نحوه انتقال اطلاعات از گوشی قدیمی به گوشی جدید

1 3,182

شما ممکن است بنا بر دلایلی گوشی قدیمی خود را کنار گذاشته و یک مدل جدید تر خریده باشید. در این هنگام باید تمام اطلاعات و فایل هایی که در گوشی قدیمی تان وجود دارد، مانند مخاطبین، عکس ها و برنامه ها و … را به دستگاه جدید منتقل کنید، اما چگونه می توان این کار را به راحتی انجام داد.
در این مطلب راهکارهایی ارائه می دهیم که از طریق آن می توانید اطلاعات گوشی قدیمی خود را به راحتی وارد گوشی جدیدتان کنید، با این راهکار ارسال مخاطبین، پیام های متنی، برنامه ها، عکس ها و سایر اطلاعات شما به سرعت انجام می شود، شما حتی می توانید تنظیمات آیکون صفحه اصلی خود مانند، تصویر پس زمینه، تصویر قفل صفحه و …. را نیز به دستگاه جدیدتان انتقال دهید، این انتقال حتی در سیستم عامل های مختلف نیز امکان پذیر است، و شما به آسانی می توانید اطلاعات خود را از اندروید به iOS و بالعکس منتقل کنید.

برنامه انتقال اطلاعات ” MobiKin”
این برنامه یک ابزار عالی و یک راه حل ساده برای انجام این کار است، این برنامه می تواند تمام اطلاعات شما را بدون محدودیت به سیستم جدید منتقل کند، حتی این امکان را فراهم می کند تا محتوای گوشی را در سیستم عامل های مختلف نیز انتقال داده و به اطلاعات قبلی خود در گوشی جدیدتان، دسترسی داشته باشید. امنیت در این برنامه بسیار پیشرفته است و شما می توانید با خیال جمع از آن استفاده نمایید، هیچ خطر از دست دادن اطلاعات در این برنامه وجود ندارد و تا به حال گزارشی مبنی بر این اتفاق ارائه نشده است. این برنامه کاربردی بدون اتصال به اینترنت این عملیات را انجام می دهد ، بنابراین از سرویس های ذخیره سازی ابری، امن تر می بشد و امکان سرقت اطلاعات در آن بسیار کم است.
این برنامه در بیش از ۳۰۰۰ دستگاه و در سیستم عامل های اندروید،iOS و بسیاری از نسخه های ویندوز قابل اجرا و نصب است.
بعد از انتقال اطلاعات به گوشی جدید، اطمینان حاصل کنید تمامی اطلاعات را از گوشی قدیمی تان پاک کرده اید، زیرا ممکن است بعد از فروختن گوشی، اطلاعات شما مورد سوء استفاده افراد دیگر قرار گیرد. به منظور پاک کردن اطلاعات نیز می توانید از این برنامه استفاده نمایید.

انتقال مخاطبین
مهم ترین اطلاعاتی که اکثر کاربران می خواند به گوشی جدیدشان منتقل کنند، مخاطبین گوشی قدیمی است خوشبختانه برای این کار گزینه های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید. گوشی های هوشمند از فناوری همگام سازی ابری برای این کار استفاده می کنند که در این قسمت به صورت مختصر آن را توضیح می دهیم.
یک راه آسان برای حفظ مخاطبین در تمام دستگاه های متعلق به شما، همگام سازی حساب گوگل تان می باشد، اگر پیش از این مخاطبین خود را در حساب گوگل خود ذخیره کرده اید، می توانید در دستگاه جدید وارد حساب کاربری گوگل تان شده و مخاطبین خود را به دستگاه جدید منتقل کنید. به منظور این کار از روش زیر استفاده نمایید:
در ابتدا وارد تنظیمات گوشی شده و گزینه حساب کاربری (Account) را انتخاب کنید، در این صفحه حساب کاربری گوگل تان را پیدا کرده و وارد آن شوید، گزینه همگام سازی مخاطبین (Contacts Sync) را روشن کنید. بعد از این کار تمام مخاطبین به گوشی شما منتقل می شود، حال به قسمت مخاطبین رفته و مطمئن شوید که انتقال آنها به درستی انجام شده است.
در صورتی که چند حساب کاربری گوگل دارید، حساب کاربری انتخاب کنید که مخاطبین را در آن همگام سازی کرده اید، به طور پیشفرض اولین حساب کاربری گوگل این قابلیت را در خود جای داده است.
همگام سازی از طریق گوگل دارای مزایای بسیاری است، یکی از این مزایا این است که می توانید از حساب کاربری گوگل، تقریبا در تمام سیستم عامل ها، از جمله تلفن های مجهز به ویندوز، آیفون ها، رایانه های شخصی که از ویندوز، لینوکس یا سیستم عامل های مک بهره ببرید.

انتقال مخاطبین از گوشی اندروید به iOS
پس از همگام سازی گوشی قدیمی خود با حساب کاربری گوگل به راحتی می توانید مخاطبان خود را از اندروید به آیفون و آیپد منتقل کنید، برای این کار به روش زیر عمل کنید:
برای این کار وارد تنظیمات گوشی جدیدتان شوید، در آن جا گزینه حساب کاربری (Account) را انتخاب کنید. در این صفحه جیمیل، ایمیل، مخاطبین، تقویم را مشاهده می کنید. گزینه اضافه کردن حساب کاربری (Add Contacts) را انتخاب کرده و در آن قسمت بر روی گوگل کلیک کنید، وارد حساب گوگل خود شده و در این صورت مخاطبان شما به گوشی منتقل خواهند شد.
در نمای کلیِ حساب کاربری تان، گوگل به شکل جیمیل نمایش داده می شود. در این قسمت می توانید تعیین کنید چه چیزهایی به گوشی تان منتقل شود، اگر تنها قصد انتقال مخاطبین خود را دارید، گزینه تقویم، یادداشت و ایمیل را غیرفعال کنید.

انتقال مخاطبین به گوشی اپل از روش دیگر
برای انتقال اطلاعات به گوشی آیفون خود می توانید از یک برنامه کاربردی به نام (Move to iOS) استفاده نمایید این برنامه در فروشگاه Play Store ارائه می شود. ابتدا این برنامه را بر روی گوشی قدیمی اندروید خود نصب کنید و برنامه را اجرا کنید. این انتقال از طریق شبکه وایفای صورت می گیرد و با یک پین کد امنیت آن تحت کنترل است، با این برنامه انتقال به سرعت و امنیت بالا انجام می شود.

انتقال مخاطبین به SD کارت
علاوه بر انتقال اطلاعات از طریق همگام سازی گوگل، در صورتی هردو گوشی شما از کارت SD پشتیانی می کنند، می توانید از این طریق مخاطبان خود را منتقل کنید. برای انجام این کار به روش زیر عمل کنید:
در ابتدا مخاطبین خود را به کارت حافظه منتقل کنید. برای این کار به قسمت مخاطبین خود رفته و گزینه insert راانتخاب کنید. کارت حافظه مورد نظر را به رایانه متصل کرده و فایل را کپی کنید. کارت حافظه را جدا کرده و به گوشی جدید خود وصل کنید، به قسمت مخاطبین گوشی جدید خود رفته و گزینه import را انتخاب کنید. در این حالت تمام مخاطبین به صورت اتوماتیک وارد گوشی جدید شما می شوند.
در این حالت ممکن است مخاطبان شما به صورت دوتایی و تکراری ذخیره شده باشند که برای رفع مشکل تکراری بودن (duplicate) می توانید از برخی از روش ها کاربردی استفاده کنید که در مقاله های بعدی ارائه می شود.

استفاده از حافظه داخلی گوشی برای انتقال مخاطبین
برای استفاده از حافظه داخلی، میتوانید از روش SD کارت استفاده نمایید. اما در این مورد مخاطبین در حافظه داخلی ذخیره خواهند شد.
دستگاه گوشی خود را به رایانه متصل کرده و فایل حاوی مخاطبین را در آن ذخیره کرده و سپس به گوشی جدیدتان منتقل کنید. اصولا فایل مخاطبین با پسوند .vcf در پوشه System ذخیره می شوند. همچنین شما می توانید این فایل را از طریق بلوتوث و یا ایمیل و تلگرام به گوشی جدیدتان منتقل نمایید.

استفاده از سیم کارت برای انتقال مخاطبین
اگر قصد دارید سیمکارت قدیمی تان را در گوشی جدید قرار دهید، می توانید از این روش قدیمی برای انتقال مخاطبین خود استفاده نمایید. تنها مزیت این روش این است که شما می توانید مخاطبینی که مدنظرتان است را به گوشی جدیدتان منتقل کنید. اما مشکل اصلی این روش فضای ذخیره سازی سیم کارت می باشد که بسیار محدود است، ظرفیت آن تنها ۲۰۰مخاطب است که بسیار محدود می باشد.
در این روش نیز ممکن است که مخاطبین به صورت تکراری ذخیره شوند که برای رفع آن باید از روش های موجود دیگر، استفاده نمایید. همچنین ممکن است که سیمکارت قدیمی تان با گوشی جدید سازگار نباشد.

انتقال مخاطبین از آیفون به اندروید
انتقال اطلاعات بین اندروید و اپل همیشه آسان نیست، اما یک راه حل ساده برای انتقال مخاطبین وجود دارد. برای انجام آن مراحل زیر را طی کنید:
در ابتدا یک حساب گوگل بر روی گوشی قدیمی تان (گوشی اپل) ایجاد کنید، اگر از قبل این کار را کرده اید، کافی است آن را فعال کنید. اگر از iOS7 استفاده می کنید گزینه گوگل را انتخاب کنید، در صورت استفاده از iOS5 یا ۶، گزینه Other را انتخاب کنید، در آخر بعد از اجرا کردن CardDAV، گزینه مخاطبان را فعال کنید. در گوشی اندروید می توانید با استفاده از همین حساب کاربری گوگل، مخاطبان را به گوشی خود اضافه کنید.

استفاده از قابلیت های برند گوشی همراه
علاوه بر حساب کاربری گوگل، سازندگان گوشی های هوشمند، قابلیت ها و برنامه های مختص برند خود طراحی کرده اند که کاربرانشان به راحتی می توانند با استفاده از آنها اطلاعات را بین گوشی های هوشمند انتقال دهند. برخی از آنها از اتصالات سیمی استفاده می کنند و برخی نیز از طریق بی سیم و فضا ابری اطلاعات را منتقل می کنند. این برنامه ها باید در هر دو گوشی نصب شود و گوشی جدید باید یکی از محصولات برند مورد نظر باشد.

انتقال اطلاعات در گوشی سونی اکسپریا (Sony Xperia)
گوشی های سونی از قابلیت Xperia Transfer استفاده می کنند. این قابلیت کمک می کند تا اطلاعات را از گوشی های بلک بری، iOS، گوشی های با سیستم عامل ویندوز و یا دستگاه های اندرویدی به گوشی سونی اکسپریا منتقل کنید این اطلاعات شامل مخاطبین، تقویم، پیام های صوتی و چند رسانه ای، یادداشت ها، عکس ها، فیلم ها، موسیقی و اسناد می باشد.

انتقال اطلاعات در گوشی های سامسونگ
سامسونگ یکی از معروف ترین برند ها در زمینه گوشی های اندروید است، انتقال اطلاعات در این گوشی نیز بسیار آسان و از طریق قابلیت Samsung Switch Mobile صورت می گیرد. شما می توانید با استفاده از این برنامه، تمامی اطلاعات خود را از آیفون، گوشی های اندرویدی و گلگسی های قدیمی به گوشی سامسونگ جدید خود منتقل کنید. همچنین اگر گوشی قدیمی شما، سامسونگ با اندروید مارشمالو (اندروید۶) بوده است، به آسانی می توانید تنظیمات صفحه نمایش خود را نیز به گوشی سامسونگ جدیدخود منتقل کنید.

انتقال اطلاعات در گوشی های HTC
این شرکت نیز برای انتقال اطلاعات قابلیت را در نظر گرفته است که HTC Transfer Tool نام دارد. شما باید این برنامه را بر روی هر دو گوشی نصب کنید و گوشی جدید شما از برند HTC باشد. در این حالت می توانید تمامی اطلاعات مهم خود را به گوشی جدیدتان منتقل کنید.

انتقال اطلاعات در گوشی های الجی
الجی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طریق برنامه (LG Mobile Switch (Sender به راحتی می توانید پیامک ها، مخاطبین، قرار ملاقات ها و لیست های تماس خود را از گوشی قدیمی به گوشی های جدید از طریق کابل، میکرو SD و یا WLAN منتقل کنید

انتقال پیامک ها(SMS) در گوشی های اندرویدی
شما می توانید از طریق برنامه های رایگانِ بک آپ پیامک، این کار را انجام دهید، پیام های شما در فرمت .XML ذخیره می شوند و شما می توانید از طریق بلوتوث آن را به گوشی جدیدتان ارسال کنید علاوه بر بلوتوث می توانید، این فایل را از طریق ذخیره سازی در فضای ابری و یا ایمیل به گوشی جدیدتان منتقل نمایید.
برنامه پشتیبان، باید بر روی هر دو گوشی نصب باشد، در این حالت برنامه که بر روی گوشی جدید نصب شده است بعد از اجرا شدن، به طور خودکار فایل ها را شناسایی کرده و پیامک ها را بازیابی می کند. در هنگام وارد کردن پیامک ها، توجه کنید که گزینه مورد نظر را یک بار انتخاب کنید، در صورتی که آن را دو بار وارد کنید، پیامک ها به صورت دوتایی و با یک کپی ذخیره می شوند که در این شرایط حذف کردن کپی ها، کار سختی است.
متاسفانه تا زمان نگارش این مطلب برنامه برای انتقال پیامک ها از گوشی اندروید به آیفون وجود ندارد. تنها راه آن این است که ابتدا از پیامک های خود بک آپ تهیه کرده و آن را به رایانه منتقل کنید و از این طریق اطلاعات خود را حفظ نمایید.

انتقال اطلاعات برنامه واتساپ به گوشی جدید
شما با استفاده از این ترفند می توانید تمامی اطلاعات واتساپ خود مانند تصاویر، فیلم ها و صدا ها را به گوشی جدیدتان منتقل کنید.
ابتدا برنامه مورد نظر را در گوشی جدید اجرا کنید، پوشه بک آپ واتساپ را از گوشی قدیمی تان به گوشی جدید منتقل کنید. در این صورت تمام اطلاعات واتساپ از گوشی قدیمیتان به گوشی جدید منتقل خواهد شد.
متاسفانه برای انتقال اطلاعات واتساپ از گوشی اندروید به آیفون و بالعکس راه حلی ارائه نشده است. در اپل برنامه واتساپ، اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره می کند که این امکان در گوشی های اندروید وجود ندارد.

انتقال تمامی عکس ها و موسیقی ها بر روی گوشی جدید
ساده ترین راه برای پشتیبانی از عکس ها در گوشی های اندروید، ذخیره آنها در فضای ذخیره سازی ابری است، سرویس هایی مانند Dropbox /Google Driv / Google+ که به صورت خودکار همگام سازی راانجام می دهند.
البته از طریق SDکارت و یا کامپیوتر می توانید به راحتی پوشه حاوی عکس و یا موسیقی را به گوشی جدیدتان منتقل کنید.

انتقال برنامه ها به گوشی جدید
زمانی که شما با گوشی جدیدتان کار می کنید می توانیدوحساب کاربری گوگل خود را فعال کنید به راحتی از فروشگاه های آن، برنامه های مورد نظرتان را دانلود کرده و نصب کنید. البته سیستم پشتیبان گیر فروشگاه گوگل تنها تعداد محدودی از این برنامه ها را در اختیار شما قرار می دهد. در صورتی که از حساب گوگل تان این کار را انجام دهید به راحتی می توانید تمام بازی های که از قبل انجام داده اید را درست از همان مرحله ادامه دهید.
متاسفانه امکان انتقال برنامه ها از اندروید به آیفون وجود ندارد، شما مجبورید در گوشی جدید خود، دوباره برنامه های مورد نظر را نصب کنید و یا هزینه خرید آن را پرداخت نمایید.

 

در این‌باره بیشتر بخوانید: مقایسه سه برنامه انتقال اطلاعات محبوب: SHAREit و Zapya و file Go
دیدگاه‌های این پست
  1. كوروش گفته:

    با سلام . ایا کل برنامه واتس اپ را میتوان با همان شماره قبلی بدون گرفتن کد و تایید جدید به گوشی جدید انتقال داد ؟ با تشکر

دیدگاه شما؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد