازگردید و آن را اصلاح کنید.

طراحی این ماشین‌حساب بسیار زیبا است؛ ابعاد آن ۱۶۲*۸۰*۱۱.۱ میلی متر است و وزن بسیار کمی دارد. بنابراین در دست گرفتن آن کاربر را خسته نمی‌کند. نمایشگر با کیفیت آن از نوع Full dot display می‌باشد، بنابراین نوشته‌ها به‌صورت کاملاً طبیعی به نمایش در می‌آیند. شما می‌توانید ماشین‌حساب کاسیو مدل fx-115ES PLUS  را از دو طریق یکی با استفاده از باتری‌های قلمی و دیگری استفاده از نور خورشید شارژ کنید. پنل خورشیدی به‌کاررفته در این ماشین‌حساب به‌آسانی به‌وسیله نور خورشید شارژ می‌شود.

۳. ماشین‌حساب اچ پی مدل HP 300s Scientific Calculator

اچ پی یکی دیگر از شرکت‌هایی است که از زمان‌های بسیار قدیم ماشین‌حساب‌های مهندسی تولید می‌کرد. ماشین‌حساب اچ پی مدل ۳۰۰s یکی از ماشین‌حساب‌های کاربردی و خوب این شرکت به‌حساب می‌آید که قیمت بسیار عالی و به‌صرفه‌ای دارد. این ماشین‌حساب اچ پی ۳۰۰+ با ۳۱۵ تابع پیش‌فرض ابزاری کاربردی مانند محاسبات آماری، مثلثات و جبر، مسائل ریاضی و توابع جبری را به‌آسانی انجام می‌دهد.

از نظر ظاهری نیز این ماشین‌حساب طراحی خوب و قابل قبولی دارد، ابعاد آن ۱۵.۳۰*۱.۵۰*۷.۹۰ میلی متر و وزنی معادل با ۱۱۲ گرم دارد. نوع نمایشگر آن از ال سی دی ۴ خط، نمایشگر قالب کتاب درسی و به‌صورت تک رنگ  بوده و اندازه صفحه نمایش ۶.۰۵ در ۲.۴۳ سانتیمتر است. در این مدل یک حافظه کوچک قرار داده شد است که تا ۹ محاسبه را می‌تواند در حافظه خود نگه دارد. در این صورت می‌توانید از این عملکردها در آن زمان استفاده کنید. درنهایت به‌منظور شارژ کردن آن می‌توانید از باتری و پنل خورشیدی استفاده نمایید .

۴. ماشین‌حساب مهندسی شارپ مدل EL-5020

ماشین‌حساب شارپ مدل  EL-5020  برای حل محاسبات آماری، انتگرال، محاسبات کرس و سایر محاسبات ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته محاسبات مثلثاتی را نمی‌توانید با این دستگاه انجام دهید. ابعاد این ماشین‌حساب بسیار کوچک و معادل با ۸ × ۱۴۳ × ۷۶ میلی متر و وزن بسیار کمی دارد تا به راحتی قابل حمل باشد. کیفیت بدنه آن بسیار خوب و دکمه‌های نرم و روانی دارد که بر اثر استفاده مداوم نوشته‌های روی دکمه‌ها از بین نخواهد رفت.

نمایشگر به‌کاررفته در این دستگاه با کیفیت بوده و زاویه دید خوبی را به نمایش می‌گذارد. نوع نمایشگر آن از نوع LCD و تک رنگ است. شما می‌توانید از طریق باتری این ماشین‌حساب را شارژ کرده و از قابلیت‌های آن استفاده کنید. مصرف انرژی آن بسیار پایین است و طبق نظر سنجی کاربران تا  چند سال نیاز به تعویض باتری ندارد. تمام عملکردها و ویژگی‌ها در این ماشین‌حساب شارپ  باقیمت بسیار مناسب در اختیار شما قرار گرفته است.

۵. ماشین‌حساب تگزاس اینسترومنتس مدل BA II PLUS

ماشین‌حساب تگزاس مدل BA II PLUS  یکی از ماشین‌حساب‌های کاربردی در زمینه مهندسی- مالی است که عملکردهایی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. محاسبات مالی، حسابداری، کسب‌وکار، استاتیک، محاسبات سود و اختلاف درصدی محاسبات، امکان محاسبه IRR و NPV برای تجزیه‌وتحلیل جریان نقدی، امکان ذخیره ۲۴ جریان نقدی ۴ رقمی و ویرایش ورودی‌ها برای بررسی تأثیر متغیرها، امکان انتخاب ۶ روش برای محاسبه کاهش بها و استهلاک و تبدیل نرخ بهره و .. از جمله قابلیت‌های کاربردی این ماشین‌حساب مهندسی به‌حساب می‌آید. علاوه بر این می‌توانید از آن برای آزمون‌های CFA و GARP استفاده کنید.

از نظر ظاهری بسیار زیبا است؛ بدنه خارجی آن از جنس فلز و با روکش لاستیک ضد لغزش  است که به راحتی در دست قرار گرفته و لیز نمی‌خورد. ابعادی معادل با ۲۰ × ۷۲ × ۱۶۳ میلی متر  دارد و وزن آن نیز در حدود ۱۰۰ گرم است. این ماشین‌حساب تنها از طریق باتری شارژ می‌شود.

۶. ماشین‌حساب کاسیو مدل fx-8500G

ماشین‌حساب کاسیو مدل fx-8500G  یکی از مدل‌های کاربردی شرکت کاسیو است که باقیمت مناسبی عرضه شده است. این ماشین‌حساب کلیه عملیات‌های آماری و مثلثاتی را به‌خوبی انجام می‌دهد و دارای عملکرد File Editor  است. قابلیت‌هایی مانند هایپربولیک/ تابع معکوس هایپربولیک، ریشه‌ها، جزر و محاسبات مثلثاتی و آماری از طریق آن قابل اجرا است. علاوه بر این در این ماشین‌حساب  قابلیت پرینت، ذخیره و بارگذاری نیز قرار گرفته شده است. با استفاده از قابلیت پرینت می‌توانید به طور مستقیم به پرینتر متصل شده و از محاسبات خود پرینت تهیه کنید. با قابلیت ذخیره‌سازی نیز می‌توانید محاسبات خود را ذخیره کرده و در محاسبات آتی از آن بهره ببرید.

طراحی بدنه آن نیز بسیار زیبا بوده و بدنه مقاومی دارد که از جنس پلاستیک با کیفیت است. صفحه نمایش آن LCD – گرافیکی  و تک رنگ است که کیفیت خوبی را به نمایش می‌گذارد. این ماشین‌حساب با ابعاد  ۱۸۰ × ۸۴ × ۱۷.۶ میلی متر و وزنی معادل با ۱۹۰ گرم ارائه  شده است که تنها قابلیت شارژ از طریق باتری را دارد. البته مصرف باتری آن کم است و بعد از چند سال استفاده نیاز به تعویض باتری خواهید داشت.

۷. ماشین‌حساب علمی و مهندسی کاسیو FX-5800

این ماشین‌حساب مهندسی دارای ۶۶۴ تابع عملکردی است و قابل‌برنامه‌ریزی می‌باشد. در این مدل قابلیت پاک کردن آخرین ورودی، قابلیت محاسبه دیفرانسیل و انتگرال معین و بردار، قابلیت حل معادلات، دارای ۴۰ ثابت علمی از پیش تعریف‌شده، دارای قابلیت حل دستگاه ۵ معادله ۵ مجهول، محاسبه ماتریس، قابلیت مشتق‌گیری، کیس با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و قابلیت تعریف کردن توابع قرار داده شده است.

ابعاد ماشین‌حساب مهندسی کاسیو مدل ۱۵.۱x81.5×163 میلی متر و وزن آن ۱۵۰ گرم است. صفحه نمایش آن بزرگ، خوانا، با کیفیت و از نوع Natural Display  می‌باشد و داده‌ها را به‌صورت طبیعی به نمایش در می‌آورد و قابلیت به نمایش در آوردن ۴ خط و ۱۶ کاراکتر را در خود جای داده است. این ماشین‌حساب ۲۸۵۰۰ بایت حافظه دارد و شما می‌توانید توابع را در آن ذخیره کرده و سپس در عملکردهای بعدی از آن بهره ببرید. درنهایت این مدل علاوه بر باتری، با دارا بودن پنل خورشیدی قابلیت شارژ با خورشید را نیز در خود جای داده است.

سخن آخر…

خرید ماشین‌حساب مهندسی یک کار تخصصی است و به مطالعه زیاد نیاز دارد. در این مطلب سعی کردیم در مورد هر یک از این ماشین‌حساب‌ها به‌صورت مختصر حرف بزنیم، در صورتی که با توجه به بودجه و نیاز خود یکی از این مدل‌ها را انتخاب کردید بهتر است قبل از خرید دفترچه راهنمای آن را به‌صورت دقیق مطالعه کنید تا از قابلیت‌ها و کاربردهای آن مطلع شوید. خرید یک ماشین‌حساب با قابلیت‌های اضافه تنها هزینه شما را بیشتر می‌کند و کاربرد دیگری ندارد، در مقابل برخی از این ماشین‌حساب‌ها تعدادی از عملکردها را در خود جای نداده‌اند و این  امر ممکن است بعدها برای شما مشکل ایجاد کند. بنابراین بهتر است با آگاهی کامل یک مدل را انتخاب نمایید.

منبع: بلاگ بورسیکا

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد