آشنایی با انواع مموری کارت ها (کارت حافظه)

0 1,601

کارت های حافظه موجود در بازار در اندازه ها و سرعت های متفاوت، برای دستگاه های مختلفی عرضه می شوند. امروزه تقاضا برای کارت های SD کاهش یافته است و به اقتضا پیشرفت های به وجود آمده در وسایل الکترونیکی، کاربران به سمت کارت های microSD گرایش پیدا کرده اند. با این حال تصمیم عاقلانه تر این است که شما کارت های microSD با قابلیت تبدیل به کارت SD را خریداری کنید در این صورت تا ۹۹درصد از وسایل موجود در بازار این نوع کارت را پشتیبانی می کنند.

در هنگام خرید این مموری کارت ها عوامل بسیار مهمی دخیل هستند که باید به آنها توجه شود.  در واقع در هنگام خرید مموری کارت باید به عوامل دیگری به جز حجم آن دقت کنید. در این قسمت می خواهیم تعدادی از این مموری کارت های با کیفیت را به شما معرفی کرده و ویژگی های آن را به اختصار توضیح دهیم:

در ابتدا با انواع مموری  کارت ها و حداکثر ظرفیت آنها آشنا شوید:

 

SDXC SDHC SD انواع مموری کارت ها
۲ترابایت ۳۲گیگابایت ۲گیگابایت حداکثر حجم مموری کارت ها

 

SDHC مخفف ” Secure Digital High Capacity” می باشد که برای ظرفیت های بین ۲ تا ۳۲گیگابایت مناسب است. برای ظرفیت های بیشتر از ۳۲ گیگابایت از کارت های SDXC استفاده می شود که مخفف عبارت “Secure Digital eXtra Capacity” می باشد. شما باید بسته به نوع دستگاهی که از آن استفاده می کنید و ظرفیتی که خواهان آن هستید این مموری کارت ها را انتخاب کنید.

تمامی کارت های حافظه (SD/SDHC/MicroSD) با توجه به سرعت خواندن/نوشتن روی آنها ، دارای سرعت های متفاوتی هستند. اولین کلاس سرعت های کارت حافظه، با عنوان کلاس ۲،۴،۶، و ۱۰ ارائه شد. کلاس  سرعت بالا جدید به صورت  UHS نشان داده می شود که با علامت U1 و U3 مشخص می شود. کارت های حافظه با سرعت بسیار بالا که برای ضبط ویدئوی با کیفیت به کار گرفته می شود به صورت V6, V10, V30, V60, V90 به نمایش گذاشته می شود.

همانطور که اشاره شد این مموری ها با  کلاس ۲، ۴، ۶ و ۱۰ به نمایش گذاشته می شوند. مموری کارت های کلاس ۲ سرعت ۲ مگابایت بر ثانیه دارند، و سرعت آنها بسیار پایین است و امروزه تقاضایی در بازار ندارند.

مموری های کلاس ۴ و ۶ که به ترتیب سرعت ۴مگابایت بر ثانیه و ۶ مگابایت بر ثانیه دارند برای ضبط ویدئو های اچ دی مناسب می باشند.  مموری کارت های کلاس ۱۰ که سرعت بسیار خوبی ارائه می دهند و برای ضبط فیلم های فول اچ دی مناسب می باشند.

مموری کارت های کلاس یو اچ اس (UHS)  که نوع رایج آن UHS-I می باشد و بر روی کاغذ سرعتی معادل ۳۱۲ مگابایت بر ثانیه را ارائه می دهند. مموری های  microSD یو اچ اس (UHS)  دارای دو مدل U1 و U3  می باشند که مدل U1 آن دارای سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه و مدل U3  آن دارای سرعت ۳۰مگابایت بر ثانیه است.

در جدول زیر انواع کلاس های مموری کارت ها ونوع ویدئو هایی که پشتیبانی می کنند به صورت اختصار ذکر شده است.

کیفیت ویدئو ها کلاس  نوعV کلاس نوع UHS کلاس نوع STD سرعت حداقل
ویدئو های۸K V90 ۹۰
ویدئوهای ۸K, 4K V60 ۶۰
ویدئوهای۸K, 4K, Full HD, HD V30 U3 ۳۰
ویدئوهای استاندارد،۴K, Full HD, HD, V10 U1 ۱۰ ۱۰
ویدئوهای استانداردFull HD, HD, V6 ۶ ۶
ویدئوهای استاندارد ۴ ۴
ویدئوهای استاندارد ۲ ۲

۱. مموری کارت مناسب برای دش کم (Dash Cams)
دش­کم در واقع دوربین های کوچک برای تصویر برداری است که در خودروها استفاده می شود، این واژه از دو کلمه داشبورد و کمرا(دوربین) الهام گرفته شده است. با استفاده از این دوربین های کوچک می توانید در حین رانندگی با امنیت کامل از مسیر و اطراف فیلم برداری کنید. این وسیله نیاز به یک کارت حافظه دارد تا بتواند به سرعت این ویدئوها را بر روی آن ضبط کند. بیشتر این دوربین ها از Micro SD با حجم ۳۲ تا ۱۲۸ گیگیابایت پشتیبانی می کنند. بهتر است با توجه به میزان رانندگی و استفاده از این دوربین، از کارت حافظه مناسب استفاده کنید، در غیر اینصورت مجبور می شوید هر چند روز یک بار حافظه آن را خالی کنید. از آنجایی که ویدئو ضبط شده به طور مستقیم در این حافظه ذخیره می شود بهتر است از مموری کارت های کلاس ۱۰ و یا UHS-I U1 استفاده کنید تا سرعت ضبط تصاویر بیشتر باشد.

در این بخش شما را با بهترین مموری کارت های دش کم آشنا می کنیم:

· Lexar High-Performance
از نوع UHS-Iمی باشد و سرعت انتقال در آن ۹۵مگابایت بر ثانیه است و به وسیله آن می توانید ۳۶ ساعت ویدئو اچ دی ذخیره کنید.

· Transcend High Endurance MicroSD
این کارت میکرو اس دی برای ذخیره خودکار ویدئو ها بسیار مناسب است.

· Samsung High Endurance Video Card
این مموری کارت از نوع MicroSDHC با کلاس ۱۰ می باشد و قابلیت های ضد حرارت، ضد آب  و ضد ضربه را در خود جای داده است.

· Ultra SanDisk 64GB MicroSDXC
مموری کارت از نوع میکرو اس دی UHS-II (U3) می باشد و قابلیت ضبط ویدئو های اچ دی و فول اچ دی را در خود جای داده است.

۲. مموری کارت مناسب با دوربین های DSLR
عکاسان حرفه ای سعی می کنند از کارت های حافظه با ظرفیت بالا، و کیفیت  و سرعت خوب استفاده کنند کارت های حافظه با انتقال دیتا سریع این امکان را برای عکاسان فراهم می کند که پشت سرهم عکس های زیبا و با کیفیت ثبت کنند. اکثر دوربین های Nikon DSLR از کارت حافظه SD استفاده می کنند، با این حال تعدادی از آنها قابلیت استفاده از FC(Flash Cards) را در خود جای داده اند. در این قسمت با بهترین مموری کارت های مناسب با دوربین های DSLR آشنا می شوید.

· Lexar Professional 1000x SDXC
این کارت حافظه SDXC 64 گیگابایتی است که از نوع UHS-II (U3) می باشد و سرعت انتقال در آن تا ۱۰ مگابایت در ثانیه می رسد.

· SanDisk Extreme PRO Compact Flash
این کارت حافظه برای ذخیره فیلم ها با کیفیت ۱۰۸۰HD, 4K Ultra HD, 3D مناسب است.

۳. مموری کارت برای دوربین های فیلم برداری
ضبط ویدوئو ها با کیفیت   ۱۰۸۰HD, 4K Ultra HD, 3D نیازمند انتقال داده ها با سرعت بالا می باشند که این نوع سرعت در همه کارت های حافظه وجود ندارد. بنابراین برای حداکثر بهره وری بهتر است از مموری کارت های زیر استفاده کنید:

· Lexar Professional LCF32GCRBNA1066
سرعت انتقال داده ها در این مموری کارت تا ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه است، و قابلیت ضبط و ذخیره سازی فیلم های با کیفیت ۴K و ۳D را در خود جای داده است.

· Lexar Professional 633x SDXC
این مموری کارت از نوع SDXC UHS-I می باشد و سرعت انتقال داده در آن ۹۵مگابایت بر ثانیه است و از ویدئو ها با فرمت ۱۰۸۰p full-HD, 3D, و ۴K video with a DSLR camera, HD camcorder, یا  ۳D پشتیبانی می کند.

۴. مموری کارت برای گوشی های اندروید
کاربران اندورید اغلب از کارت های اس دی و میکرو اس دی استفاده می کنند این کارت ها قابلیت ذخیره آهنگ ها، عکس ها و فیلم ها را در خود جای داده اند. در این قسمت بهترین نمونه ها ی مموری کارت برای گوشی های همراه را به شما معرفی می کنیم:

· SanDisk Extreme MicroSDXC SDSQXNE-016G-GN6MA
مموری کارت ۱۶گیگابایتی UHS-I با سرعت انتقال اطلاعات به میزان ۹۵مگابایت بر ثانیه. که به صورت ضد آب، ضد ضربه و ضد حرارت طراحی شده است.

· Samsung Micro SDHC MB-ME32DA/AM
میکرو اس دی سامسونگ با قدرت انتقال داده به سرعت ۸۰مگابایت بر ثانیه که مناسب گوشی های اندرویدی، و تبلت هاست.

۵. رم ریدر (کارتخوان) برای اندروید کامپیوتر و آیفون
در گذشته رم ریدر ها تنها برای کامپیوتر ها وجود داشت، اما امروزه این قابلیت برای کاربران اپل، اندروید و ios نیز ایجاد شده است. این مموری کارت ریدر ها انواع کارت های مموری را پشتیبانی می کند.

رم ریدر یا کارت خوان در واقع، رابط بین پورت های مختلف است. این کارت‌خوان های چند کاره با بهره بردن از پورت‌های مختلف، دسترسی به مموری کارت Micro ، SD  و … را بر روی تلفن هوشمند، تبلت و کامپیوتر امکان‌پذیر می‌کند، در این قسمت سه مدل از بهترین رم ریدر ها را عنوان کردیم که شما را در این امر یاری می کنند.

· PC Memory Card Reader-Energizer ENR-CRPUNI

· iPhone Memory Card Reader-RAVPower Lightning to SD Card Reader

· Android Memory Card Reader-Micro USB OTG to USB 2.0 Adapter

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد