چه غذاهایی برای رشد و تغذیه مو مناسب هستند؟

0 2,171

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند ریزش موی سر است. بر اساس آمارها ریزش مو در مردان شدیدتر از زنان است.

پژوهشگران اعتقاد دارند عوامل مختلفی باعث ریزش موهای سر می‌شود از جمله عوامل وراثتی، سن، نوع تغذیه، ابتلا به بیماری‌ها، مصرف برخی داروها، وسواس کندن موهای سر، فشارخون بالا، کلسترول بالا، بیماری آلوپسی آره آتا، استرس، مشکلات تیروئیدی و نیز ابتلا به دیابت که همگی می‌توانند حتی در سنین جوانی نیز گریبان‌گیر فرد شوند.

محصولات زیادی برای رشد و تغذیه مو وجود دارد. با این حال، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای محصولات شیمیایی از محصولات طبیعی استفاده کنند. اگر می‌خواهید موهای زیبا و سالم داشته باشید باید رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرید. این رژیم غذایی کمک می‌کند تا موهای خود را احیا کنید و قدرت کامل را به آن‌ها برگردانید.

۱. سبزیجاتی با برگ‌های سبز تیره

اولین غذا برای رشد و تقویت موها سبزیجات هستند، البته سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند. اسفناج یکی از سبزیجاتی است که دارای برگ‌های سبز تیره می‌باشد و برای رشد موها بسیار مفید است همچنین می‌توانید کلم بروکلی مصرف کنید زیرا کلم بروکلی قدرت موها را بهبود می‌بخشد.

سبزیجات به رشد موها و جلوگیری از ریزش آن‌‌ها کمک می‌کنند

این سبزیجات منابع خوبی از کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن، گزانتین، لوتئین و نیز فولات و فیبر به همراه ساپونین‌ها و فلاوونوئیدها می‌باشند. همچنین دارای ویتامین A و ویتامین C هستند و روغن آن‌ها برای پوست سر مفید است. این ویتامین‌ها به عنوان یک نرم‌کننده طبیعی عمل می‌کنند، در نتیجه روغن‌های ضروری را به موها اضافه کرده و رشد موها را تحریک می‌کنند. روغن طبیعی یکی از عوامل موثر برای داشتن موهای سالم است. بنابراین، باید این سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از سبزیجاتی که در این دسته قرار می‌گیرند می‌‌توان به کاهو، کرفس، کلم‌ پیچ، اسفناج، کاسنی، برگ چغندر، آروگولا، بروکلی، برگ شلغم، برگ خردل و انواع سبزی خوردن (جعفری، گشنیز و …) اشاره نمود.

۲. توت فرنگی

توت فرنگی‌ها یک منبع عالی از ویتامین C هستند و یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد موها محسوب می‌شوند. میوه‌های غنی از ویتامین C، آهن را جذب بدن می‌کنند و موجب رشد موهای سالم با حداکثر رشد می‌شوند. کمبود ویتامین C باعث ریزش و خشک شدن مو می‌شود. مقدار فراوان اسید الاجیک موجود در توت فرنگی مانع از کم شدن حجم مو یا ریزش مو می‌شود. این میوه همچنین حاوی فولات و ویتامین B۶ است که هر دو به مبارزه با مشکل ریزش مو کمک می‌کنند. همچنین توت‌فرنگی غنی از منیزیم است، ماده‌ای که کمبود آن باعث رشد قارچ در پوست سر می‌شود. شما باید هر روز توت فرنگی مصرف کنید تا بتوانید سلامت موهای خود را بهبود ببخشید.

توت فرنگی برای جلوگیری از ریزش مو مفید است

۳. آجیل

بدن انسان برای زنده ماندن به چربی‌های طبیعی نیاز دارد و آجیل یک منبع عالی از این چربی‌ها می‌باشد. این چربی‌های ضروری برای رشد و تقویت موها نیز بسیار مفید هستند. آجیل‌ها سرشار از بیوتین هستند، بیوتین ماده‌ای است که باعث تقویت و زیبایی موها می‌شود. بادام، بادام زمینی و فندق انتخاب‌های مناسبی هستند و می‌توانند چربی‌های ضروری را تامین کنند. آجیل‌ها منبعی بسیار عالی برای ال-آرژنین می‌باشند. ال-آرژنین یک آمینواسید است که معمولاً برای درمان ریزش مو در آقایان و همچنین تقویت رشد موهای سالم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ال-آرژنین در جوانه گندم، جو دوسر، بادام‌زمینی، آرد گندم، تخمه آفتاب‌گردان، گرانولا، نارگیل، کنجد، سویا، تخمه‌کدو و نخود نیز یافت می‌شود.

۴. لوبیا

یکی دیگر از غذاهایی که برای رشد موها بسیار مفید است، خانواده لوبیا می‌باشد. حبوبات نقش مهمی در حفظ موها دارند و باعث زنده ماندن و سالم بودن موها می‌شوند. لوبیا پروتئین و آهن بسیار زیادی دارد و حاوی بسیاری از مواد مغذی قدرتمند دیگر است که برای تغذیه موها مناسب هستند. نوع دیگری از حبوبات که حاوی آهن و فولات بسیار زیادی می‌باشد، عدس است. عدس به رشد موهای سالم کمک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. لوبیاها منابع غنی زینک هستند که به رشد مو و چرخه ترمیم کمک می‌کنند. یک وعده ۱۰۰ گرمی لوبیا می‌تواند ۷ درصد نیاز روزانه بدن به زینک را تامین کند.

۵. کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از بتا کاروتن است، بتاکارون کلید حفظ و تغذیه پوست سالم است و از شوره سر و ریزش موها جلوگیری می‌کند. کلم به خصوص برای رشد فولیکول‌ها و گردش مو بسیار موثر است. این گیاه شامل ویتامین ث، ویتامین کا، فیبر رژیمی، فولات، پتاسیم، سلنیوم، ویتامین آ، منگنز، تریپتوفان، ویتامین ب۶ و فسفر است. ویتامین‌های A و C سبب تولید سبوم می‌شوند، سبوم نوعی چربی است که به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ طبیعی و نرم‌کننده‌ پوست و مو عمل می‌کند.

کلم بروکلی

۶. گوشت قرمز

کمبود آهن منجر به طاسی می‌شود و گوشت قرمز غنی از آهن است. بنابراین بسیار مهم است که گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا گوشت قرمز نه تنها سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد، بلکه موهای شما را نیز حفظ می‌کند. با مصرف گوشت قرمز، دوباره موهایتان رشد می‌کنند و بلندتر و قوی تر می‌شوند. اگر از ریزش مو یا کاهش رشد مو رنج می‌برید، باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید زیرا کمبود آهن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که باعث جلوگیری از رشد مو می‌شود. دیگر غذاهای غنی از آهن عبارتند از: لوبیا سفید، عدس، جگر گاو، شکلات تلخ، تن ماهی، نخود، آب گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادام هندی، اسفناج و کشمش.

۷. موز

همانگونه که می‌دانید، موز همیشه در لیست بهترین غذاها برای سلامتی قرار دارد. موز حاوی ویتامین بیوتین است، بیوتین ویتامین محلول در آب است که برای حفظ موها ضروری است و باعث رشد موها می‌شود. همچنین بیوتین یک منبع ضروری است که به تقویت موها و ناخن‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را قوی و درخشان نگه می‌دارد. در واقع، موز یکی از غذاهای مناسب برای رشد مو می‌باشد که باید به طور منظم در رژیم غذایی قرار بگیرد.

۸. گوشت مرغ و تخم مرغ

برای اینکه مو رشد خوبی داشته باشد به پروتئین زیادی نیاز دارد. بنابراین، یک راه عالی برای جلوگیری از شکستگی و بهبود رشد مو رژیم غذایی غنی از پروتئین می‌باشد. کمبود پروتئین به شکستگی و ضعیف شدن مو منجر می‌شود. مرغ و تخم مرغ غنی از پروتئین هستند، بنابراین باید این دو غذا را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بدن شما پروتئین کافی دریافت کند.

مواد تشکیل‌دهنده مرغ جذب آهن را برای بدن آسان می‌کند، همانطور که می‌دانید آهن یک عنصر ضروری برای بدن است زیرا هموگلوبین ایجاد می‌کند و اکسیژن را به اندام‌ها و بافت‌ها انتقال می‌دهد. تخم مرغ یکی از بهترین منابع گوگرد است که می‌تواند رشد فولیکول‌های مو را تحریک کند. گوگرد با افزایش گردش خون به پوست سر، التهاب را کاهش می‌دهد و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. در نتیجه باعث افزایش رشد مو می‌شود. تخم مرغ همچنین حاوی بیوتین، ویتامین B12 و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که برای زیبایی مو ضروری هستند.

۹. جوی دوسر

جوی دوسر نه تنها انرژی پایدار را تامین می‌کند، بلکه به حفظِ رنگِ روشن مو و جلوگیری از ریزش مو هم کمک می‌کند. جوی دوسر حاوی مواد معدنی بسیاری مانند پتاسیم، فسفر و منیزیم است که همگی برای رشد موها ضروری هستند. پس می‌توانیم قاطعانه بگوییم جو دو سر یکی از بهترین غذاها برای رشد مو محسوب می‌شود. بیوتین از خانواده ویتامین‌های گروه B می‌باشد و به ویتامین B7 یا H معروف است، اما همیشه به عنوان یک ویتامین موثر بر مو و ناخن شناخته شده است. علاوه بر وجود بیوتین داشتن املاحی مانند کلسیم، فسفر و آهن بالای موجود در جودوسر همزمان سبب تقویت فولیکول‌های مو و ساختار ناخن در بدن می‌شود.

جوی دوسر

۱۰. جوانه لوبیا

جوانه‌های لوبیا حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که یکی از آن‌ها سیلیس می‌باشد. سیلیس برای رشد موهای سالم ضروری است و از شکستگی موها جلوگیری می‌کند. در واقع، بدن برای جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی به سیلیس نیاز دارد، اگر در بدن سیلیس کافی وجود نداشته باشد، قادر نخواهید بود ویتامین‌ها را جذب کنید. در واقع، مو از فولیکول‌های داخل پوست تولید می‌شود و برای تشکیل سلول‌های جدید و تولید موهای جدید به مواد مغذی نیاز دارد. به طور خلاصه، شما باید جوانه‌های لوبیا را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا موهای قوی و زیبا داشته باشید. اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی را به طور منظم مصرف نکنید، رشد موهایتان کاهش می‌یابد.

۱۱. میوه خشک

میوه‌های خشک شده یک منبع عالی از ویتامین E می‌باشند و موجب افزایش گردش خون در پوست سر می‌شوند. اینوسیتول موجود در میوه‌های خشک برای سلامتی ریشه‌های مو بسیار ضروری هستند. گردو، بادام و انواع دیگر آجیل حاوی عنصر مهم روی هستند. اگر ویتامین روی بدن کم باشد، دچار ریزش مو می‌شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم با مصرف میوه‌های خشک و آجیل از این پدیده جلوگیری کنید.

۱۲. غذاهای دریایی

غذاهای دریایی برای حفظ و رشد موها بسیار ضروری هستند، زیرا گوگرد و اسیدهای چرب مورد نیاز موها را فراهم می‌کنند. غذاهایی که غنی از روی هستند مانند صدف و میگو می‌توانند به طور موثر از ریزش موها جلوگیری کنند. بنابراین، بهتر است غذاهای دریایی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا موهای سالم داشته باشید و رشد موهایتان افزایش پیدا کند.

۱۳. آب

۶۰ تا ۸۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. با کم شدن میزان آب، اعضای مختلف بدن دچار اختلال در کارکرد می‌شوند. ازجمله موها خشک می‌شوند و در فرآیند بازتولید و رشد آن‌ها اختلال ایجاد می‌گردد. آب آشامیدنی یک روش بسیار خوب و ساده برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو محسوب می‌شود. نوشیدن ۸-۹ لیوان آب در روز به انتقال مواد مغذی بدن کمک می‌کند که برای رشد موهای سالم ضروری می باشد. بهتر است در طول روز آب زیادی بنوشید تا موهایتان هیدراته شود، در نتیجه از خشکی و شکستگی موهایتان جلوگیری می کنید.

آب

۱۴. شیر کم چرب

محصولات لبنی مانند ماست کم چرب و شیر کم چرب برای مو بسیار مفید هستند زیرا منبع غنی کلسیم هستند و دارای پروتئین بسیار زیادی هستند. کلسیم از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد آن را تقویت می‌کند، همچنین باعث ایجاد کراتین می‌شود که برای رشد مو ضروری است. بنابراین، باید هر روز شیر کم چرب و ماست کم چرب مصرف کنید.

۱۵. کشمش

کشمش حاوی مقدار زیادی آهن است، بنابراین در ایجاد موهای قوی و سالم تاثیر زیادی دارد. کشمش‌ حاوی آهن، ویتامین ب کمپلکس و انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند موهایتان را تغذیه کنند. متخصصان و کارشناسان مو توصیه می‌کنند که هر روز حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم کشمش بخورید. با مصرف روزانه کشمش پس از ۱۵ روز سطح خون بدن متعادل می‌شود. با این وجود، کشمش حاوی قند بالایی است، بنابراین افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند نباید این غذا را بیش از حد و به طور مرتب مصرف کنند.

۱۶. گواوا

گواوا یکی از بهترین غذاها برای رشد مو است. گواوا یک میوه‌ گرمسیری شیرین و خوشمزه از خانواده میرتاسه‌ است که گلابی شکل بوده و در انواع گواوا سبز، زرد، نارنجی و بنفش دیده می‌شود. اگر به اندازه کافی آهن و ویتامین C دریافت نکنید، موهایتان به کندی رشد می‌کند و ریزش موهایتان افزایش می‌یابد. گواوا منبع بسیار خوبی از ویتامین C است، بنابراین می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. علاوه بر گواوا می‌توانید سبزیجات برگ سبز، لیمو و مرکبات را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید زیرا آن‌ها هم منابع شگفت‌انگیز ویتامین C هستند.

۱۷. ماهی خال مخالی

برای داشتن موهای زیبا و جذاب بهتر است ماهی خال مخالی مصرف کنید زیرا این ماهی‌ها حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی خوبی دارند و در ماهی‌های چرب، ماهی قزل آلا، کتان و گردو یافت می شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش خشکی پوست و جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر هستند.

منبع: بلاگ بورسیکا

 

بیشتر بخوانیم: چگونه شامپوهای خانگی برای تقویت موهایمان درست کنیم؟
بیشتر بخوانیم: چه روغن‌هایی باعث تقویت موها می‌شوند؟

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد