مقایسه بهترین غذاساز‌های موجود در بازار (قسمت دوم)

0 1,302

غذا های لذیذ و دلچسب به مواد اولیه خوب و تازه ای نیاز دارند. مواد اولیه‌ مثل گوجه، پیاز، انواع صیفی جات، مایه ها و خامه ها باید به شیوه های گوناگونی برش داده شوند، پودر و میکس شوند تا برای سرو یا پخت و پز آماده باشند. آماده کردن آبمیوه ها و شیک های گوناگون نیز به میکس یکسان و گاهی زمانبر مواد اولیه نیاز دارد. تهیه مواد در ابعاد متفاوت برای آماده کردن غذا های لذیذ و زیبا گاهی آن ‌قدر زمانبر و کسل کننده است که اولویت را به صرف غذا های آسان و ساده می دهیم؛ ولی تولیدات محصولات کمک آشپز موفق شده اند در این مورد بسیار سودمند دیده شوند. نخست کالا های غذاساز، همزن، پودر کن و… به شکل جداگانه تولید و عرضه می ‌شدند؛ ولی با گذشت زمان و جمع شدن همه ی این عملکرد ها در یک دستگاه‌، افراد خرید یک دستگاه چندکاره را به جای خرید چندین دستگاه و پرداخت پول بیشتر و اشغال فضای بیشتر را ترجیح دادند تا یک جا از همه قابلیت های آن بهره مند شوند. غذاساز ها از محصولاتی به شمار می آیند که امروزه پاسخگوی نیاز اکثر خانواده ها هستند. غذاساز ها که مدل پیشرفته خرد کن ها هستند، با ویژگی های بسیاری که دارند، این زمینه را برای شما فراهم می کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن و به سرعت غذاهای گوناگون آماده کنید و فست ‌فود ها را در برنامه‌ ی تغذیه خود کاهش دهید.

 

بخوانید: مقایسه غذاساز‌های سه برند فیلیپس، کنوود و بوش

 

در این مطلب تصمیم داریم غذاساز های مولینکس FP7367RT با پاناسونیک MK-F800 و همچنین غذاساز های مولینکس FP741، پاناسونیک MK-5086 و پارس خزر CFP110 که از لحاظ قیمت و سطح کارکرد تفاوت هایی دارند مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم تا کمک رسان شما در تهیه بهترین غذاساز باشد.

 

غذاساز مولینکس مدل FP7367RT با توان بالا و قابلیت های بسیار، توانسته توجه اکثر کاربران را به خود جلب کند. این دستگاه، تولید کمپانی مولینکس در کشور فرانسه می باشد. مولینکس از دسته برند هایی است که معروفیت آن در بازار کشور ما بسیار قدیمی و خاص است فروش بسیار این غذاساز، نشان دهنده کیفیت بالای آن می باشد.

غذاساز پاناسونیک مدل  MK- F800 نیز غذاسازی کاربردی برای افرادی است که آشپزی را دوست دارند و از طرفی به دنبال زندگی راحت هستند. پاناسونیک نزدیک به صد سال است که سازنده وسایل برقی در حوزه های مختلفی از قبیل تولید لوازم صوتی و تصویری، اسمارت فون ها، قطعات جانبی رایانه و.. کار می کند اما شرکت مولینکس حدود ۸۰ سال است که فعالیت دارد. کیفیت و خلاقیت های این کمپانی، همواره کاربران را به سمت خود جذب کرده و باعث خشنودی آن ها شده است.

 

ساختار و بدنه

جنس بدنه هر دوی این غذاسازها از پلاستیک باکیفیت است و ظروف آن ها نیز پلاستیکی شفاف هستند. رنگ غذاساز مولینکس سفید است و دارای قسمت های کوچک قرمز رنگ روی دستگاه و قطعات آن نیز می باشد که که به عبارتی علامت شرکت مولینکس است اما غذاساز پاناسونیک در رنگ مشکی موجود است که به آشپزخانه شما نمای منحصر به فردی می بخشد.

پیچ کنترل سرعت غذاساز مولینکس فلزی و کاملا گرد و سیقلی است. با وجود اینکه طراحی شیکی به شمار می آید، تنظیم کردن آن بعضی اوقات مشکل است. مخصوصا زمانی که دستتان در هنگام آماده کردن مواد غذایی، مقداری چرب شده باشد.

عملکرد ها

غذاساز FP7367RT‌ قابلیت های بسیاری مانند آبمیوه گیری، آب مرکبات گیری، رنده ریز و درشت و چیپسی، پوره کن و… دارد. از آنجایی که این محصول شامل کاسه غذاساز بزرگ، ظرف مخلوط ‌کن و نیز لوازم همراه محصول مانند خردکن کوچک و لوازم جانبی پوره‌ ساز است، باعث شده این دستگاه همه کاره ی تمام عیار به عنوان یک دستیار واقعی در آشپزخانه به شمار آید. بنابراین هر نوع غذا و دسر و سس و نوشیدنی با این غذاساز تهیه می ‌شود. برای غذاساز پاناسونیک نیز مجموعه لوازم و حالات ترکیبی آن‌ ها، دستگاه MK- F800 را به یک کالای همه‌ کاره تبدیل نموده است. درضمن سبدی برای خشک کردن سبزی و کاهو نیز در بسته بندی آن عرضه می شود.

یکی از امکانات خاص این مدل غذاساز مولینکس، امکان انجام همزمان دو کار است، این ویژگی می ‌تواند نسبت به غذاساز پاناسونیک مدل MK- F800 در زمان شما صرفه ‌جویی بسیاری کند و همچنین مشکل کمتری جهت نگهداری لوازم خواهید داشت.

هر دوی این غذاساز ها توان مصرفی ۱۰۰۰ واتی دارند که بوسیله دکمه چرخان کنترل سرعت قابل تنظیم است؛ همچنین از حالت پالس پشتیبانی می کنند. مولینکس مدل FP7367RT دارای ۵ درجه سرعت و دستگاه MK- F800 دارای دو سرعت می باشد. حالت پالس به این صورت است، تا لحظه ای که دکمه چرخان به طور دستی روی  حالت پالس باشد از بیشترین توان موتور برای انجام فعالیت مدنظر و مواجهه با مواد سفت و سخت استفاده می شود. کابل برق این دو مدل غذاساز حدود یک متر است.

ظروف

کاسه غذاساز

این غذاساز ها دارای کاسه ای با گنجایش تقریبا سه لیتر می باشند که امکان نصب لوازم و تیغه‌ های گوناگون را دارند. دو دیسک فلزی دوطرفه جهت رنده‌ نمودن و چیپسی ‌کردن به‌ شکل ریز و درشت به کار گرفته می شود. از این رو مواد اولیه، آماده ‌ی پخت هستند و غذا های گوناگون آماده خواهند شد. تیغه‌ های همزن و ورز دادن هم جهت تهیه‌ ی شیرینی و کیک عرضه شده اند.

قسمت همزن غذاساز مولینکس با اتصالات رابط در ظرف وصل می ‌شود تا عمل هم زدن مایه های نرم یا مواد کیک صورت پذیرد. لوازم پوره‌ ساز به عنوان هدیه روی این کالا به مشتریان عرضه می ‌شود که مواد پوره‌ ای را ترکیب کرده و از صافی ریز یا درشت رد می کند تا پوره‌ ای یک دست آماده کند.

پارچ مخلوط‌ کن

ظرفیت پارچ مخلوط کن دستگاه پاناسونیک ۱ لیتر و ظرفیت پارچ مخلوط کن مولینکس ۱.۵ لیتر با درب پلاستیکی قفلی است. این درب اگر صحیح روی پارچ نباشد، دستگاه روشن نمی ‌شود؛ از این رو ایمنی کار با این محصول تا‌حد بسیاری رعایت می ‌شود.

آب پرتقال

هر دو مدل غذاساز آب مرکبات نیز می گیرند، لازم است صافی پلاستیکی روی کاسه غذاساز باشد و مخروط آب مرکبات‌ گیری روی آن وصل شود. بعد از روشن نمودن دستگاه، پرتقال های نصف شده را روی مخروط فشار دهید. آب‌ پرتقال طبیعی با کمی پالپ در ظرف غذاساز آماده می شود.

آسیاب کوچک

همراه این مدل غذاساز ها یک خردکن کوچکی وجود دارد که به منظور کار با آن، در بخش بالایی غذاساز، محل قرارگیری پارچ مخلوط‌ کن، وصل می شود. این قطعه جهت پودر کردن ادویه ها و دانه های قهوه و ریز نمودن مغز آجیل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بخوانید: راهنمای کامل خرید غذاساز

 

ایمنی

هنگام کار با هر کالای برقی باید نکات ایمنی رعایت شود؛ به ویژه که توان موتور برقی به چرخش تیغه‌ های تیز ختم شود. از دیگر قابلیت های دستگاه ۷۳۶۷، کلید های مربوط به قفل نمودن لوازم و قطعه های مختلف روی غذاساز است که فرد را از ایمنی دستگاه خاطر جمع می نماید.

در غذاساز FP7367RT و MK- F800 اگر که ظرف ها و تیغه‌ ها دقیق روی مرکز خود قرار نگرفته باشند، دستگاه فعال نمی شود و از بروز خطر پیشگیری می کند. در غذا ساز مولینکس پارچ مخلوط‌ کن و آسیاب کوچک فقط با فشردن کلید رها کننده، می ‌توانند از محصول جدا شوند و به‌ محض جدا شدن آن ‌ها موتور متوقف می شود.

زیر بدنه این غذاساز ها نیز، پایه‌ های ضد لرزش وجود دارد تا موقع فعالیت غذاساز، تکان و جابه‌جایی رخ ندهد.

برند مولینکس پاناسونیک
مدل  FP7367RT MK-F800
ابعاد ۳۳.۰×۲۲.۰×۳۴.۰  سانتی متر ۲۶.۳ × ۴۳.۷ × ۲۵.۹   سانتی متر
وزن ۶.۷  کیلوگرم ۶.۵ کیلو گرم
جنس بدنه پلاستیک پلاستیک
توان ۱۰۰۰ وات ۱۰۰۰  وات
تعداد تنظیم سرعت ۵ سرعته ۲ سرعته
عملکرد پالس دارد دارد
جنس تیغه استیل ضد زنگ استیل ضد زنگ
خرد کن دارد دارد
ظرفیت خردکن ۳  لیتر ۲.۵  لیتر
جنس خرد کن پلاستیک پلاستیک
مخلوط کن دارد دارد
ظرفیت مخلوط کن ۱.۵ لیتر ۱  لیتر
جنس ظرف مخلوط کن پلاستیک پلاستیک
آب مرکبات گیری دارد دارد
آبمیوه گیری دارد ندارد
آسیاب دارد دارد
رنده دارد دارد
رنده چیپس ساز دارد دارد
رنده رشته ساز ندارد ندارد
رنده خلال کن ندارد دارد
صفحه امولسیون ساز ندارد دارد
پوره ساز و رب ساز دارد دارد
خمیر زن دارد دارد
همزن دارد ندارد
قابلیت شستشو قطعات دارد دارد
طول کابل ۱  متر ۱  متر
پایه ضد لرزش دارد دارد
دیگر ویژگی ها امکان استفاده همزمان مخلوط کن و غذاساز دارای دکمه های لمسی برای ۵ برنامه پیش فرض

 

حال بیایید غذاساز های مولینکس FP741، پاناسونیک MK-5086 و پارس خزر CFP110 را بررسی کنیم:

 

غذاساز مولینکس مدل FP741 دستگاهی است که طراحی منحصر به فردی دارد. این غذاساز یک بدنه ‌ی اصلی دارد که موتور در آن جا قرار دارد.

غذا ساز پاناسونیک مدل MK-5086، یک کالا با طراحی ساده و بسیار کارآمد می باشد.

غذاساز پارس خزر مدل CFP-110 که با طراحی شیک و کیفیتی بالا ساخته شده، علاوه بر اشغال جای کم، قادر است عملکرد های گوناگونی را برای فرد استفاده کننده به همراه داشته باشد و در تهیه انواع غذا ها و آبمیوه ها یاری رسان باشد.

 

ساختار و بدنه

بدنه ‌ی اصلی این ۳ مدل غذاساز مولینکس از جنس پلاستیک درجه یک در رنگ سفید (مولینکس با قسمت های کوچک قرمز) هستند و ظروف آن ها از پلاستیک شفاف ساخته شده‌ اند. تیغه های این دستگاه ها از استیل ضد زنگ می باشد. تنظیم سرعت غذاساز مولینکس و پارس خزر که ۲ حالت دارد توسط کلید چرخان روی بدنه غذاساز انجام پذیر است اما غذاساز پاناسونیک ۲ دکمه برای تنظیم سرعت دارد و هر سه مدل حالت پالس را نیز پشتیبانی می کنند.

در غذاساز پاناسونیک یک محل در کنار کالا، و یک محفظه کشویی در روبه روی دستگاه قرار دارد که به منظور گذاشتن لوازم جانبی مثل تیغه ‌ها و صفحه ها کارایی دارند.

عملکرد ها

تهیه یک دستگاه با یک بدنه و یک موتور همراه ظرف ها و قابلیت های گوناگون موجب کاهش هزینه و کمتر جا گرفتن روی میز و کابینت‌ ها می ‌شود.

مولینکس FP741 و پارس خزر CFP-110  دارای کاسه غذاساز بزرگ، ظرف مخلوط‌ کن، خردکن کوچک، لوازم دیگر برای تهیه پوره‌ و نیز قطعات مناسب برای آبگیری مرکبات هستند که هر مواد غذایی که فکرش را بکنید برایتان مهیا می کنند. اما غذاساز پاناسونیک از پارچ مخلوط کن بهرمند نیست.

توان موتور مولینکس FP741 حدودا ۱۰۰۰، پاناسونیک ۲۳۰ و پارس خزر ۶۰۰ وات است که هرچه این توان بالاتر باشد از موتور قدرتمند تری برای انجام عملیات بهرمند می باشند و سیم برق آن ها حدودا یک متر است، درضمن مولینکس با سه‌ شاخه ‌ی تیپ G موجود است و جهت کار با آن در ایران به یک تبدیل سه ‌شاخه به دو شاخه نیاز دارید.

 

ظروف

ظرف غذاساز

غذاساز پاناسونیک ۰.۸ لیتر و غذاساز پارس خزر ۱.۵ لیتر ظرفیت دارد. گنجایش ظرف مولینکس ۳ لیتر است و امکان نصب لوازم و تیغه ‌های متفاوت را دارد. دارای دو دیسک فلزی دوطرفه برای رنده‌ نمودن و چیپس کردن به شکل ریز و درشت می باشد و همزنی دارد که برای هم زدن مایع کیک استفاده می ‌شود و همچنین لوازم و صافی هایی دارد که به وسیله آن ها می توان پوره تهیه کرد.

غذاساز پارس خزر نیز امکان تکه کردن هر نوع گوشت و ریز کردن سبزیجات، همزن، مایع خمیر زن، رنده، آبمیوه‌ گیری، آب گیری مرکبات و میکس کن را فراهم کرده است اما غذاساز پاناسونیک در مجموع ۶ عملکرد (آب گیری مرکبات ، ۳ تا رنده، سبزی ریز کن، صفحه خامه ‌زن) دارد.

ظروف این غذاساز ها را می توان در ماشین ظرفشویی مورد شستشو قرار داد.

ظرف مخلوط‌ کن

پارچ مخلوط کن غذاساز مولینکس ۱.۵ لیتر و مخلوط کن پارس خزر ۱ لیتر است که درب آن ها قفلی است و تا زمانی که در آن ها روی پارچ ها قفل نشوند، دستگاه ها شروع به فعالیت نمی کنند.

 

خرد کن

در این غذاساز ها خرد کن کوچکی برای پودر کردن دانه های قهوه و آجیل ارائه شده است که همان جایی که پارچ مخلوط کن گذاشته می شود، قرار می گیرد.

 

استفاده همزمان؟

شاید برایتان سوال شود که در این دستگاه های غذاساز  آیا غذاساز و مخلوط‌ کن یا غذاساز و خرد کن درآن واحد می توانند کار ‌کنند؟ در یک کلمه خیر اما فقط برای اینکه جای کمتری اشغال کنند همزمان روی دستگاه قرار می گیرند. در غذاساز پارس خزر و مولینکس همزمان ظرف مخلوط‌ کن و ظرف خرد کن روی دستگاه قرار می گیرند که دیگر احتیاجی به جابجایی آن‌ها و اشغال جای بیشتر نیست اما در پاناسونیک این قابلیت وجود ندارد.

ایمنی

همانطور که گفتیم سطح ایمنی در غذاساز FP741 بسیار بالا است در صورتی که ظروف روی مرکز خود جای نگیرند و درب آن ها بسته نشده باشد، دستگاه روشن نمی شود و همچنین هنگام فعالیت دستگاه اگر کلید آزاد کننده را فشار دهید، پارچ مخلوط کن و ظرف خرد کن از بدنه جدا شده و دستگاه از فعالیت باز می ایستد. هر سه مدل پایه ‌های ضد لغزش دارند که از جابه‌جایی و تکان خوردن آن ها موقع فعالیت جلوگیری می کند.

 

این دستگاه ها چه کاری انجام نمی دهند؟

مولینکس FP741 از لوازم آبمیوه ‌گیری بهرمند نیست. تیغه‌ ی خمیرزن آن‌ نیز از جنس پلاستیک می باشد که شاید در برابر خمیر های سفت پاسخگو نباشد. پاناسونیک نیز قابلیت میکس و پارچ مخلوط کن ندارد و غذاساز پارس خزر از قابلیت های پوره و رنده رشته ای و خلالی بهرمند نیست.

 

برند مولینکس پاناسونیک پارس خزر
مدل  FP741 MK-5086 CFP-110
ابعاد ۵۰.۰×۴۱.۰×۲۵.۰  سانتی متر ۲۰.۳X32.4X34.0  سانتی متر ۴۵.۰ × ۲۰.۰ × ۴۶.۰ سانتی متر
وزن ۹  کیلوگرم ۳.۴ کیلو گرم ۶.۵ کیلوگرم
جنس بدنه پلاستیک پلاستیک پلاستیک
توان ۱۰۰۰ وات ۲۳۰  وات ۶۰۰ وات
تعداد تنظیم سرعت ۲ سرعته ۲ سرعته ۳ سرعته
عملکرد پالس دارد دارد دارد
جنس تیغه استیل ضد زنگ استیل ضد زنگ استیل ضد زنگ
خرد کن دارد دارد دارد
ظرفیت خردکن ۳  لیتر ۰.۸ لیتر ۱.۵ لیتر
جنس خرد کن پلاستیک پلاستیک پلاستیک
مخلوط کن دارد ندارد دارد
ظرفیت مخلوط کن ۲ لیتر ۱  لیتر
جنس ظرف مخلوط کن پلاستیک پلاستیک
آب مرکبات گیری دارد دارد دارد
آبمیوه گیری ندارد ندارد دارد
آسیاب ندارد ندارد ندارد
رنده دارد دارد دارد
رنده چیپس ساز دارد دارد دارد
رنده رشته ساز ندارد ندارد
رنده خلال کن ندارد ندارد
صفحه امولسیون ساز دارد ندارد
پوره ساز و رب ساز دارد ندارد
خمیر زن دارد دارد دارد
همزن دارد ندارد دارد
قابلیت شستشو قطعات دارد دارد دارد
طول کابل ۱  متر ۱  متر ۱ متر
پایه ضد لرزش دارد دارد دارد
دیگر ویژگی ها امکان تهیه چیپس با دو ضخامت نازک و ضخیم ۶ کاره دارای سیستم ایمنی

 

در آخر خرید این دستگاه ها یک سرمایه ‌گذاری محسوب می شود و با تهیه آن ها می توانید همه چیز را یک جا داشته باشید و کم‌کم با کالا های قدیمی منزلتان خداحافظی کنید.

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد